QUOTE (JCS @ Nov 13 2006, 23:58 )

QUOTE (Erik_G @ Nov 13 2006, 23:48 )

QUOTE (JCS @ Nov 13 2006, 23:40 )

Nu kanske jag är ute och cyklar, är inte så insatt på det här, men har USA argumenterat för att förstahandsanvändande av kärnvapen är lagligt?
Klart de tycker att det är lagligt, vilket är det enda land som någonsin varit först i ett krig att sätta in kärnvapen? (Först, sist och enda att använda kärnvapen i krig överhuvudtaget, och gjort det två gånger till och med).
Jo, även jag är medveten om det, men nu var ju det över 60 år sedan och i samband med det största krig som världen skådat..Innebär det att man än idag kan säga att de argumenterar för användandet av kärnvapen som förstahandsalternativ?
QUOTE (TForce @ Nov 13 2006, 23:49 )

Hursomhelst Iran skulle aldrig våga skicka en missil mot Israel för landet har en schysst andraslagsförmåga med sina kärnvapenbestyckade ubåtar och den enda operativa missilskölden Arrow2 däremot är Israel nog rädd för är att Iran skall ge ngn terroristorganisation en väskatombomb och sen är det hejdå för vissa Israeliska städer.
Konflikten är att Israel kommer tokvägra att ge Iran möjlighet att skaffa kärnvapen
(för de anser regimen instabil och vapenleverantör till terrorister) och Iran vill ha kärnvapen för att man känner sig säkrare mot Usa då. Israel har redan övat för kunna bomba ut viktiga installationer och Iran kontrat med diverse hemliga anläggningar under sina berg.
Arrow-systemet fungerar inte än och kommer antagligen inte att fungera på ett tillfredsställande sätt på ett par år. Kärnvapenbestyckade ubåtar är inget jag hört talas om. Man har, vad jag vet, sju ubåtar, men ingen med kärnvapenkapacitet. Med det inte sagt att de inte har kärnvapen. Vad det gäller Israels rädsla för att Iran ska skaffa "ze bomb" handlar det mkt om att Irans president ahmadinejad sagt sig vilja utplåna staten Israel. Detta i kombination med kärnvapen bådar inte speciellt gott. En "väskatombomb" vet jag inte hur den fungerar, men jag gissar att den ska vara lite större än att den ryms i en väska för att göra större skada.
Ja Irans president verka ju vara en fanatiker och minihitler men många tror att han bara är en
frontfigur för det "hemliga brödraskapsprästerna" som egentligen styr Iran.
Mina källor säger att Arrow är operativt
http://www.army-technology.com/projects/arrow2/Väskatombomb kan göras i alla möjliga sprängstyrkor men ingen stad mår bra
av en bomb på 1Kton-50Kton. Visst staden blir inte utplånad men enormt skadad.
Kommer verkligen ta tid att återställa en stad även om sprängstyrkan bara var 1 000 ton
trotyl.
Visst vill du göra en fetare atombomb så är det bara att smuggla in delarna och sätta ihop den i en byggnad helst mitt i staden och så högt upp placerad som möjligt. Vill du vara ful lägger du även till lite kobolt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/KoboltbombVill du utplåna staden placerar du en vätebomb som är en atombomd med vätetillsats.
(Energin från atombomben medför att vätet fusioneras till helium och på så sätt avges enormt mycket mer energi). Borde kunna rymmas i en container eller i en fraktbåt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4tebombAtt Israel har kärnvapenbestyckade ubåtar är bara ngt jag spånat fram och ren spekulation
men :
1. De har bevisligen konvetionella ubåtar.
2. De har kärnvapen dock aldrig officiellt erkänt men en viss forskare läckte ju detaljer för ett tag sen. Tror han blev frisläppt för 2 års sen?
3. De har missilkapacitet och mig veterligen tillgång till kryssningsmissilerteknologi enligt ett samarbete med Usa.
4. Då kanske de även har "israeliska tomahawks" som kan avfyras under vattnet från sina ubåtar?
*spekulation*
5. Har Israel inte kärnvapenbestyckade ubåtar som bör de ha kärnvapenbestyckade jaktplan eller landbaserade missiler. Ja de kanske tillomed har en egen triad vem vet?
*spekulation*
6. Vitsen med kärnvapenbestyckade ubåtar är att de är den enda osårbara andraslagsförmågan
ett land kan ha. Flygbaser och landbaserade missiler kan bombas ut eller förstöras av ett förstaslag. Varför skulle Israel bara nöja sig med att ha ubåtar med bara konventionell bestyckning?