Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bilden av Hv på hemvärnet.se
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Manbane
Hård övning

Verkar varit en hård övning, folk som spyr, brytet revben etc. Det kanske skrämmer bort vissa, uj är det så hårt det kanske inte är nått för mig.
Men å andra sidan kanske den drar till sig folk. Oj är det sådan nivå, trode man bara satt och fika i HV man kanske skall söka.

Verkar varit en intresant övning, någon som var med som kan ge mer detaljer?
Vi har själva funderat på att organisera något liknande. Om ni har några övnings mallar/dokument att dela med er av så PM'a gärna mig.
Det gäller förövrigt alla som gjort någon sådan typ av fälttävlan/prövan.

Vad tycker ni om sådana övning?
Det känns som många aktar sig för denna typen av övningar för att undivika konflikter och behålla en hög mysfaktor. Man vill inte skrämma bort folk med jobbiga övningar.
Om så är fallet tycker jag att det är fel tänkt. Om man ställer krav och utmanar indeviden växer dom, om man klarar en sådan övning så kommer ju gruppkänslan
och den egna självkänslan få sig skjuts uppåt. "Det var jobigt som bara den men vi greja det!", i stället om man kommer hem och känner ääh det där var ju inget det skulle min mamma klarat.

Hårda övningar är ju iofs inget självändamål, och när man skall ha rena övningar för inlärning så är det ju bra med mätta och utvilade soldater som kan insupa informationen.
Men jag tycker personligen det är för få tuffare tillämpade övningar förutom kfön under ett utbildnings år.
johanp
Ett lite roligare sätt att göra ett soldatprov på - MEN - CSAR ingår inte i hemvärnets uppgifter, inte på något sätt faktiskt, varför slösa utbildningstid på det?

Gullberg verkar ju vara ett vanligt HV-komp = 20h/år, var du med på den där övningen och baskravet behöver du inte komma nåt mer det året = kass för du har inte övat på dina egentliga uppgifter.

Känns mer som en övning för Försvarsutbildarna.
rhdf
Det verkar som att det börjar blåsa lite nya vindar i seglem på skutan hemvarnet.se

Av en händelse så snubblade jag över denna http://beta.hemvarnet.se/
Ny layout som ser något modernare ut och en mer strukturerad meny.
Dessutom finns det möjlighet att visa olika innehåll beroendepå om man är med i hemvärnet eller inte

Nu kan man bara hoppas att landets webredaktörer fyller sidan med BRA material
Krigar'n
QUOTE (rhdf @ Nov 29 2007, 15:38 ) *
Det verkar som att det börjar blåsa lite nya vindar i seglem på skutan hemvarnet.se

Av en händelse så snubblade jag över denna http://beta.hemvarnet.se/
Ny layout som ser något modernare ut och en mer strukturerad meny.
Dessutom finns det möjlighet att visa olika innehåll beroendepå om man är med i hemvärnet eller inte

Nu kan man bara hoppas att landets webredaktörer fyller sidan med BRA material

...och så uppmanas man att knyta skosnören för att inte snubbla...

Det verkar ju lovande må jag säga.
JBP
Jepp den nya Betan av Hemvarnet.se ser lovande ut, det har tagit mycket tid och arbete av webmastern och alla webbredaktörer med utarbetning av sidan.
Man måste beakta att den måste vara användarvänlig för skribenterna och inte bara ett snyggt yttre, jag vet att den gamla versionen var tungrodd i många avseenden.
Så det ser ut som ett lyft för sidan.

Givetvis kan jag hålla med om att det finns en del brister i matrialet som läggs upp på sidan av olika skribenter när det gäller bildmatrial mm.... MEN jag anser att i stället för att basha ner på det
som skrivs och visas, vore det bättre att vi kommer med mer konstruktiv kritik för att på så sätt hjälpa till att höja ribban på Hv.se.

Tro mej när jag säger att många skribenter faktiskt läser på forumet. Jag är en av dem!

/JBP
Fk Satan
julskyltning, julmarknad och skyltsöndag...

Ibland blir jag bara mörrädd när jag läser artiklar på hemvarnet.se nu har jag tre artiklar som handlar om rekrytering under första advent.

Rekrytering på högnivå
Julskyltning i tranås
Klappat å klart

rubrikmässigt tycker jag om rubriken i "Klappat å klart" och rubriken "Rekrytering på högnivå". Men ungefär där slutar mina positiva omdömmen om dessa artiklar och istället börjar jag påpeka saker som har en utvecklingspotential.

"Rekrytering på högnivå" - bara att plocka bort artikeln. Skriv en riktig artikel istället. En rubrik som lovar mycket och taggade upp mig men ack så besviken jag blev när jag läste texten.

"Julskultning i tranås" - en tråkig rubrik, går att dela upp meningen i ingressen till två meningar och lägg in 1-2 meningar till i ingressen som gör att läsaren vill läsa vidare. Radbrytningarna i texten måste åtgärdas. Meningsbyggnaden bör ses över inte alltid helt korrekt och kanske lite omformuleringar skulle lyfta texten. Känns som lite för mycket talspråk. bildmässigt skulle det kanske ha varit en bättre första bild. En bild som visar mycket folk, liv och rörelse.

"Klappat å klart" - som vanligt lite för mycket bilder. 3-5 bilder hade varit perfekt. Samt att kanske försöka få lite intressantare bildvinklar. Finns bandvagnstak eller lastbilstak att stå på. Eller vaför inte gå in i byggnaden bakom om det går. Textmässigt hade jag gärna sett ett uttalande av kompanichefen i texten, eftersom han ändå finns på bild. Kanske hur nöjd han var över antalet som var med på rekryteringen? eller hur många som rekryterades? Textmässigt går det att fila till en hel del även här. Men en bra grundtext att utgå ifrån.

Lite allmänt saknar jag faktiskt en artikel som är skriven helt på rim så här i juletid. Men då gäller det att göra det bra, mycket bra. För risken är stor att misslyckas med rim-artiklar.
johanp
QUOTE (Fk Satan @ Dec 5 2007, 00:50 ) *
"Julskultning i tranås" - en tråkig rubrik, går att dela upp meningen i ingressen till två meningar och lägg in 1-2 meningar till i ingressen som gör att läsaren vill läsa vidare. Radbrytningarna i texten måste åtgärdas. Meningsbyggnaden bör ses över inte alltid helt korrekt och kanske lite omformuleringar skulle lyfta texten. Känns som lite för mycket talspråk. bildmässigt skulle det kanske ha varit en bättre första bild. En bild som visar mycket folk, liv och rörelse.

Största felet med denna sida är att dem har valt att ha med tomtar i sin rekrytering. Hur ska man kunna knyta ann det till sin verksamhet? HV är inte en organisation där tomtar passar in. Jag kan faktiskt inte förstå varför inte en högre chef går in och styr upp dessa aktiviteter. Varje sådant uppträdande av HVförband gör att jag upplever större "vi mot dem" känsla och mindre samhörighet.

Lite allmänt saknar jag faktiskt en artikel som är skriven helt på rim så här i juletid. Men då gäller det att göra det bra, mycket bra. För risken är stor att misslyckas med rim-artiklar.

HV är i behov av att uppvisa en seriös verksamhet - en sida skriven på rim inger inte någon känsla hos mig av seriös militär verksamhet
DaRaven
julskyltning, julmarknad och skyltsöndag...

Ibland blir jag bara mörrädd när jag läser artiklar på hemvarnet.se nu har jag tre artiklar som handlar om rekrytering under första advent.

Klappat å klart

Jag såg artikel direkt den lades upp, och tack och lov har man plockat bort några av de värsta bilderna nu.. Tänkte faktiskt skriva här direkt jag såg artikeln, men lyckades lugna nerverna med lite kaffe istället smile.gif
23:e komp.
När jag besökte denna sida http://hemvarnet.se/kinne/?action=visanyhet&nyhetid=2091 så blev jag glatt överraskad. Det här är professionellt gjort och ger en förtroendeingivande bild av Hemvärnet som en del av det moderna insatsförsvaret. Skulle lika gärna kunnat vara en helsidesannons för vilket annat förband som helst.
Snyggt gjort. Här har man verkligen tänkt till och specificerat vad det är man söker. Inget allmänt tjafs om att vi behöver mer folk. Specificerat och tydligt. Hoppas fler bataljoner tar efter ett gott exempel.

Bra jobbat Skaraborgare!
Fk Satan
Den är mycket snyggt gjord! Troligen någon som jobbar med att göra annonser etc. Dock finns det några missar. Dels är själva nyhetstexten till "annonsen". Det är en intern diskussion på hemvärnet.se om just denna typ av annonstexter och de själva tycker inte om det. Hade gått att göra till ett nyhetsreportage med ganska små medel "Kalle gjorde vår annons" etc finns många sätt att bygga ut den redaktionella texten på. Sedan huvudrubriken i annonsen. "FÖRSVARSMAKTEN" vet inte om det är helt okej att använda sig av den rubriken för annonsen. sedan FÖRSVARSMAKTEN med versaler sedan ordet "söker" med små bokstäver och ett utropstecken. Det blir lite esteiskt fel.

Det är mina synpunkter på denna annons. Jag tycker att den är snygg, men att göra mig helt nöjd är svårt. Skulle jag betygsätta den är det ett VG, men det är inte ett mvg.
QUOTE (Fk Satan @ Dec 7 2007, 00:33 ) *
Den är mycket snyggt gjord! Troligen någon som jobbar med att göra annonser etc. Dock finns det några missar. Dels är själva nyhetstexten till "annonsen". Det är en intern diskussion på hemvärnet.se om just denna typ av annonstexter och de själva tycker inte om det. Hade gått att göra till ett nyhetsreportage med ganska små medel "Kalle gjorde vår annons" etc finns många sätt att bygga ut den redaktionella texten på. Sedan huvudrubriken i annonsen. "FÖRSVARSMAKTEN" vet inte om det är helt okej att använda sig av den rubriken för annonsen. sedan FÖRSVARSMAKTEN med versaler sedan ordet "söker" med små bokstäver och ett utropstecken. Det blir lite esteiskt fel.

Det är mina synpunkter på denna annons. Jag tycker att den är snygg, men att göra mig helt nöjd är svårt. Skulle jag betygsätta den är det ett VG, men det är inte ett mvg.

Ja...nyhetstexten kunde varit lite fylligare. Jag var mer inne på att själva "annonsen" var bra. Den behöver egentligen inte kompletteras med någon nyhetstext.. Vad är det de inte själva tycker om menar du?
Undrar faktisk om det är fel att använda "FÖRSVARSMAKTEN" söker...? Vi är ju en del av FM så i den bemärkelsen kan det ju inte vara fel. Blir ju så att säga lite mer "slagkraft" i budskapet. Söker Hv så är det ju FM som söker...eller....ja vet int! VI vill...och FM vill, att vi skall ses som en naturlig komponent i helheten, så någonstans måste vi ju börja. Men egentligen bör nog förbandets namn stoltsera överst. Har man bara ett namn som klingar bra i gemene mans öron så går det an, men vissa bataljoner har namn som får tankarna att gå till den lokala hembygdsföreningen. För visst bör FM enbart användas när det är en FM gemensam angelägenhet som t ex US eller NBG etc.
Om P7 söker folk så är det ju just P7 som står som avsändare. Du är nog inne på rätt spår tror jag. Annars var det snyggt och proffsigt.
FkN
Det är en intern diskussion på hemvärnet.se om just denna typ av annonstexter och de själva tycker inte om det.

Anledningen till detta är just att det inte är någon "nyhet".

Annonsen är absolut snygg, inget snack om saken, men vilka batalojoner söker inte folk till dessa befattningar?
Fk Satan
QUOTE (FkN @ Dec 7 2007, 11:53 ) *
Det är en intern diskussion på hemvärnet.se om just denna typ av annonstexter och de själva tycker inte om det.

Anledningen till detta är just att det inte är någon "nyhet".

Annonsen är absolut snygg, inget snack om saken, men vilka batalojoner söker inte folk till dessa befattningar?

kan bara iinstämma. Däremot kan de ha fått med den på hemvärnet.se genom tt göra som jag skrev tidigare. Skriva en bra nyhetstext om framtagandet, eller kraftsamlandet av en rekryteringskampanj. Som ofta är det inte frågan om vad man vill säga utan hur man vill säga det.
Men följande utdrag ur hemvarnet.se säger ju att webplatsen riktar sig till alla som vill veta något om Hemvärnet.

Citat;Välkommen till hemvärnsförbandens webbplats, hemvarnet.se! Målet med denna är att vara den naturliga startplatsen när man söker information om, och från, de olika hemvärnsförbanden och hemvärnsmusikkårerna i Sverige.Slut citat.

Varför kan man inte annonsera via denna plats? Dessutom visar dylika annonser upp en mycket professionell bild av Hemvärnet. Det står ingenstans att hemvärnet.se enbart är ett nyhetsforum, alltså kan en platsannons vara lika berättigad som en nyhetsartikel. Dessutom är väl en platsannons en form av nyhet? Olika rekryteringssidor länkar ju till hemvärnet.se.

I den oinvigde läsarens ögon kan en specifikation som denna ge en bättre bild av vad man söker än som brukligt är, enbart locka med ditten och datten och söka folk i största allmänhet. Här får man ju reda på exact vilka befattningar som är vakanta och vilka krav man ställer på de sökande.

En sak är ju säker i alla fall.......annonsen ger en positiv/seriös bild av Hemvärnet som organisation oavsett var den publiceras.
FkN
Det får du fråga C HV.SE (sysop@hemvarnet.se)
Mattsson
Personligen så tycker jag att det här var en ganska trevlig artikel:
http://hemvarnet.se/angermanna/harnosand/?...mp;nyhetid=1910

Står inte mer än vad som behövs och inte speciellt tung att läsa, men bildurvalet kunde inte ha varit sämre. Dom förstärker bara den sterotypiska bilden av Hv-soldaten och jag tror att många tvekar att anmäla sigsjälva när dom får se sådanna bilder, jag skulle iaf ha gjort det.
SISU
Detta reportages bilder spär ju på alla fördommar om HV bara kolla ......

LINKY
Born
QUOTE (SISU @ Dec 8 2007, 21:12 ) *
Detta reportages bilder spär ju på alla fördommar om HV bara kolla ......

LINKY

Håller med. Julskyltning, hobbyGSU och skojfriska extraövningar för att få ihop timmarna är kanske inte vad man anser vara väl investerade pengar i sveriges försvar.
Animal
Bara för att provocera en smula med glimten i ögat...

Men alla dessa artiklar i //hemvärnet.se... är inte det flesta skriva av glada amatörer... för amatörer?
Jag menar, låt vara att det är lite fel här och där, vad gör det?

Att de lånar artiklar från tidningar är fullt tillåtet...... aha, tänker ni!!!... Men så länge man kollat med chefsredaktören och fått o.k. är det O.K att publicera samma artikel på annan plats.... MEN!!!! Man KAN även UTAN att fråga chefredaktören publicera SAMMA artikel på annan plats... BARA MAN talar om KÄLLAN!!! Bilder är lite lurigare... då måste man i de flesta fall ha tag i fotografen personligen, lite beroende på deras anställningsvillkor...

Men vad vet jag.. det är bara min lilla erfarenhet efter 20 år i branchen....
Det är nu 2 år sen jag slutade, så saker och ting har kanske ändrats efter det... så döda mig inte för det..

MVH
Animal
Lfskbat
QUOTE (Mattsson @ Dec 8 2007, 21:02 ) *

Njea vet inte om jag håller med... för mänga med olika huvudbodnad, PEK... jag ryser!!! Vi skriver snart 2008 och Hv ligger fortfarande och skjuter PEK efter 60 år. Var är alla förbandsövningar... UTAN ATT GE KOMPLIMANGER TILL ATT KOKET GJORDE GOD MAT-övningar? Det där med att koket gjorde god mat är väl en självklarhet! Det är som om att plutoterna inte skulle göra det dom är satta till att göra. -1:a, 2:a & 3:e pluton genomförde en bra stridsskjutning och koket gjorde som vanligt god mat".... är detta vad vi vill höra? NEEEEEEEEJ!!!

Stort attans mittåt på dylika meningar!!! Jag vet inte hur många 20 åringar, som är/VAR med i Hv, som avskyr 91:an stuken i Hv.... HEMVÄRNET FÖLJ MED I TIDEN... eller som man säger på ammerrikannska LEAD, FOLLOW OR GET OUT OF THE WAY! Vår gode vän Spatanske Charlie kanske kan verifiera detta... oder was?

Hv kanske borde höjja sin immage? U tell me?

Edit: div svordommar och annat elände som inte lämpar sig i ett "Forum Romanum"
Munken_swe

Står inte mer än vad som behövs och inte speciellt tung att läsa, men bildurvalet kunde inte ha varit sämre. Dom förstärker bara den sterotypiska bilden av Hv-soldaten och jag tror att många tvekar att anmäla sigsjälva när dom får se sådanna bilder, jag skulle iaf ha gjort det.

Det är ju trevligt att se att dem "inte" misshandlar rödpunktssiktena banghead.gif
jadu

Tycker ju att det är ganska så skrämmande att de visar upp en verksamhet som strider direkt mot SÄKI där de använder civila(fluoroserande oragne) hörselkåpor, ILLA!!
Fu Bodin
QUOTE (jadu @ Dec 9 2007, 16:07 ) *
Tycker ju att det är ganska så skrämmande att de visar upp en verksamhet som strider direkt mot SÄKI där de använder civila(fluoroserande oragne) hörselkåpor, ILLA!!

Jag använder civila hörselproppar i stället för de EARs vi brukar få på övningar. Hörselskydd är hörselskydd, och dem där Peltor Sportac hade väll varit att föredra om han bytte höljena till de gröna istället.
Om du inte hade fått ut några Comtac, hade du då tagit med dina civila till skjutbanan?

Läs insats och försvar och se hur mycket matriel som inte har M-nummer. Jag tror vi får börja gå i från att kronan inte alltid levererar den bästa matrielen på marknaden.
Fk Satan
tycker att SäkI är tydlig på den punkten:

SäkI G Kap 11 §3 (Sid 150)

3. Hörselskydd. - Endast de hörselskydd får användas som
a. är godkända av Försvarsmaktens sjukvårdscentrum (FSC) och har tilldelats ett M-nummer.
b. FSC säskilt godkänt för viss användning
c. är fastställda som reglementerad utrustning

Så att då publicera bilder som bryter mot SäkI eller visar brister i säkerhetsutrustning eller skyddsutrustning tycker jag är förkastligt. Sedan om det finns bättre eller sämre utrustning på marknaden struntar jag i. SäkI står över egen införskaffad utrustning och jag tycker att skjutledare skall vara stånhårda på den punkten.
Munken_swe
QUOTE (Fk Satan @ Dec 11 2007, 21:21 ) *
tycker att SäkI är tydlig på den punkten:

SäkI G Kap 11 §3 (Sid 150)

3. Hörselskydd. - Endast de hörselskydd får användas som
a. är godkända av Försvarsmaktens sjukvårdscentrum (FSC) och har tilldelats ett M-nummer.
b. FSC säskilt godkänt för viss användning
c. är fastställda som reglementerad utrustning

Så att då publicera bilder som bryter mot SäkI eller visar brister i säkerhetsutrustning eller skyddsutrustning tycker jag är förkastligt. Sedan om det finns bättre eller sämre utrustning på marknaden struntar jag i. SäkI står över egen införskaffad utrustning och jag tycker att skjutledare skall vara stånhårda på den punkten.

Vad gäller för Peltor Comtacs som man köper in civilt? Faller det under paragraf 3?
II63
QUOTE (Munken_swe @ Dec 11 2007, 21:28 ) *
Vad gäller för Peltor Comtacs som man köper in civilt? Faller det under paragraf 3?

@ Munken_swe
De kåpor som man köper in civilt har faktiskt M nummer påklistrat redan så civila de nu är. rolleyes.gif
II63
Munken_swe
QUOTE (II63 @ Dec 11 2007, 21:34 ) *
QUOTE (Munken_swe @ Dec 11 2007, 21:28 ) *

@ Munken_swe
De kåpor som man köper in civilt har faktiskt M nummer påklistrat redan så civila de nu är. rolleyes.gif
II63

Jag menade då kåpor från en civil återförsäljare. Dem kommer inte med M-nummer, i alla fall inte mina.
rhdf
Har nämts förr, men det är inte huruvida lappen med m-numret är dit satt på ex ett par Com-tacs som gör att nånting är "m-nummermärkt"
det är modellen som sådan som har ett m-nummer (+BOA) dsv faller in under punkt a i "Säki-citatet"
ugly
QUOTE (Munken_swe @ Dec 9 2007, 13:44 ) *
Det är ju trevligt att se att dem "inte" misshandlar rödpunktssiktena banghead.gif

Tänkte just skriva något liknande när jag såg ditt inlägg.

Jag tycker det är mer illa att skyttarna inte har koll på hur deras sikten skall användas.
Vad jag kan se hanterar de siktet fel på minst 3 bilder. wacko.gif

Kom på en sak till. Den knästående skjutställningen på en av bilderna. Armbåge mot knä.

Visst kan jag låta negativ men jag ville bara skriva av mig lite wink.gif

Men det är min åsikt.

Edit: la till lite mera gnäll.
dxl
Kan det vara så att locken på siktena är öppna för att vädra ur fukt?
/mvh DXL som sällan har armbåge mot knä när han skjuter AK någon annanstans än på skjutbanan...
johanp
QUOTE (dxl @ Dec 12 2007, 15:13 ) *
/mvh DXL som sällan har armbåge mot knä när han skjuter AK någon annanstans än på skjutbanan...

Varför skulle man inte ha locket öppet på skjutbanan?
Skulle en ler- och grushög plötsligt attackera?

I skogen stängt och på bana öppet.
dxl
QUOTE (johanp @ Dec 12 2007, 15:57 ) *

Nu känns det som att du har missat bilden...
Jag antar iaf att det var det här Munken och Ugly menade, då man ser flera skyttar med både främre och bakre lock öppna.
Om du också menar den bilden så förstår jag inte vad du svarar på riktigt smile.gif
ugly
QUOTE (dxl @ Dec 12 2007, 15:13 ) *

lite ot kankse.

En annan sak som många verkar glömma. Visst kan man ha locket stängt och få ljuspunkten på målet. Men har du något fel på synen kommer du med stor säkerhet att missa ditt mål. Om det inte står 10 meter framför dig vill säga.
Öva som det vore skarpt. Har du locket öppet på bana skall du också ha locket öppet i skogen.
Vet man om att man kan skjuta med locket stängt och träffa målet, så helt ok. Vet man inte om man träffar målet med stängt lock, dvs man har inte provat detta på skjutbana. Se då till att öppna det där förbannade locket.

Allt för många springer omkring och övar med stängt lock och nedskruvad ljuspunkt.
jadu
QUOTE (rhdf @ Dec 12 2007, 00:03 ) *
Har nämts förr, men det är inte huruvida lappen med m-numret är dit satt på ex ett par Com-tacs som gör att nånting är "m-nummermärkt"
det är modellen som sådan som har ett m-nummer (+BOA) dsv faller in under punkt a i "Säki-citatet"
OFF OT!!!!!
FRågan kom upp i sommras på en kurs jag gick och instr sa NEJ!!! måste vara m-nummer märktför att få användas
johanp
Jag har sett bilderna.

Jag stör mig lite på att dem inte är iförda stridsutrustning när dem skjuter och att de har oreangea hörselkåpor, blå handskar osv.

Jag tycker att det är helt ok att ha locken öppna när man skjuter på bana för bättre precision (du ser bättre och kan då verka bättre).
Iofs kan man argumentera att är det en baskravskjutning som bör simulera ett skyddsvaktsmoment = skyddslocken nere. Men jag tycker ändå inte att det är det primära med dessa bilder.
ugly
QUOTE (jadu @ Dec 12 2007, 17:21 ) *
QUOTE (rhdf @ Dec 12 2007, 00:03 ) *
OFF OT!!!!!
FRågan kom upp i sommras på en kurs jag gick och instr sa NEJ!!! måste vara m-nummer märktför att få användas

Tyvärr kan jag inte hålle med dig. Jag har fått ut icke m-nummermärkta com-tacs från försvaret. I näsan alla patriavagnar som försvaret har ligger det com-tacs som inte har m-nummer.

QUOTE (johanp @ Dec 12 2007, 17:23 ) *
Jag stör mig lite på att dem inte är iförda stridsutrustning när dem skjuter och att de har oreangea hörselkåpor, blå handskar osv

Håller med dig till 100 %.
GC1
QUOTE (dxl @ Dec 12 2007, 16:23 ) *

Jag antar iaf att det var det här Munken och Ugly menade, då man ser flera skyttar med både främre och bakre lock öppna.
Om du också menar den bilden så förstår jag inte vad du svarar på riktigt smile.gif

Jag har ingen aning om det här egentligen så upplysta får gärna meddela sig.

På vilket sätt skadas siktet om man fäller upp plastlocken?
Pappsen
@dxl

Jag förstår inte heller. På vilket sätt misshandlar mannen på bilden siktet?

surprise.gif

Pappsen
-donTomaso-
QUOTE (GC1 @ Dec 12 2007, 20:12 ) *
QUOTE (dxl @ Dec 12 2007, 16:23 ) *

Jag har ingen aning om det här egentligen så upplysta får gärna meddela sig.

På vilket sätt skadas siktet om man fäller upp plastlocken?

De menar nog att man inte ska ha det bakersta locket med glaset uppfällt i normala fall, det ska fällas upp om det är massa skit på det och man inte ser genom. Det skyddar ju optiken bakom.

Jag förstår inte riktigt varför folk fäller upp det, man ser ju igenom ändå... bara för att det är flip-up så MÅSTE det inte flippas upp. rolleyes.gif
Koskela
Är inte användandet av stridsutrustning en del av BAS-kravskjutningen också? BAS-kravet är ju till som en kompetensprov för att visa att man kan behärska och använda det tilldelade tjänstevapnet på ett säkert sätt. I detta ingår också att man kan använda det tillsammans med stridsutrustningen.

Sedan kan man undra om artikeln handlra mest om övniningsledningen eller vilken utbildning soldaterna genomförde...? Jag tror nog att det var för dem förstnämnda, tyvärr....

/K
Fk Satan
Nu börjar diskussionen glida farligt nära de yttre begränsningarna för att det fortfarande ska med en del fantasi gå att kalla detta för ontopic...

Fattar ni vinken?

Fk Satan
Blågul
GC1
QUOTE (Fk Satan @ Dec 12 2007, 21:04 ) *
Nu börjar diskussionen glida farligt nära de yttre begränsningarna för att det fortfarande ska med en del fantasi gå att kalla detta för ontopic...

Fattar ni vinken?

Fk Satan
Blågul

Yupp!

Men med en sån tydlig inriktning på bildbashing så kände jag att jag var tvungen att fråga.

Ska man hacka så lär man vara saklig, och jag kände att just påståendet om det misshandlade siktet inte var riktigt.
johanp
Kanske inte skulle skada med nån mening iaf...
http://hemvarnet.se/2_hvbat_ssk/252_insats...mp;nyhetid=2105
Fk Satan
QUOTE (johanp @ Dec 15 2007, 17:20 ) *
Kanske inte skulle skada med nån mening iaf...
http://hemvarnet.se/2_hvbat_ssk/252_insats...mp;nyhetid=2105

Kan bara hålla med. Det är så enkelt att skriva några rader om en övning.

VAD ÖVADES?
VILKA ÖVADES?
VAR ÖVADE MAN?
1-2 kommentarer av de som övade
Lite fyllnads text där man blickar framåt.

och en kannonartikel är klar. Behövs inte många minuter för att skriva ihop något bra.
Frekvenz
Dagens artikel Hundpatrullsövning.

Jag har bara några funderingar angående den. Än en gång begreppet säkra ett objekt. Vad innebar det och varför använde de begreppet (angående tråden Säkra?, Vad betyder begreppet säkra?).

Grupperna framryckte i skyl av skog med hundekipaget i täten. Eftersom det fanns starka indikationer på fientlig verksamhet, framryckte skyttegruppen i skydd av terräng och husväggar samtidigt som hundgruppen var beredd att understödja.

Menar de att de avsåg använda hunden i någon sorts offensiv roll?

En misstänkt väska sköts (fingerat) sönder från säkert avstånd.

Amröjsuppgit i reviderade TOEM?
GC1
QUOTE (Frekvenz @ Dec 16 2007, 13:46 ) *
Dagens artikel Hundpatrullsövning.

Jag har bara några funderingar angående den. Än en gång begreppet säkra ett objekt. Vad innebar det och varför använde de begreppet (angående tråden Säkra?, Vad betyder begreppet säkra?).

Grupperna framryckte i skyl av skog med hundekipaget i täten. Eftersom det fanns starka indikationer på fientlig verksamhet, framryckte skyttegruppen i skydd av terräng och husväggar samtidigt som hundgruppen var beredd att understödja.

Menar de att de avsåg använda hunden i någon sorts offensiv roll?

En misstänkt väska sköts (fingerat) sönder från säkert avstånd.

Amröjsuppgit i reviderade TOEM?

Oavsett vad jag anser om diverse avtalsorg så är hundgruppen utrustat, förutom frolic och jycke, med Ak...

Däremot så anser jag att man inte skall öva på att skjuta sönder am, oxa mm om man inte vet hur det går till. Eftersom det inte framgår hur den fingerade amröjningen gick till kan man gissa att det var ett trumkort från blågul som användes för att få övningen framåt.

Däremot så undrar jag om man vet skillnaden på understöd och beredd understöd.....
Sleipnir
QUOTE (GC1 @ Dec 16 2007, 14:55 ) *
Däremot så undrar jag om man vet skillnaden på understöd och beredd understöd.....

Kan du utveckla det där? Jag ser inget i formuleringen att klaga på, men jag kanske tänker fel.
GC1
QUOTE (Sleipnir @ Dec 16 2007, 15:25 ) *

Kan du utveckla det där? Jag ser inget i formuleringen att klaga på, men jag kanske tänker fel.

Inte jag heller men det är ju skillnad på att få ordern understöd och beredd understöd.

Jag har ingen aning om det gick rätt till på den aktuella övningen men för att gå lite OT hur ofta hör man inte "XX beredd understödja YY!"
Menar man då att man skall undertödja någon eller att man skall vara beredd att göra det?
kapi
angående knä-armbåge i knästå skjutställning så förstår jag inte vad ni klagar över då det är helt korrekt ställning!
Om ni inte tror mig så kan ni ju själva slå upp det i Soldf då det är på bild flera gånger. Och ja det är väll viktigare att ha hörseln
skyddad än vilken sorts som används?
Angående artikeln med bara bilder kan jag hålla med om att det är svagt, känns som ansvarig person inte orkar lägga ner den lilla
tid som krävs för att skriva ihop det.

Beredd undestödja och understöd. är ju skillnad på att i understöd ska ni vara i eldställning och verkligen understöda. Under tiden som
i beredd så ska ni bara vara beredda att framrycka för understöd är inte det ganska glasklart bara på namnen?
Frekvenz
Oavsett vad jag anser om diverse avtalsorg så är hundgruppen utrustat, förutom frolic och jycke, med Ak...

Taget GC1, jag läste in för mycket. Jag uppfattade när jag läste artikeln som om det var omgången med hunden som skulle understödja.
Gillar för övrigt bilderna i artikeln. Kul när det inte är bilder från fika utan fotografen har följt med i momenten.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.