QUOTE (FkN @ Oct 20 2007, 18:02 )

Har säkert nämnt det förut, men problemet är det rent ut sagt kassa CMS som hemvarnet.se använder.
Problemet är att artiklar/nyheter som nedanliggande förband inom en bataljon publicerar inte visas på bataljonens webbplats.
Lösningen på detta från Sysop HV.se (P-O Olsson) är att webbredaktörerna på bat-nivån skall lägga in "nyhetspuffar" på bat-sidan som inte skall synas under "nytt från förbanden" på HV.se huvudsida.
Anledning till att vi, och säkerligen även IP Nord, har valt att ha en egen webbplats under bataljonens är dom enormt långa pubiceringstiderna bataljonens webbredaktörer har haft. Senast i våras så tog det ca en månad från att jag mailade materialet tills det var publicerat. Helt oacceptabelt, och den enklaste lösningen för alla var att vi ansöka om en egen webbplats.
För övrigt Fk Satan så får du gärna kommentera vår senaste artikel:
http://hemvarnet.se/attundaland/ip_arlanda...mp;nyhetid=1962För övrigt den absolut roligast/intressantaste/mest givande b-styrkan jag varit med på på flera år.
Ni bad om det ;)
Rubrik: Kort, dock tycker jag inte att utropstecken hör hemma i rubriker. Dock har jag och en kompis till mig som jobbar som informatör inom FM haft väldigt långa diskussioner om utropstecken i rubriker. Hon är av en helt annan åsikt än mig... Dock tror jag att rubriken går att spetsa ytterligare Men det är för mig ett G-
Ingress: 3 meningar, varav en mening är ganska lång. Tror att ni kan göra om ingressen och göra den i 4 meningar och utan kommatecken. Tycker om ordet duell, det skapar spänning och en vilja att läsa mer om duellen. Dock kan läsare få en känsla av lite cowboys och revolvermän... Tycker allmänt inte om ingresser som börjar med datum, och ett fastslagande när i tiden något inträffade. Det går att lägga i första stycket.
Efter att läst ingressen känner jag nästan ingen hunger att läsa vidare. Tänk på ingressen som i en tidning. Rubriken och första bilden får någon att titta på artikeln. Sedan läser folk ingressen. Här säljer ni in artikeln och får folk att vilja läsa artikeln. Ingress, trots ordet duell. får ett G-- Här kan ni lyfta upp ordet duell till rubriken.
Brödtext: Vad är en BT-väst? tänk på att minska de militäriska uttrycken. Bra att ni använder uttrycket kulspruta istället för KSP. Är det av intresse för läsaren att tiden är kl 07:00? och att lunch utspisades kl 12 i stridspatruller? Det går att skriva om det hela. 14 man och 32 man är det av intresse hos läsaren? Och var det inga tjejer med? eftersom ni bara verkar vara män i plutonerna. Går detta att skriva om utan att få med antalet? men samtidigt upplysa läsaren att det var kraftigt ojämna styrkeförhållanden?
En sak jag saknar i texten är mellisar. Ni har ett mycket bra läge för mellisar, det är när ni flyttar över till storasätra för er andra uppgift. Perfekt läge för mellis. En annan sak som blir ganska intressant, är att ni skriver "Lördag kl 06:00" mitt i texten, betyder det att det som står innan denna tidpunkt utspelades på fredagen?
Ni har en hel del att jobba på när det gäller texten. Grundtexten är mycket bra och om man inte läser den lika kritiskt som mig så reflekterar man troligen inte lika mycket över saker och ting. När jag läser igenom texter på hemvarnet.se och skriver dessa inlägg tar det ca en halvtimme. Jag vänder och vrider på texten ut och in ganska hårt. Men det är för att jag ska klara av att lösa texten ur olika perspektiv.
Betyg texten: Jobba igenom den tryck in några mellisar så kan detta bli mycket bra! nuvarande betyg G-- Samt var tog den utlovade duellen vägen? Nä usch jag tror jag ändrar betyget till IG++ Nä jag vet inte. Usch nu fick jag beslutsångest. Nä vi säger ett G-- jag kan inte vara allt för elak.
Bilder: Saknar en stor 1:a bild. Var är bilderna från duellen mot insatsplutonen? Ni har ett lyssande läge att spinna vidare på duell och skapa spännande bilder på duellerna och få duell att genomsyra hela reportaget. De få bilderna som finns är bra. Men vad har höghuset på stora sätra med artikeln att göra? Ni hade spännande försvarsstrid och inga bilder på lite action? Nepp nu är jag elak och ger ett IG++ på bilderna.