@bushman
Nej jag har inte någon kontakt med webbansvarig. Adressen har bara ändrats
Bilden
Erik_G
Nov 10 2006, 21:02
QUOTE (Rogue @ Nov 10 2006, 16:21 )

Nej någon superkamera är det inte heller (Kodak EasyShare Z740).
Nej, det håller jag med om. Den gör inte den i övrigt fina bilden rättvisa. Kan tänka mig att den blivit riktigt fin om fotografen hade haft lite bättre tekniska förutsättningar (och kunskap i hanterandet). Vet inget om den kameran, men jag fick bättre bilder rent tekniskt från min Olympus C3030 från 2000.
Hoppas fotografen i fråga inte blivit avskräckt från vidare fotograferande, för det tycker jag absolut inte han/hon ska vara. Tvärt om.
QUOTE (bushman)
@Erik_G.
underbart och bra!!
inte för jag så ofta jublar åt din uppenbarelse och du ej mot min
Asch, jag bara "drar i ditt ben" för att du blir så rabiat så fort någon nämner
[CENSUR]... :P
/E
@Erik_G
Hon har inte sagt något så jag tror nog inte hon har lagt fotograferandet på hyllan.
Vet inte riktigt vad det är du är missnöjd rent tekniskt med bilden men du måste vara otroligt bra om du bedöma kameran med den bilden som förlaga.
Kanske du skall titta på orginalbilden, den är inte redigerad på nå något sätt
OrginalbildenKlicka på den större bilden och välj orginalstorlek.
Personligen tycker jag att orginalbilden är lite bättre än den som finns på HV sidan men vad vet jag.
Erik_G
Nov 10 2006, 22:13
QUOTE (Rogue @ Nov 10 2006, 21:56 )

Personligen tycker jag att orginalbilden är lite bättre än den som finns på HV sidan men vad vet jag.
Nähä, det var ju dagens understatement.. nog för att jag sett bättre på den avdelningen också, men jag ska inte gnälla, inte alla vill lägga 10k+ på en kamera.. den som ligger på hv är ju, som jag skrev, i mobilkameraklass. Någon har jpeggat bilden lite för hårt eller kanske sparat den som jpeg för många gånger. Om man öppnar en jpeg, redigerar den, sparar om den som jpeg igen har man ju jpeggat den två gånger, och varje gång man jpeggar bilden får man mer av de s.k jpegartefakterna. Sen är bilder med så mycket detaljer (som alla kvistar mm) svåra att komprimera hårt och samtidigt inte förstöra för mkt detaljer.
Men nu var det ju inte jag som kritiserade den kassa kvaliteten, jag trodde ju närmast att den inte gick att påverka.. uppenbarligen hade jag fel.
Nä, nu ska jag gå och smeka min kamera bara för det..
/E
Fk Satan
Nov 10 2006, 22:25
QUOTE (Rogue @ Nov 10 2006, 21:56 )

@Erik_G
Hon har inte sagt något så jag tror nog inte hon har lagt fotograferandet på hyllan.
Vet inte riktigt vad det är du är missnöjd rent tekniskt med bilden men du måste vara otroligt bra om du bedöma kameran med den bilden som förlaga.
Kanske du skall titta på orginalbilden, den är inte redigerad på nå något sätt
OrginalbildenKlicka på den större bilden och välj orginalstorlek.
LITE BÄTTRE!!!!
hade orginalbilden varit på Hv-sidan hade jag inte reagerat. Men du kan glädja dig över att du är med på overheadbild när jag är ute och pratar rekrytering. Kanske så ses vi snart. Du kommer att märka när jag är i din närhet... Vem vet om Hide&Seek går av stapeln fler gånger...
Det påminner mig om att jag måste prata med amos
@Fk Satan
Den här bilden eller har du någon annan bild? Din profil säger mig ingenting har vi träffats?
För att inte vara allt för OT så tror jag bilden på HV hade blivit bättre om dom beskurit bilden så bara jag och hunden varit kvar och sedan inte behövde förminska bilden så mycket.
Jpeg formatet är problematiskt och är det jag är mest missnöjd med min kamera hade gärna haft RAW formatet men man får det man betalar för.
Fk Satan
Nov 10 2006, 23:21
QUOTE (Rogue @ Nov 10 2006, 22:49 )

@Fk Satan
Den här bilden eller har du någon annan bild? Din profil säger mig ingenting har vi träffats?
För att inte vara allt för OT så tror jag bilden på HV hade blivit bättre om dom beskurit bilden så bara jag och hunden varit kvar och sedan inte behövde förminska bilden så mycket.
Jpeg formatet är problematiskt och är det jag är mest missnöjd med min kamera hade gärna haft RAW formatet men man får det man betalar för.
tänker på skillnaden mellan den högupplösta bilden och bilden som såg ut som den var tagen med en dålig mobilkamera. Hade den skarpa bilden varit med istället för den andra bilden. Det var detta jag försökte säga.
sleget
Nov 11 2006, 07:39
Om vi vänder på steken ett tag?
Har ni några BRA sidor med fina bilder och vettiga texter att visa upp?
Tänkte att man kanske kan vinna mer på att sätta upp "påbjuden körväg" istället för en fetstor röd-rund blaffa med gult streck på mitten sas...
sleget
Nov 11 2006, 09:44
Ja, kanske litet klyschigt?
Men rätt kul va? Och en rottis är ju alltid en rottis!
Hundvakt
martin s
Nov 11 2006, 10:17
QUOTE (CIP @ Nov 8 2006, 16:18 )

Nu är det möjligt att detta redan har tagits upp, i så fall får ni väl länka vidare till rätt tråd.
Vi är nog rådande överens om att vi vill visa upp oss som en dugligt och duktigt förband när vi publiserar övningberättelser och bild på hemvarnet.se, och visa de vi i det fakto övar, det skall vi fortsätta göra för det är bra.
Men varför skickas de då upp bilder på folk i felaktig utrustning, folk som inte kan klä sig, eller folk som aggerar helt felaktigt.
Kan vi inte försöka hjälpas åt och endast skicka upp de bilder som visar oss från den bra sidan.
Försöka klipp bort den ökände soldaten griskarlsson från Knäckebröhult.
Jag är fullt medveten om att det är kul att visa upp oss för varandra på övningarna, men tänk också på att det är andra som ser era bilder.
Det bilderna jag tänker på, ger "oss" inte en rättvis bild.
Ingen nämd ingen klämd....det räcker och surfa runt lite på de lokala sidorna så märker ni vad jag menar.
Fler som reagerat på samma som jag ?
Out !
du har helt rätt!...jag har TILL OCH MED sett gubbar som på eget bevåg svetsat fast civila kikarsikten på sin ak/

4 OTROLIGT!!!! det borde vara straffbart. vad tycker du? :camo
Erik Adam
Nov 11 2006, 11:14
Jaha...
Ska vi ta och återvänta till topic?
Som jag förstod trådskaparen, så var problemet inte ifall fotografen har valt fel brännvidd eller kunde valt en annan slutartid och tagit bilden med en Pentax istf en Canon.
Problemställningen var väl att Hv saknar någon form av "kvalitetssäkring" innan bilderna läggs ut till allmän beskådan.
Blåa gummistövlar, ludermässiga uppställningar, GROVT felaktigt handlande mm kanske inte är så förmånligt att visa upp ifall man vill ge en positiv bild av Hv.
Av den anledningen ANSER jag att vi alla behöver tänka över vad som finns på respektive plut/komp/bat hemsida och diskutera vad som är olämpligt, samt åtgärda detta vid behov.
[edit: stavvfel]
Gusten
Nov 11 2006, 13:50
Vad är eran uppfattning om denna bild?
http://www.i19.mil.se/photo.php?id=124101&nid=34678 Kanske dags att skrota FM? På bilden syns flera personer som inte bär enhetlig klädsel. Eller är det Hv förbehållt att kunna gnällas på då klädsel avviker från mellan soldater i en grupp?

/Gusten

Edit: Stafv fel.
Kimster
Nov 11 2006, 14:01
lite dum bild Gusten med tanke på att soldaterna på bilden har exakt vad de ska ha för att lösa sin uppgift, dessutom är de enhetliga. Att befälen har annorlunda för vara anpassade för lösa sin uppgift är ju en självklarhet...
Jag tycker det är för lite konkreta tankar om vad man kan göra och var problemen ligger som kan förbättra. Tänk själva, ni är nog inte så "snygga" när ni väl är ute i läskiga skogen, och råkar någon ta en bild vid fel tillfälle.. ja då vart det kört..
Gå inte in på enstaka bilder nu, för en bild talar inte om bakgrunden, och ni vet att bildbashing ogillas bland bland BlåGul.
Kvalitétssäkring sa någon och ja, det är mycket om mångt där det ligger, och ytterst ansvarig är den som lägger ut bilden. För att den ska göra det på ett bra sätt krävs utbildning. Vidare kan man ju önska sig bra fotografer.. men mycket mer av det är svårt att begära i en organisation som HV. Så därför blir webmastern den som ska se till att bilder som läggs ut ser någorlunda bra ut och försöka minimera risken att skapa diskussion hurvida någon person/enhet/pluton/förband är bra eller dåligt.
..även om smaken är som baken..
Gusten
Nov 11 2006, 14:14
Ok. Fattar vad du menar. Kanske, jag vet inte, hade samma bild fast med Hv blivit sänkt. Men enhetlig klädsel får eller bör inte tummas på då det handlar om uppställningar och tillfällen då allmänheten har ögonen på oss. I fält så tycker jag inte att det är lika viktigt. Bara för att en fryser så behöver inte alla ha tröja på sig. Jag går till ytterligheter för att få folk att fatta. Militärer har ju alltid ögonen på sig och polisen likaså. Jag skiter fullständigt i om en brevbärare har en t-tröja istället för en långärmad då det är kallt. Men då lever inte de under samma vakande blickar som FM och ordningsmakten. Det gnälls så mycket på Hv och att vi inte kan klä oss hit och dit. Men det snackas mindre om de insatser som görs vid översvämmningar eller skallgångar. Trist tycker jag. /Gusten

Edit: Stafv fel da capo.
Kimster
Nov 11 2006, 14:20
Visst är det trist, men faktum kvarstår att ett förbands döms ofta(alltid) i första hand på hur de ser ut och hur de är klädda.. . det finns ju ett syfte med vårdad och enhetlig klädsel, och det är inte bara den ekonomiska biten.
Varför ska man se välkammad och nyputsad ut när man möter allmänheten.. Allt detta hör ihop tillsammans med excersisen.. ..och vad man egentligen kan stridsstekniskt, eller hur duktig man är i sin huvudtjänst kommer aldrig komma fram på samma sätt.
Snacka om urspårad tråd, men men mina 5-cent lyder:
1. Se till att ha några i plutonen som fotar vid varje övning, både "action" bilder och poseringar.
2. Ha god kontakt med bataljonens info-befäl, funkar utmärkt för oss.
Ursprungsrubriken är ju "Medverka och gör bilden bättre".
Ett sätt att göra bättre reklam är ju också att synas till att börja med.
Hittade denna länk i annan tråd.
IP UtbildningskontrollVi från 5 och 6 Bat hade också vår utbildningskontroll i helgen. Inne på fd F5 i Ljungbyhed. En timme träbänk från vår gemensamma samlingsplats i Helsignborg, ToR för att sen gömma oss!
Varför inte öva inne i/runtom Helsingborg, Ängelholm eller Landskrona, där plutonerna ju ska verka?!
Vi syntes inte alls.
Vad har ni gjort med min tråd ???
Som fler hjälptsamt har på pekat, back to topic !!!
Topicen var liksom riktad lite de webb-nissar vi har runt i landet, och att dessa kanske skulle vara lite mer selektiva med de bilder som läggs upp.
Ge gärna fler förslag på sidor som är bra eller som kan förbättras, dessa kan fortsätta diskuteras o då menar ja inte antalet pixlar eller kamera.
Slut kom !
Här är en sida som är föredömmlig, bra bilder o bra bildtexter.
http://hemvarnet.se/1_hvbat_blg/?action=vi...et&nyhetid=1162
Raffsec
Nov 14 2006, 09:15
dazzzero
Nov 14 2006, 09:49
QUOTE (Raffsec @ Nov 14 2006, 09:15 )

Tråkigt nog så förstör småsakerna helheten av något annars bra.
Dessutom så är det dags att byta ut de gräsligt fula fältmössorna mot de nya, som det är idag i min pluton så har halva gruppen de nya medan den andra har de gamla fältmössorna.
Rickard N
Nov 14 2006, 09:59
QUOTE (dazzzero @ Nov 14 2006, 09:49 )

Dessutom så är det dags att byta ut de gräsligt fula fältmössorna mot de nya, som det är idag i min pluton så har halva gruppen de nya medan den andra har de gamla fältmössorna.
SKYDD
os frontale
Nov 14 2006, 11:01
Som under sagamarsjen som går norge -sverige. Vid målkomst drar alla hvgubbar fram pilsnern, står med öppen fältjacka och utan mössa och civila skor.. Det ser Fördjääääävligt ut. Har bild om intresse ;)
dazzzero
Nov 14 2006, 11:29
QUOTE (almkvist @ Nov 14 2006, 11:01 )

Som under sagamarsjen som går norge -sverige. Vid målkomst drar alla hvgubbar fram pilsnern, står med öppen fältjacka och utan mössa och civila skor.. Det ser Fördjääääävligt ut. Har bild om intresse ;)
Skicka ditt skräckexempel!!!!
Jag är övertygad att insatsplutornerna i hemvärnet skulle gruppera för BRAK efter målkomsten!
Rickard N
Nov 14 2006, 11:39

Det är tur att det bara är folk från hemvärnet som dricker öl
os frontale
Nov 14 2006, 11:47
QUOTE (dazzzero @ Nov 14 2006, 11:29 )

Skicka ditt skräckexempel!!!!
Jag är övertygad att insatsplutornerna i hemvärnet skulle gruppera för BRAK efter målkomsten!
johanp
Nov 14 2006, 12:29

Minst en av dem är ju iaf från LV... Men det är precis såna bilder som vanligt folk har av HV, kanske i vissa fall till och med berättigat... :(
os frontale
Nov 14 2006, 12:30
QUOTE (johanp @ Nov 14 2006, 12:29 )

Minst en av dem är ju iaf från LV... Men det är precis såna bilder som vanligt folk har av HV, kanske i vissa fall till och med berättigat... :(
Nejdå, det är bara för att han har kvar LVspeglarna på uniformen.. Oroa dig inte.. :P
dazzzero
Nov 14 2006, 12:50
QUOTE (johanp @ Nov 14 2006, 12:29 )

Men snart är en ny tid kommen men hemvärnssoldater som inte är där för att "lajja" omkring och se ovårdade ut
Rune Frunkh
Nov 14 2006, 12:56

OT
Druckit pilsner i uniform, utan mössa och utomlands har man gjort många gånger och och jag ser inget stort fel i det. (Räknar.... ett tiotal länder har det nog blivit...) Om det med "civila skor" avses kängor av annan typ än m/90 (motsv.) eller annan färg än svart/mörkbrun framgår inte. Dock håller jag med om att ett par vita civila Nike-dojjor är IG... (Om man vill lufta fötterna efter marsch borde vanliga badtofflor/sandaler vara bättre.)
Än värre är det om nämnde hemvärnsman inte har kontaktat norska FM via protokollsavdelningen på HKV, fått tillstånd att bära UNIFORM i utlandet och då uppträder som HEMVÄRNSMAN. Att som civil (oavsett om man är med i Hv eller ej) gå Sagamarsjen iförd m90-persedlar (som man kan köpa på närmaste överskottslager) är inget fel. (Även om det gör ONT i hjärtat om denne har "civila skor" typ Nike.)
För att citera en känd advokat som även gjort kort karriär som programledare: "- Vad säger lagen, vad säger moralen? Skall vi fria eller fälla?"
/OT
Hans Engström
Nov 14 2006, 12:57
QUOTE (almkvist @ Nov 14 2006, 11:47 )

Snygg bild men;
1. Råder fältlystran?
2. Är alkoholförtäring tillåten?
3. Är bilden avsedd för publicering?
4. Var gruppen synlig för allmänheten?
Känns lite taskigt att klaga annars. Har du sett ett vanligt förband under vila efter ngt ansträngande, typ en längre övning eller dylikt så skulle jag kunna visa mycket värre bilder, om jag tyckte det var något någon hade med att göra.
os frontale
Nov 14 2006, 13:02
QUOTE (Hans Engström @ Nov 14 2006, 12:57 )

QUOTE (almkvist @ Nov 14 2006, 11:47 )

Snygg bild men;
1. Råder fältlystran?
2. Är alkoholförtäring tillåten?
3. Är bilden avsedd för publicering?
4. Var gruppen synlig för allmänheten?
Känns lite taskigt att klaga annars. Har du sett ett vanligt förband under vila efter ngt ansträngande, typ en längre övning eller dylikt så skulle jag kunna visa mycket värre bilder, om jag tyckte det var något någon hade med att göra.
1. Ingen hade yttrat sig om fältlystran
2. Antar att "norska lagar gäller"
3. Nej?
4. Ja, då vår förläggning var mitt bland de civilas + andra länders förläggning. Kan tilläggas att Tyskarna och norskarna höll sig undan alkoholen för det mesta (iallfall iförd uniform) och att norska HVs medelålder på den marschen var ca 25
Det är väl kanske en klen tröst, men redan innan denna tråd skapades har jag på hemvarnet.se forum (ja det finns ett forum för webredaktörer) tagit upp frågan om hur vi egentligen vill att hemvärnet skall framställas.
Jag riktade mitt inlägg där främst mot att nyheterna på förstasidan (alla nyheter man skriver behöver inte visas på förstasidan) ofta överöses av reklam för musikkårer och bilder från någon stab/tross. oavsett vad man tycker om dessa funktioenrs nödvändighet är inte det en bra grund att rekrytera unga nymuckade soldater till insatsorganisationen.
Och den klena trösten är att mitt rop (på hjälp) delvis hörsammats verkar det som. Men vi får se vad som sker...
C 2.a pjäs
Nov 14 2006, 13:39
QUOTE (almkvist @ Nov 14 2006, 14:02 )

Kan tilläggas att Tyskarna och norskarna höll sig undan alkoholen för det mesta (iallfall iförd uniform) och att norska HVs medelålder på den marschen var ca 25
Och alla vet ju att folk med snittålder på 25 år inte dricker öl.

Men, för att bevisa att folk över 25 år bara ser sunkiga ut och inte hör hemma i hemvärnssammanhang så är ju bilden alldeles lysande. Precis som ditt inlägg är ett klockrent exempel på hur urusel stavningsförmågan hos ungdomen är idag; "Tyskarna" mitt i en mening stavas inte med versalt T, "norrmän" tror jag norrman i pluralis heter, inte "norskar", man undviker väl förtkortningar i löpande text och "cirka" förkortas vanligen c:a. Så, lägg inte upp en bild till bashning bara för saks skull, som Hans Engquist skriver finns det långt värre bilder på folk som rastar. Självklart ska man bära sin utrustning på ett korrekt sätt, men vem vet; hemvärnskillarna stod kanske avsides och drack sin öl?
DaRaven
Nov 14 2006, 14:50
Skulle iofs säga att Hv-baskrarna avslöjar dem som Hv. Att Hv-män bär märkliga kragspeglar är ju ingen nyhet direkt.
BlackIce
Nov 14 2006, 15:27
Almkvist,
Varför lägger du upp en sån bild? Någon kanske sitter och fnissar bakom sin skärm men bilden gynnar varken HV eller FM. Gick du fram till "gubbarna" och berättade vad du tyckte eller knäppte du helt enkelt bilden och gick där i från?
Som någon sa tidigare: har du aldrig sett förjävlig ut i uniform? Hade du uppskattat att någon gick fram till dig, tog ett kort och sedan la ut det på ett forum där en väldigt stor del av dom med intresse för FM någon gång tittat in?
Dassig stil enligt mig.
os frontale
Nov 14 2006, 16:28
QUOTE (BlackIce @ Nov 14 2006, 15:27 )

Almkvist,
Varför lägger du upp en sån bild? Någon kanske sitter och fnissar bakom sin skärm men bilden gynnar varken HV eller FM. Gick du fram till "gubbarna" och berättade vad du tyckte eller knäppte du helt enkelt bilden och gick där i från?
Som någon sa tidigare: har du aldrig sett förjävlig ut i uniform? Hade du uppskattat att någon gick fram till dig, tog ett kort och sedan la ut det på ett forum där en väldigt stor del av dom med intresse för FM någon gång tittat in?
Dassig stil enligt mig.
Det är väl just detta som är problemet? Hur ska man skapa en bild av Hemvärnet genom att publicera endast de bilder där Hv männen och knvinnorna har alla knappar är stängda, huvudbonadena är enhetliga och kängorna välvårdade om den hvmannen inte finns?
Visst ser man fördjävlig ut i uniform då och då men väldigt sällan så pass offentligt som sagamarsjen är.
C 2.a pjäs
Trevligt trevligt att du anmärker stavning istället för att bekämpa problemet där det finns. Om de norska hemvärnskillarna stod brevid och drack sin öl gjorde de ju saken väldigt mycket snyggare än Svensk dito.
Har för övrigt tagit bort bilden ur min post och ber någon admin ta ur den ur citatet också.
Mina 5 ören.
dalmas
Nov 14 2006, 20:56
http://www.livgardet.mil.se/photo.php?id=111951&nid=31637Hur tänkte karln när han klädde sig på morgonen? Om han fryser borde han inte ha bytt bort baskern istället?
The Swede
Nov 14 2006, 21:56
QUOTE (dalmas @ Nov 14 2006, 20:56 )

http://www.livgardet.mil.se/photo.php?id=111951&nid=31637Hur tänkte karln när han klädde sig på morgonen? Om han fryser borde han inte ha bytt bort baskern istället?
Är det mannen med motorjackan du tänker på?
Ser inget fel med det.
Kimster
Nov 14 2006, 22:41
haha... ja hujeda mig.. asså.. en sak att folk "ser" ut på olika sätt... men att manipulera bilderna.. på det messt vedervärdiga sätt.. brrr...
QUOTE (Jimbo @ Nov 14 2006, 22:00 )

QUOTE (The Swede @ Nov 14 2006, 21:56 )

QUOTE (dalmas @ Nov 14 2006, 20:56 )

Är det mannen med motorjackan du tänker på?
Ser inget fel med det.
C Livgardet.
Dalmas försökte nog vara skoj-frisk.
Vill bara få ett förtydligande, bashar vi bilder, diskuterar vi hur kvalitetsäkring av bilder till HV.se ska se ut eller pratar vi om något annat här?
Vill gärna veta så jag inte går allt för mycket OT.
Vi diskuterar bilden av hemvärnet som vi skickar ut på våra hemsidor.
Jag som trådskapare hävdar att vi måste bli bättre som webbare o selektera bilderna för att de utomstående en bättre bild av oss, och på det sättet tvätta av oss stämpeln som åsa-nisse på skinkskjutning med bandykaffe i "päronsäcken".
bamsejon
Nov 14 2006, 23:57
QUOTE (CIP @ Nov 14 2006, 23:04 )

Jag som trådskapare hävdar att vi måste bli bättre som webbare o selektera bilderna för att de utomstående en bättre bild av oss, och på det sättet tvätta av oss stämpeln som åsa-nisse på skinkskjutning med bandykaffe i "päronsäcken".
Apropå bilden av det svenska hemvärnet, så finns det en bild som jag tycker att det svenska hemvärnet ska framstå som.
Bilden är ett hopkok av bilder som jag hittat på nätet, så jag vill inte publicera den här, men gärna kommentarer kring den.
Skicka mig ett privat mess eller svara på detta forum så kan jag skicka en länk.
QUOTE (CIP @ Nov 14 2006, 23:04 )

Håller med dig till fullo CIP, men jag hade hoppats på att den tråden skulle få folk att komma fram med lite kontruktiv kritik i stället för att bara kasta sig in i bashingkön som vanligt. Kan ju direkt säga att det är inte så j_kla motiverande att lägga x antal timmar på att fixa till en bra artikel från en övning för att sen få hela klabbet nertrampat och spottat på pga att nån på bilden har glömt att knäppa en knapp på bilden... lite realistiskt måste det vara.
Jag kommer att delta på ett redaktörsseminarium i slutet på denna månad, och givetvis kommer jag ta upp den här detaljen om bilder på hemvarnet.se som kanske inte är så bra att publicera.
Så kom med lite konstruktiv kritik i stället för att bara trasha tråden med bildbashing, har ni inget bra att tillföra tråden så låt bli att posta då.
/ smått irriterad JBP
Lfskbat
Nov 15 2006, 18:23
@JBP
Bra att det finns en här som är på "rätt" sida av tidningar och websidor. Önskemål när det gäller bilder, för jag förmodar att du är lokalredaktör i tidningen hemvärnet?!?!
*Ha "time-out" med bilder från "koket" ett tag.
*Bilder med husse/matte som sitter ner vid sin loppsäck ser snarare ut som en "vinnarbild" från någon hundutställning. Gör något annat av hundarna! (jag menar inte Big-Mac).
*Övningsbilder från någon stab visar oftast (läs alltid) inomhus, mycket gammalt folk, kaffekoppar och någon jönsig text i stil med "-Hulda har kolla på sambandet!" Herre jösses, menar redaktörer allvar? Ut i skogen med staben, 304K på, bössan i närhet, Bat C ut på fältet och släpp kaffekoppen (och Hulda för hon är gift).
Det har blivit bättre med "action-bilder" i tidningen och på webben men de är alltid tagna från 5 mils avstånd och jäkligt suddiga (pga SäkI?).
Bilder med avtalspersonal bör synas EXTRA före publicering
Något vettigt JBP?
tinhead
Nov 15 2006, 23:36
Hur skall man ställa sig till detta?
B-övningHur ser ni på fler "nyheter" av denna typ där b-styrkan redovisar vissa delar och presenterar bilder
på deras arbete?
Jag har mycket svårt att se nyttan av detta, den blir väldigt begränsad och visar generellt upp svagheter som såklart ingår i b-styrkans uppdrag att hitta.
Men dom skall väl redovisas och åtgärdas inom Hv inte publiceras för allmänheten??
QUOTE (Lfskbat @ Nov 15 2006, 18:23 )

@JBP
Bra att det finns en här som är på "rätt" sida av tidningar och websidor. Önskemål när det gäller bilder, för jag förmodar att du är lokalredaktör i tidningen hemvärnet?!?!
Bilder med avtalspersonal bör synas EXTRA före publicering
Något vettigt JBP?
Denna
bild kanske vore nåt?
Annars så kan jag hålla med JBP att det måste finnas en viss tolerans i det man håller på med. Jag personligen tycker att det blivit bättre på hemvarnet.se jämfört med hur det varit tidigare. ett annat bra initiativ var att samla alla under en portal, låt vara med en del brister men ändå. tidigare har det varit alldeles för oorganiserat med allt för många sidor. Man kan ju lätt se det att även journalister som jobbar med detta dagligen gör misstag i sina vinklingar och valet av bilder.
för ett tag sedan var det ett repotage i lokalblaskan där man gjorde repotage om HV. Gissa vilken bild man valde till detta repotage? jo en äldre genleman med rocken uppknäppt och civil tröja under som syntes bra. På min fråga till journalisten varför man just valt denna bild blev svaret att -den andades gammalt hederligt hemvärn. Han tog ingen notis om att det bredvid stod en hel tropp uppställda fullt utrustade med vapen och allt som var redo att utgå på patrull. *suck vad gör man.
II63
OM! detta hade varit hemvärnssoldater så skulle inläggen haglat.
3 olika huvudbonader och två som inte lärt sig mössa på överhuvudtaget, en som står och röker hemska tanke vad ger FM för intryck till gemene man.
Men som sagt nån har tagit upp kameran i ett läge när det finns möjlighet och tagit en bild som inte säger att det enda man gör under US är att äta tomater. Man gör sitt jobb och däremellan hämtar man andan.. vätskar upp och får nått i magen.
Mina 5 ören i en forum där vissa tycker att man hittat hemvärnets brist på putts och studds, inse det brister överallt ibland och oftast har nån en kamera uppe.

Bilden från www.mil.se
Tillägg: ingen skugga över soldaterna på bild bara en bild som förtydling i diskutionen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.