Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bilden av Hv på hemvärnet.se
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
VMI2002
Har ar en annan skon bild fran Borgsjo HV. Detta forstarker ju INTE ALLS bilden av gubbar/grabbar som har det har som hobby...

http://hemvarnet.se/medelpad/borgsjo/?acti...ldspel=nyhet518

For ovrigt sa borjar Borgsjo bli lite av en "favorit" hos mig. Drapligare bilder och texter far man leta efter.....
FkN
http://hemvarnet.se/medelpad/?action=show6...ldspel=omoss437

Kolla bildtexten.... smile.gif
Riffel tittaren
QUOTE (FkN @ Aug 6 2007, 22:36 ) *

Vad är det för klåpare som sitter och fyller hemvarnet.se med trams!! Nu är det tid för en uppryckning!!!! Skärpning!
Som Fk Satan sagt.. Det måste inrättas en form av granskning innan publicering.
Jag börjar bli trött på att den här tråden gång på gång fylls med länkar till dåligt innehåll på hemvarnet.se. När sker det en förbättring?

Förtroende är bra kontroll är bättre!
23:e komp.
QUOTE (stolpskottet @ Aug 6 2007, 16:38 ) *
http://hemvarnet.se/medelpad/borgsjo/?acti...mp;nyhetid=1836

Verkar som om texten är skriven av en tolvåring som blandat ihop HV.se med lunarstorm! banghead.gif
Tror nog detta är den sämsta artikeln jag läst på HV.se med undantag för "mer info kommer snart"

Härligt grabbig stund med skitsnack å fulprat??? Antingen betyder det vad som är skrivet, eller så är det en dialekttal skillnad som får oss andra att nicka till, trots att det egentligen betyder. Go kopp kaffe på utedasset , pratandes om vem som fulast i världen är.

Vad en andaktsfull banjoduell på TV:n är törs man inte ens försöka översätta.

Alltså...men....hmprff......det här är ju ingen bra bild av Hv i allmänhet och FM i synnerhet.

Får man verkligen använda hemvärnet.se så här?

Vi har yttrandefrihet, men det här är på gränsen att väcka anstöt samtidigt som det skadar FM anseende.
DodeN
Det jag reagerar över förutom det ni andra redan påpekat är "Det var tänkt att jag skulle skriva ett repotage om B-Styrke övningen men vår Stf Plutonchef gjorde ett sånt bra jobb med sin utvärdering av övningen så vi anväder hans berättelse." Det är inte villken Lasse i ledet som hellst som skrivit uten Stf Plutonchef, och det är en utvärdering. Borde man inte då kunna förmedla vad som hänt på en övning på mer "korrekt" svenska? Ok om man beskriver allt på detta sätt när man sitter en mörk kväll med dricka och ska snacka skit med sina polare, men jösses... Kanske dax att införa en ordbok i FM "Lunarmilitäriska termer"
Kimster
Jag sitter nu bara och skrattar åt alla texter.. det är så tragiskt på ett sätt, samt medvetenheten att någon har gjort en så stor miss när det gäller utbildning av webredaktörer känns så uppenbar... Vems ansvar är detta, och vilken tolerans kan man acceptera?

För attityden ser ut att inte vara riktigt nivåsatt, så jag tror inte det är individen man kan skylla på nu, detta måste ha med att någon har fått för mycket frihet av någon högre upp, utan att förstå innebörden med att skriva hur man vill.

hm.. forumet här är ju riktigt städat i jämförelse.
DaRaven
QUOTE (Kimster @ Aug 7 2007, 01:47 ) *
hm.. forumet här är ju riktigt städat i jämförelse.

Forumet har moderatorer smile.gif

Det är ju nästan lite smånervöst att lägga upp artiklar på hemvarnet.se efter man har upptäckt den här tråden. Samtidigt är det ju rätt bra att veta att man faktiskt bör göra sitt yttersta för att skriva en bra artikel då den ska visas i den publika världen.

Jag tror att det är viktigt att folk som skriver är medvetna om att det de skriver faktiskt läses, och analyseras.. Och utifrån det är det inte bara deras pluton som kommer att dömas - utan antagligen 30.000 andra hemvärnsmän också...
FkN
Ansvarig är respektive Batch som har tillsatt Infobefälet.
Infobefälet är därefter ansvarig för sina DUCar, dvs personen på respektive kompani som fått förtroendet att vara Infobef för sitt förband.

Naturligtvis så är även sysopen för hv.se ansvarig, då han är har godkänt samtliga webbredaktörer.
Kravet är i princip att man går editerar sidan efter sitt förbands förutsättningar, och därefter publicerar en nyhet.

Att maila förbanden i fråga eller sysopen tror jag inte ger speciellt bra resultat. Sysopen agerar endast på uppdrag av Rikshemvärnsavdelningen som äger domänen och hela dess CMS.

Kritiken skall snarare gå direkt till Rikshemvärnsavdelningen och RiksHVC. En insändare i HV-blaskan sitter nog inte heller fel.

@DaRaven: Precis så känner jag ochså, och jag är jäkligt nöjd över att dessa kritiska röster finns!
GC1
Sparka den ansvarige utgivaren/webredaktören och stäng hela hemvärnet.se tills man hittat en form för kvalitetskontroll.

Alla andra försök till ordning har tydligen slutat med en kurs som på bästa Hvsätt inte följts upp eller gett det resultat som i alla andra sammanhang varit självklara.
DaRaven
Det faller ju väldigt mycket ansvar på den infoansvarige för bataljonen här. Någon form av kvalitetskontroll måste börja där. Även om det kommer "skit" från plutoner och kompanier ska det ju inte nå webben om den infoansvarige har koll på läget.

Är det någon skillnad i kvalitet på artiklarna om man jämför hvkompanierna med IP och IKL tycker ni?
Riffel tittaren
Vem har tid och lust att skriva en insädare till Tidningen Hemvärnet?
Rogue
QUOTE (23:e komp. @ Aug 7 2007, 00:28 ) *

Härligt grabbig stund med skitsnack å fulprat??? Antingen betyder det vad som är skrivet, eller så är det en dialekttal skillnad som får oss andra att nicka till, trots att det egentligen betyder. Go kopp kaffe på utedasset , pratandes om vem som fulast i världen är.

Tänkte först bara skratta åt saken men bör väl som plutonsmedlem och delaktig i övningen säga några ord (har inte skrivit texten eller publicerat den).

Texten skrevs som en resumé för dom i plutonen som inte var med. Den skickades via e-post till alla i plutonen. Vi pratar således om ett material som inte är skriven för den publik den har nu. Varför den har lagts upp oredigerad kan dock man fråga sig.

Vad vi pratade om kommer jag inte ihåg men den låg väl på vanlig grabbnivå antar jag och vi tittade på filmen ”den sista färden” (Deliverance).
Komp C
Ok plockade bort artikeln av hänsyn till Tobias och grabbarna från insats, tycker dock fortfarande att man kan publicera från "fotfolket" för på sikt blir artiklarna bättre och bättre! Man måste få börja någonstans.
Sedan är tid och datum IG och efter ett 100 tal artiklar halkade man dit. Jag skulle bli glad om 709 redigerade lite i sitt inlägg så är säkrisken borta där med.

Ha de!
DaRaven
QUOTE (Komp C @ Aug 7 2007, 12:10 ) *
Ok plockade bort artikeln av hänsyn till Tobias och grabbarna från insats, tycker dock fortfarande att man kan publicera från "fotfolket" för på sikt blir artiklarna bättre och bättre! Man måste få börja någonstans.

Problemet är att det inte blir bättre och bättre om man inte får feedback på det man skriver. I så fall bör man ju göra så att de skriver något, som man sedan lämnar vidare till någon som kan ge feedback och korrekurläsa/rätta/m.m. Då kommer man absolut att få bra texter. För visst är det bra att det är "fotfolket" som skriver...
QUOTE (Rogue @ Aug 7 2007, 11:16 ) *
QUOTE (23:e komp. @ Aug 7 2007, 00:28 ) *

Tänkte först bara skratta åt saken men bör väl som plutonsmedlem och delaktig i övningen säga några ord (har inte skrivit texten eller publicerat den).

Texten skrevs som en resumé för dom i plutonen som inte var med. Den skickades via e-post till alla i plutonen. Vi pratar således om ett material som inte är skriven för den publik den har nu. Varför den har lagts upp oredigerad kan dock man fråga sig.

Vad vi pratade om kommer jag inte ihåg men den låg väl på vanlig grabbnivå antar jag och vi tittade på filmen ”den sista färden” (Deliverance).

Klart att fotfolket kan vända sig till fotfolket och resuméra vad som hänt. Man bör i vilket fall som helst använda ett vårdat språk. Den som inte är med i plutonen eller engagerad i FM över huvud taget undrar troligtvis vad vi håller på med och vilken jargong som råder. Svordomar, fulprat å grabbighet. Vad det innebär är det nog många oinvigda som undrar.

Vad jag förstått så är alla soldater i Hv, och uppdelning mellan kvinnlighet och manlighet i verksamheten är olämpligt oavsett om det är i tryckt form eller i verkliga livet.

Misstag kan begås och det är som sagt aldrig för sent att rätta till dem.

Att skriva med inlevelse betyder ju inte att man måste gå över gränsen för vad som är lämpligt.

Artikeln är borttagen, och förhoppningsvis för man en dialog om hur framtida rapporter bör utformas.
FkN
QUOTE (Riffel tittaren @ Aug 7 2007, 10:29 ) *

Ja du...

Vem har tid och lust att gå och rösta vart fjärde år, blir ju ingen skillnad ändå?
Riffel tittaren
QUOTE (FkN @ Aug 7 2007, 14:31 ) *
QUOTE (Riffel tittaren @ Aug 7 2007, 10:29 ) *

Ja du...

Vem har tid och lust att gå och rösta vart fjärde år, blir ju ingen skillnad ändå?

hehehe.. Finns en poäng..
Jag tror att det kan vara lämpligt att föra detta problem in i ljuset.. Borde vi inte gå från att gnälla till hanling istället?
Insändare? Mail till RiksHvAvd?
DaRaven
En sådan enkelt sak som det som skrivs i den här tråden gör ju faktiskt en skillnad (nu har ju precis nyheter tagits bort från hemsidan, p.g.a. kritik här). Jag förstår mycket väl att den har framkallat starka reaktioner på sina håll.

Så visst finns det en poäng att försöka nå ut till alla som skriver - och vädja om högre kvalitet på texter, och värre äta-korv-med-bröd-bilder.
FkN
Mat är uppenbarligen väldigt lätt att skriva om. Se bild+bildtext till höger.

http://www.hvss.mil.se/index.php?lang=S&am...61&ncid=447
Riffel tittaren
QUOTE (FkN @ Aug 7 2007, 15:44 ) *

Nu förstår jag varför det alltid ska vara mat med! Det ingår i kursplanen på HVSS....
JBP
QUOTE (Riffel tittaren @ Aug 7 2007, 16:16 ) *

Nu förstår jag varför det alltid ska vara mat med! Det ingår i kursplanen på HVSS....

Jag kan faktiskt försvara killarna i den gruppen, dom hade faktiskt fått i sina fotouppgifter till artikeln att ta bilder om arbetet på HVSS. Dom valde faktiskt just utspisningen som en del i sitt arbete.

Min grupp hade en annan vinkel på våran artikel.

http://www.hvss.mil.se/index.php?lang=S&am...59&ncid=447
II63

@FkN
Eller när man ser detta Hur kan man skriva så?
II63
Fk Satan
Topic säger hemvarnet.se varför skrivs det då om mil.se?

Fk satan
Blågul
FkN
QUOTE (Fk Satan @ Aug 10 2007, 23:14 ) *
Topic säger hemvarnet.se varför skrivs det då om mil.se?

Fk satan
Blågul

Får att det tydligt har framkommit tråden att mil.se är bra och hv.se är kasst.

Jag postade länken enbart för att visa att det kan vara kasst på båda ställena smile.gif
Fk Satan
http://hemvarnet.se/norra_halland/?action=...mp;nyhetid=1824

Tänk vad lite radbrytningar, underrubriker och luftig text kan göra...
JBP
QUOTE (Fk Satan @ Aug 19 2007, 18:20 ) *
http://hemvarnet.se/norra_halland/?action=...mp;nyhetid=1824

Tänk vad lite radbrytningar, underrubriker och luftig text kan göra...

Hmm vilken underbar klipp och klistra känsla man fick.
stolpskottet
vet inte riktigt om det är rätt tråd att posta i då kan falla under flera kategorier men jag testar.

http://hemvarnet.se/norra_halland/?action=...dspel=nyhet1843
Hemvärnet lockade bl.a. med terrängsbilsåkning.

Jag har fått lära mig att det var förbjudet för civilister att åka i militära fordon pga försäkringar etc.
Har detta ändrats eller är det ren okunskap/igorans av regler eller finns det undantag om det är inhängnat område/motsv?

Har sett att detta förekommer på fler ställen i tråden. Då gällde det bandvagnsåkning på någon terrängbana, vet ju iofs inte om det åkte civilister vid det tillfället men det antyddes i texten iaf!

För att ställa det till spets: Skall man bryta mot Säki också i rekryteringssyfte?
II63
@stolpskottet
det som behövs är att det är en y-off som tar beslut om detta och skriver det i körordern så är det helt ok. såldes inget brott mot säki.
II63
tinhead
QUOTE (stolpskottet @ Aug 19 2007, 22:06 ) *
vet inte riktigt om det är rätt tråd att posta i då kan falla under flera kategorier men jag testar.

http://hemvarnet.se/norra_halland/?action=...dspel=nyhet1843
Hemvärnet lockade bl.a. med terrängsbilsåkning.

Jag har fått lära mig att det var förbjudet för civilister att åka i militära fordon pga försäkringar etc.
Har detta ändrats eller är det ren okunskap/igorans av regler eller finns det undantag om det är inhängnat område/motsv?

Har sett att detta förekommer på fler ställen i tråden. Då gällde det bandvagnsåkning på någon terrängbana, vet ju iofs inte om det åkte civilister vid det tillfället men det antyddes i texten iaf!

För att ställa det till spets: Skall man bryta mot Säki också i rekryteringssyfte?

Det har utförts från många håll tidigare..
Flygvapnet har lottat ut flygningar med sk60 osv..
Vid dom tillfällena så kunde man skriva en "extra" försäkring innan man klev in i flygplanet..
Om det nu användes eller någon annan lösning fanns just då vet jag inte...du får maila och fråga dom?
Fk Satan
QUOTE (stolpskottet @ Aug 19 2007, 22:06 ) *

Var i SäkI står det att civila inte får åka i militära fordon? Sedan gäller det som II63 skriver att man har detta vattentätt uppåt. Med körordrar, övningsplaner osv. Det går inte bara att ta ut en kronbil och plocka upp folk lite hur som helst.
stolpskottet
@ II63
det visste jag faktiskt inte att om det stod i körorder/motsv är det ok.
trodde nämligen att det var helt förbjudet utan undantag!

QUOTE (Fk Satan @ Aug 19 2007, 22:25 ) *
Var i SäkI står det att civila inte får åka i militära fordon? Sedan gäller det som II63 skriver att man har detta vattentätt uppåt. Med körordrar, övningsplaner osv. Det går inte bara att ta ut en kronbil och plocka upp folk lite hur som helst.

Se svaret till II63.
Då jag trodde det var helt förbjudet med civila i kron-reggade bilar så försökte jag dra till sin spets att säki skulle vara OK att bryta mot i rekryteringssyfte, "kan man bryta mot en regel kan man bryta mot en annan."

Jag har fått svar på mina frågor, och har förtydligt mig!
Fk Satan
http://hemvarnet.se/varnamo_westbo/apladal...mp;nyhetid=1844

Bra bilder, bra indelad text. MEN! skriv inte i dagboksform! försök fånga upp ett tema för övningen. Att skriva "Först gjorde vi så, sedan så och si osv.." blir bara tråkigt.

@stolpskottet
Allt går att lösa. Men den normala trattbassen kan inte på eget bevåg skjutsa hem en snygg tjej i en kronbil från tågstationen... Utan det krävs lite mera än att bara ta ut en fordon och köra runt med civila.
Tomas P
QUOTE (Fk Satan @ Aug 19 2007, 23:28 ) *
http://hemvarnet.se/varnamo_westbo/apladal...mp;nyhetid=1844

Bra bilder, bra indelad text. MEN! skriv inte i dagboksform! försök fånga upp ett tema för övningen. Att skriva "Först gjorde vi så, sedan så och si osv.." blir bara tråkigt.

@stolpskottet
Allt går att lösa. Men den normala trattbassen kan inte på eget bevåg skjutsa hem en snygg tjej i en kronbil från tågstationen... Utan det krävs lite mera än att bara ta ut en fordon och köra runt med civila.

Får tyvärr meddela Fk Satan att jag som artikelförfattare har en avvikande uppfattning från dig, att skriva i dagboksform gör det just överskådlig och lättläst. Men som sagt, detta är min egen personliga uppfattning och jag kan inte låta bli att undra om du Fk Satan bygger din uppfattning av att dagboksform är tråkigt på endast din egen uppfattning eller om du kan underbygga ditt inlägg med andra personers åsikter? Sen får jag väl tyvärr erkänna att även jag är skuld till en hel del bottennapp som har blivit utlagda på hemvarnet.se men man lär sig av sina misstag och framför allt av de utbildningar för webbredaktörer som vi ges möjligheten att gå.

Men tack i alla fall för godkännandet av bilderna. smile.gif
Fk Satan
smile.gif

Testa inför nästa artikel du skriver att försöka lämna den hårda dagboksformen du följer. Jag har ingenting emot det du skriver, tvärtom det har kvalitet. Men jag är svår att få nöjd. Jag vill hela tiden förbättra och förfina saker. Vissa måste man använda yxa till, andra är det smådetaljer som ska slipas till. I ditt fall tycker jag att du är närmare slippapper än yxa. Men jag tycker att du ska försöka komma ifrån den strikta dagboksformen du använder, det går ändå att göra artikeln kronologisk.

Jag träffade en jorunalist för en tid sedan, och frågade henne hur hon tycker att en bra artikel skall vara. Fick följande till svar:

"En artikel ska vara som en tågresa, tydlig början, tydligt slut. Något som väcker intresse för just denna resa. En röd tråd som genomsyrar hela artikeln och något gupp längs vägen så att man inte somnar utan kan njuta av landskapet man passerar och en tydlig markering att nu är tid att stiga av"

En mycket talande beskrivning tycker jag.

Det jag nu har gjort är näst intill ett helgerån, jag har ägnat 20min till att skrivit om din artikel. Inte för att få den bättre eller kritisera din artikel, utan mer för att visa ett exempel på hur man kan skriva en artikel utan att följa dagboksformatet allt för hårt.

Höga förväntningar i Skillingaryd

Att få upp snabbheten från målupptäck, eldgivning och träff i målet. Detta var ett av målen när höstens första skjutning drog igång. När firma Sven och Kenth är skjutledare är alltid förväntningarna höga, och skulle de leva upp till de höga förväntningarna denna gång?

Säkerheten framför allt
Vid all militär verksamhet är säkerheten mycket viktig, så enligt praxisen började vi med en säkerhetsgenomgång. Syftet med säkerhetsgenomgången är att alla ska veta vad som gäller, men även hur vi skall agera för att undvika olyckor.

- Hel in, hel ut avslutade Sven säkerhetsgenomgången. Detta är mycket tänkvärda ord och det syftar till att varje soldat skall vara frisk och hel när övningen påbörjas och frisk och hel när övningen avslutas. För många är detta en självklarhet, men en självklarhet som tåls att upprepas.

Röda punkten justerades
Efter förberedelserna var det äntligen tid att lägga sig ned och påbörja skjutandet. Det man alltid börjar med är att låta soldaterna skjuta två – tre serier bara för att känna på vapnet och få komma in i själva banskyttet. Efter dessa serier var det tid för den obligatoriska inskjutningen. Detta görs alltid för att vi skall säkerställa att vapnen träffar där vi vill att de skall träffa.

- Skytte är enkelt, dundrade Kenth, det gäller bara att hela tiden göra på exakt samma sätt så kommer ni att få en mycket bra träffbild, fortsatta han i normal samtalston. Sedan blev det helt tyst, och skyttarna tänkte igenom vad Kenth faktiskt sagt. Efter denna lilla behövliga tankeställare blev träffresultaten både många och goda

Snabba beslut
Övertiden förändrades skyttets karaktär, till att mer och mer öva instinktivskytte, detta är något som vi inom hemvärnet troligen kommer att ställas inför vid ett skarpt läge. Där vi måste vara snabba med att fatta rätt beslut och att agera på korta avstånd. Denna förmåga att snabbt fatta korrekta beslut är något vi har nytta av när vi står som skyddsvakter, poster eller är ute på patruller. I stort alla uppgifter vi kan tänkas råka ut för inom hemvärnet.

Detta måste vi öva mera! ett uttryck vi alla efter skjutningarna var helt eniga över. Vi måste bli snabba från målupptäckt, beslut och till träff i målet. Detta är bara någonting som vi kan uppnå genom kontinuerlig träning.

Höga förväntningar blir högre
Att få genomföra grundläggande skjutningar med bra skjutledare är inte bara lärorikt, utan det är roligt också. När vi har roligt så lär vi oss bättre. Dagens skjutledare har förmågan att göra mycket bra skjutövningar med en pedagogik som gör att den kunskap de förmedlar verkligen fastnar till långt efter övningen är avslutad. Jag ser redan nu framemot nästa övning som Sven och Kenth ska genomföra.

Utbildning av er som skriver på hemvarnet.se tycker jag är viktig, samt återkoppling till det ni har fotat och skrivit. Att hela tiden få feedback på det man gör är mycket viktigt. Får man aldrig höra ett tack eller någon annan respons så slutar man skriva på hemvarnet.se och då är mycket förlorat. Jag tror inte att hemvarnet.se får sitt stora genombrott än på ett tag. Men om några år tror jag att denna portal kommer att vara betydligt mer välbesökt än i dag. Det är då ni skall vara på topp i ert skrivande. Men nu skall ni utbildas. Har sett många bra exempel på kurser som anordnas både centralt och lokalt för att skriva på hemvarnet.se Min åsikt är enkel, gå på allt i kursväg ni kan hitta och gå om samma kurs flera gånger. Varje gång kommer ni att lära er något nytt samt att ni kommer att våga exprimentera mer med både text och foto
Tomas P
QUOTE (Fk Satan @ Aug 20 2007, 11:43 ) *
smile.gif

Testa inför nästa artikel du skriver att försöka lämna den hårda dagboksformen du följer. Jag har ingenting emot det du skriver, tvärtom det har kvalitet. Men jag är svår att få nöjd. Jag vill hela tiden förbättra och förfina saker. Vissa måste man använda yxa till, andra är det smådetaljer som ska slipas till. I ditt fall tycker jag att du är närmare slippapper än yxa. Men jag tycker att du ska försöka komma ifrån den strikta dagboksformen du använder, det går ändå att göra artikeln kronologisk.

Jag träffade en jorunalist för en tid sedan, och frågade henne hur hon tycker att en bra artikel skall vara. Fick följande till svar:

"En artikel ska vara som en tågresa, tydlig början, tydligt slut. Något som väcker intresse för just denna resa. En röd tråd som genomsyrar hela artikeln och något gupp längs vägen så att man inte somnar utan kan njuta av landskapet man passerar och en tydlig markering att nu är tid att stiga av"

En mycket talande beskrivning tycker jag.

Det jag nu har gjort är näst intill ett helgerån, jag har ägnat 20min till att skrivit om din artikel. Inte för att få den bättre eller kritisera din artikel, utan mer för att visa ett exempel på hur man kan skriva en artikel utan att följa dagboksformatet allt för hårt.

Höga förväntningar i Skillingaryd

Att få upp snabbheten från målupptäck, eldgivning och träff i målet. Detta var ett av målen när höstens första skjutning drog igång. När firma Sven och Kenth är skjutledare är alltid förväntningarna höga, och skulle de leva upp till de höga förväntningarna denna gång?

Säkerheten framför allt
Vid all militär verksamhet är säkerheten mycket viktig, så enligt praxisen började vi med en säkerhetsgenomgång. Syftet med säkerhetsgenomgången är att alla ska veta vad som gäller, men även hur vi skall agera för att undvika olyckor.

- Hel in, hel ut avslutade Sven säkerhetsgenomgången. Detta är mycket tänkvärda ord och det syftar till att varje soldat skall vara frisk och hel när övningen påbörjas och frisk och hel när övningen avslutas. För många är detta en självklarhet, men en självklarhet som tåls att upprepas.

Röda punkten justerades
Efter förberedelserna var det äntligen tid att lägga sig ned och påbörja skjutandet. Det man alltid börjar med är att låta soldaterna skjuta två – tre serier bara för att känna på vapnet och få komma in i själva banskyttet. Efter dessa serier var det tid för den obligatoriska inskjutningen. Detta görs alltid för att vi skall säkerställa att vapnen träffar där vi vill att de skall träffa.

- Skytte är enkelt, dundrade Kenth, det gäller bara att hela tiden göra på exakt samma sätt så kommer ni att få en mycket bra träffbild, fortsatta han i normal samtalston. Sedan blev det helt tyst, och skyttarna tänkte igenom vad Kenth faktiskt sagt. Efter denna lilla behövliga tankeställare blev träffresultaten både många och goda

Snabba beslut
Övertiden förändrades skyttets karaktär, till att mer och mer öva instinktivskytte, detta är något som vi inom hemvärnet troligen kommer att ställas inför vid ett skarpt läge. Där vi måste vara snabba med att fatta rätt beslut och att agera på korta avstånd. Denna förmåga att snabbt fatta korrekta beslut är något vi har nytta av när vi står som skyddsvakter, poster eller är ute på patruller. I stort alla uppgifter vi kan tänkas råka ut för inom hemvärnet.

Detta måste vi öva mera! ett uttryck vi alla efter skjutningarna var helt eniga över. Vi måste bli snabba från målupptäckt, beslut och till träff i målet. Detta är bara någonting som vi kan uppnå genom kontinuerlig träning.

Höga förväntningar blir högre
Att få genomföra grundläggande skjutningar med bra skjutledare är inte bara lärorikt, utan det är roligt också. När vi har roligt så lär vi oss bättre. Dagens skjutledare har förmågan att göra mycket bra skjutövningar med en pedagogik som gör att den kunskap de förmedlar verkligen fastnar till långt efter övningen är avslutad. Jag ser redan nu framemot nästa övning som Sven och Kenth ska genomföra.

Utbildning av er som skriver på hemvarnet.se tycker jag är viktig, samt återkoppling till det ni har fotat och skrivit. Att hela tiden få feedback på det man gör är mycket viktigt. Får man aldrig höra ett tack eller någon annan respons så slutar man skriva på hemvarnet.se och då är mycket förlorat. Jag tror inte att hemvarnet.se får sitt stora genombrott än på ett tag. Men om några år tror jag att denna portal kommer att vara betydligt mer välbesökt än i dag. Det är då ni skall vara på topp i ert skrivande. Men nu skall ni utbildas. Har sett många bra exempel på kurser som anordnas både centralt och lokalt för att skriva på hemvarnet.se Min åsikt är enkel, gå på allt i kursväg ni kan hitta och gå om samma kurs flera gånger. Varje gång kommer ni att lära er något nytt samt att ni kommer att våga exprimentera mer med både text och foto

Hmmm, känns rent spontant som din omskrivning skulle passa bättre i kvällspressen än på hemvarnet.se?

Men, men alla har vi olika uppfattningar om hur saker och ting skall / bör se ut. Så alltså är min uppfattning fortfarande att dagboksformen gör det överskådligt och lättläst och med en ingress som lockar (precis som löpsedeln för kvällspressen) tror jag nog att vi ska kunna hålla intresset uppe för de besökare som hälsar på oss på våra respektive hemsidor under hemvarnet.se. Det är till syvende och sist information vi delar med oss av på hemvarnet.se och inte nöjesjournalistik.
Pingo
Jag kan delvis hålla med FkSatan men även dig Tomas. Ibland är det enkelt och överskådligt i dagboksform men då måste innehållet vara mer omfattande för att läsaren skall läsa allt. Så som FkSatan skrivit är det visst mer "kvällspress" över det men det skapar intresse på betydligt mindre innehåll. FkSatans text är dessutom bättre för att den är kommaterad och har kortare meningar. I din text Tomas är första och andra stycket bestående av 2 meningar vardera och första stycket utan komman.
GC1
QUOTE (Tomas P @ Aug 20 2007, 12:05 ) *
Hmmm, känns rent spontant som din omskrivning skulle passa bättre i kvällspressen än på hemvarnet.se?

Men, men alla har vi olika uppfattningar om hur saker och ting skall / bör se ut. Så alltså är min uppfattning fortfarande att dagboksformen gör det överskådligt och lättläst och med en ingress som lockar (precis som löpsedeln för kvällspressen) tror jag nog att vi ska kunna hålla intresset uppe för de besökare som hälsar på oss på våra respektive hemsidor under hemvarnet.se. Det är till syvende och sist information vi delar med oss av på hemvarnet.se och inte nöjesjournalistik.

Gränsen är hårfin när man väljer att presentera sin artikel.
Vem vill man nå?
Han/hon som var med på övningen o vill kolla om man nämns i texten eller någon som funderar på att gå med i hemvärnet och kanske inte haft någon militär kontakt sedan GU för några år sedan?

Att skriva en patrullrapport med ord som härke, spöa skiten ur och slå på kanske tilltalar en viss publik en kronoligisk beskrivning av dagen en annan och en ihopsmält text som beskriver dagen i stort en tredje....
Själv vänder jag mig helst till de två senare kategorierna och därimellan finns ingen riktig favorit men jag lutar faktist åt Fk Satans modell
Tomas P
QUOTE (GC1 @ Aug 20 2007, 19:21 ) *
QUOTE (Tomas P @ Aug 20 2007, 12:05 ) *

Gränsen är hårfin när man väljer att presentera sin artikel.
Vem vill man nå?
Han/hon som var med på övningen o vill kolla om man nämns i texten eller någon som funderar på att gå med i hemvärnet och kanske inte haft någon militär kontakt sedan GU för några år sedan?

Att skriva en patrullrapport med ord som härke, spöa skiten ur och slå på kanske tilltalar en viss publik en kronoligisk beskrivning av dagen en annan och en ihopsmält text som beskriver dagen i stort en tredje....
Själv vänder jag mig helst till de två senare kategorierna och därimellan finns ingen riktig favorit men jag lutar faktist åt Fk Satans modell

Har rättat till kommateringen nu och kan väl inte skylla på annat än en släng av fältkoma efter en lång dag på skjutbanan och framför datorn för att putsa till bilderna. unsure.gif

Givetvis köper jag era argument men känner fortfarande att bilden av hemvärnet blir något snedvriden med allt för mycket artiklar på hemvarnet.se av kvällstidningskaraktär. Känner personligen att en artikel av typen som Fk Satan föreslog riskerar att ge en felaktig bild av Hemvärnet och våra övningar och detta är något som övriga media är alldeles för duktiga på. Så vad mig anbelangar kommer jag att fortsätta att "traggla" på med att göra mitt bästa med att lägga ut relevanta och förhoppningsvis intressanta artiklar av det Hemvärn som jag hoppas vi alla vill bidraga till. Sedan kommer de säkerligen några gånger till att bli av typen dagbok men även någon gång även av den typ som Fk Satan och andra med honom förespråkar. Eftersom som alla ni som skriver vet att visa dagar finns glöden och inspirationen där och andra dagar får man göra det lite lättare för sig. Internet och media i övigt är ett öppet medium och måste få tilltala alla typer av personer så länge det håller sig inom lagen och sekretessens ramar.
jed
Jag gillar både Fk Satan och Tomas P's artiklar... Men du får gärna ersätta alla HR linjer med ett par radbrytningar, då tycker jag att texten flyter bättre. Nu känns det lite stelt.

Men det är en av dom bättre jag har sett på ett bra tag på hemvarnet.se clap.gif
Fk Satan
Nu ska vi inte ställa min text mot tomas artikel. Utan min text var enbart ett sätt att visa ett annat perspektiv att beskriva samma övning på utan att ha det fasta dagboksformatet men ändå ha händelserna i kronologisk ordning.

Min ingress var tillspettsad, min rubrik var uppskruvad. allt för att skapa en otrolig kontrasst mellan de båda artiklarna. Mitt mål är inte heller att säga att den ena är bättre än den andra. Utan som jag skrivit tidigare ett sätt att peka på ett alternativt sätt att skriva på istället för att skriva ren dagbok. Sedan är min text inte korrekturläst, finns några förhatliga "man", "så", "som" och lite onödiga "en" här och var i texten. Så tyvärr är det för mycket talspråk i min text. Men en genomläsning och 10min till med texten så...

Jag har även fuskat i min omskrivning på mellisarna, de hänger lite observade och pekar inte helt in i texten för den oinvigde. Exempelvis "röda punkten justerade" det kommer aldrig något svar i texten om vad är den röda punkten eller något i den texten om röda punkter. Det finns även lite brister i de övriga mellisarna jag har skrivit. Så min text är långt ifrån tekniskt bra.

Ett råd är att låta kompisar läsa igenom era texter, innan ni lägger upp dessa på hemvarnet.se. Tänk även på att försöka hålla meningar korta och mycket luft i texten. En mycket bra sida att titta in på är: http://www.tt.se/ttsprak/ Denna sida tittar jag in på många gånger i månaden och alltid lär jag mig något nytt. Om det sedan beror på att jag har ett guldfiskminne eller att jag hittar nya saker låter jag vara osagt.

Ja jag tycker oxå att texten var bra, dock är jag lite allergisk mot dagboksformatet. Men det är min åsikt på samma sätt som tomas får ha sin åsikt om att det är ett bra format. Sedan hoppas jag att ni som skriver på hemvarnet.se vågar testa på andra sätt att skriva artiklar så att ni inte fastnar i en och samma form på allt ni skriver.
Streaker
Tjenare alla!
Har läst (tror jag) hela tråden och det skulle vara roligt att läsa något som Fk Satan har skrivit.
Han Verkar ju ha gått många kurser/publicerat artiklar så det skulle vara roligt att ta del av det han skrivit!
Det vore kul att få se något av någon som verkar kunna detta ämne som har publicerat.
Obs! Jag är på intet sätt ironisk eller tycker att det är något fel på någon som skrivit tidigare i tråden.
Allt är för att förbättra därav är jag intresserad av att se Fk Satans alster.

/Streaker
Fk Satan
QUOTE (Streaker @ Aug 20 2007, 22:37 ) *
Tjenare alla!
Har läst (tror jag) hela tråden och det skulle vara roligt att läsa något som Fk Satan har skrivit.
Han Verkar ju ha gått många kurser/publicerat artiklar så det skulle vara roligt att ta del av det han skrivit!
Det vore kul att få se något av någon som verkar kunna detta ämne som har publicerat.
Obs! Jag är på intet sätt ironisk eller tycker att det är något fel på någon som skrivit tidigare i tråden.
Allt är för att förbättra därav är jag intresserad av att se Fk Satans alster.

/Streaker

Då kommer du att få vänta mycket länge innan du får läsa något som jag har skrivit och som jag länkar in via soldf. Antalet artiklar jag skrivit på hemvarnet.se är 0st, jag saknar inloggningsmöjligheter på den sidan. Det närmaste jag har kommit hemvarnet.se är samtal med sysop:en för hemvarnet.se. Tyvärr ni får inte läsa några artiklar eller andra saker jag har skrivit.
Fk Satan
612.IP B-styrka Storuman

bara tragiskt att se artiklar av denna typ...
Streaker
Kan bara hålla med!
Vad säger en sådan (artikel)?? Det är ju en helt menlös publicering.
Säger inget och visar inte heller något som helst av intresse..
Stocken
Precis... en bild som i alla fall för mig för tankarna till Kronblom (inget ont sagt om Kronblom) klädd i fältjacka 90 och en bildtext som inte beskriver speciellt mycket av vad som hände under övningen... det hela är till exempel ungefär lika intelligent som om en femdygnsprognos från SMHI skulle lyda "det kommer att blåsa de närmaste tre dagarna och sedan är det risk för regn i två dagar"...

Av Stocken
Fk Satan
http://hemvarnet.se/ostgota_kust/?action=v...mp;nyhetid=1859

hemmvärnet är bra, undra vilka befogenheter de hade här? Att upprätthålla ordning på allmän plats känns inte riktigt som en uppgift för hemvärnet...
larsev
QUOTE (Fk Satan @ Aug 23 2007, 21:54 ) *

hemmvärnet är bra, undra vilka befogenheter de hade här? Att upprätthålla ordning på allmän plats känns inte riktigt som en uppgift för hemvärnet...

Nu var det väl ändå inte förbandet som hade uppdraget utan hemvärnsföreningen.
Befogenheterna är inga andra än vad varje annan medborgare har.
Hoppas bara att de inte var iklädda full uniform.
Fk Satan
QUOTE (larsev @ Aug 23 2007, 22:01 ) *

Om det nu var föreningen, är det då en nyhet på hemsidan? jmf är "Officerare patrullerde på mässa" en nyhet på mil.se om det är officersföreningen som sköter bevakningen? Tycker att hemvarnet.se skulle må bättre av att denna typ av artiklar inte publicerades.

Det jag tolkar av bilderna var att de bar uniform iaf under tiden de tillagade mat... Undra hur det löstes ekonomiskt? kan man bara låna FM utrustning lite hur man vill för att genomföra föreningsverksamhet?
QUOTE (larsev @ Aug 23 2007, 22:01 ) *

Att Hv har stått för bevakning av liknande jippon nattetid genom åren är ingen nyhet i sig. Det har förekommit i uniform också. Så länge man håller sig till att bara bevaka/rapportera och larma är det fullt tillåtet.(juridiskt)

En sak jag vill nämna här, är att jag för något år sedan fick se en order som klart och tydligt sa att ingen får stödja civila jippon och evenemang iförd uniform. Detta får endast ske efter förfrågan och tillstånd av ansvarig. Detta ansvar låg på stridsgruppsnivå eller HvFrivavd vill jag minnas. Spelar iof ingen roll, men ganska högt upp var det iaf. Jag talar för hur det ser ut där jag tjänstgör. Jag tar för givet att det gäller i hela riket då det verkar vara ett klokt beslut någon fattat.

Förmodar att FM är trött på att offentligt blandas in i diverse hemmasnickrade projekt som inte FM har ett dugg kontroll över.

Man vill helt enkelt ha ryggen fri. Därmed inte sagt att Hv/FM inte skall engagera sig i civila evenemang.

Det är ju ett led i arbetet med folkförankringen och FM vilja att synas så mycket som möjligt.
Triggerpuller
Vad är "stridsgruppsnivå" för något i det här sammanhanget?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.