Nästa gång jag skriver om några av våra övningar så ska jag be dig redigera artikeln. Jag håller med om att den var hafsigt skriven och inte alltför genomtänkt. Men den fyllde sitt syfte i att vara en hälsning till våra kamrater i kompaniet.
Ett rätt kul fel infann sig dock när du saxade in vad hemvarnet.se anger i sina anvisningar vad det gäller foto. Läs sista raden:
När det gäller motivet, eftersträva följande:
• Bilder på nära håll utan att det blir rena portträtt.
• Försök ta sk actionbilder med mycket liv i då det gör sig bäst på bild, sedan spelar det ingen roll om
det är med koksleven i högsta hugg eller en Ak.
• Uniform skall bäras enligt reglementet. (Knäppning, rätt yttre plagg, korrekt utrustning vid
skjutövningar, mm)
...och undvik:
• Oreglementerad utrustning, (undantag kan göras för B styrka eller motsvarande)
• Fotografering i samband med intag av mat, 80% av personalens bilder tas då.
• Bilder från sk samkväm utanför tjänstgöringstid där alkohol syns på bilden.
Det kan väl inte menas att vi ska eftersträva bilder på samkväm utanför tjänstgöringstid där alkohol syns på bilden?
Du kanske har klipp texten där så att sista meningen fel bort men lite kul blev det.
Att sedan Kimster trillar in kan jag förstå. En kille som brinner för sina projekt. En av hans stora passioner är ju just foto så jag kan förstå att han tycker att mina bilder är skräp. Det är dom på sätt och vis då jag lämnade över dom "råa" till webbredaktören så att han kunde beskära motiven och ta med det väsentliga. Detta gjordes inte utan det handlade mer om att få ut dom snabbt. Ber om ursäkt för det!
Någon flikade in att kompanierna skulle göra sina egna sidor vilket jag inte alls håller med om. Det har tagit år, tid och kraft att samla alla under samma paraply. Att likrikta utseendet och styra upp innehållet. Men vi måste faktiskt få visa verksamheten som den är i respektive kompani. Så egna idor är totalt IG (Icke godkänd) i mina ögon.
Jag vidhåller fortfarande att det var trevligt att kompanichefen iklädde sig i rollen av grillmästare just den här kvällen. I och med att han serverade var och en hade han också möjlighten att fråga var och en det han ville ta reda på. Att dessutom visa att han också kan "kavla upp armarna" ibland. Tycker fortfrande att detta var en form av personalvård men i Sverige har vi rätt att tycka olika och det ska vi värna om.
I och med detta tänker jag lämna denna debatten om "Bly i luften". Den kom att bli en av dom mest lästa artiklarna på hemvarnet.se de senaste dagarna och det tackar jag för! Underlättar inför sommarens rekryteringsarbete.
Fk. Mellquist
23. Skärgårdshemvärnskompaniet