Eftersom jag och fler med mig har varit med i skarpa situationer där GSM-nätet har blivit överbelastat mitt under brinnande insats, och eftersom jag vet hur pass lätt det är att positionsbestämma en GSM-telefon, delar jag inte riktigt entusiasmen för detta sambandsmedel mellan plutonerna.
Åtgärderna som II63 föreslår funkar, det finns fler också, men det där är en bra början. Dessutom, och jag avslöjar väl min ålder nu, men om man ska använda GSM på ett fältmässigt sätt (i stort sett så som försvaret lärde ut innan mobiltelefoner blev "ok" för ett antal år sedan, möjligen med en del tillägg som har att göra med att jag har någon liten insyn i hur GSM-näten egentligen är uppbyggda) så försvinner många av "fördelarna".
Ra146 och systemet det ingår i är i grund och botten en bra radio. Den väger för mycket (som allt annat), men dom begränsningar och tekniska svagheter den har är väl kända. Samma för Ra195 om man nu har den ute.
I en perfekt värld är det klart att det går att önska sig en massa grejor, jag tror tillexempel att Britterna och deras
Bowman/PRR system är på rätt spår. Om det når hela vägen fram kan jag inte bedömma för jag har aldrig provat under fältmässiga förhållanden.
Missförstå mig rätt, mobiltelefoner, internet, alla radioapparater som finns i vår herres hage, och två konservburkar med vidhängade snöre är allt exempel på saker som man kan använda, och som jag i ett skarpt läge inte är ett dugg främmande för att använda. Dock tycker jag att "RU suger" är lite negativare än vad nöden kräver.
It's not the arrow, it's the indianDessutom, ska inte Plutonchef kunna agera autonomt i chefens anda om sambandet faller ur en liten stund? :P
Nu ska jag gå och söka skydd för stormen jag rört upp