Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bilden av Hv på hemvärnet.se
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Fk Satan
Verkar som om att redaktören lyssnat och lyft bort artikeln.
tinhead
QUOTE (Fk Satan @ Oct 1 2007, 22:45 ) *

Jag får då fram denna artikel? http://hemvarnet.se/ornskoldsvik/?action=v...mp;nyhetid=1942
Har han ändrat något?

Vad är MIC?
larsev
QUOTE (tinhead @ Oct 2 2007, 14:34 ) *

Jag får då fram denna artikel? http://hemvarnet.se/ornskoldsvik/?action=v...mp;nyhetid=1942
Har han ändrat något?

Vad är MIC?

MIC = Militär Insatschef
cf112
Vad är MIC?

MilitärInsatsChef

edit: tvåa... Laddar om och återgår till färdigställning.
Mattsson

Har han ändrat något?

Vad är MIC?

Svar: Ja

Dom har tagit bort namn och ålder som tidigare fanns med i artikeln.
SBP
Hedervärt att ta bort namn och ålder trots att den lokala blaskan redan publicerat namn och ålder. Googlade och fann artiklar i ärendet hos Allehanda.se.

Edit: Länkar till nättidningen istället för direkt till artiklarna. Tack för påpekandet, tinhead.
tinhead
QUOTE (SBP @ Oct 2 2007, 15:49 ) *
Hedervärt att ta bort namn och ålder trots att den lokala blaskan redan publicerat namn och ålder. Googlade och fann dessa artiklar: Allehanda 070918 Allehanda 070919

Jopp.
Fast kanske skippa länkarna så blir det inte liknande frågeställning såsom den ursprungliga Hv artikeln? ;)
HelgeIvar
Att en tidning med utgivarbevis publicerar namn och bild är inte ovanligt vid eftersök. Det har en effekt för att snabbare hitta den som är saknad. Samt att det har ett nyhetsvärde. För hemvarnet.se som saknar utgivarbevis samt har en annan inriktning på nyheterna jmf med en lokaltidning så är namn etc på de som eftersöks inte så viktigt. Där är nyhetsvärdet att man gjort något och varit med.

Bara för att det är en bra artikel om ett teknisk pryl i vetenskapensvärld så betyder det inte att aftonbladet har samma tolkning.
Koskela
Ingen stor grej. men jag visste inte att FMV tillverkade egna vapen. Men i faktarutan längst ner på högra sidan så är det så... banan_rock.gif

http://hemvarnet.se/5_hvbat_ssk/?action=vi...mp;nyhetid=1950

/K
Fk Satan
Vad har detta med ångermanna bataljonen att göra?

http://hemvarnet.se/angermanna/?action=vis...mp;nyhetid=1954

Intressant att det är dels en rubrik "stöld" men även en text-stöld från mil.se....

Vad är då Resolution 1325? (text lånad från www2.mil.se/sv)

totalt IG i min värld att göra så...
Tomas P
QUOTE (Fk Satan @ Oct 8 2007, 18:28 ) *
Vad har detta med ångermanna bataljonen att göra?

http://hemvarnet.se/angermanna/?action=vis...mp;nyhetid=1954

Intressant att det är dels en rubrik "stöld" men även en text-stöld från mil.se....

Vad är då Resolution 1325? (text lånad från www2.mil.se/sv)

totalt IG i min värld att göra så...

Fk Satan - Nu får du gärna förtydliga lite.

Vad har detta med Ångermanna bataljonen att göra?
En hel del anser jag eftersom skribenten har varit på detta seminarium.

Stöld av text?
Framgår klart och tydligt att det är ett lån från mil.se, dock inte om det är ett ok lån eller inte.
Fk Satan
upphovsrättsbrott mao. som jag tolkar det. annars är ett bra tips att länka till mil.se....

Ja att ngn från bataljonen varit där, ja och? på vilket sätt kan det vara till nytta för bataljonen ifråga? en mer intressant fråga tycker jag. Och ska olika kurser som folk åker på rendera i artiklar på hemvarnet.se med kursbeskrivning?`eller ska de som skriver där fokusera på sin bataljon/kompani/pluton och visa vilken uteffekt det ger för den egna enheten?
pappa6116
Vad är Eldhandgrepp?

http://hemvarnet.se/4_hvbat_ssk/?action=sh...dspel=nyhet1977

Menar de Ladda, Patron ur eller med ett stycke Ak4B, Spela luftgitarr NU!!

saxat ur artikeln

http://hemvarnet.se/4_hvbat_ssk/?action=vi...mp;nyhetid=1977

Sen hade det varit informerande och se vad stegringen bestod av...
"Efterföljande dag stegrades svårighetsgraden ytterligare."
23:e komp.
QUOTE (Fk Satan @ Oct 9 2007, 17:15 ) *
upphovsrättsbrott mao. som jag tolkar det. annars är ett bra tips att länka till mil.se....

Ja att ngn från bataljonen varit där, ja och? på vilket sätt kan det vara till nytta för bataljonen ifråga? en mer intressant fråga tycker jag. Och ska olika kurser som folk åker på rendera i artiklar på hemvarnet.se med kursbeskrivning?`eller ska de som skriver där fokusera på sin bataljon/kompani/pluton och visa vilken uteffekt det ger för den egna enheten?

Passar på upphovsrätten!

Hemvärnet.se är en plats där man kan söka information om, och från, de olika Hv förbanden. För den oinvigde samt övria Hvförb. kan det väl vara intressant att veta vad Hv pysslar med. Några "kvinnor" har deltagit i ett seminarium etc. Det ger en bild av ett Hv som inte enbart "jagar terrorister", för att ta ett exempel smile.gif
En bild som visar att Hv är modernt, och tar framtidsfrågor på allvar. Det visar även att kvinnor är engagerade och tillåts utrymme i etern.
Det ger alltså mer info. än just det faktum att de besökt ett seminarium.

Eller...?
Stocken
"Eldhandgrepp"? Nytt begrepp, eller bildtextförfattarens eget påhittade uttryck? Soldaten till höger har just spänt upp manöverhandtaget, soldaten i mitten sätter i magasinet, soldaten till vänster ser ut att göra "tyst laddning"... i min lilla värld kallas manövern soldaterna på bilden utför "Ladda/Patron ur".

/Stocken

QUOTE (pappa6116 @ Oct 16 2007, 03:36 ) *
Vad är Eldhandgrepp?

http://hemvarnet.se/4_hvbat_ssk/?action=sh...dspel=nyhet1977

Menar de Ladda, Patron ur eller med ett stycke Ak4B, Spela luftgitarr NU!!

saxat ur artikeln

http://hemvarnet.se/4_hvbat_ssk/?action=vi...mp;nyhetid=1977

Sen hade det varit informerande och se vad stegringen bestod av...
"Efterföljande dag stegrades svårighetsgraden ytterligare."
Tomas P
QUOTE (23:e komp. @ Oct 16 2007, 08:26 ) *

Passar på upphovsrätten!

Hemvärnet.se är en plats där man kan söka information om, och från, de olika Hv förbanden. För den oinvigde samt övria Hvförb. kan det väl vara intressant att veta vad Hv pysslar med. Några "kvinnor" har deltagit i ett seminarium etc. Det ger en bild av ett Hv som inte enbart "jagar terrorister", för att ta ett exempel smile.gif
En bild som visar att Hv är modernt, och tar framtidsfrågor på allvar. Det visar även att kvinnor är engagerade och tillåts utrymme i etern.

Eller...?

Det var så jag också såg det och tyckte att det kan vara informativt att få veta att hemvärnssoldater ägnar sig även åt de mjuka frågorna.

Allt är inte insatsplutoner och höga knäuppdrag i gå på marsch. rolleyes.gif
Fk Satan
QUOTE (Tomas P @ Oct 16 2007, 11:25 ) *
QUOTE (23:e komp. @ Oct 16 2007, 08:26 ) *

Passar på upphovsrätten!

Eller...?

Det var så jag också såg det och tyckte att det kan vara informativt att få veta att hemvärnssoldater ägnar sig även åt de mjuka frågorna.

Allt är inte insatsplutoner och höga knäuppdrag i gå på marsch. rolleyes.gif

Kanske var otydlig i det jag skrev och avsåg. Att mjuka frågor kommer är bra. Den som inte klarar av att accpetera mjuka frågor har enl min mening inget i FM att göra. I FM finns en värdegrund som vi skall representera utåt. Tyvärr har begreppet "värdegrund" blivit ett själsord och ett allmänt skämt. Att vara ute på hemvärnsövningar och höra snacket om hur folk är sura över den politiska korrekthet och hur mjukt hela försvaret har blivit är ibland mycket underhållande. Att de mjuka frågorna behövs är vi alla troligen skriva under på. Att de inte alltid får det utrymme som de behöver kan vi också troligen skriva under på.

Men vad är då felet i denna artikel enligt mig? Enligt mig är felet dels platsen, att den riktar sig lokalt men skriver ur ett globalt perspektiv. Konkreta tips och trix för det lokala planet saknas totalt. Det känns hos mig som att föredra en brigadorder för en skyttegrupp... Där ligger felet. På hemvarnet.se skall man skriva lokalt om det egna förbandet och vinkla nyheterna ur ett lokalt perspektiv. Annars kan man skriva mer allmänna artiklar som läggs in på hemvarnet.se men inte under det lokala förbandet. Men då är frågan om det kanske passar bättre som en nyhetsartikel i hemvärnstidningen...

Bara för att en artikel passar in i SvD så betyder det inte att samma artikel med samma perspektiv och vinkling passar in i Östersundsposten. För att tydliggöra detta kan man se följande två påhittade rubriker:

"Kvinnor hjälper kvinnor i kosovo"
"Stina från Östersund i unikt kvinnoprojekt i kosovo"

Samma nyhet två olika perspektiv. Ett mer globalt svenskt perspektiv och ett mer lokalt perspektiv. I den första artikel skrivs det mer om de stora dragen i projektet och kanske interjuv med projektets chef på plats. I den andra skrivs det mer ur stinas perspektiv och om de erfarenheter hon gör där som hon kan ta med sig hem till sverige och sin arbetsplats i östersund.

Tillägg>
Att sedan meningar av typen "Moderator Lars Ekeman, generalsekreterare från Folk och Försvar, började med att hälsa alla välkomna och vi var ungefär 100 personer på plats." finns i texten gör inte texten bättre.
Fk Satan
Snälla jag ber dig... ibland undrar jag över hur faktakontroll går till innan man skriver artiklar på hemvarnet.se Om nu individen som skrev artikeln varit med som deltagare på denna övning kan jag snabbt konstatera att skrivbenten ifråga inte lärt sig direkt mycket under övningen.

Ett exempel: "Nästa utbildning blev hur en Dosimetern fungerade och även Raiden. Bägge två är för bilogiska och kemiska ämnen."

Hur mäter man strålning med en CAM? en ganska intressant fråga att besvara...

Soldat utsatt för både nervgas och senapsgas... och man står och klipper utt kläderna utan skyddsmask eller annan skyddsutrustning... Eller är man som soldat kombinationsskadad om man är utsatt för både nerv- och senapsgas....

Naturligtvis finns begreppet terrorist med, mängder med dåliga bilder och en totalt osamanhängande text som är fylld med faktafel... Behöver jag säga att bild på koket också finns med? banghead.gif
23:e komp.
QUOTE (Fk Satan @ Oct 16 2007, 12:53 ) *
Snälla jag ber dig... ibland undrar jag över hur faktakontroll går till innan man skriver artiklar på hemvarnet.se Om nu individen som skrev artikeln varit med som deltagare på denna övning kan jag snabbt konstatera att skrivbenten ifråga inte lärt sig direkt mycket under övningen.

Ett exempel: "Nästa utbildning blev hur en Dosimetern fungerade och även Raiden. Bägge två är för bilogiska och kemiska ämnen."

Soldat utsatt för både nervgas och senapsgas... och man står och klipper utt kläderna utan skyddsmask eller annan skyddsutrustning... Eller är man som soldat kombinationsskadad om man är utsatt för både nerv- och senapsgas....

Naturligtvis finns begreppet terrorist med, mängder med dåliga bilder och en totalt osamanhängande text som är fylld med faktafel... Behöver jag säga att bild på koket också finns med? banghead.gif

Varför har de inte skyddsutrustning när de omhändertar den stridsgasangripne stackaren? Är detta seriös utbildning?
Nu undrar jag som läsare om det heter Dress State, eller Restate? Detta är nytt för mig, men jag blev inte ett dugg klokare kan jag säga.
Och...detta envisa harvande med terrorister inblandade.....

Den här artikeln borde vara förmål för kommentarer i den här tråden, terroristbekämpningstråden samt tråden om VPLnytt.
Än en gång vill jag påpeka att Hemvärnets vilja att engagera förbanden inte är själva föremålet för kritiken. Det är kvaliteten och seriositeten som klickar i bland. Å såna här förband tror vissa att regering och polis är beredda att sätta in mot riktiga terrorister.........joooooo pyttsan!
Stocken
Klokt skrivet av dig Kimster anser jag (förlåt att jag "slaktade" i ditt inlägg; jag avsåg att enbart citera sådant som är relevant för ämnet i mitt inlägg)!

Det är ju jag som fotograf som inför allmänheten i första hand skapar en bild (förlåt dålig vits banghead.gif) av Hv och i andra hand av mig som fotograf ("jaså, har Hemvärnet så duktiga fotografer" alternativt "inte bättre fotografer än så?") när bilder jag tagit läggs ut på forumet. Idealet är ju när fotografen och webmastern fortlöpande diskuterar vilka bilder som ska publiceras.

/Stocken

QUOTE (Kimster @ Nov 11 2006, 15:01 ) *
Kvalitétssäkring sa någon och ja, det är mycket om mångt där det ligger, och ytterst ansvarig är den som lägger ut bilden.
II63

@Fk Satan
Visst är det en AP2C som han håller i näven? med den analyserar man ju om det finns svavel och fosforföreningar... Ja jösses
II63
Fk Satan
QUOTE (II63 @ Oct 16 2007, 21:09 ) *

@Fk Satan
Visst är det en AP2C som han håller i näven? med den analyserar man ju om det finns svavel och fosforföreningar... Ja jösses
II63

Det är en CAM på bilden. AP2C det finns inte så många i landet och finns således inte med bland Hv-utrustningen. Sedan finns det färre AP2Ce som är en modernare och Ex klassad version av AP2C. Ev kommer en upgraderad version av AP2C att inhandlas som kan mäta 2st ämnen till. så att det blir totalt 4st ämnen som då kan mätas.

Bild på CAM:

Bild på AP2C
II63
En mycket bra artikel och snygga bilder.
II63
Fk Satan
Gruppchefs kurs i Härnösand

Denna artikel ska jag för ovanligheten kommentera mera ingående så att ni kanske börjar se hur jag tänker när jag tittar på artiklar och även hur jag kanske vill se artiklar. Att jag bara går in och pekar med hela handen och säger IG är inte alltid den bästa feedback metoden.

Rubrik: informativ, ger svar på var och vad. får ett G-

Ingress: Den var iaf kort... Totalt IG!

brödtext: Att börja med en mellis direkt efter ingress känns estetiskt fel. Sedan direkt någon form av ingresstext, jahhaaa IG! andra stycken är fyllt med upprepningar och går att skriva om på ett bättre sätt. Tredjestycket, godnatt och sov gott. Har någon orkat läsa texten hit ned ska artikelförfattaren vara glad. Men en del konstiga radbrytningar. Sedan något halvskämt om bastu och andra kurser, hör det verkligen hemma? IG! Vaddå måndag? var det första, andra, tredje eller fjärde dagens övningar som ramsorna började sitta? Så enkelt det är att skriva text "Det var först under andradagens stridskjutning som den minnesramsan satt klockrent" Så enkelt och begripligt det blev, jmf med att skriva måndag. måndag kan bli en inskjuten sats i meningen men det blir bara komplicerat och svåröverskådligt... IG

En instruktör... och en PUNKT! ska det inte vara talsträck? Att fylla på ett stycke om vad instruktörerna tycker och bygga stycket runt detta uttalande... Oj titta texten för luft under vingarna! Men just nu IG!

Eleverna tycker till... och punkter... Tänk om man fick se denna typ av artiklar i aftonbladet... Riksdagen tycker till, och sedan 6st punkter. IG! sätt in en mellis och 2-3 stycken om vad eleverna tyckte. men just nu IG!

Att inte bygga mer på chefsbesöket. Att en chef, från kanske medelpad, uttalar sig om vikten av duktiga och dugliga gruppchefer inom organisationen etc... och en bild på chefen och den blivande gruppchefen. Titta artikeln lyfter ännu mera! men just nu IG!

Bilder:
Få bilder är bra. Men 1:a bilden kanske skulle ha varit bilden som är nummer två. Den klassiska gruppbilden kan ha gjorts om och lyfts in som en sido bild. Förslagsvis med m/90 utan stridsuniform och på en plats som symboliserar tradition och makt. (jmf de klassiska bilderna varje gång en ny regering presenteras). Sedan en bild till från verksamheten. Men bilderna balanserar på ett G- eller IG+ Men får ett IG pågrund av bildtexterna som kan göras ännu bättre.

Slutbetyg för artikeln: ett stort rött IG!

Jag inser inte hur folk kan missa de mest grundläggande sakerna när det gäller artikelskrivande, Bara en sådan enkelsak som styckeindelning att vara konsekvent i sitt agerande. Jag tror nästan att jag måste se till att gå som instruktör på info-kursen på HvSS och banka in ännu mera vett&etiket i deltagarna. Dock så är risken kanske att jag är för rak och ärlig...
SwePace
QUOTE (II63 @ Oct 17 2007, 16:25 ) *
En mycket bra artikel och snygga bilder.
II63

Jag ska hälsa fotograferna det. Tackar, å deras vägnar, på förhand för uppmärksamheten. Artikelförfattaren är aktiv på forumet. Så han kan tacka för sig själv! smile.gif

Det var för övrigt en förbannat bra övning!
Hans Engström
"Särskrivningar, för bövelen!" kanske borde tilläggas.
Fk Satan
Utgångspunkter för målangivning

Intressant att istort sett samma text som i mitt inlägg

QUOTE (Fk Satan @ Oct 17 2007, 16:48 ) *

återfinns på ett ställe till under hemvarnet.se dock med ytterstfå förändringar... Enda förändringen är istort sett en uppräkning för vad EOBUSARE är... och jag förstår inte syftet med att ha en sådan uppräkning i en artikel. Även denna artikel får samma betyg som jag givit här ovan.... dvs IG! Allvarligt talat så förstår jag inte varför man lägger in samma artiklar på två ställen. I matematikens värld blir minus minus plus, men när det gäller artiklar blir inte två dåliga artiklar två bra artiklar.

Om man nu ska ha med EOBUSARE i texten (vilket jag inte anser) så kanske man ska skriva in den på ett annat sätt än att skriva en punktförklaring av förkortningen. Ni som har skrivit denna artikel och läser här (vilket jag vet att ni gör) eller andra från samma utbildningsgrupp. Ta kontakt med er utbildningsgrupp så kan jag göra ett besök och utbilda i hur man skriver bra och läsvärda artiklar. Priset är: 130kr/h + resa + logi. Om inte annat så kan ni ta åt er av min feedback lite längre upp. Den är gratis cool.gif
Fk Satan
Lina - Högvaktsdebutant ur Norrbottensgruppen

Ny artikel att bedömma enl min lilla mall här ovan.

Rubrik: IG- ORsak, för långa ord i rubriken. Rubriker av typen "Lina gör högvaktsdebut" hade jag tyckt bättre om. Tyvärr blir det för långt att ha ordet norrbottensgruppen i rubriken... Först ett ord på 13 bokstäver följt av ett ord på 18 bokstäver blir fel! Men jag återkommer mer till rubriken och hur fel det blev.

Ingress: IG! att börja med ett tempusfel lyfter inte direkt artikeln. "Den 3- 4 november genomförde" har 3-4 november varit ännu? detta lilla tempusfel får läsaren att tro att högvakten redan är genomförd. Framförallt eftersom läsaren redan läst rubriken om en högvaktsdebut. Redan efter att ha läst 10ord av artikeln är läsaren totallurad att tro att de läser om en genomförd högvakt i stockholm. När hela artikeln handlar om högvaktsträning.

Brödtext: Att börja stycken med 3 ord i fet text är IG! använd mellisar istället om det är nödvändigt. Men tänk på att man då bör ha 2-3 stycken innan det blir en ny mellis. Inte en mellis inför varje stycke. Bildernas placering i texten gör det tyvärr liste svårt att läsa. Kanske skulle de ha placerat bilderna på höger sida istället.

Tycker om greppet att försöka fokusera på en människa och följa människan under högvaktsträningen. Men det blir fel. Saknar ett talsträck eller två där lina säger något. istället för att som nu säga att lina tyckte så här. ett talsträck ger lite mer klös i artikeln. Sedan på slutet så började jag som läsare av artikeln fundera över hur gick högvakten i stockholm? varför är det inga bilder från högvakten i stockholm? Sedan inser jag att jag som läsare blivit lurad att tro att det var en riktig högvakt när det bara handlade om en träning inför högvakten.

Sista stycken om brödtext kommer att handla om sista stycket i artikeln. Detta stycke förstår jag inte varför det är med? tänk så enkelt om chefen för högvakten eller någon instruktör hade uttalat sig istället för webredaktören. och med ett talsträck! nu byter artikeln lite skepnad till att bli en krönika där jorunalisten själv tycker till och framför egna åsikter. Det tycker jag är fel eftersom artikeln handlade om Lina inte journalistens egen syn. Jmf om aftonbladet i slutet av en artikel skulle skriva "Som journalist tycker jag att brandsoldaterna löste släckningsuppgiften på ett mycket bra sätt och är stolt över att vi har brandsoldter av denna klass i sverige" Det skulle bli helt fel. Jmf med om brandchefen uttalat sig: "-Jag tycker att mina brandsoldater gjorde ett bra jobb, och jag är stolt över att ha denna höga klass på mina kollegor" Oj vad det lyfter!

Bilder: Återigen för många bilder. Sned horisontlinje gör nästan att folk ser ut att ramla omkull. Ska man ha sned horisont ska den vara rejält sned. 1:a bilden är Ok. den får ett G- bildplaceringen i texten får som jag skrev tidigare ett IG testa höger sida istället. Jag satt länge och letade bilder från stockholm, men insåg att jag var lurad av rubrik och ingress. IG! Behövs det verkligen 17st bilder för denna artikel? hade det räckt med 4st bilder? Hade resultatet då blivit bättre?

Betygsammanställning:
Rubrik: IG
Ingress: IG
Brödtext: IG
Bilder: IG (dock ett G- på 1:a bilden)
Ekvall
QUOTE (Fk Satan @ Oct 18 2007, 11:14 ) *
Bilder: Återigen för många bilder. Sned horisontlinje gör nästan att folk ser ut att ramla omkull. Ska man ha sned horisont ska den vara rejält sned. 1:a bilden är Ok. den får ett G- bildplaceringen i texten får som jag skrev tidigare ett IG testa höger sida istället. Jag satt länge och letade bilder från stockholm, men insåg att jag var lurad av rubrik och ingress. IG! Behövs det verkligen 17st bilder för denna artikel? hade det räckt med 4st bilder? Hade resultatet då blivit bättre?

För att inte tala om oförmågan att skriva intressanta bildtexter till dem. Att skriva "Högvaktsträning 2007" under samtliga bilder tyder på förbaskat dålig fantasi eller deadline-panik. Skippa bildtexterna helt eller lägg ner mer tid på att komma på något bättre. IG! Skämmes!
Fk Satan
Dold ytövervakning

Rubrik: Lite klen rubrik. Dock information för oss oinvigda. rubrik på 2 ord. Hade gärna sett en lite mer tillspetsad rubrik. Får ett G-

Ingress: 2 menigar lång. Dock lite för tråkig. Av vilka gjorde vad, när och var. konstig radbrytning i ingressen. Här tror jag att det går att spetsa ingressen med något mer intressant som fångar läsaren. IG+

Brödtext: Texten känns ganska kall. och är lite av "lisa 9år skriver en berättelse om familjens bilsemester". Här finns det mycket att jobba med. Dold ytöverakning. Det är lite spännande. Den är inte värd en kall och tråkig text. Konstiga radbrytningar genomsyrar texten i andra stycket och en hel del militära ord finns med som terrängbil 20, FAP, o-plats osv.

3:e stycket är en fröjd. Här finns det spänning och lite tillstymmelse till action. Denna händelse kanske de skulle ha försökt lyfta upp till rubrik och ingress.

Sedan avslutningen med en mellis och en form av lärdom av övningen. kanske intressant för de som var med och övad. Men är det intressant för övriga läsare?

betyg för brödtexten blir därför IG+. Men den kan snabbt förändras till att bli riktigt bra och kanske vara uppe och nosa på ett VG. Dock måste den omarbetas. Spänning för reportaget finns där ute i skogen! inte på uppställningar och färdiga till strid! Saknar även någon form av uttalande av en individ i övningen.

Bilder: Bra med få bilder! enkla bildtexter. Dock kanske man inte ska beskriva exakt vad som syns på bilden, utan kanske försöka bygga in lite spänning i bildtexterna. Men bilderna får ändå ett G-

Summa: Texten drar ned reportaget, jobba igenom texten så kan detta bli riktigt bra!
Fk Satan
Årets andra krigsförbandsövning

Rubrik: Tråkig men informativ rubrik. tycker att den är IG

Ingress: Tråkig ingress, fångade iaf inte mitt intresse. En massa siffror tvärs och kors och långa ord. En ingress är till för att väcka intresse för artikeln. Inngressen var lagomt lång. Dock tycker jag att mittenmeningen är lite för lång. men 3-5 meningar i en ingress, men vid 5 meningar ska det inte vara 5 långa meningar. ingressen får därför IG+ mindre siffror i ingressen och det lyfter. ta även bort "Norra Södermanlands Hemvärnsbataljon" osv och försök få in det i brödtexten istället.

brödtext: första spontana åsikten, mycket långt reportage om övningen. Det finns ett lämpligt antal mellisar på ungefär rätt ställen som gör texten luftig och fin. Men ord som: samhällsnyttiga, NBG, partiell mobilisering, reellt, inmönstrades osv gör att texten känns militärisk och det blir svårt för den oinvigde att förstå vad som avses. Försök undvika militära termer och förkortningar. Heter det samhällsnyttiga- eller samhällsviktiga byggnader?

Mellisar nyttjas på ett bra sätt. Trots att det är skrivit enligt dagboksformatet skapas det tackvare mellisarna inte ett uppstolpat dagboksformat. Mellisarna lockar till fortsatt läsning och lyfter reportaget! jmf med om mellisarna hade varit av form "Onsdag kväll", "Fredagförmiddag" osv. Mycket bra!

På några få ställen i den långa texten finns det lite intressanta styckeindelningar, men det är mer slarv från webredaktören än ett genomgående fel. Texten känns väl genomarbetad med vissa undantag där texten känns komplicerad och tungläst. Trots att det är en lång text blir min utvärdering av texten kort.

Betyg på brödtexten: G+ pluset fås tackvare det underbara nyttjandet av mellisarna!

Bilder: första bilden är lite väl svag för artikelen. Att tänka på är att förstabilden skall symbolisera huvuddragen i artikeln! och den kan ha varit en annan bild. Överlag tycker jag att det är lite för många bilder, trots den stora textmassan. Ett par bilder inskjutna i texten kanse skall provas för att kanske lyfta upp texten. Skriver ni om posttjänst placera en bild med en soldat som bedriver posttjänst där. Sedan behöver det inte vara femtielva bilder för den sakens skull. Men kanske en bild per mellis på sin höjd. Eller kanske en bild per 3:e mellis tycker jag om. Titta på dagstidningar.

Bilderna i övrigt känns lite röriga, tråkiga bildtexter och lite för många. Betyget blir ändå G- men det är inte långt ifrån ett IG.
Fk Satan
Intensiv Övningshelg

Rubrik: 2 ord.... den var iaf kort... IG!

Ingress: ingress ska locka till läsande av artikeln. Den känns bara rörig... Dock är längden helt okej. IG!

Brödtext:

"KL 0700 stod insatspluton Arlanda Marschfärdiga.
Läs mer..."

Kan ovanstående brödtext bli allt annat än IG-- och då är jag snäll.

Bilder: En tilltalande 1:a bild, dock i utländskuniform. IG!

Att ens denna typ av artiklar publiceras på hemvarnet.se är för mig en gåta.... Detta måste vara bland det sämsta av det dåliga jag har läst.
johanp
QUOTE (Fk Satan @ Oct 19 2007, 22:18 ) *
Intensiv Övningshelg
Brödtext:

"KL 0700 stod insatspluton Arlanda Marschfärdiga.
Läs mer..."

Kan ovanstående brödtext bli allt annat än IG-- och då är jag snäll.

Inte för att vara sån, men det där är en länk från bataljonens hemsida till IP Arlandas hemsida - där själva artikeln finns... Alltså är det inget som artikelförfattaren kunde påverka. Klicka på länken och du finner resten av deras artikel...
Sir Vival
QUOTE (johanp @ Oct 19 2007, 22:47 ) *
Inte för att vara sån, men det där är en länk från bataljonens hemsida till IP Arlandas hemsida - där själva artikeln finns... Alltså är det inget som artikelförfattaren kunde påverka. Klicka på länken och du finner resten av deras artikel...

Ett bra exempel på fungerande "korslänkning" tycker jag... Lite mycket slentriangnäll kanske, just nu?!
Fk Satan
QUOTE (johanp @ Oct 19 2007, 22:47 ) *

Men varför korslänka?

Varför inte skriva en rejäl artikel själv på 2-3 stycken? och sedan göra en länk och skriva något av typen "Läs vad IP Arlanda tycker här".

Att börja korslänka mellan artiklar känns fel i min värld. Bättre att skriva en artikel själv, sedan kan man länka till andra artiklar om samma övning. Det ger ett stort medvärde för läsaren. Jmf med att läsa en halvrörig ingress och sedan en länk till en artikel som är 2 veckor gammal.

Nu kanske jag låter hård och elak, det är jag inte. Jag har som mål att försöka höja kvaliten på det som skapas på hemvarnet.se jag har inte som mål att sitta och leka idoljury med spydiga kommentarer hela tiden. Men jag tror att många kan skriva i mina ögon G artiklar. Problemet med hemvarnet.se är att skrivbenterna inte låter en kompis läsa igenom. ändra artikeln. Låta en annan kompis läsa igenom. ändra artikeln och sedan publicera den.

Sedan tror jag att utbildningsståndpunkten på många som skriver är för låg, tyvärr. Och att utbildningsgrupperna samt HvSS bör ha riktad infoutbildning till de som skall skriva på hemvarnet.se. I mina ögon är det bättre med avsaknad av en artikel än en dålig artikel.
johanp
Jag anser personligen att en HV Bataljon ska visa upp just de artiklar som de ingående förbanden har skrivit. Det finns ingen anledning att göra samma jobb två gånger.

Sen är det också otroligt osannoligt att någon webbredaktör från batstaben skulle befinna sig på en insatsplutonsövning. Att denne därtill skulle drista sig till att skriva några stycken om det, samt ta några fina foton faller definitivt utanför ramen för vad som rimligen kan tänkas inträffa i verkligheten.

Mer korslänkning på hv.se/mil.se så man får ut gräsrotsnivån till mer än en intern hemsida med nästintill obetydligt liten läsarkrets!
Fk Satan
QUOTE (johanp @ Oct 20 2007, 11:27 ) *
Jag anser personligen att en HV Bataljon ska visa upp just de artiklar som de ingående förbanden har skrivit. Det finns ingen anledning att göra samma jobb två gånger.

Sen är det också otroligt osannoligt att någon webbredaktör från batstaben skulle befinna sig på en insatsplutonsövning. Att denne därtill skulle drista sig till att skriva några stycken om det, samt ta några fina foton faller definitivt utanför ramen för vad som rimligen kan tänkas inträffa i verkligheten.

Mer korslänkning på hv.se/mil.se så man får ut gräsrotsnivån till mer än en intern hemsida med nästintill obetydligt liten läsarkrets!

Så varför kan inte någon från instasplutonen skriva en artikel, ta någon av alla bilders som fotas på en övning och maila till webredaktören? Alternativt göra som ettt antal insatsplutoner har gjort, skapa en egen undersida inom bataljonen. Att två eller fler enheter skriver om samma övning är bra då kommer det fler tolkningar på övningen och det kan bli fler gräsrotsartiklar. Tänk en övergripande övningsartikel, 1 artikel om insatsplutonen under övningen, en artikel som följer en kompanichef, en artikel om en hemvärnspluton som bevakar ett objekt. Sedan korslänkningar mellan dessa 4 artiklar. Snacka om att det kan bli ett lyft för sidan. Jmf med en övergripande artikel som 4st länkar till och inte dessa små specialinriktade artiklar.
johanp
Det är ju precis vad IP Arlanda har gjort... De har en kille på plutonen som fotar och en som skriver/publicerar!

Det är inte så att jag inte tycker att det är bra med flera artiklar om samma ämne - ang just den övning som vi diskuterar här så har båda ingående plutonerna skrivit och publicerat varsinn artikel på sina respektive hemsidor - jag ser snarare det orealistiska i att få ut så många artiklar som du nämner.

Se hur sällan det publiceras nåt av värde på hv.se - betänk då att det finns ca 60 bataljoner!

edit:
IP Arlandas artikel
IP Nords artikel
Fk Satan
QUOTE (johanp @ Oct 20 2007, 12:50 ) *
Det är ju precis vad IP Arlanda har gjort... De har en kille på plutonen som fotar och en som skriver/publicerar!

Det är inte så att jag inte tycker att det är bra med flera artiklar om samma ämne - ang just den övning som vi diskuterar här så har båda ingående plutonerna skrivit och publicerat varsinn artikel på sina respektive hemsidor - jag ser snarare det orealistiska i att få ut så många artiklar som du nämner.

Se hur sällan det publiceras nåt av värde på hv.se - betänk då att det finns ca 60 bataljoner!

edit:
IP Arlandas artikel
IP Nords artikel

och den artikel jag är kritisk till är denna artikel: Attundaland Att de inte har bemödat sig med att skriva en längre artikel... IP Arlanda eller IP Nords artiklar har jag inte skrivit en rad om.
johanp
QUOTE (Fk Satan @ Oct 20 2007, 12:55 ) *
och den artikel jag är kritisk till är denna artikel: Attundaland IP Att de inte har bemödat sig med att skriva en längre artikel...

Det är ingen artikel - det är en ju länk?!

Men för att bidra med något mer konstruktivt så tycker jag personligen att b-styrkor, kurser, marscher och liknande inte hör till artiklar publicerade på hemvärnet.se
Fk Satan
QUOTE (johanp @ Oct 20 2007, 13:05 ) *
QUOTE (Fk Satan @ Oct 20 2007, 12:55 ) *
och den artikel jag är kritisk till är denna artikel: Attundaland IP Att de inte har bemödat sig med att skriva en längre artikel...

Det är ingen artikel - det är en ju länk?!

Men för att bidra med något mer konstruktivt så tycker jag personligen att b-styrkor, kurser, marscher och liknande inte hör till artiklar publicerade på hemvärnet.se

Jaha.... men i min värld så är det en artikel och inte en länk... eftersom den dels ligger med i rss flödet från hemvarnet.se samt ligger underpå bataljonens nyhetslista. Och en länk med en Rubrik, ingress och en brödtext samt en första bild? Hur skall en icke insat-läsare kunna se om det är en länk eller en artikel? Själv så räknar jag mig till den del som är ganska insat och kunnig inom det militära och jag kunde inte avgöra om det var en länk eller inte.

Vad gäller b-styrkor, kurser, marscher osv är jag av åsikten att de kan vara med, om det är av intresse för enheten och det går att vinkla om till ett lokalt intresse för just den b-styrkn, kursen marschen etc. Personligen tycker jag att det inte är så viktigt att veta att 4st från knohults insatspluton var till halmstad på SIB kurs...

Personligen tycker jag att detta är en givande diskussion och det finns en del djupare poänger i denna diskussion. Den som skrivit på hemvarnet.se kan ha ett sysfte och mål med vad som skrivs. Jag som läsare kan göra en helt annan tolkning av vad syftet och målet är. Detta alternativa tolkningsutrymme är viktigt att bejaka och undersöka innan man skriver en artikel etc. Att fråga en kompis hur de tolkar det som skrivs och ibland kanske skrvbenten ifråga måste förtydliga vissa delar för att rätt poäng skall infinna sig.
FkN
Har säkert nämnt det förut, men problemet är det rent ut sagt kassa CMS som hemvarnet.se använder.
Problemet är att artiklar/nyheter som nedanliggande förband inom en bataljon publicerar inte visas på bataljonens webbplats.

Lösningen på detta från Sysop HV.se (P-O Olsson) är att webbredaktörerna på bat-nivån skall lägga in "nyhetspuffar" på bat-sidan som inte skall synas under "nytt från förbanden" på HV.se huvudsida.

Anledning till att vi, och säkerligen även IP Nord, har valt att ha en egen webbplats under bataljonens är dom enormt långa pubiceringstiderna bataljonens webbredaktörer har haft. Senast i våras så tog det ca en månad från att jag mailade materialet tills det var publicerat. Helt oacceptabelt, och den enklaste lösningen för alla var att vi ansöka om en egen webbplats.

För övrigt Fk Satan så får du gärna kommentera vår senaste artikel:

http://hemvarnet.se/attundaland/ip_arlanda...mp;nyhetid=1962

För övrigt den absolut roligast/intressantaste/mest givande b-styrkan jag varit med på på flera år.
Fk Satan
QUOTE (FkN @ Oct 20 2007, 18:02 ) *
Har säkert nämnt det förut, men problemet är det rent ut sagt kassa CMS som hemvarnet.se använder.
Problemet är att artiklar/nyheter som nedanliggande förband inom en bataljon publicerar inte visas på bataljonens webbplats.

Lösningen på detta från Sysop HV.se (P-O Olsson) är att webbredaktörerna på bat-nivån skall lägga in "nyhetspuffar" på bat-sidan som inte skall synas under "nytt från förbanden" på HV.se huvudsida.

Anledning till att vi, och säkerligen även IP Nord, har valt att ha en egen webbplats under bataljonens är dom enormt långa pubiceringstiderna bataljonens webbredaktörer har haft. Senast i våras så tog det ca en månad från att jag mailade materialet tills det var publicerat. Helt oacceptabelt, och den enklaste lösningen för alla var att vi ansöka om en egen webbplats.

För övrigt Fk Satan så får du gärna kommentera vår senaste artikel:

http://hemvarnet.se/attundaland/ip_arlanda...mp;nyhetid=1962

För övrigt den absolut roligast/intressantaste/mest givande b-styrkan jag varit med på på flera år.

Ni bad om det ;)

Rubrik: Kort, dock tycker jag inte att utropstecken hör hemma i rubriker. Dock har jag och en kompis till mig som jobbar som informatör inom FM haft väldigt långa diskussioner om utropstecken i rubriker. Hon är av en helt annan åsikt än mig... Dock tror jag att rubriken går att spetsa ytterligare Men det är för mig ett G-

Ingress: 3 meningar, varav en mening är ganska lång. Tror att ni kan göra om ingressen och göra den i 4 meningar och utan kommatecken. Tycker om ordet duell, det skapar spänning och en vilja att läsa mer om duellen. Dock kan läsare få en känsla av lite cowboys och revolvermän... Tycker allmänt inte om ingresser som börjar med datum, och ett fastslagande när i tiden något inträffade. Det går att lägga i första stycket.

Efter att läst ingressen känner jag nästan ingen hunger att läsa vidare. Tänk på ingressen som i en tidning. Rubriken och första bilden får någon att titta på artikeln. Sedan läser folk ingressen. Här säljer ni in artikeln och får folk att vilja läsa artikeln. Ingress, trots ordet duell. får ett G-- Här kan ni lyfta upp ordet duell till rubriken.

Brödtext: Vad är en BT-väst? tänk på att minska de militäriska uttrycken. Bra att ni använder uttrycket kulspruta istället för KSP. Är det av intresse för läsaren att tiden är kl 07:00? och att lunch utspisades kl 12 i stridspatruller? Det går att skriva om det hela. 14 man och 32 man är det av intresse hos läsaren? Och var det inga tjejer med? eftersom ni bara verkar vara män i plutonerna. Går detta att skriva om utan att få med antalet? men samtidigt upplysa läsaren att det var kraftigt ojämna styrkeförhållanden?

En sak jag saknar i texten är mellisar. Ni har ett mycket bra läge för mellisar, det är när ni flyttar över till storasätra för er andra uppgift. Perfekt läge för mellis. En annan sak som blir ganska intressant, är att ni skriver "Lördag kl 06:00" mitt i texten, betyder det att det som står innan denna tidpunkt utspelades på fredagen?

Ni har en hel del att jobba på när det gäller texten. Grundtexten är mycket bra och om man inte läser den lika kritiskt som mig så reflekterar man troligen inte lika mycket över saker och ting. När jag läser igenom texter på hemvarnet.se och skriver dessa inlägg tar det ca en halvtimme. Jag vänder och vrider på texten ut och in ganska hårt. Men det är för att jag ska klara av att lösa texten ur olika perspektiv.

Betyg texten: Jobba igenom den tryck in några mellisar så kan detta bli mycket bra! nuvarande betyg G-- Samt var tog den utlovade duellen vägen? Nä usch jag tror jag ändrar betyget till IG++ Nä jag vet inte. Usch nu fick jag beslutsångest. Nä vi säger ett G-- jag kan inte vara allt för elak.

Bilder: Saknar en stor 1:a bild. Var är bilderna från duellen mot insatsplutonen? Ni har ett lyssande läge att spinna vidare på duell och skapa spännande bilder på duellerna och få duell att genomsyra hela reportaget. De få bilderna som finns är bra. Men vad har höghuset på stora sätra med artikeln att göra? Ni hade spännande försvarsstrid och inga bilder på lite action? Nepp nu är jag elak och ger ett IG++ på bilderna.
Johan Martin
QUOTE (FkN @ Oct 20 2007, 18:02 ) *

Det är lätt att ta poäng på stavfel, men i det här fallet blev det svårt att motstå biggrin.gif :
QUOTE (Artikeln)
...enorma massor ammonution och granter
Koskela
Denna artikel skulle kanske vara lite till hjälp för vissa av skribenterna på hemvarnet.se.

http://milforum.net/artikkelhjelp.pdf

Och ja, jag har också bidragit som många andra! HV.gif

/Koskela
FkN
QUOTE (Johan Martin @ Oct 29 2007, 17:34 ) *
Det är lätt att ta poäng på stavfel, men i det här fallet blev det svårt att motstå biggrin.gif :

Rackarns tur att det är så lätt att justera, samt behagligt att du enbart påpekade
en felstavning av två av samma ord smile.gif

Uppdaterad: 2007-10-29 18:04
Fk Satan
Har istort sett lovat att jag inte ska kommentera så mycket mer i denna tråd. Nu klarar jag inte av att hålla mig längre:

Hammarkind: Eftersök drunknad i Yxningen!

Läs och begrunda, ett skräckexempel! Jag saknar ord över denna artikel Tyvärr måste jag frångå mina löften när jag ser en artikel på denna nivå.

Några viktiga punker:

1. Blanda inte "- och framförallt använd inte båda två samtidigt som i denna artikel

2. Var lite mer kreativ med mellisar.

3. Skriv så att man förstår vad som menas. Jag har lite svårt att hitta den röda tråden i denna text.

4. kommatecken. Ibland kan texten bli lite svår att läsa med lite för många kommatecken.

En hundförare, Lena H, Tomas M, Åke K och undertecknad åkte iväg så fort vi kunde. Fick vänta några minuter medan brandmännen, som körde båten, åt en välförtjänt macka. Sedan iväg, tyvärr utan flytvästar, för eftersök på ett antal öar. När mörkret började falla, åkte vi åter till Hjulerum, där vi fick besked att vi skulle åka till södra sidan av sjön för att söka av en strandremsa från "Slottet" och västerut. Hans-Göran C lotsade oss till rätt plats, och i kolmörkret började vi vår vandring efter strandlinjen.

Urdrag ur texten.
Maverick
Nu är det ett tag sedan jag lämnade HV men jag trodde efterforskningar gjordes i arkiv och inte att det var en skapr uppgift för HV

Efterforskning av person
VMI2002
Det har tyckte jag var ett smatrevligt satt att redovisa en ovning:

http://hemvarnet.se/bohuslan/uddevalla/?ac...mp;nyhetid=1641

Dock sa kanske man inte skall borja med maten.....
Fk Satan
QUOTE (VMI2002 @ Nov 8 2007, 15:59 ) *
Det har tyckte jag var ett smatrevligt satt att redovisa en ovning:

http://hemvarnet.se/bohuslan/uddevalla/?ac...mp;nyhetid=1641

Dock sa kanske man inte skall borja med maten.....

En lite teknisk sak jag surar till på direkt är stycke indelningen. man ska inte blanda två metoder och att ha ny rad efter varje avslutad mening är fel. Men kul att folk vågar testa nya sätt att publicera artiklar på!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.