Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bilden av Hv på hemvärnet.se
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Koskela
Jag tyckte att hundartikeln var bra skriven. Det märks att den som skrev var en person som deltog i övningen, och att han koncentrerade sig att beskriva vad man gjorde och lite grann hur man gjorde. En klar aptitretare om man lite intresserad att gå med i verksamheten...för det är väl det som är huvudsyftet med www.hemvärnet.se

En klar skillnad mot flera andra skräckexempel! Bravo Östra Aros insats. Mer sådant!

/K
Undrande Herre
Är kanske bara jag som tycker så men ser det inte lite illa ut med huvudbonad på inomhus och speciellt i en kyrka?

http://hemvarnet.se/2_hvbat_blg/23_skgkomp...mp;nyhetid=2120

http://hemvarnet.se/alvsborg/kulling-redva...mp;nyhetid=2098
Krook
Fan-, flagg- och hedersvakt bär huvudbonad. Även om ceremoni sker inomhus.

I övrigt håller jag med Koskela; bra artikel.

GC1 och övriga fundersamma: En beredduppgift är en beredduppgift; att efter order utföra något. Sedan om uppgiften är understödja (som i frågeställningen) eller avlösa/nedhålla/avskärma eller vad som helst, är ovidkommande. Det är just att det är en sekundär uppgift som ska utföras efter order härom är given.

/K
Undrande Herre
QUOTE (Krook @ Dec 21 2007, 21:09 ) *

Även i en kyrka? Är väl mot kyrkans regler? Huvudbonad och vapen ska väl lämnas i vapenhuset.
Krook
QUOTE (Undrande Herre @ Dec 21 2007, 21:28 ) *

Även i en kyrka? Är väl mot kyrkans regler? Huvudbonad och vapen ska väl lämnas i vapenhuset.

Nix. Fan-, Flagg- och Hedersvakt bär full mundering inkl huvudbonad och sidogevär även i kyrka.

/K
23:e komp.
QUOTE (Undrande Herre @ Dec 21 2007, 21:28 ) *

Vid en första anblick så tycker man ju att det borde vara självklart att huvudbonad tas av i kyrkan, samt att vapen lämnas utanför.
Det stämmer dock som Krook säger. Läste det själv häromdagen i ceremonireglementet. Kommer inte ihåg i vilken del. Men rätt är det.

MVH
Dexter
Rätt saker att satsa på? Ställa krav för att gå med?

http://hemvarnet.se/ostgota_kust/?action=v...mp;nyhetid=2137

/D
DaRaven
QUOTE (Dexter @ Jan 2 2008, 15:59 ) *

/D

Öhh.. Luftlandsättningar på Hv-övningar?! smile.gif

Och varför i hela friends namn är detta något som är publikt utlagt som en nyhet på hv.se??
Fk Satan

/D

snälla! säg att det är ett skämt! Detta måste vara en av de absolut roligaste saker jag läst på hemvärnet.se på ganska länge. Att det sedan tekniskt sett är skrivit på ett mindre bra sätt gör att denna artikel får ett mycket högt underhållningsvärde. Denna är redan utskriven och bokförd i mitt arkiv över fantastiska och kreativa verk på hemvarnet.se

fast läser man deras månadsprogram så ska deras insatspluton öva "IMF" också. Det är en viktig kunskap att ha i hemvärnet. Skulle vilja se de utbildningsanvisningar som ger stöd för sådan utbildning.
Dexter
Om mina källor stämmer är det samma bataljon (kanske till och med kompani?) som har en grupp dykare också.

/D

/D

Skulle tro att den där kompanichefen kan få jobb i Nationella insatsstyrkan eller US som chefsförhandlare. Hemvärnet har hamnat i en utpressningssituation?

För övrigt undrar jag varför i sjutton gubbar man lägger ut sånt här på en officiell hemsida? Det ger ett fruktansvärt barnsligt intryck tycker jag.

Men smaken är ju som bekant som baken, delad!
rhdf
Det skall bli intressant att se hur denna Chef skall lyckas med att uppfylla dessa krav då ?
Långa och "djävliga" övningar, Ptja inget problem, skjutsa den gruppen så långt bort man kan o låt dem frr dolt till resten av plutonen/kompaniet/bataljonen

Luftlandsättning, jamen visst, bara att be killarna på hkpfl om lite lift.... eller inte
de "lånade" ju inte ut hkp till RikshvC övn i göteborg, så varför skulle detta kunna göras nu?

Målet verkar dessutom vara att rekrytera och fylla upp en pluton med fallskärmsjägare. blink.gif
Koskela
Inget nytt under solen. Under det tidiga 80-talet fanns det två patruller i Uppsala/Västerås/Örebro under samma förutsättningar och inriktning. De hade rätt avancerade övningar.

DaRaven, jag tror till och med att du har träffat patrullchefen också...

/K
Kvm

/D

Jaha!
Och deras utbildningsgrupp är villig att ta kostnaden för att dessa fallande soldater skall få göra sitt hopp?
Vart i så fall skall pengar till detta tas?
Får ju knappt ihop pengar till vanliga övningar med tanke på alla neddragningar ju.

Bara löjligt!
Snacka om en Chef som har tappat fokus totalt!
Vart i P-TOEM står det att vi skall hoppa fallskärm?

Vore kul att se en kommentar från sagda chef här i forumet.
johanp
Vore kul att se en kommentar från RiksHVCh på detta.
Vilken hybris den Komp Ch har!
jadu
Jaha!
Och deras utbildningsgrupp är villig att ta kostnaden för att dessa fallande soldater skall få göra sitt hopp?
Vart i så fall skall pengar till detta tas?
Får ju knappt ihop pengar till vanliga övningar med tanke på alla neddragningar ju.

Bara löjligt!
Snacka om en Chef som har tappat fokus totalt!
Vart i P-TOEM står det att vi skall hoppa fallskärm?

Har ju en flyggrp på bat-nivå som skulle kunna transportera problemet är dock att vi har inga fallskärmar på utr-listan och om man ibland har svårt att få det som är på utr-listan hur skall man då kunna få något som inte är med.....
kanske lite ironi och tar någon illa vid sig ber jag om ursäkt men kunde inte låta bli.......
GC1
QUOTE (DaRaven @ Jan 2 2008, 16:07 ) *
Öhh.. Luftlandsättningar på Hv-övningar?! smile.gif

Skitenkelt!

Låt dem 1 gång per år i november åka ett varv med Frivilliga flygkåren och när de landat blöta ner sig och gå i kalsongerna hem genom skogen så har vi luftlandsättning och djävlig övning i en smäll.

Ta vara på kompetenser är en sak, har du dykare, båtförare, piloter mm i ditt förband så vårda dem ömt men lova inte att de ska få en egen krigshobbyverkstad efter eget huvud....
Foxtrotcharliegrg
Iofs så var det snart 10 år sedan och inga fallskärmsjägare som vill ha en hård och meningsfylld fritid i gröna kläder...
Förutsättningar : Råka ha en räddningshelikopter stationerad nära ett objekt, förarna har dåligt med flygtimmar och HV genomför en Bat-KFÖ.
Resultat: HV-bat fick först sin första airborne skyttegrupp banan_rock.gif och sedan även uppleva de jobbiga följderna av ett (simmulerat) raketanfall av Fi attackhelikopter biggrin.gif
Så att öva luftlandsättning i olika former är/var inga problem om det går att slå två flugor i en smäll. Dock med tanke på skriket om tilldelad utrustning och självantändning det kan bli om man har en praktisk halsduk på sig så är det högst otroligt att någon trevlig FFK-are låter en hoppa med egen civil fallskärm från deras små cessnor (?) Fast det är ju lättare att få förlåtelse än tillåtelse, bara kolla med lokala FFK-grupper inför kommande storövningar laugh.gif

Mvh,
Foxtrotcharliegrg (fallskärmslös o lite höjdrädd)
johanp
Under 2005 övade vissa IP i LGG transport med Hkp 4, men det var en extraordinär slutövning och lär ju knappast upprepas i närtiden - det är också långt från en HV Fjsk Plut...
Fu Bodin
Det verkar som att SoldF.com har rört om lite i grytan, i positiv bemärkelse.

Skall själv på "Webbutbildning" om tre veckor för att kunna bli skribent på hv.se.
Nu blir ju saker och ting inte bättre för att det blir fler kockar, men kursinbjudan delgav att det var en del "tyngd" i instruktörskaran.
Verksamheten börjar likriktas, ett gott tecken då det behövs mycket pekpinnar bland skribenterna.
Lfskbat
@Fu Bodin
Berätta mer... har SoldF påverkat FM på något sätt?

När det gäller fallschirmsjäger i Hv som kräver tuffa övningar, och en Komp C som gladeligen går dessa tillmötes....

Gäller försäkringarna för fallskärmshopp från typ Flygvapenföreningens kärror?
Fu Bodin
QUOTE (Lfskbat @ Jan 8 2008, 19:31 ) *
@Fu Bodin
Berätta mer... har SoldF påverkat FM på något sätt?

Den kallelse till utbildningen skulle instruktörer från flera andra utbgrupper medverka. Och hövdingen själv Sysop Per-Ola O, ansvarig för Hv.se.
Även tidigare utbildade skribenter skall närvara. Tycker det låter mycket gediget kontra de som utan utbildning skaffat sig acsess till sidan.

Jag tror definitivt att SoldF.com har haft ett finger med i spelet. Denna tråd har ju fått en hel del att anmäla artiklar och syna dem under lupp.
Bra, får se om det blir så bra som jag hoppas på. Nu har man ju guldläge inom Bohus-Dalgruppen att påverka vår del av kakan på Hv.se!
FkN
Stora förhoppningar för du gärna ha... I mina ögon så är hövdingen en del av problemet.
Noname
När det gäller fallskärmshoppning så är det inte bara att hoppa ut ur första bästa kärra...

Piloten måste först och främst ha utbildning på att släppa hoppare. Sedan måste flygplanet vara godkänt för fällning vilket innebär en del modifieringar, bl.a. en annorlunda dörr som inte är i vägen. Sen får givetvis inte vingen vara i vägen vilket är fallet med PA-28:or som är den vanligaste typen av sportkärror som ingår i FFK.

Jag ser det därför som ganska orealistiskt att FFK skulle släppa hoppare, enklare är nog att hyra en lokal hoppklubbskärra med pilot.
Sn@jper
612:e insats

Tragiskt att kalla sig förband när IP bara var 6 pers. banghead.gif
DaRaven
QUOTE (Sn@jper @ Jan 8 2008, 23:16 ) *

Nu handlar det om att bedöma artikeln i fråga... Och jag kan inte se att den informationen skulle framgå enligt artikeln. Om du har information från insidan så ska det inte avhandlas här, utan är en helt separat fråga.

Åsikter om artikeln och bilden som den förmedlar är dock välkomna i övrigt..

/DaRaven, Blågul
Fu Bodin
QUOTE (FkN @ Jan 8 2008, 22:49 ) *
Stora förhoppningar för du gärna ha... I mina ögon så är hövdingen en del av problemet.

Ja, och nu har man en chans att ställa personen mot väggen.
Sn@jper
QUOTE (DaRaven @ Jan 8 2008, 23:53 ) *

Nu handlar det om att bedöma artikeln i fråga... Och jag kan inte se att den informationen skulle framgå enligt artikeln. Om du har information från insidan så ska det inte avhandlas här, utan är en helt separat fråga.

/DaRaven, Blågul

Så du menar att lögner är helt Ok att publicera?? Var ju inte bara jag som deltog i övn.
I sådana fall kan jag hitta på en jättespännande övning med bilder från jägarförband med luftlandsättningar mm.
Så länge jag bara skriver att bilderna inte är tagna vid övn-tillfället... eller??? camo.gif

Då skulle det inte vara svårt att få en superbild av HV. Men speglar den verksamheten?
JBP
QUOTE (Sn@jper @ Jan 9 2008, 16:02 ) *

/DaRaven, Blågul

Så du menar att lögner är helt Ok att publicera?? Var ju inte bara jag som deltog i övn.
I sådana fall kan jag hitta på en jättespännande övning med bilder från jägarförband med luftlandsättningar mm.
Så länge jag bara skriver att bilderna inte är tagna vid övn-tillfället... eller??? camo.gif

Då skulle det inte vara svårt att få en superbild av HV. Men speglar den verksamheten?

Nu tar vi ett steg tillbaka och reflekterar lite, som DaRaven redan har avhandlat så är inte tråden till för bashing utan för att ge konstruktiv kritik på artiklar som publicerats på Hv.se.
Tycker du personligen att redaktören har skrivit lögner eller liknande skall du ta upp detta med honom via gense kanaler, och inte i detta forum.

/JBP - BlåGul
Sn@jper

/DaRaven, Blågul

Då ber jag så mycket om ursäkt. blush.gif Måste ha tolkat tråden helt fel. I sådana fall så är ju "artikeln och bilden som den förmedlar" helt ypperlig. Framför allt ger den ju en bild av hemvärnet som gör att alla borde vilja söka sig till organisationen.
Lfskbat
@Fu Bodin

Ursäkta det sena svaret... tackar för info!
Fk Zak
http://hemvarnet.se/ikl_vastmanland/481_in...dspel=nyhet1468

Bildtexten(/orden?): ”Klockan 12! Skyttar! Blixtlås bakåt!”, känns väl en aning lustig va?

I artikeln står "Röken åstadkoms med hjälp av rökfacklor (”konservburkar”), och många...". Som tidigare nämn i denna tråd vore det ju inte fel med en faktaruta motsv. Hellre det än att förklara rökfacklan som "konservburk".

Övrigt tycker jag textmassan borde spaltas upp lite mer "läsvänligt".

/Zacke
Fu Bodin
Jaha, då har man varit på utbildning, typ. Lämnade en del att önska tycker jag då jag fick en kännsla av att alla inte var riktigt 100 på vad det innebär att skriva på Hv.se.

Fick däremot bekräftat att P-O (Sysop Hv.se) är mycket väl medveten om denna tråd och SoldFforumet i sig. Blev ganska snabbt sågat för att vara oseriöst av han själv tyvärr, och Hv.se skall få ett forum som alternativ till SoldF. Det skulle dock bli väldigt modererat då allas inlägg modereras innan de postas i trådarna (öststatskänsla någon?).

På frågan vem som modererar Hv.se så är det Sysop själv, cirka 5-8 timmar i veckan. Fanns inget behov att moderera det hårdare tyckte han, men SoldF var ju uppenbart rena cirkusen med denna modereringen, eller ur?! unsure.gif
Fk Satan
QUOTE (Fu Bodin @ Jan 29 2008, 17:48 ) *
Jaha, då har man varit på utbildning, typ. Lämnade en del att önska tycker jag då jag fick en kännsla av att alla inte var riktigt 100 på vad det innebär att skriva på Hv.se.

Fick däremot bekräftat att P-O (Sysop Hv.se) är mycket väl medveten om denna tråd och SoldFforumet i sig. Blev ganska snabbt sågat för att vara oseriöst av han själv tyvärr, och Hv.se skall få ett forum som alternativ till SoldF. Det skulle dock bli väldigt modererat då allas inlägg modereras innan de postas i trådarna (öststatskänsla någon?).

På frågan vem som modererar Hv.se så är det Sysop själv, cirka 5-8 timmar i veckan. Fanns inget behov att moderera det hårdare tyckte han, men SoldF var ju uppenbart rena cirkusen med denna modereringen, eller ur?! unsure.gif

Ja denna tråd är mycket väl känd av de på hemvarnet.se mer om det beöver vi inte gå in på.

Fk Satan
Blågul
QUOTE (Fu Bodin @ Jan 29 2008, 17:48 ) *

Tja, sanningen är ofta illa hörd, som det brukar heta. Öststatskänsla?.........det kan kännas lockande för vissa att censurera sanningen i eget syfte. Som jag sagt många gånger tidigare......kan man inte föra debatten/dialogen där den bör föras, så förs den någon annan stans t ex här. Säger lite om nackdelen med att censurera/välja vilka åsikter som skall komma upp till ytan.
Personligen tycker jag att soldf är ett välskött forum som tillåter det mesta under ordnade former. Finns nog inte många andra forum som har ett så brett spektra av moderatorer som visserligen samarbetar, men uppenbart ges utrymme för eget beslutsfattande. Det kan alltså vara en nackdel om endast EN individ har monopol på modererandet. Trovärdigheten riskerar att undergrävas.
Dessutom vill dagens människor kommunicera i realtid, allt annat är ointressant. Eller..?
Fk Satan
Vad har denna artikel, Wintergames i sollefteåm på hemvarnet.se att göra?

Kan någon förklara det för mig?

Lottakåren? tävlingar och är med som funktionärer.... ser inget som helst syfte att ta upp att lottakåren är med som funktionärer i en skidtävling och ska hålla en resultattavla uppdaterad. Det är ingen nyhet som passar in på hemvarnet.se. Hade jag varit ansvarig för hemvarnet.se hade den nyheten blivit bortplockade direkt. Sedan att den är ur ett artikelperspektiv förkastlig gör inte saken bättre. Däremot hade det gått att vinkla artikel till rekrytering i samband med tävlingen. Och inte skriva ett enda ord om att lottakåren var funktionärer, utan enbart fokusera på rekryteringsdelen... Och rekrytera funktionärer för en tävling... *suck* TRAGISKT!
DaRaven
QUOTE (Fk Satan @ Feb 1 2008, 23:11 ) *
Vad har denna artikel, Wintergames i sollefteåm på hemvarnet.se att göra?

Kan någon förklara det för mig?

Lottakåren? tävlingar och är med som funktionärer.... ser inget som helst syfte att ta upp att lottakåren är med som funktionärer i en skidtävling och ska hålla en resultattavla uppdaterad. Det är ingen nyhet som passar in på hemvarnet.se. Hade jag varit ansvarig för hemvarnet.se hade den nyheten blivit bortplockade direkt. Sedan att den är ur ett artikelperspektiv förkastlig gör inte saken bättre. Däremot hade det gått att vinkla artikel till rekrytering i samband med tävlingen. Och inte skriva ett enda ord om att lottakåren var funktionärer, utan enbart fokusera på rekryteringsdelen... Och rekrytera funktionärer för en tävling... *suck* TRAGISKT!

Ångermannabataljonen är ju tyvärr känd för att spotta ur sig pseudonyheter i tid och otid...
FkN
Har sett statistiken för 2007.
Webbplatsen hv.se/angermanna hade mest besökare, mer än dubbelt så mycket än nummer två som var /pitea_alvdal.
Jag bryr mig inte om att kommentera vare sig artikel eller publicering, men har en undran. I våran utbgrp gäller regeln att ingen får delta uniformerad i något sammanhang om det inte är godkänt av C utbgrp. Vad jag vet så är man ytterst restriktiv med tillstånden och tillstyrker endast om det är en organisrerad rekryteringskampanj etc. Alltså, inget bistånd till föreningar etc i kronans kläder om det inte är godkänt. gäller det riket som helhet?
Anm. Givetvis kan ingen hindras att i egenskap av förening och civilklädd medverka/stödja andra föreningar och happenings.
Sleipnir
QUOTE (23:e komp. @ Feb 2 2008, 01:19 ) *
Jag bryr mig inte om att kommentera vare sig artikel eller publicering, men har en undran. I våran utbgrp gäller regeln att ingen får delta uniformerad i något sammanhang om det inte är godkänt av C utbgrp. Vad jag vet så är man ytterst restriktiv med tillstånden och tillstyrker endast om det är en organisrerad rekryteringskampanj etc. Alltså, inget bistånd till föreningar etc i kronans kläder om det inte är godkänt. gäller det riket som helhet?
Anm. Givetvis kan ingen hindras att i egenskap av förening och civilklädd medverka/stödja andra föreningar och happenings.

UniRFM gäller för oss i vart fall (obs, jag är ironisk, den gäller för alla).
rhdf
QUOTE (FkN @ Feb 2 2008, 01:13 ) *
Har sett statistiken för 2007.
Webbplatsen hv.se/angermanna hade mest besökare, mer än dubbelt så mycket än nummer två som var /pitea_alvdal.

Det skulle vara spännande att se hur mycket av den trafiken som kommer från den här tråden smile.gif
Viper_FE
Skulle inte förvåna mig om det var 50% av den trafiken från div. Soldf medlemmar laugh.gif

Skulle annars dock vara rätt kul att se en sådan lista tongue.gif ph34r.gif

// Viper_FE HV.gif
QUOTE (Sleipnir @ Feb 3 2008, 11:50 ) *
QUOTE (23:e komp. @ Feb 2 2008, 01:19 ) *
. I våran utbgrp gäller regeln att ingen får delta uniformerad i något sammanhang om det inte är godkänt av C utbgrp. Vad jag vet så är man ytterst restriktiv med tillstånden och tillstyrker endast om det är en organisrerad rekryteringskampanj etc.

UniRFM gäller för oss i vart fall (obs, jag är ironisk, den gäller för alla).

Jo, det är klart, men jag syftade på om t ex kompchefer ute i landet själva bestämmer om personalen får stödja t ex ett idrottsevenemang iklädd uniform. P-vakter, nattvakter, eller funktionär i största allmänhet. Det är ju sådana evenemang som allt som oftast dyker upp på t ex hemvärnet.se och som möjligtvis ger en bild av Hemvärnet/FM som inte är särskilt önskvärd enl. många.

Att ha en policy är ju ett sätt att ha någorlunda kontroll på sin image, om man nu vill det. För mycket P-vakt, ärtsoppeservering till äldreboendet etc. publicerat på hemvärnet.se sänder kanske fel signaler till allmänheten, och verkar negativt för rekryteringen. Har man ingen allomfattande policy så är det kanske lätt hänt att det tas för många lokala initiativ (i all välmening) som sedan publiceras på nätet. Risken är också att man lokalt stödjer en verksamhet/organisation som i efterhand visar sig stå för något som är oförenligt med FM officiella uppfattning i en fråga.
Tja, jag tänker kanske fel, men ändå...
Fk Satan
Sådan statistik finns. Jag har den liggande på min dator på jobbet. Så jag kan presentera dessa mer eller mindre exakt imorgon. Men jag vill minnas att soldf stod för runt ca15% av alla ingångssidor. Att artiklar låg på runt 500 besökare/artikel. Jag ändrar dessa siffror imorgon om det visar sig att dessa siffror är helt missvisande.
FkN
hemvarnet.mil.se och forum.soldf.com ligger på i princip delad första plats som "Refering sites" under 2007.
Med diskussionen om den tragiska hkp olyckan i färskt minne så vill jag uppmärksamma följande http://hemvarnet.se/bohuslan/uddevalla/?ac...mp;nyhetid=2185 som jag tycker är ett bra exempel på hur Hemvärnet bör utforma sin rapportering av sitt stöd till samhället. Om terminologin och fotografierna är perfekta vet inte jag, men upplysningarna är varken för många eller för få. Kort, koncist och det man vill veta finns med. Eller?
Vad är det här för kvalificerat trams? http://hemvarnet.se/westgotadal/?action=vi...mp;nyhetid=2204
Krigsmakten, Andlig och lekamlig stelhet? Webbredaktören bör berätta för läsaren ur vilken tidsepok dessa förhållningsregler har sitt ursprung, och var han hämtat informationen.

http://www.poconsulting.se/bla%20boken.htm Citat ur denna hemsida;Syftet är att ge allmänheten en uppfattning om hur officerare utbildades på 1960-talet för att kunna uppträda utom tjänsten på ett korrekt sätt. Det visar också vilka etikettsregler som då gällde. Slut citat. (kursiv, min anm)

Webbredaktören återger alltså vett och etikettsregler från Blå boken. Om man fortfarande tillämpar detta på Karlberg i traditionsbevarande syfte vet inte jag, men både innehålls och språkmässigt hör den inte 2000-talet till, trots att utvalda delar äger giltighet än i dag. Vilken bild skall hemvärnet.se ge av ett modernt Hemvärn? Radera...
GC1
QUOTE (23:e komp. @ Feb 17 2008, 11:00 ) *
Vad är det här för kvalificerat trams? http://hemvarnet.se/westgotadal/?action=vi...mp;nyhetid=2204
Krigsmakten, Andlig och lekamlig stelhet? Webbredaktören bör berätta för läsaren ur vilken tidsepok dess förhållningsregler har sitt ursprung, och var han hämtat informationen.

http://www.poconsulting.se/bla%20boken.htm Citat ur denna hemsida;Syftet är att ge allmänheten en uppfattning om hur officerare utbildades på 1960-talet för att kunna uppträda utom tjänsten på ett korrekt sätt. Det visar också vilka etikettsregler som då gällde. Slut citat. (kursiv, min anm)

Webbredaktören återger alltså vett och etikettsregler från Blå boken. Om man fortfarande tillämpar detta på Karlberg i traditionsbevarande syfte vet inte jag, men både innehålls och språkmässigt hör den inte 2000-talet till, trots att utvalda delar kan ses som normalt umgängeshyfs än i dag. Vilken bild skall hemvärnet.se ge av ett modernt Hemvärn? Radera...

Förutom att författaren borde läsa om svenska A (tillochmed jag som förmodligen är i rikstoppen vad gäller meningsbyggnadsfel storknade av hans kommateringar) så är artiklen helt intetsägande. Han kunde sparat tid och skrivit "bete er som folk".

Sen är frågan återigen vem som skall lockas att läsa den artiklen?
Någon som vill gå med, någon som inte kan sköta sig och behöver en manual eller till alla som en allmän uppryckare?

Som vägledning var den ju inget vidare, det står inte ett smack i texten egentligen.
FkN
Grunder Strid i Bebyggelse

Bra och tydlig text, samt kanon bra bilder. Skulle lätt platsa på mil.se
Fk Satan
Från artikelns ingress, en ingress som har förbättringspotential:

Denna helg lades grunden för ett helt år av Strid i Bebyggelse, SiB, genom en gemensam övning med IP Arlanda i Livgardets stora och mycket ändamålsenliga anläggning Stora Sätra.

Och FkN vilken enhet tillhör du? Hmmm enl din profil tillhör du IP Arlanda... Kan det vara så att du är lätt partisk i dina åsikter? Kan det vara så att du har skrivit den?

Först och främst finns det tempusfel i artikel. bökigt och komplicerat språk i artikeln. jmf denna mening

Striden i bebyggelse sker precis som i skogen men med ytterligare komplicerande faktorer, hot och möjligheter tillagda.
Går kanske att beskriva på ett betydligt enklare sätt.

Ansvaret över dina kamraters säkerhet är än större då deras liv hänger på att kamraten säkrar just sitt eldområde och är alert nog att agera före fienden.

Hur säkrar man ett eldområde?

Från en av bildtexterna:

Innan en korsning passeras gäller det att säkra farliga riktningar och att samla ihop de som ska passera för att visa sig kortast möjligt i korsningen.

Hur säkras farliga riktningar? och i övrigt en helt obegriplig mening som kanske skulle göra sig bäst i att dela upp till 3 meningar? En mening med tre olika moment. "säkrandet", "ihopsamlandet" och "passagen av korsningen". Även här finns det förbättringspotential....

En annan komplicerad mening i artikeln:

Detaljerna att tänka på är oändliga inom SiB så majoriteten av deltagarna hade mycket med sig hem att reflektera över inför nästkommande övningar.

Går att skriva om till följande:

Detaljerna att tänka på är oändliga inom SiB. Majoriteten av deltagarna hade många tanker med sig hem att reflektera över, inför kommande övningar.

Och fortfarande är det en ganska komlicerad mening som bör skrivas om. Men en grundregel är att undvik ordet "Så". En annan grundregel är att skriv korta och enkla meningar och använd enkla ord "Nästkommande" eller "kommande". Vilket ord är lättast för läsaren att förstå och vilket ord ger en enklare text att läsa?

Jag tycker att det är en dålig artikel, som inte blir direkt bättre när individer från den egna enheten bumpar upp den som en bra artikel...

Sedan när det gäller bilderna.... 1:a bilden tycker jag är mycket bra, den fångar uppmärksamheten och ger ett bra intryck. Passage av korsningbilden tycker jag känns "tam" saknas något extra över den för att göra det till en fantastisk bild. Kanske byta bildvinkel? stå uppe på husen på motsatta sidan och fota snett uppifrån? eller stå bakom gruppen som är på väg att springa över gatan? dåligt perspektivval.

"Trappenbilden", saknar action och rörelse. det känns som att de står still och "posar" för denna bild skulle varit bättre med en bild med rörelse, och använt blixten till att frysa soldaterna som rör sig. Sedan en softare blixt eller kört med trådlös blixt som förstärker ljuset från fönstret.

"inbrytnings bilden" åter igen dåligt perspektivval, kanske fotat så att det går att se in i rummet ifråga som de är på väg in i och inte klippt bort huvudet på soldaten som öppnar dörren. Men här är det lite mer rörelseoskärpa som ger bilden liv. Kanske en bild innifrån rummet på den instörtande styrkan".

Så bilderna går att få ännu bättre och inte så platta och tråkiga som dessa är.

Nu är jag hård i min ton och i mina betyg. Men det är enkelt. Spännerna man bågen hårt och ger sig själv beröm av typen "titta vad duktiga vi är". Då blir man granskad hårdare av mig iaf. Då måste man ha bra på fötterna och vara väl förankrat att det är bra. Enbart pågrund av det självgoda berömmet till sig själv så har jag skruvat åt min bedömningsnivå och lagt min bedömningsnivå i den nivå och klass som FkN själv satte när han länkade till artikeln. Utropas något att vara i "världsklass" då blir saker bedömda enligt det. På samma sätt som jag bedömmer Sanna Kallur när hon springer över häckar på ett sätt, så bedömmer jag DM-mästaren på ett annat sätt när den springer över häckar. Men säger DM-mästaren att hon kan springa lika fort och bra som sanna kallur då bedömmer jag henne på samma sätt som sanna kallur... Och Ja, DM mästaren kommer att bli hårt sågad då...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.