Ska illustrera lite vad jag menar:
QUOTE (Fk Satan @ Nov 9 2006, 12:54 )

Ser inte problemet. Jag är civilist sedan muck för 11 år sedan och det enda jag kan se är två soldater med AK som bevakar när en tredje soldat genomför ett genomsök av ett "offer". Den tredje soldaten är
obeväpnad, vilket stämmer bra överrens med det lilla jag fick lära mig i lumpen. Så för mig, som är civil, säger bilden, ryckt ur sitt sammanhang inte så mycket mer.

Ja. Vad är "rätt upplösning"? Kanske HV skulle ha ett minimikrav? Bilden ser ut att vara tagen med en mobilkamera, som förmodligen var ställd på maxupplösning. Den generellt taskiga tekniska kvaliteten på bilden säger mig detta.
Bildmässigt, jag skulle nog försöka gått närmre objektet, dvs hundföraren och hunden. Kanske från ett lägre perspektiv, samtidigt som jag skulle försöka undvika att få med himmelen för den kommer ju ändå bli utfrätt. Tar man bort himmelen får man ju en jämnare exponering. Särskillt viktigt på digitalkameror av sämre modell där omfånget är så kasst.

Omaskerade fordon. Uppenbarligen var det fortfarande fred i Sverige då bilden togs..
Fotografiskt: Åter igen, gå närmre. Som jag tänker skulle en bild på en ordergivning kanske bli intressantare om man fokuserar mer på den som ger order och låter de lyssnande soldaterna framträda mer i för eller bakgrund. Kanske kunde man i detta fallet ha ställt sig så att man fotade ordergivaren mellan ett par soldater, som därmed blir lite suddiga, fokus på ledaren, sen skulle bandvagnarna och skogen bakom ligga i mjuk ofokus. Hade absolut kört med mitt 70-200 på bländare 2,8..

Ett annat alternativ är att använda extrema vidvinklar.. men jag gillar mest tele.. Någon med fabless för vidvinkel kan ju ge sin syn.

Om vi utgår från att fotografen inte samtidigt varit soldat och därför tvingad att lyssna på vad som faktiskt sades från en plats bland åhörarna, utan haft mölighet att röra sig har jag två tänkbara alternativ.
Antingen att åter igen fokusera på den som leder, och kanske försöka få med både OH och publik i förgrunden och/eller bakgrunden i oskärpa (tror att man får använda vidvinkel), Eller använda vidvinkel från något av de bakre hörnen. Kravet blir dock ljusstark optik samt högt iso eftersom de tekniska förutsättningearna är långt ifrån optimala ur fotosynpunkt.
Men annars tycker jag bilden funkar.. jag får absolut känslan av att sitta i en alldeles för lång, sövande, lektion...

En idé här är att plåta inifrån maskeringen, komma nära människorna som arbetar i förläggningen.
Vill man illustrera själva förläggningen kanske det vore en idé att försöka visa på hur BRA maskeringen är gjord, istället för, det som känns mest naturligt för fotografen, tydliggöra förläggningen, vilket är gjort på denna bilden, där fotografen valt en hög utkikspunkt och placerat objektet mot en mörk bakgrund.
Kanske hade man kunnat välja ett lägre perspektiv och hittat en vinkel där bilen och nätet växer ihop med med bakgrunden ljusmässigt? En annan idé jag har är att från ungefär samma plats gå ner mer på knä och "rama in" förläggningen med lite (oskarpa) grenar, som om bilden är tagen "i smyg", med fokus på någon människa som sitter under nätet. Detta skulle kunna ge en positiv bild av HV på ett "Vi campar och har trevligt i skog och mark" sätt. Dvs, allt är inte skitig lera och krutrök. Ljuset är ju hur som helst väldigt trevligt på bilden. Känns sommar.

Här skulle jag gått närmre och lägre så att det tråkiga gruset tar mindre plats på bilden. Hellre då få med den mystiska dimman... Sen får man ju exponeringskompensera så att människorna blir ljusare, vilket i sin tur kanske fräter ut bakgrunden.
Nu står ju båten bakom folket, den kanske man vill lyfta fram, då kan man ju ställa upp folket så att båten hamnar bredvid, eller dela upp gruppen i två, så att båten hamnar i mitten. Båten är då mer en medlem i gruppen. Jag kan tänka mig lite olika vinklar och alternativ både med vidvinkel och tele.

Ha ha, faktiskt en rolig bild. Undrar om fotografen också såg det ironiska i den. Hoppas det, för det är ju det som gör den så bra

Den hade ju inte varit ett dugg rolig med ett gäng finniga, testosteronstinna 20-åringar i sv2k och rps-försedda ak med jägarmagg. Då hade den ju bara varit "pretto".
Ovan var lite tankar jag hade om de kritiserade bilderna. En del är bara egna idéer om jur JAG hade velat göra, och därför subjektivt, en del var väl mer vedertagna "fotosanningar". En del av er kanske har andra, rent av bättre idéer, och jag vet att om ovanstående bilder hade varit mina, så hade jag gärna hört dem.
Genom att föra diskussionen på en nivå högre än den vanliga "bildbasharstandarden" kan vi ju kanske påverka de som har hand om HV-sidorna positivt ovh hjälpa dessa, istället för att sänka deras självförtroende och få dem mindre benägna att ta bilder och lägga upp dessa på hemsidorna. För ni VILL väl att man ska kunna läsa om HV på nätet, eller?
mvh
Erik G