Testa inför nästa artikel du skriver att försöka lämna den hårda dagboksformen du följer. Jag har ingenting emot det du skriver, tvärtom det har kvalitet. Men jag är svår att få nöjd. Jag vill hela tiden förbättra och förfina saker. Vissa måste man använda yxa till, andra är det smådetaljer som ska slipas till. I ditt fall tycker jag att du är närmare slippapper än yxa. Men jag tycker att du ska försöka komma ifrån den strikta dagboksformen du använder, det går ändå att göra artikeln kronologisk.
Jag träffade en jorunalist för en tid sedan, och frågade henne hur hon tycker att en bra artikel skall vara. Fick följande till svar:
"En artikel ska vara som en tågresa, tydlig början, tydligt slut. Något som väcker intresse för just denna resa. En röd tråd som genomsyrar hela artikeln och något gupp längs vägen så att man inte somnar utan kan njuta av landskapet man passerar och en tydlig markering att nu är tid att stiga av"
En mycket talande beskrivning tycker jag.
Det jag nu har gjort är näst intill ett helgerån, jag har ägnat 20min till att skrivit om din artikel. Inte för att få den bättre eller kritisera din artikel, utan mer för att visa ett exempel på hur man kan skriva en artikel utan att följa dagboksformatet allt för hårt.
Höga förväntningar i Skillingaryd
Att få upp snabbheten från målupptäck, eldgivning och träff i målet. Detta var ett av målen när höstens första skjutning drog igång. När firma Sven och Kenth är skjutledare är alltid förväntningarna höga, och skulle de leva upp till de höga förväntningarna denna gång?
Säkerheten framför allt
Vid all militär verksamhet är säkerheten mycket viktig, så enligt praxisen började vi med en säkerhetsgenomgång. Syftet med säkerhetsgenomgången är att alla ska veta vad som gäller, men även hur vi skall agera för att undvika olyckor.
- Hel in, hel ut avslutade Sven säkerhetsgenomgången. Detta är mycket tänkvärda ord och det syftar till att varje soldat skall vara frisk och hel när övningen påbörjas och frisk och hel när övningen avslutas. För många är detta en självklarhet, men en självklarhet som tåls att upprepas.
Röda punkten justerades
Efter förberedelserna var det äntligen tid att lägga sig ned och påbörja skjutandet. Det man alltid börjar med är att låta soldaterna skjuta två – tre serier bara för att känna på vapnet och få komma in i själva banskyttet. Efter dessa serier var det tid för den obligatoriska inskjutningen. Detta görs alltid för att vi skall säkerställa att vapnen träffar där vi vill att de skall träffa.
- Skytte är enkelt, dundrade Kenth, det gäller bara att hela tiden göra på exakt samma sätt så kommer ni att få en mycket bra träffbild, fortsatta han i normal samtalston. Sedan blev det helt tyst, och skyttarna tänkte igenom vad Kenth faktiskt sagt. Efter denna lilla behövliga tankeställare blev träffresultaten både många och goda
Snabba beslut
Övertiden förändrades skyttets karaktär, till att mer och mer öva instinktivskytte, detta är något som vi inom hemvärnet troligen kommer att ställas inför vid ett skarpt läge. Där vi måste vara snabba med att fatta rätt beslut och att agera på korta avstånd. Denna förmåga att snabbt fatta korrekta beslut är något vi har nytta av när vi står som skyddsvakter, poster eller är ute på patruller. I stort alla uppgifter vi kan tänkas råka ut för inom hemvärnet.
Detta måste vi öva mera! ett uttryck vi alla efter skjutningarna var helt eniga över. Vi måste bli snabba från målupptäckt, beslut och till träff i målet. Detta är bara någonting som vi kan uppnå genom kontinuerlig träning.
Höga förväntningar blir högre
Att få genomföra grundläggande skjutningar med bra skjutledare är inte bara lärorikt, utan det är roligt också. När vi har roligt så lär vi oss bättre. Dagens skjutledare har förmågan att göra mycket bra skjutövningar med en pedagogik som gör att den kunskap de förmedlar verkligen fastnar till långt efter övningen är avslutad. Jag ser redan nu framemot nästa övning som Sven och Kenth ska genomföra.
Utbildning av er som skriver på hemvarnet.se tycker jag är viktig, samt återkoppling till det ni har fotat och skrivit. Att hela tiden få feedback på det man gör är mycket viktigt. Får man aldrig höra ett tack eller någon annan respons så slutar man skriva på hemvarnet.se och då är mycket förlorat. Jag tror inte att hemvarnet.se får sitt stora genombrott än på ett tag. Men om några år tror jag att denna portal kommer att vara betydligt mer välbesökt än i dag. Det är då ni skall vara på topp i ert skrivande. Men nu skall ni utbildas. Har sett många bra exempel på kurser som anordnas både centralt och lokalt för att skriva på hemvarnet.se Min åsikt är enkel, gå på allt i kursväg ni kan hitta och gå om samma kurs flera gånger. Varje gång kommer ni att lära er något nytt samt att ni kommer att våga exprimentera mer med både text och foto