Från artikelns ingress, en ingress som har förbättringspotential:
Denna helg lades grunden för ett helt år av Strid i Bebyggelse, SiB, genom en gemensam övning med IP Arlanda i Livgardets stora och mycket ändamålsenliga anläggning Stora Sätra.
Och FkN vilken enhet tillhör du? Hmmm enl din profil tillhör du IP Arlanda... Kan det vara så att du är lätt partisk i dina åsikter? Kan det vara så att du har skrivit den?
Först och främst finns det tempusfel i artikel. bökigt och komplicerat språk i artikeln. jmf denna mening
Striden i bebyggelse sker precis som i skogen men med ytterligare komplicerande faktorer, hot och möjligheter tillagda.
Går kanske att beskriva på ett betydligt enklare sätt.
Ansvaret över dina kamraters säkerhet är än större då deras liv hänger på att kamraten säkrar just sitt eldområde och är alert nog att agera före fienden.
Hur säkrar man ett eldområde?
Från en av bildtexterna:
Innan en korsning passeras gäller det att säkra farliga riktningar och att samla ihop de som ska passera för att visa sig kortast möjligt i korsningen.
Hur säkras farliga riktningar? och i övrigt en helt obegriplig mening som kanske skulle göra sig bäst i att dela upp till 3 meningar? En mening med tre olika moment. "säkrandet", "ihopsamlandet" och "passagen av korsningen". Även här finns det förbättringspotential....
En annan komplicerad mening i artikeln:
Detaljerna att tänka på är oändliga inom SiB så majoriteten av deltagarna hade mycket med sig hem att reflektera över inför nästkommande övningar.
Går att skriva om till följande:
Detaljerna att tänka på är oändliga inom SiB. Majoriteten av deltagarna hade många tanker med sig hem att reflektera över, inför kommande övningar.
Och fortfarande är det en ganska komlicerad mening som bör skrivas om. Men en grundregel är att undvik ordet "Så". En annan grundregel är att skriv korta och enkla meningar och använd enkla ord "Nästkommande" eller "kommande". Vilket ord är lättast för läsaren att förstå och vilket ord ger en enklare text att läsa?
Jag tycker att det är en dålig artikel, som inte blir direkt bättre när individer från den egna enheten bumpar upp den som en bra artikel...
Sedan när det gäller bilderna.... 1:a bilden tycker jag är mycket bra, den fångar uppmärksamheten och ger ett bra intryck. Passage av korsningbilden tycker jag känns "tam" saknas något extra över den för att göra det till en fantastisk bild. Kanske byta bildvinkel? stå uppe på husen på motsatta sidan och fota snett uppifrån? eller stå bakom gruppen som är på väg att springa över gatan? dåligt perspektivval.
"Trappenbilden", saknar action och rörelse. det känns som att de står still och "posar" för denna bild skulle varit bättre med en bild med rörelse, och använt blixten till att frysa soldaterna som rör sig. Sedan en softare blixt eller kört med trådlös blixt som förstärker ljuset från fönstret.
"inbrytnings bilden" åter igen dåligt perspektivval, kanske fotat så att det går att se in i rummet ifråga som de är på väg in i och inte klippt bort huvudet på soldaten som öppnar dörren. Men här är det lite mer rörelseoskärpa som ger bilden liv. Kanske en bild innifrån rummet på den instörtande styrkan".
Så bilderna går att få ännu bättre och inte så platta och tråkiga som dessa är.
Nu är jag hård i min ton och i mina betyg. Men det är enkelt. Spännerna man bågen hårt och ger sig själv beröm av typen "titta vad duktiga vi är". Då blir man granskad hårdare av mig iaf. Då måste man ha bra på fötterna och vara väl förankrat att det är bra. Enbart pågrund av det självgoda berömmet till sig själv så har jag skruvat åt min bedömningsnivå och lagt min bedömningsnivå i den nivå och klass som FkN själv satte när han länkade till artikeln. Utropas något att vara i "världsklass" då blir saker bedömda enligt det. På samma sätt som jag bedömmer Sanna Kallur när hon springer över häckar på ett sätt, så bedömmer jag DM-mästaren på ett annat sätt när den springer över häckar. Men säger DM-mästaren att hon kan springa lika fort och bra som sanna kallur då bedömmer jag henne på samma sätt som sanna kallur... Och Ja, DM mästaren kommer att bli hårt sågad då...