QUOTE (GrodanBoll @ Apr 13 2007, 23:48 )

Med dagens teknik är det inte allt för svårt att ta reda på var det plutonium som ingår i en atombomb är framställts. Om det skulle visa sig komma från en reaktor i Busher eller Natanz, tror du då ens själv att Israels regering skulle bry sig om ifall det var Hezbullah som detonerade bomben, eller om det var Iranierna själva?
Jag kände inte till det, men det var skönt att veta. Aldrig varit en hejare på det är med kärnvapentillverkning...

Om jag "ens tror det själv"? Nej, jag tror definitivt inte att man skulle låta Iran vara ifred om de atombombade Tel Aviv, det hade varit synnerligen förbryllande beteende från Israels militärledning.

Appropå Syrien. Som du själv säkert vet så har Syriens vapenanskaffande under de senaste tio åren varit nästan uteslutande av deffensiv natur. PV och LV-robbotar etc. Så jag tror inte du behöver ligga sömnlös av skräck under nätterna för att syriska stridsvagnar ska braka i din trädgård...
Nix, kände inte till det heller. Jag vet om situationen i Syrien vad vänner i IDF, inklusive underrättelsefolk (värnpliktiga sådana), berättar för mig. Syrien har iallafall vapen nog för att skrämmas ordentligt. Om Syrien anfallit i somras skulle kvinnliga reservare mobiliserats i lika stor utsträckning som killarna. Å andra sidan är allt som händer just nu bara en stor och ren soppa och jag längtar tills hela situationen med Syrien och Iran svalnat ordentligt.

Men att utgå från det värsta och planera där efter är ofta en sund filosofi.
Jag önskar att det inte behövde vara så. Fick jag bestämma över Israels statsbudget skulle jag skrota halva IDF och lägga pengarna på forskning och utbildning. Slöseri på riktigt bra resurser.
Edit:
Syriskt försök till
"infiltrering" ikväll. Stackars snubbe, måste varit väldigt desperat. Det här är precis vad jag menar..tänk om allt varit lugnt i området. Då hade det inte varit några problem att fixa hans läkarvård på ett normalt sätt genom ländernas respektive myndigheter. Meshuggah kallas det på både jiddish och hebreiska, "Galet".