Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bilden av Hv på hemvärnet.se
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
wedin
QUOTE (23:e komp. @ Jul 9 2007, 12:04 ) *
Den är inte utrangerad. Det är rast, utspisning och inte vaktparad.

Man får inte glömma att ett fotografi är en ögonblicksskildring. Vad händer sekunden före eller efter fototillfället?
Förmodligen är inte syftet att vinkla i det här fallet men bilderna utgör en omedveten vinkling.

Skall man som journalist eller annan verklighetsskildrare återge sanningen eller skall man måla upp en fasad utåt?

Skall man i skildringen av t ex Hv ge en falsk bild av verkligheten? Nya Hv sodlater blir som bekant besvikna när inte verkligheten motsvaras av det man sett, med alla konsekvenser det bär med sig i förlängningen.

Är det effektivare att ändra på verkligheten än verklighetsbeskrivningen i sitt arbete att göra bra PR för Hv?
Det handlar om trovärdighet. Om man döljer sanningen kommer trovärdigheten totalt sett att minska i allmänhetens ögon.

Alternativet är att inte fotografera och debattera(forumet ger också en bild av Hv) över huvud taget. Är det bra?

Det är lite tankar som man kan fundera över.
DaRaven är väl inne på samma spår... Den första frågan man måste ställa sig vad man gör gör som redaktör? Vad vill man uppnå och vad är syftet. Är det journalistik? Då bör man ha tänkt på frågorna vad, var, när, vem och hur och gärna varför? Gäller det journalistik bör man också kunna fånga någons intresse. De korvmumsande soldaterna fångar i alla fall inte mitt intresse och för mig är det dålig journalistik. Är det inte journalistik man vill åstadkomma utan marknadsföring i syfte att påverka den image man har, ja då är det inte helt säkert att fullkomligt belysande av alla fel och brister är speciellt konstruktivt. Jag har tolkat namnet på den här tråden, Bilden av Hv, som uppfattningen av/om Hv. Därmed inte verkligheten, utan hur Hv uppfattas. Den uppfattningen stämmer sannolikt inte med hur Hv verkligen ser ut. Att vara fullkomligt ärlig och visa upp Hv precis som det är kommer i sinom tid göra att folks uppfattning, imagen, och den "verkliga" bilden av Hv sammanfaller. Tyvärr är väldigt naivt att tro att Hv kan få folks uppmärksamhet under så lång tid att detta blir möjlighet. Marknadsföring är då ett sätt att belysa och framställa organisationen på ett sådant sätt att image och verklighet snabbare närmar sig.
LtLag
Eftersom det är så himla populärt att basha Hv p.g.a. klädsel, mat, m.m. så får vi väll titta på hur det ser ut hos DET RIKTIGA FÖRSVARET (d.v.s. inte oss låssasmilitärer...)

http://www.mil.se/photo.php?id=136408&nid=37925
Jasså - amfibie har hjälmbaskrar...?

http://www.amf1.mil.se/photo.php?id=135125&nid=37602
Öööhh - har är det nu med bärande av huvudbonad inomhus...?
(Amf igen vissel.gif )

http://www.artreg.mil.se/photo.php?id=134341&nid=37379
Varning - en svensk soldat med uppknäppt tröjja och ännu värre - utan fältjacka...!

http://www.artreg.mil.se/photo.php?id=134178&nid=37348
http://www.f17.mil.se/photo.php?id=135511&nid=37710
OBS - OBS - OBS - starka bilder, tro det eller ej - inte bara hemvärnsoldater äter rolleyes.gif

Givetvis kan hemvärnssidorna göras bättre - det har funnits exempel på "bra" sidor i denna tråd men så länge som det är "glada amatörer" som fotar och skriver texter så accepterar åtminstone jag att det finns kvalitetsskillnader. Den dagen då vi har fullt utbilldade redaktörer och Combat Camera Hv så kan vi börja ställa tuffare krav.

Många Hv-sidor är ju av vad som en del kallar "kompissidor" som inte anses skall spridas till allmänheten.
Varför inte??? - Jag anser att även dessa "kompissidor" har ett visst berättigande, alla Hv-verksamhet är inte av IP karraktär utan "trista" stabsövningar, en dag på skjutbanan med sommaravslutning, funktionsövning med trossen, uppstartsmöten med mötesbilder existerar inom Hv och detta måste väll också få tas fram i ljuset?

Hv är ju mig veterligen till för "alla" - 20 åringen som nyss har muckat, 35 åringen som har blivit lite bekvämare och 50 åringen som gör en viktig insats i koket. Bara actionbilder med kittade soldater som springer med höga knäuppdragingar eller slänger sig med dödsförakt igenom fönsteröppningar är att "fega" och inte visa hela bredden inom Hv.

DÄREMOT när vi visar oss bland allmänheten såsom nationaldagen, rekryteringsdagar, marknadsdagar, motor/flyguppvisningar m.m. så är det i huvudsak den ansvarige men även den enskildes SKYLDIGHET att se till att medverkande personal ser representativa ut (felaktiga/inga märken, GU-baskrar m.m.) Uppknäppt uniformsjacka, shorts och sandaler är RÖTT KORT direkt banghead.gif - hur har denna person tänkt egentligen bash.gif

Se Hv-sidorna som de är - dels reklam utåt, dels reklam innåt. Att det ibland slinker in något stolpskott får man ha överseende med men denna tråd är kanske en väckarklocka för presumtiva skribenter där ute?
LYNX
QUOTE (LtLag @ Jul 9 2007, 13:26 ) *
(Amf igen vissel.gif )

Rätta mig om jag har fel men mig veterligen får man ha basker inomhus.
LtLag
QUOTE (LYNX @ Jul 9 2007, 15:01 ) *
(Amf igen vissel.gif )

Är det så så ber jag om ursäkt worthy.gif
(GU-utbildad på m/59 - fick inte bäras inomhus)
VMI2002
QUOTE (LtLag @ Jul 9 2007, 12:26 ) *
Eftersom det är så himla populärt att basha Hv p.g.a. klädsel, mat, m.m. så får vi väll titta på hur det ser ut hos DET RIKTIGA FÖRSVARET (d.v.s. inte oss låssasmilitärer...)

http://www.mil.se/photo.php?id=136408&nid=37925
Jasså - amfibie har hjälmbaskrar...?

http://www.amf1.mil.se/photo.php?id=135125&nid=37602
(Amf igen vissel.gif )

http://www.artreg.mil.se/photo.php?id=134341&nid=37379
Varning - en svensk soldat med uppknäppt tröjja och ännu värre - utan fältjacka...!

http://www.artreg.mil.se/photo.php?id=134178&nid=37348
http://www.f17.mil.se/photo.php?id=135511&nid=37710
OBS - OBS - OBS - starka bilder, tro det eller ej - inte bara hemvärnsoldater äter rolleyes.gif

Sa om nagon annan gor fel, sa ar det ok om du gor det ocksa?
The Swede
(Amf igen vissel.gif )

Finns inget i UniR FM som skiljer basker från övriga huvudbonader i det fallet.
Om man ska hitta en bestämmelse om mössans bärande får man titta i Svensk Soldat där följande står på sidan 83:
Du ska bära mössa utomhus, men oftast inte inomhus.

The Swede pansar2.png
wedin
Äh pucktvåa...
Kimster
Håll er på banan. och vi behöver inte göra debatter huvudbonader eller om mil.se i denna tråd.

och får jag påminna er om att ska ni kritisera så ska ni titter er själva i spegeln först och sen skriva konstruktrivt och seriöst. Tråden har väckt starka reaktioner på flera håll.

/ BlåGul
709
QUOTE (Kimster @ Jul 9 2007, 20:28 ) *
....

och får jag påminna er om att ska ni kritisera så ska ni titter er själva i spegeln först och sen skriva konstruktrivt och seriöst.

Tråden har väckt starka reaktioner på flera håll.

/ BlåGul

Kan du utveckla det?
Stocken
SIB-övning i fältmössa m/90...? och man kan ju undra varför befälet (han verkar ha kompani(?)befälsmärke på mössan) i fönstret behöver en pinne att hoppa ner på, från en och en halv meters höjd... eller så är bilden arrangerad. Minen på soldaten till vänster och det faktum att soldaten till höger håller i pinnen med en enda hand talar ju för det.

Bilden ger klart intryck av lekstuga anser jag.

/Stocken
jed
QUOTE (Stocken @ Jul 9 2007, 21:58 ) *
SIB-övning i fältmössa m/90...? och man kan ju undra varför befälet (han verkar ha kompani(?)befälsmärke på mössan) i fönstret behöver en pinne att hoppa ner på, från en och en halv meters höjd... eller så är bilden arrangerad. Minen på soldaten till vänster och det faktum att soldaten till höger håller i pinnen med en enda hand talar ju för det.

Bilden ger klart intryck av lekstuga anser jag.

[bild bortplockad]

/Stocken

Min gissning är att befälet har visat hur personalen ska ta sig in genom ett fönster med hjälp av vad som råkar finnas i närheten och nu är på väg ut igen.
pappa6116
Med risk för att vara ruskigt OT så tycker jag att denna bild inte borde blivit publicerad....
(pipan pekar i riktning mot...???)

http://hemvarnet.se/ikl_vastmanland/481_in...dspel=nyhet1410

I övrigt verkar 481 IP ligga i framkant när det gäller hv.se

*edit* grisfingrar
LtLag
Jamen ge er nu…

Basha en bild bara för att pipan råkar peka åt fel håll - han kanske precis hade hoppat ur fordonet och inte hunnit intaga eldställning, kanske åtgärdar eldavbrott, laddar om eller vad som helst.

En bild är en frysning av just den BRÅKDEL AV SEKUND som slutaren är öppen - vad som hänt dessförinnan eller vad som händer därefter vet vi inget om.

Hädanefter skall jag arrangera och regissera alla bilder som jag i framtiden tänkt publicera på hemvärnet.se med stenhårda och tuffa personer som har oklanderlig utrustning och klädsel - ingen griskarlsson eller kokhulda, inga vapen pekande åt fel håll, inga glada och spontana människor och inte minst - några hemvärnsoldater som råkar äta...

Jag erkänner att jag endast har burit skjorta m/59 - ingen jacka och mössa (men givetvis byxor) när jag stått som skjutledare på baskravskjutningar MEN vid rekrytering, nationaldagsfirande mm där allmänheten ser oss burit fullständig uniform och till och med putsade kängor. Men eftersom en del verkar nagelfara hemvärnet.se efter bilder att basha så vill jag härmed informera samtlig personal inom Elsfborgsgruppen att hädanefter kommer jag att vid de tillfällen som jag är skjutinstruktör skall jag bära uniform och mössa hela tiden. Ni skyttar SKALL vara reglementsenligt klädda med rätta märken påsydda - ställa upp i raka och välordnade led, ha dunderordning på vart pipan pekar och slutligen - ingen som helst förtäring eller rökpauser får förekomma - vem vet det är kanske någon som råkar fotografera och lägga ut en blänkare på nätet och jag vill inte bli bashad!

Erik G skrev ett inlägg i början på tråden som är tankvärd - lägg ner bashingen och kom igen med lite vettigare och konstruktiv kritik.
http://forum.soldf.com/index.php?s=&sh...st&p=510114
VMI2002
QUOTE (709 @ Jul 9 2007, 20:38 ) *
QUOTE (Kimster @ Jul 9 2007, 20:28 ) *
....

och får jag påminna er om att ska ni kritisera så ska ni titter er själva i spegeln först och sen skriva konstruktrivt och seriöst.

Tråden har väckt starka reaktioner på flera håll.

/ BlåGul

Kan du utveckla det?

Fick vi nagonsin nagot svar fran Kimster pa den dar begaran?
Kimster
Nej jag har inte svarat, då jag inte kan ge er ett svar av den typen jag tror ni vill ha.
Jag har fått indikationer att några reagerat på att det som skrivs, det är det svar jag kan ge nu.
23:e komp.
QUOTE (LtLag @ Jul 10 2007, 09:52 ) *
Jamen ge er nu…

Basha en bild bara för att pipan råkar peka åt fel håll - han kanske precis hade hoppat ur fordonet och inte hunnit intaga eldställning, kanske åtgärdar eldavbrott, laddar om eller vad som helst.

En bild är en frysning av just den BRÅKDEL AV SEKUND som slutaren är öppen - vad som hänt dessförinnan eller vad som händer därefter vet vi inget om.

Hädanefter skall jag arrangera och regissera alla bilder som jag i framtiden tänkt publicera på hemvärnet.se med stenhårda och tuffa personer som har oklanderlig utrustning och klädsel - ingen griskarlsson eller kokhulda, inga vapen pekande åt fel håll, inga glada och spontana människor och inte minst - några hemvärnsoldater som råkar äta...

Jag erkänner att jag endast har burit skjorta m/59 - ingen jacka och mössa (men givetvis byxor) när jag stått som skjutledare på baskravskjutningar MEN vid rekrytering, nationaldagsfirande mm där allmänheten ser oss burit fullständig uniform och till och med putsade kängor. Men eftersom en del verkar nagelfara hemvärnet.se efter bilder att basha så vill jag härmed informera samtlig personal inom Elsfborgsgruppen att hädanefter kommer jag att vid de tillfällen som jag är skjutinstruktör skall jag bära uniform och mössa hela tiden. Ni skyttar SKALL vara reglementsenligt klädda med rätta märken påsydda - ställa upp i raka och välordnade led, ha dunderordning på vart pipan pekar och slutligen - ingen som helst förtäring eller rökpauser får förekomma - vem vet det är kanske någon som råkar fotografera och lägga ut en blänkare på nätet och jag vill inte bli bashad!

Erik G skrev ett inlägg i början på tråden som är tankvärd - lägg ner bashingen och kom igen med lite vettigare och konstruktiv kritik.
http://forum.soldf.com/index.php?s=&sh...st&p=510114

Tror det du säger belyser något vi måste ha i åtanke. Om man som jag tidigare sagt enbart visar upp en censurerad verklighet, blir reaktionen våldsammare när verkligheten väl avslöjas.

Förtroendet för Hv ligger troligtvis i öppenheten och det vi åstadkommer.

Om man ser till folkopinionen så tror jag att man vill betala för en human FM, men inte för en petimetrig helt absurd sådan. Man litar helt enkelt på en FM som koncentrerar sig på etik, moral och normer accepterade av allmänheten än på bagateller.

Förvisso finns det en poäng med att följa t ex uniformsreglementet till punkt och pricka. Det är psykologi. Om chefen anser sig ha rätt att sätta sig över regler finns risken att underlydande gör det samma. Disciplinen luckras upp och kan smitta av sig inom andra områden. Det är en ständig balansgång att väga nytta mot risk.

Förbandschef har ju rätt att påbjuda avsteg från gällande uniformsreglemente med hänsyn till tjänsten och andra omständigheter t ex väderlek. Att publicera sådana bilder är att visa upp en verklighet som kan vara helt i sin ordning trots att det kan se ut som "anarki".(Fotografen kan vara framme)

Om det vid extrem värme inte är av nöd tvunget att bära vapenrock skall man ju givetvis inte göra det heller då stridsvärdet sjunker pga överhettning och snabb vätskeförlust. Att följa reglementet behöver ju inte betyda att man skall agera dumdristigt. (Fotografen kan vara framme vid ett sådant tillfälle.)

Att truppen skall vara likformigt klädd(uniformspersedlar, slöjor o dyl oaktat) innebär ju att en blandning mellan baskrar och fältmössor är fel. Kan ju inte vara så svårt att följa just den delen av reglementet.(det antyder en bristande självdisciplin i förbandet) Likaså att instruktör eller motsv. bär samma klädsel som de övande. Psykologi.

Att vissa saknar förbandsmärken på många bilder har nog sin grund i att nya märken inte hinner distribueras i den takt förbanden byter namn eller personalen byter förband. Att man inte fått sitt märke kan ju inte utgöra ett hinder att delta i verksamheten.(Fotografen kan vara framme här också)
Man blottar en brist när sådana bilder publiceras och det kan ju ha ett egenvärde.

Att publicera Hv verksamhet innebär väl att man skildrar verkligheten. Alla gillar inte preussisk likriktning och de som inte gör det kan skrämmas bort av bilden på ett Hv med tennsoldater. Hv behöver alla som kan bidra med något och inte enbart paragrafryttare.

Det återkommande dravlet om pipans upp eller nedåtpekande avfärdar jag som patetiskt.

Man bör i officiella publikationer, foldrar och annat skildra hur det skall se ut.

Avslutar med att hävda att de flesta bilder som publiceras på Hv sidor är avsedda att visa övriga förband hur det ser ut hos oss. Tror inte att syftet är att attrahera utomstående i första hand.
Fk Satan
<blågul>

Kan bara bekräfta det kimster har skrivit. Folk har reagerat på det som skrivs här. Exakt vad det leder till kan vi i dagsläget inte svara på. Men jag hoppas att vi även i fortsättningen kan ha saklig och konstruktiv kritik både på goda och mindre goda händelser på hemvarnet.se

Fk Satan
Blågul
</Blågul

Vad avser syftet med hemvarnet.se är det inte så mycket att spekulera i, utan det finns att läsa på hemvarnet.se. Om de som skriver på hemvarnet.se inte är villiga att ta åt sig av de riktlinjer eller målgrupper som anges på hemvarnet.se skall man då göra uppror mot dessa genom att publicera mtrl som inte ligger inom dessa riktlinjer eller skall man internt ta en diskussion om riktlinjerna? Dock finns det ett tredje alternativ att starta egna lokala sidor runt om i landet som ligger utanför all form av kontroll och granskning. Vill minnas att finns någon tråd som granskade sådna sidor också här inne på soldf...

Så vad är bäst? en centralstyrd sida eller många lokala sidor? Om ni frågar mig är det en centralstyrd sida.
jed
QUOTE (Fk Satan @ Jul 16 2007, 19:39 ) *
Så vad är bäst? en centralstyrd sida eller många lokala sidor? Om ni frågar mig är det en centralstyrd sida.

Jag tycker att en centralstyrd sida med klara, enkla och tydliga riktlinjer som faktiskt följs är det bästa. Med tanke på hur det har sett ut ibland tycker jag tom att det vore bra om det fanns några moderatorer som läser igenom artiklarna innan dom publiceras också. Dom som inte följer riktlinjerna (eller inte når upp till en viss nivå) skickas tillbaks till författaren med en kort notis om vad som behöver förbättras/ändras.
CIP
Håller med Jed....centralstyr all media, låt en "vass" ansvarig granska alla inlägg o godkänna eller omformulera för att sedan publisera på nätet.
Fk Satan
Eller kanske göra det ännu enklare... Både central-styrt och dessentraliserat. Låt nuvarande info-kursen som HvSS ha bli längre och med fler betygsteg. De som är riktigt vassa på dessa kurser och som har god rutin på redaktionellt arbete få "makten" att lägga ut artiklar direkt samt att de får bli granskare.

Just nu är det för många amatörer som har noll koll på info-arbete eller journalistiskt arbete.
Hans Engström
Finns ju både en och annan hemvärnare som är bra på det här. Tyvärr är det inte så att man alltid har tid att generera nyheter som är bra.
Foxtrotcharliegrg
Får sälla mig till sällskapet som förespråkar central styrning OCH lokala sidor (under www.hemvarnet.se). Central granskning ska ske då HV tillhör en verksamhet (Försvarmakten) som faktiskt kräver koll på vad som publiceras på internet. Nu får jag erkänna att jag inte har koll på hur det funkar med webbmaster på hemvarnet.se och hans/hennes samarbete med lokalaredaktörer men har en ide om hur det borde fungera:

1) Krav att lokal webbmaster måste gå infokursen på HvSS med godkänt resultat (inte bara sova sig igenom) och...
2) Blir lokal webbmaster som till en början skickar all text/bilder genom webbmaster hemvarnet.se för godkänande innan publicering för en...
3) Prövotid om ett XX månader med...
4) Obligatorisk certifiering/repitionsutbildning varje XX år för att få huvudansvar för påblicering på lokal sida.
Merarbete på ansvarig på hemvarnet.se men kanske ett nödvändigt ont till dess att FM policy för www slagit igenom till alla i landet?

Eller så skiter man i allt och låter vem som helst på resp Bat/Komp/Plut i Sverige fritt skicka in text och biler till webbmaster hemvarnet.se som ansvarar för redigering och publicering på hemvarnet.se.
Personligen är jag för att delegera ansvar (misslyckas dock ibland...) och därigenom visa ett förtroende för någon men missbrukas det försvinner både förtroende och ansvar för att ersättas av kontroll och övervakning. Ett alternativ är att delegera ner från hemvarnet.se till att varje MD-grp får ansvara för kontroll av text/bild innan publicering.
Nu är det ju lätt att sitta här, vara en skrivbordskrigare och ha åsikter om det mesta (allt från gnäll på Ak4 pipriktingar när det grillas korv till meningsuppbyggnad i text) men om det nu är så att alla dessa synpunkter har noterats högre upp i verksamheten så borde det i framtidn se lite bättre ut på de hemsidor som nämnts som exempel på vad som inte fallit forumet i smaken. Dock så kan inte allt ansvar falla på lokala redaktörer utan en del av ansvaret för vad som publiceras på lokala hemvarnet.se-sidor måste ligga på högsta webbmaster. Uppmärksammas det ett utbildnignsbehov längre ner på stegen så måste det åtgärdas. Dock går ju allt, med vissa undantag, inte så tokfort i HV som det ibland skulle behövas.
Förhoppningsvis har inte någon av de lokala webbmaster som läst det som skrivits i de här 13 sidornas 371 inlägg tagit kritiken personligt utan förstått att det handlar om, i många fall, relevanta synpunkter med Hemvärnets bästa som mål och tagit till sig av det som sagts.

Reserverar mig nu för att ha skrivit fel någonstans, vara vilse på tvåhjulingen eller reta upp någon som vet bättre happy.gif

Mvh,
Foxtrotcharligrg
QUOTE (Fk Satan @ Jul 17 2007, 20:20 ) *
Eller kanske göra det ännu enklare... Både central-styrt och dessentraliserat. Låt nuvarande info-kursen som HvSS ha bli längre och med fler betygsteg. De som är riktigt vassa på dessa kurser och som har god rutin på redaktionellt arbete få "makten" att lägga ut artiklar direkt samt att de får bli granskare.

Just nu är det för många amatörer som har noll koll på info-arbete eller journalistiskt arbete.

Jag trodde faktiskt att det redan i dag var obligatoriskt med en adekvat utb och formell behörighet för att publicera på de officiella sidorna. Om det inte är det borde det bli det. Det ser jag som självklart.

Det skulle höja kvalitet och tillförlitlighet så att missuppfattningar och feltolkningar undviks.

Ett faktum kvarstår dock, och det är att man aldrig kommer ifrån skildringar av "sämre" kvalitet, så länge vi har en tryck- och yttrandefrihet. Vem som helst kan ju publicera vilka "skräpbilder" som helst. Beskrivning av verkligheten medelst text kan ju också hjälpa till att förstärka en felaktig bild.

Hur löser man detta, om man anser det vara ett problem?
Hans Engström
Tja, för det första kan man ju enkelt se till att folk inte fotar på övningar vid skyddsobjekt, fast vissa blir lite sura ibland. detta gäller då främst dom av oss som har förmånen att få öva på övningsfält.
Fk Satan
Strägnes rekrytering...

Verkar som om de har bra fantasi där eftersom denna "bild" är grymt lik denna bild...

Arlanda insatspluton rekryterar...

Att lägga upp dessa bilder så att de blir en topnyhet på första sidan tyder verkligen på god utbildning i vad hemvarnet.se är till för.... Okej. Nu har den för strägnes försvunnit som topnyhet. Men man kan åter igen fråga om det är i hemvarnet.se syfte att lägga in dessa bilder och ingen text. Bör det inte gå att göra på "snyggare" sätt? Kanske skriva lite mer om rekryteringskampanjen? skriva om målgrupp? etc?

@23-Komp
Nej, behövs i dagsläget ingen som helst utbildning för att skriva på hemvarnet.se Allt som behövs är att utbildningsgruppen godkänner den som har intresset och skickar in pappret till ansvarig för hemvarnet.se så får de ett konto så att de kan skriva på hemvarnet.se
QUOTE (Fk Satan @ Jul 18 2007, 11:54 ) *
@23-Komp
Nej, behövs i dagsläget ingen som helst utbildning för att skriva på hemvarnet.se Allt som behövs är att utbildningsgruppen godkänner den som har intresset och skickar in pappret till ansvarig för hemvarnet.se så får de ett konto så att de kan skriva på hemvarnet.se

Vem har det juridiska ansvaret då?

Om man blir godkänd då, förhandsgranskas det inte före publicering? Verkar vara så om man läser tråden, eller har jag fattat fel.

Om man sänder in bilder till stridsgruppen(vilket jag gjort) och får det publicerat under mil.se så granskas och korrigeras det innan publicering. Håller en högre kvalitet över lag tycker jag.
Fk Satan
QUOTE (23:e komp. @ Jul 18 2007, 12:06 ) *
@23-Komp

Vem har det juridiska ansvaret då?

Om man blir godkänd då, förhandsgranskas det inte före publicering? Verkar vara så om man läser tråden, eller har jag fattat fel.

Om man sänder in bilder till stridsgruppen(vilket jag gjort) och får det publicerat under mil.se så granskas och korrigeras det innan publicering. Håller en högre kvalitet över lag tycker jag.

Den som publicerar på hemvarnet.se är den som är ansvarig eftersom hemvarnet.se saknar utgivarbevis... Men jag utgår ifrån att allt detta står i handledningstexten som alla webbredaktörer får... Skulle alla följa detta styrdokument så tror jag att kvaliten skulle öka en hel del.

Att mil.se håller högre standard är inte så konstigt eftersom det är Press/info ansvariga (okej, även i vissa fall de som jobbar på info-avdelningarna på regementerna) på regementerna/utbildningscentrumen som har möjlighet att publicera på mil.se Dock kommer det att bli ännu färre som har förmågan att publicera på mil.se i framtiden. Allt för att höja kvaliten ännu mer.
Hans Engström
"under rekryterring på denna vår hemsida"

Stav- och grammatikfel inger inte förtroende...
Fk Satan
Ännu en givande 1 rads nyhet....

Blött i Edsele

"Text kommer..."

Informativt... Nyheter av denna typ gör mig galen. Antingen publicerar man inget alls eller oxå publicerar man en färdig nyhet. Att försöka leka aftonbladet och uppdatera viktiga nyheter efterhand tror jag inte hemvarnet.se är rätt kanal för... Speceillt när det tagit mer än 2 dygn för att göra text-uppdateringen. I sådna fall så tycker jag att man totalt väntar med publiceringen av nyheten.

Tillägg tnr 181353>
tänk så fort den texten försvann från hemvarnet.se.... jaja hoppas den kommer åter med bättre bilder men framförallt med bättre text...
FkN
Strägnes rekrytering...

Verkar som om de har bra fantasi där eftersom denna "bild" är grymt lik denna bild...

Har kontaktat deras webbansvarige...

Arlanda insatspluton rekryterar...

Att lägga upp dessa bilder så att de blir en topnyhet på första sidan tyder verkligen på god utbildning i vad hemvarnet.se är till för.... Okej. Nu har den för strägnes försvunnit som topnyhet. Men man kan åter igen fråga om det är i hemvarnet.se syfte att lägga in dessa bilder och ingen text. Bör det inte gå att göra på "snyggare" sätt? Kanske skriva lite mer om rekryteringskampanjen? skriva om målgrupp? etc?

Bedömt NEJ

Då HV.SE dessvärre har en väldigt dålig CMS, som gör att materialet är svår redigerat och att dessvärre papper&penna måste användas för att man ska komma ihåg ID nummer på bilder och faktarutor. Dvs det är enklare än göra word-dokument som sedan konverteras till jpg.

Anledningen till att det inte är någon mer text är att för att det inte finns så mycket att skriva om, bilden säger allt.

//Webbansvarig IP Arlanda
tinhead
QUOTE (FkN @ Jul 18 2007, 16:11 ) *
Anledningen till att det inte är någon mer text är att för att det inte finns så mycket att skriva om, bilden säger allt.

//Webbansvarig IP Arlanda

Men vad gör ni?
Rekryterings affichen är snygg och bra.
Men för en som råkar följa en länk så blir frågan vad pysslar ni med?
Står ni i säkerhets kontrollen på inrikes och gör deras jobb om det blir oroliga tider?
Eller har in infarts och utfarts kontroll?
En länk till mer info om vad ni gör och kanske lite vad det innebär så blir det nog enklare för folk
att kontakta er. Det kanske inte måste stå alla era hemliga uppgifter.
Men info om vad en IP är och om möjligt vad just eran IP har för specialitet.

För en ny som har noll koll, han drar sig väldigt mycket för att fråga grundläggande frågor..Det behövs lite "kött på benen så intresset går upp och man vågar skicka iväg mailet med frågor.
isa
QUOTE (Fk Satan @ Jun 25 2007, 23:42 ) *
Ännu en artikel som bör läsas igenom några extra gånger... Samt att man bör tänka på vad man skriver...

http://hemvarnet.se/norra_sodermanland/?ac...mp;nyhetid=1759

Att pojkarna har en bokstavskombination, Totalt IG
Att de bor i fosterhem, Totalt IG
brytpunkt? går ett mer civilt ord att nyttja?
Patrull? går det att använda ett mer civilt ord?
uppradande när och hur många som kommer till brytpunkten, är det av vikt för artikeln?
mic är det något man sjunger i? kanske ha förklaringen till förkortningen högre upp i texten? Titta på hur tidningar skriver ut detta...
Att man vill ta åt sig av äran över att man hittar pojkarna är bra.
Men att ta upp dessa pojkar i bilen, är det så smart? och sedan att skriva ut det?

Gör om gör rätt!

En tankte om detta med att skriva ut medicinsk status vid eftersök: Varsamhet vid rapportering från eftersök

Har kontaktat webredaktören och påtalat om vissa olämliga formuleringar och informationer i publicerad artikel..

/Isa...också webredaktör
Fk Satan
En semestervecka i Holland eller 17 mardrömsmil!

en text som säkert är bra skriven... Men läsbarheten skulle troligen bli bättre med styckeindelning och 2-3 bilder...
Fk Satan
Hemvärnet i uppvisning på åstödagen 15/7-07

Vad Håller webredaktören på med? banghead.gif

alltså allvarligt.... GÖR OM, GÖR RÄTT!

Är det denna bild som skall visas utåt? eller ska vi som vissa tycker helt ärliga i vad vi visar utåt inom hemvärnet?

Ska vi vara ärliga är det denna bild som kommer att dominera på hemvarnet.se. Eller ska vi vara smarta och visa de positiva sidorna av hemvärnet? som visar att skattebetalarna får valuta för pengarna! som visar upp det som finns i trånden "Vad är bra med hemvärnet"? Jag visar hellre upp det som är bra! jmf med det jag vill sopa in under mattan. Denna artikel är något som jag inte bara vill sopa in under mattan utan även gömma i en jordkällare långt ute på landet.
DaRaven
Känns som att hemvarnet.se är helt fel forum att lufta sina känslor för sina kamrater. Sådan här intern kritik bör nog hållas inom förbandet. Dessutom vore nog någon form av korrekturläsning på sin plats.
Ekvall
Ytterligare en artikel som stärker fördomen om den täta kopplingen mellan HV och mat:

"Grillnatta" i Tranås

Är detta verkligen det bästa sättet att rekrytera på? Med "cirka 1200 portioner potatissallad och kycklingklubbor"?
QUOTE (Ekvall @ Jul 29 2007, 11:09 ) *
Ytterligare en artikel som stärker fördomen om den täta kopplingen mellan HV och mat:

"Grillnatta" i Tranås

Är detta verkligen det bästa sättet att rekrytera på? Med "cirka 1200 portioner potatissallad och kycklingklubbor"?

Om insatsen genererade nya soldater eller inte framgår inte av artikeln. Om det ger nya soldater kan det inte vara fel.
Verkar vara något slags civil verksamhet som samtidigt försöker fånga upp intresserade. Alla metoder som kan generera nya soldater måste vara av godo. Till synes är ingen uniformerad, och det är också en del av Hvpersonalens vardag, en stor del vill jag påstå.

Det finns lyckligtvis fortfarande folk i leden som ser resultatet som viktigast, och inte formen.(uniformen:-)

QUOTE (Fk Satan @ Jul 26 2007, 22:11 ) *
Hemvärnet i uppvisning på åstödagen 15/7-07

Vad Håller webredaktören på med? banghead.gif

alltså allvarligt.... GÖR OM, GÖR RÄTT!

Är det denna bild som skall visas utåt? eller ska vi som vissa tycker helt ärliga i vad vi visar utåt inom hemvärnet?

Ska vi vara ärliga är det denna bild som kommer att dominera på hemvarnet.se. Eller ska vi vara smarta och visa de positiva sidorna av hemvärnet? som visar att skattebetalarna får valuta för pengarna! som visar upp det som finns i trånden "Vad är bra med hemvärnet"? Jag visar hellre upp det som är bra! jmf med det jag vill sopa in under mattan. Denna artikel är något som jag inte bara vill sopa in under mattan utan även gömma i en jordkällare långt ute på landet.

Eftersom vi har yttrandefrihet i riket skulle jag vilja passa på att uttrycka vad jag anser om denna artikel. FÖRKASTLIGT!!!

Det finns inget nyhetsvärde i att dryfta privata känslor om sina kollegor på det här sättet. I alla fall inte i just den kanalen.
joppe
en sådan artikel lär ju inte öka rekrutering för deras pluton.
hoppas att han aldrig mer får lägga upp någon mer artikel på hemvärnets sida
sådan kritik hålls intern o inte på en sida som allmänheten kan läsa angry.gif lack.gif
tinhead
En artikel som är förhållandevis bra men som snubblar på mållinjen med bildmaterialet...
http://hemvarnet.se/varnamo_westbo/apladal...mp;nyhetid=1827

Vet inte om fotografen hade andra uppgifter eller det valdes fel bilder.

Men texten beskriver till en stor del deras "stridsmoment" och då hade nog fler bilder på springande, skjutande och soldater i skydd varit bättre att visa än "väntan inför", "bygga rekryterings bord" och den för vanligt förekommande "hv-soldater som äter mat".

Om "bygga rekryterings bord" bilden nu togs med på grund av soldaten som uppenbarligen överdrivit maskering för den var rolig.
Så vore det nog bättre att skriva en bildtext som antyder det humoristiska av att han gjort det.

Exempelvis "pelles hjälm överföll en grästuva, men pelle kunde ändå hjälpa sina kompisar med att ordna till rekryteringsbordet"
QUOTE (tinhead @ Jul 29 2007, 13:33 ) *
En artikel som är förhållandevis bra men som snubblar på mållinjen med bildmaterialet...
http://hemvarnet.se/varnamo_westbo/apladal...mp;nyhetid=1827

Vet inte om fotografen hade andra uppgifter eller det valdes fel bilder.

Men texten beskriver till en stor del deras "stridsmoment" och då hade nog fler bilder på springande, skjutande och soldater i skydd varit bättre att visa än "väntan inför", "bygga rekryterings bord" och den för vanligt förekommande "hv-soldater som äter mat".

Om "bygga rekryterings bord" bilden nu togs med på grund av soldaten som uppenbarligen överdrivit maskering för den var rolig.
Så vore det nog bättre att skriva en bildtext som antyder det humoristiska av att han gjort det.

Exempelvis "pelles hjälm överföll en grästuva, men pelle kunde ändå hjälpa sina kompisar med att ordna till rekryteringsbordet"

Satt och funderade över alla "matbordsbilder" och en tanke slog mig. Kanske inte så konstigt att många bilder visar förplägnad och rast. Oftast är fotografen en av dem som övar, och de få tillfällen som ges att ta några bilder är just vid utspisning och rast. Om man vill dokumentera en övning eller insats på ett "snyggare" sätt kanske man i förväg bestämmer vem som håller, och håller sig till kameran genom hela övningen.

Ett tips bara!
SBP
Här är en artikel som får mig på bra humör: http://hemvarnet.se/tingvalla/?action=visa...mp;nyhetid=1829
Hornet
Förutom bilden som hon tagit själv hemma i vardagsrumet...
Annars var det rätt ok smile.gif
Fk Satan
http://hemvarnet.se/medelpad/?action=visainfo;infoid=1252

Hur var det sagt med att ange exakta tider och platser inför övningar på hemvärnet.se?

TOTAL J*VLA IG!
709
QUOTE (Fk Satan @ Jul 31 2007, 22:24 ) *
http://hemvarnet.se/medelpad/?action=visainfo;infoid=1252

Hur var det sagt med att ange exakta tider och platser inför övningar på hemvärnet.se?

TOTAL J*VLA IG!

Spamming kanske hjälper?

Klipp och klistra och skicka till webbmastern:

Hej
Ser att ni har både inryckningsdatum, tid och plats inför en kommande övning där vapen kommer att medtagas.
"Inryckning lördag den 18 Augusti kl 08:30 Ånge vägverket för alla.
Utryckning Söndag den 19 Augusti kl 12:00 ca.

Medtag M/90 samtlig utrustning, glöm ej patronläges lås samt lösskjutnings anordning."

Är det så smart att skriva det på en öppen sida?

/ditt namn
FkN
P-O Olsson är online nu så jag har meddelat honom via HV.SE
stolpskottet
http://hemvarnet.se/medelpad/borgsjo/?acti...mp;nyhetid=1836

Verkar som om texten är skriven av en tolvåring som blandat ihop HV.se med lunarstorm! banghead.gif
Tror nog detta är den sämsta artikeln jag läst på HV.se med undantag för "mer info kommer snart"
Riffel tittaren
"Härket rycker in"... Bra start.. Attityder som behöver förändras misstänker jag..
Efter att ha läst två stycken gav jag upp...
VMI2002
"Blir skjuten i ryggen efter att jag har tagit en fem, sex stycken med mig."

Refererar mannen en paintballmatch eller en HV-ovning?
Fk Satan
Tragiskt! Hemvärnet.se måste ta krafttag mot detta. Kan nästan tänka mig att gå in som granskare på hemvärnet.se
Sir Vival
Det är ta mig tusan i nivå med airsoftlek.se/motsv... Vilket skit!
Jag brukar vara rätt tolerant, men nu blir det mail till redaktören.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.