Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bilden av Hv på hemvärnet.se
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
FkN
Helt klart tanken med vår webbplats på hv.se
Se min signatur nedan.
g3space
QUOTE (Fk Satan @ Jun 21 2007, 10:30 ) *
Förstår inte varför det alltid ska vara 30-40 bilder till en artikel på 3-4 stycken? varför inte ta fram de 3-4 bästa bilderna?

Min gissning är att de flesta hv-websidor riktar sig till medlemmar snarare än en extern publik. Om det är medvetet eller inte vet jag inte, men i vilket fall så är det förstås helt åt skogen. Varför inte ha ett intranät där man kan lägga korvgrillningsbilder för enskilda hv-män att garva åt eller ladda ned efter helgen? Där kan lokala webmästare skriva skojfriska bildtexter till de blir blåa om fingertopparna.
DaRaven
QUOTE (g3space @ Jun 21 2007, 13:55 ) *
Förstår inte varför det alltid ska vara 30-40 bilder till en artikel på 3-4 stycken? varför inte ta fram de 3-4 bästa bilderna?

Min gissning är att de flesta hv-websidor riktar sig till medlemmar snarare än en extern publik. Om det är medvetet eller inte vet jag inte, men i vilket fall så är det förstås helt åt skogen. Varför inte ha ett intranät där man kan lägga korvgrillningsbilder för enskilda hv-män att garva åt eller ladda ned efter helgen? Där kan lokala webmästare skriva skojfriska bildtexter till de blir blåa om fingertopparna.

Faktiskt. Själv har vi slängt upp en privat ftp för att dela med sig av alla bilder som knäpps under en övning. Så finns alla tillgängliga för eget bruk. Sedan kan man illustrera en ev. artikel på hemsidan med 1-4 bilder, beroende på hur lång artikel man skriver.
HelgeIvar

På mitt sätt sett är det för många amatörer som sitter som webbredaktörer på hemvarnet.se och jag tycker i det närmaste att det skall vara ett krav på minst en 3dagars info-kurs som hvss kör för att ens få publicera artiklar på hemvarnet.se. Men det är min åsikt om det hela. Finns många bra redaktörer på sidan och de synns tyvärr inte här inne eftersom det enbart är det negativa som synns här.

Men en lokal FTP där bilder från övningarna kan laddas ner ser jag inte som något negativt snarare något positivt om detta kan förändra bilder och texter som syns på hemvarnet.se. Jag själv har inte publicerat många texter på hemvarnet.se, bara en. och i mitt fall är det enkelt. Håller det för publicering på mil.se så håller det för publicering på hemvarnet.se Så försöker jag tänka. Samt att jag försöker skriva texterna som en allmän artikel så att texten skall gå att publiceras i vilken tidning som helst. Samma sak med bilderna, bilderna skall vara redaktionellt gångbara och av relativt tekniskt god kvalité samt att bilden skall berätta något tillsammans med bildtexten. Dessa båda hör sedan ihop med artikeln.

För att ta högvaktsartikeln. Varför är det inga bilder på "häcken" de bildade för stadsbesöket? Varför inga bilder när blommor överlämnades till madde? två kannonbilder som hade lyft texten och hört ihop med texten. Sedan kanske en bild på förbandstecknet i förgrunden på en soldat stående vid poststället? så att även poststället och slottet synns. Samt avsluta med en bild på inmarschen på borggården så att hela styrkan syns gärna tagit snett uppifrån. 4 kannonbilder.
Komp C
QUOTE (HelgeIvar @ Jun 21 2007, 12:38 ) *

På mitt sätt sett är det för många amatörer som sitter som webbredaktörer på hemvarnet.se och jag tycker i det närmaste att det skall vara ett krav på minst en 3dagars info-kurs som hvss kör för att ens få publicera artiklar på hemvarnet.se. Men det är min åsikt om det hela. Finns många bra redaktörer på sidan och de synns tyvärr inte här inne eftersom det enbart är det negativa som synns här.

Men en lokal FTP där bilder från övningarna kan laddas ner ser jag inte som något negativt snarare något positivt om detta kan förändra bilder och texter som syns på hemvarnet.se. Jag själv har inte publicerat många texter på hemvarnet.se, bara en. och i mitt fall är det enkelt. Håller det för publicering på mil.se så håller det för publicering på hemvarnet.se Så försöker jag tänka. Samt att jag försöker skriva texterna som en allmän artikel så att texten skall gå att publiceras i vilken tidning som helst. Samma sak med bilderna, bilderna skall vara redaktionellt gångbara och av relativt tekniskt god kvalité samt att bilden skall berätta något tillsammans med bildtexten. Dessa båda hör sedan ihop med artikeln.

För att ta högvaktsartikeln. Varför är det inga bilder på "häcken" de bildade för stadsbesöket? Varför inga bilder när blommor överlämnades till madde? två kannonbilder som hade lyft texten och hört ihop med texten. Sedan kanske en bild på förbandstecknet i förgrunden på en soldat stående vid poststället? så att även poststället och slottet synns. Samt avsluta med en bild på inmarschen på borggården så att hela styrkan syns gärna tagit snett uppifrån. 4 kannonbilder.

Kanske för i mitt fall åkte jag 100 mil för egna pengar, tog in på hotell för egna pengar, tog mig till slottet för egna pengar och använde egen kamera där jag kom åt bland alla övriga turister!
Man kan inte vara överallt jämnt!
Soldaterna själv får inte ta kort på varandra i tjänsten.

Sedan är det så här att tanken är att soldaterna själva ska uppmuntras att göra reportage och sända dessa till webb adm som sätter in reportage. Ok en del är inte bra att skriva men blir det med tiden, man får ta detta ett tag tills det flyter på. dissar man alla så får man inte in något och då står man där själv och ska åka ut till alla förband på alla övningar!

Jag uppmuntrar alla er som är med i hemvärnet att skriva artiklar till era hemsidor med bild och text om era övningar så blir det kanon!
Ni verkar ha viljan att ändra och bästa sättet är att skriva artiklar själv!

MVH
KC
HelgeIvar
QUOTE (Komp C @ Jun 21 2007, 15:26 ) *
QUOTE (HelgeIvar @ Jun 21 2007, 12:38 ) *

Kanske för i mitt fall åkte jag 100 mil för egna pengar, tog in på hotell för egna pengar, tog mig till slottet för egna pengar och använde egen kamera där jag kom åt bland alla övriga turister!
Man kan inte vara överallt jämnt!
Soldaterna själv får inte ta kort på varandra i tjänsten.

Sedan är det så här att tanken är att soldaterna själva ska uppmuntras att göra reportage och sända dessa till webb adm som sätter in reportage. Ok en del är inte bra att skriva men blir det med tiden, man får ta detta ett tag tills det flyter på. dissar man alla så får man inte in något och då står man där själv och ska åka ut till alla förband på alla övningar!

Jag uppmuntrar alla er som är med i hemvärnet att skriva artiklar till era hemsidor med bild och text om era övningar så blir det kanon!

MVH
KC

Vet hur bra ekonomiska möjligheter som bjuds för att sköta denna del inom hemvärnet... och det är skrämmande vilkor. När man gör så är det svårt att vänta ut det där guldtillfället samt att man har en viss begränsad rörlighet vilket leder till sämre bilder. Att soldater inte får fota i tjänsten tycker jag är fullt naturligt, de skall vara fokuserade på sin tjänst. Men varför inte ta med en soldat som enbart har dokumentation som sitt ansvarsområde under högvakten? Det är en fråga som kan vara värd att ställa. Detta ger högre rörlighet inom objektet samt att om denna soldat då är utrustad med kronbil kan både drottningholm och slottet besökas på olika tider vilket kan ge ett mycket brett dokumentationsunderlag.

Att soldater skickar in manus och bilder är bra, men de måste då vara beredd på att få skriva om reportagen att de blir omskrivna. Att alla bilder inte blir publicerade osv. När jag skickar iväg bilder till tidningar skickar jag ofta runt 10st bilder varav 1 kanske 2 bilder blir publicerade.
g3space
QUOTE (HelgeIvar @ Jun 21 2007, 13:38 ) *
På mitt sätt sett är det för många amatörer som sitter som webbredaktörer på hemvarnet.se och jag tycker i det närmaste att det skall vara ett krav på minst en 3dagars info-kurs som hvss kör för att ens få publicera artiklar på hemvarnet.se.

Eller varför inte en central chefredaktör med övergripande ansvar för allt som publiceras på hemvarnet.se? En sådan funktion borde ligga hos FM:s infoavdelning. Mil.se har ju hyffsat hög standard, så varför låter man hemvärnsdelen driva vind för våg? Det verkar inte vettigt på något vis. Det här förstärker ju bilden av HV som något sorts bihang som FM inte riktigt bryr sig om utan låter glada entusiaster driva verksamheten.
DaRaven
Fördelen idag är ju att man snabbt kan kabla ut en massa aktuell information. Risken med centralstyrning är ju att det börjar ta en massa tid innan man får ut informationen. Samt att det kan ju bli ett visst godtyckte i vad som då skulle godkännas för publicering. För- och nackdelar med båda modellerna.

Bäst vore ju iofs att alla som får ett konto att publicera information måste ha genomgått någon form av certifiering eller liknande - där man verkligen kan trycka på hur artiklarna ska utformas.

EDIT: I certifieringen ingår att man måste läsa och förstå innehållet i just den här tråden ;)
Magnus
QUOTE (Komp C @ Jun 21 2007, 15:26 ) *

MVH
KC

Men varför inte ha en webansvarig som är duktig på att skriva och har en känsla för bra bilder som kan ta emot artiklarna och bilderna som soldaterna producerar. Då kan han/hon rätta till och förbättra texten som soldaten skrivit och han/hon väljer även ut de bästa bilderna för publicering. Kill your darlings...
VMI2002
QUOTE (g3space @ Jun 21 2007, 14:56 ) *
QUOTE (HelgeIvar @ Jun 21 2007, 13:38 ) *
På mitt sätt sett är det för många amatörer som sitter som webbredaktörer på hemvarnet.se och jag tycker i det närmaste att det skall vara ett krav på minst en 3dagars info-kurs som hvss kör för att ens få publicera artiklar på hemvarnet.se.

Eller varför inte en central chefredaktör med övergripande ansvar för allt som publiceras på hemvarnet.se? En sådan funktion borde ligga hos FM:s infoavdelning. Mil.se har ju hyffsat hög standard, så varför låter man hemvärnsdelen driva vind för våg? Det verkar inte vettigt på något vis. Det här förstärker ju bilden av HV som något sorts bihang som FM inte riktigt bryr sig om utan låter glada entusiaster driva verksamheten.

Nu kan det ju visserligen bli roligt pa mil.se ibland ocksa! Detta saxat fran artilleriregementets hemsida:

"I lumpen lär man sig mycket om sig själv. Man får göra saker som man aldrig annars skulle ha gjort,typ bajsa i skogen, resa tält i spöregn mitt i natten, och genomföra överlevnadsdygn."

Att "bajsa i skogen" ar alltsa en viktig lardom av lumpen, som man bor informera den storre allmanheten om? surprise.gif
rhdf
<ot>
QUOTE (VMI2002 @ Jun 21 2007, 17:48 ) *
Att "bajsa i skogen" ar alltsa en viktig lardom av lumpen, som man bor informera den storre allmanheten om? surprise.gif

om du bara visste hur främmande det kan vara för vissa personer utanför FM så skulle du inte behöva fundera ;)
sen om det är prio 1 bland "bra saker man lär sig i lumpen" går ju att diskutera som sagt

</ot>
VMI2002
QUOTE (rhdf @ Jun 21 2007, 18:04 ) *
<ot>
QUOTE (VMI2002 @ Jun 21 2007, 17:48 ) *

om du bara visste hur främmande det kan vara för vissa personer utanför FM så skulle du inte behöva fundera ;)
sen om det är prio 1 bland "bra saker man lär sig i lumpen" går ju att diskutera som sagt

</ot>

Jo - jag koper att leva och verka i skog och natur kan vara frammande for manga, men det kan val summeras battre an att saga att man lar sig att "bajsa i skogen"?
g3space
QUOTE (VMI2002 @ Jun 21 2007, 18:13 ) *
Jo - jag koper att leva och verka i skog och natur kan vara frammande for manga, men det kan val summeras battre an att saga att man lar sig att "bajsa i skogen"?

I och med att det är ett citat ur en intervju är det kanske inte så mycket att uppröras över, även om jag håller med om att det är ett lite märkligt svar.
stolpskottet
spinner vidare på mat-temat lite till!

bilden av hemvärnet man får på hemvärnet.se måste ju vara att det är SM i matlagning/matätning! matlagning och matätning överallt!
klart det måste se underligt ut för utomstående civilister!
bilden utåt måste ju vara att HV endast sysslar med tidigare nämda sysslor på övningar. klart det inte tas seriöst då!
http://hemvarnet.se/alvsborg/kulling-redva...mp;nyhetid=1753

kan man inte centralt inför något system där det styrs hur mycket bilder det får vara på koket eller vid utspisning?

[lite raljerande och överdrivet inlägg men det blir lite roligare med bashandet då!]
VMI2002
QUOTE (g3space @ Jun 22 2007, 07:43 ) *
QUOTE (VMI2002 @ Jun 21 2007, 18:13 ) *

I och med att det är ett citat ur en intervju är det kanske inte så mycket att uppröras över, även om jag håller med om att det är ett lite märkligt svar.

Nope, det var ingen intervju - utan en artikel.
Stocken
Fotoalbum för förskolebarn? (därmed inget ont sagt om barn i förskolan).

/Stocken
larsev
QUOTE (Stocken @ Jun 22 2007, 23:01 ) *
Fotoalbum för förskolebarn? (därmed inget ont sagt om barn i förskolan).

/Stocken

Ni är bara avundsjuka på att Kulling-Redväg har ett väl fungerande kok.
Annars skulle de inte fått uppdraget (med all säkerhet auktoriserat av Elfsborgsgruppen) att servera maten för 250 ungdomar i en vecka.
En skarpare övning i förplägnad får man leta länge efter.
Stocken
Jag har ingen anledning att ens tro att Kulling-Redväg hemvärnskompani har annat än ett väl fungerande kok. Det jag syftade på när jag skrev inlägget var själva bilderna och i synnerhet bildtexterna.

Klart slut.

/Stocken
VMI2002
Mer mat! Och till raga pa allt mkt dalig bildkvalitet!!!!

http://hemvarnet.se/alvsborg/kulling-redva...dspel=nyhet1461
Hans Engström
QUOTE (VMI2002 @ Jun 23 2007, 02:21 ) *
Mer mat! Och till raga pa allt mkt dalig bildkvalitet!!!!

http://hemvarnet.se/alvsborg/kulling-redva...dspel=nyhet1461

För att inte tala om att hela jävla artikeln (om den ska kallas det) är apkass. Min tioåring skriver bättre svenska än det där.
Hans Engström
http://hemvarnet.se/alvsborg/kulling-redva...40;bildid=13484

Båtmössa! Jag blir galen.

för att inte tala om

http://hemvarnet.se/alvsborg/kulling-redva...dspel=nyhet1590

Den t-shirten ska inte visas upp för allmänheten längre.

För att inte nämna att svenskan är genomgående undermålig.
eskil
QUOTE (Hans Engström @ Jun 23 2007, 05:57 ) *

Om du kollar närmare på bilden så ser du att killen i båtmössa faktiskt är klädd i m/60 (ledtråd: kolla knapparna på vapenrocken).

Kulling-Redväg hemvärnskompani verkar ha svårare att få ut modern utrustning än vad vi har smile.gif
Mordred
QUOTE (Hans Engström @ Jun 23 2007, 05:57 ) *
*snipp*
http://hemvarnet.se/alvsborg/kulling-redva...dspel=nyhet1590

Den t-shirten ska inte visas upp för allmänheten längre.
*/snipp*

Vet inte om det blir bättre eller sämre av att det där INTE är den gamla tilldelade t-shirten i m90 kamouflage, utan en nyproducerad som Mil-tec(?) i Tyskland tillverkar.

Jag lägger ingen värdering i att han bär den, möjligen att man visar upp den på bild, endast "rätt" utrustning osv utåt är ju ledorden.
Men den passar ju in med övriga klädseln i m90, iaf så att allmänheten inte ser nån skillnad, chefer får ju ge tillåtelse till undantag också osv.
Fk Satan
Här pratar vi hemvarnet.se och inte var man kan hitta bilder från b-styrkeuppdrag typ CC07...

Fk Satan
Blågul
Fk Satan
Bly i luften

Vad ska man säga om detta... Återigen ett exempel på där tanken är god men ack så fel det blir. Tänk om de helt hade tagit bort delarna om korvgrillningen och filat lite på artikeln. Då hade detta blivit bra! Men som jag alltid brukar säga. Skillanden mellan att vara pucko-tvåa och vinnare är ibland mycket hårfin... banghead.gif
Viper_FE
@ FK Satan: tröttsamt med folk som alltid skall hitta fel...Övningen beskrivs helt enkelt korrekt. Det var en trevlig övning som avslutades med en lika trevlig korvgrillning. Vad har du emot korvgrillning? Soldaterna blev belönade med en härlig svensk varm korv efter lite "bly i luften" Inget fel i det väl? Mera korvgrillning på våra övningar. Det är väl trevligt? Belöning! cool.gif
Hans Engström
QUOTE (Viper_FE @ Jun 24 2007, 22:48 ) *
@ FK Satan: tröttsamt med folk som alltid skall hitta fel...Övningen beskrivs helt enkelt korrekt. Det var en trevlig övning som avslutades med en lika trevlig korvgrillning. Vad har du emot korvgrillning? Soldaterna blev belönade med en härlig svensk varm korv efter lite "bly i luften" Inget fel i det väl? Mera korvgrillning på våra övningar. Det är väl trevligt? Belöning! cool.gif

Läs hela tråden. Fk Satans vällovliga försök är att förklara vad som bör (i hans mening, och, förövrigt, även i min) finnas med på hemvärnet.se, och vad som inte ska finnas där.
Fk Satan
QUOTE (Viper_FE @ Jun 24 2007, 22:48 ) *

Denna artikel faller redan på första hindret, Säkerheten, Något jag vet PO värnar mycket högt. Nästa häck som artikel snubblar till på är "nidbilden" av hemvärnet. Den förstärker tyvärr nidbilden om hemvärnet. Kan bara tänka mig de vpl skrattar om de får höra "korvgrillning på skjutbanan"... hinder tre den snubblar på är jpg-komprimeringen... Sedan funderar jag över vad "Serg." är förkortning av...

Ingressen till artiklen är under all kritik, Att följa upp med en sådan ingress efter en kannonrubrik. Jag blev inte inspirerad att läsa vidare i artikeln. En personlig fundering jag har är varför måste alltid enhetsnamnet och tillhörigheten tas upp i ingressen vid de artiklar som skrivs under hemvarnet.se?

Texten måste filas till. Ta bort "dom"

Exempel:
"Många var det nog som stupade i säng när dom kom hem. Men definitivt med ett leende på läpparna, om man gillaratt skjuta. "

Är "stupade" ett bra ord i en militär artikel? bara i denna mening finns det en del att fila på. Om den ens ska vara kvar...

Bilder med tillhörande bildtexter. Nej går jag inte ens in på...

Jag tycker att följande steg kan vara bra att betänka innan en artikel publiceras på hemvarnet.se

Steg 1:
-Säkerheten, personnamn, platser, ansikten etc.

Steg 2:
- Saklighet, beskriver artikeln det som inträffat?
- Korrekthet, beskriver artikeln på ett korrekt sätt det som inträffat? är språket korrekt?
- Nyhetsvärde, finns det något nyhetsvärde i det som beskrivs? både internt och externt?
- Röd tråd. finns det en röd tråd i artikeln. Att läsa en artikel ska vara som att åka tåg en naturlig startpunkt och en naturlig slutpunkt där jag som läsare lugnt kan åka med och njuta av landskapet i 1:a klass. Men landskapet får inte vara tråigt, för då somnar jag.

Steg 3:
Nidbilder, artikeln får inte förstärka den djupt odlade nidbilden som finns om hemvärnet idag.

Dessa är de punkter som jag analyserar artiklar som skrivs på hemvarnet.se och det är framförallt "steg3" som jag är pigg på att kommentera här inne. Men hur många av dessa steg klarar denna artikel?
Viper_FE
@ HE : Jo jag vet det. Men undrar bara vad som är fel med Korvgrillning på hemvarnet.se? Det visar att man bryr sig om sina soldater och man har trevligt i det Kompani som det berör. Det är EXTREMT viktigt. Att man trivs i sin Hemvärns grupp är ju rätt viktigt. Eller? Korvgrillning höjer stämningen och visar att man inte bara är där, Man bryr sig, tar hand om sina egna , uppskattar deras insats. Det borde vara med.
Hans Engström
QUOTE (Viper_FE @ Jun 25 2007, 00:01 ) *
@ HE : Jo jag vet det. Men undrar bara vad som är fel med Korvgrillning på hemvarnet.se? Det visar att man bryr sig om sina soldater och man har trevligt i det Kompani som det berör. Det är EXTREMT viktigt. Att man trivs i sin Hemvärns grupp är ju rätt viktigt. Eller? Korvgrillning höjer stämningen och visar att man inte bara är där, Man bryr sig, tar hand om sina egna , uppskattar deras insats. Det borde vara med.

Det är inte korvgrillningen i sig det är fel på, utan att man externt skickar meddelandet om att korvgrillningen är viktig. För att förtydliga, i det aktuella fallet borde man kanske låtit artikeln avslutas med, t.ex. "diskussioner (om vad förresten?) fortsatte under förplägnad (om man vill vara militärisk) eller under en gemensam måltid (om man är civil, eller utan att berätta om ätandet, om det inte är ett huvudsyfte.

Fundera på föjande saker (förutom de tre punkter Fk Satan tog upp);

- VEM är meddelandet till?
- VAD vill du säga?
- VARFÖR säger du det?
- HUR säkrar du mot missförstånd?

Framförallt VARFÖR fallerar konsekvent på hemvärnet.se.

Mer senare.
Rokare
Ett tillägg till Engströms punkter..

Vilka kan ta del av texten, även om den inte är primärt riktad till dem..

Något som ofta tycks glömmas bort eller ursäktas med fraser såsom "Men vi riktar oss ju mest internt".

GMY
Fozzy
I min värld har man väl hjälm på sig hela tiden camo.gif på skjutbanan, även om man skjutit klart och bara ska kolla träffbilden. Eller....
larsev
QUOTE (Fozzy @ Jun 25 2007, 15:59 ) *
I min värld har man väl hjälm på sig hela tiden camo.gif på skjutbanan, även om man skjutit klart och bara ska kolla träffbilden. Eller....

Varför det?
Vad säger SäkI?
pajohansson
QUOTE (Fk Satan @ Jun 24 2007, 19:12 ) *
Bly i luften

Vad ska man säga om detta... Återigen ett exempel på där tanken är god men ack så fel det blir. Tänk om de helt hade tagit bort delarna om korvgrillningen och filat lite på artikeln. Då hade detta blivit bra! Men som jag alltid brukar säga. Skillanden mellan att vara pucko-tvåa och vinnare är ibland mycket hårfin... banghead.gif

Just den artikeln har jag ingenting emot.
Jag ser ingenting i den som antyder att det här med korvgrillning skulle vara någonting som görs vid varje övningspass, det står klart och tydligt att det rörde sig om en våravslutning. Det kan väl vara en trevlig grej innan man går på "sommarledighet"?

Språkmässigt är det kanske inte fulländat, men jag har sett betydligt sämre exempel. Och det är väl ingen som kräver att alla som skriver artiklar ska vara journalistutbildade?
Fk Satan
QUOTE (pajohansson @ Jun 25 2007, 16:15 ) *
QUOTE (Fk Satan @ Jun 24 2007, 19:12 ) *
Bly i luften

Just den artikeln har jag ingenting emot.
Jag ser ingenting i den som antyder att det här med korvgrillning skulle vara någonting som görs vid varje övningspass, det står klart och tydligt att det rörde sig om en våravslutning. Det kan väl vara en trevlig grej innan man går på "sommarledighet"?

Språkmässigt är det kanske inte fulländat, men jag har sett betydligt sämre exempel. Och det är väl ingen som kräver att alla som skriver artiklar ska vara journalistutbildade?

tycker inte at MAT eller KAFFE hör hemma på hemvarnet.se eftersom detta är en mycket stor nidbild om hemvärnet. Denna skall inte förstärkas med att det i var och varannan artikel pratas mat, postas recept på sill-inläggningar etc.

Det är upp till webbredaktören att finputsa till artiklarna så att de håller en viss lägsta nivå samt kontrollera dessa ur säkerhetssynpunkt. Bättre att ingen artikel publiceras än en dålig artikel. Bättre att vänta några dagar extra med publiceringen än att publicera en dålig artikel.
pajohansson
QUOTE (Fk Satan @ Jun 25 2007, 16:32 ) *
tycker inte at MAT eller KAFFE hör hemma på hemvarnet.se eftersom detta är en mycket stor nidbild om hemvärnet. Denna skall inte förstärkas med att det i var och varannan artikel pratas mat, postas recept på sill-inläggningar etc.

Det är upp till webbredaktören att finputsa till artiklarna så att de håller en viss lägsta nivå samt kontrollera dessa ur säkerhetssynpunkt. Bättre att ingen artikel publiceras än en dålig artikel. Bättre att vänta några dagar extra med publiceringen än att publicera en dålig artikel.

Menar du alltså att man ska börja smyga med att man faktiskt konsumerar mat och kaffe på övningarna?

Jag tycker snarare det är bra att man kan visa upp allting man gör, inte bara rena övningsmoment. Nidbilden av hemvärnet är att gris-karlsson sitter i sitt 12-tält och dricker kaffekask ur medhavd termos, nu gör man istället kafferasten till ett tillfälle att diskutera övningen.

Du har säkert läst betydligt fler artiklar än mig, men jag tycker inte alls det pratas mat i varenda artikel. Om det däremot postas recept på sill-inläggningar är det åt helvete fel.

Vad menar du med att kontrollera ur säkerhetssynpunkt?

Ibland tycker jag det känns som att saker tas på lite större allvar än vad som behövs. Det är hemvärnet vi pratar om, inte inte super-special-ninja-sas-ranger-jägare.
jed
Jag håller med FkSatan helt och hållet - mat har ingenting på hemvarnet.se att göra. Utspisning är inte så stor del att det förtjänar att vara med i varannan artikel. Tyvärr är det oftast då som det finns möjligheter att fota...
Något som jag tror skulle kunna få in lite fler bra bilder (som i att dom visar moment med lite fart i, inte stillasittande posingbilder) vore om det fanns en utsedd person på varje övning som ska fota och skriva en kort artikel. Denna person skulle kunna gå ifrån viss moment (tex när hans/hennes grupp väntar på att första gruppen ska göra något), ta ett par bilder och sen ansluta igen. Självklart ska SäkI följas osv osv. Helst en ny person till varje övning.

Att det äts på övningar är så självklart att det inte behöver visas på nätet tycker jag.
VMI2002
QUOTE (pajohansson @ Jun 25 2007, 16:06 ) *
Du har säkert läst betydligt fler artiklar än mig, men jag tycker inte alls det pratas mat i varenda artikel. Om det däremot postas recept på sill-inläggningar är det åt helvete fel.

Ingen sillinlaggning - dock recept pa slottsgryta..... surprise.gif

http://hemvarnet.se/ornskoldsvik/?action=v...earchword=maten

Skall ta och prova pa den en dag.... rolleyes.gif

EDIT: Glomde lagga in lanken
Fk Satan
QUOTE (pajohansson @ Jun 25 2007, 17:06 ) *
Menar du alltså att man ska börja smyga med att man faktiskt konsumerar mat och kaffe på övningarna?

Jag tycker snarare det är bra att man kan visa upp allting man gör, inte bara rena övningsmoment. Nidbilden av hemvärnet är att gris-karlsson sitter i sitt 12-tält och dricker kaffekask ur medhavd termos, nu gör man istället kafferasten till ett tillfälle att diskutera övningen.

Vad menar du med att kontrollera ur säkerhetssynpunkt?

Ibland tycker jag det känns som att saker tas på lite större allvar än vad som behövs. Det är hemvärnet vi pratar om, inte inte super-special-ninja-sas-ranger-jägare.

inte smyga, utan tanka marknadsföring. Bara för att det utelämnas vissa saker så betyder det inte att jag ljuger. Titta på artiklar från CC07, eller andra artiklar som finns på mil.se Hur många av dessa artiklar handlar om mat? Dessa är informativa, välskrivna har en röd tråd och är sanningsenliga. Men vet du om en sak... Även vpl äter mat. Men det behöver de inte skriva ut för det är totalt onödig meta-information. Däremot går det utmärkt att skriva artiklar om att även trossfunktionerna övades. Men det handlar om säljande informativa artiklar.

säkerhetssynpunkt. Att man tänker efter lite över vad som skrivs på sidan. Att skriva "KompC Olle Ollesson beslutade att vi skulle bevaka radarn på storberget, en radar som ingår i systemet..., plutonchefen anders andersson gav en snabb order" jmf med. "Kompanichefen höll en kort ordergivning där objekten fördelades ut mellan plutonerna.därefter höll plutonchefen en snabb ordergivning för soldaterna innan framryckningen till objekten påbörjades"

Där ser du en viss skillnad i säkerhetstänkandet.

Kvalitet är nyckeln till framgång! det är en officiell sida så det skall vara 100% seriöst, hur skall allmänheten kunna få en seriösbild av hemvärnet om hemvärnet själva inte kan visa uppsig på ett seriöst sätt på sin egen webbplats?

QUOTE (VMI2002 @ Jun 25 2007, 17:50 ) *

Och här är inläggningen...

http://hemvarnet.se/ornskoldsvik/?action=v...amp;enhetid=856
VMI2002
QUOTE (Fk Satan @ Jun 25 2007, 17:09 ) *
QUOTE (VMI2002 @ Jun 25 2007, 17:50 ) *

Och här är inläggningen...

http://hemvarnet.se/ornskoldsvik/?action=v...amp;enhetid=856

Ornskoldsviks HVbat har alltsa lyckats med bade slottsgrytan OCH sillen. Den tredja lanke till vanster ar till hemvarnsmusik. Mat for bade kropp och sjal i Ornskoldsviks HV. Vackert.....
Kimster
Just nu ligger jag i samma linje Fk_Satan. Det har inget att göra med att man faktiskt äter, eller hur man äter eller vad man äter osv. Utan vad är det som speglar förbandet utåt. Jag tycker hemvärnet.se börjar bli någon slags mysig förenings-stämma-verksamhet med smörgårdsbord och val-till-ordförandemöten. Vad är det i det som gör att någon vill söka till HV?

För det är ett av huvudsyfterna till att man har en hemsida - rekrytering. Och vem vill man rekrytera? (retorisk fråga) Vart hade jag själv sökt till? ..ja förmodligen till den sida som visar upp minst bilder på korvgrillning. Jag hade inte sökt till Hemvärnet för att "äta"
Skulle t.ex Arméförbanden, kanske tom jägarförbanden visa upp bilder på hur det ser ut när de varje gång de har någon slags samkväm där de får tugga på en korv och en bit granris...? hur skulle det fungera rent rekryteringsmässigt?

Det är i min värld samma princip som gäller för alla förband, inkl. HV.

Vidare, rent fotomässigt är framförallt mötesbilder så ofattbart tråkiga. Inte ens om HV hade vart ett renodlat "mötesförband" (ibland undrar man dock om inte viss HV-bataljoner är det) hade en bild på 7 halvgamla, halvt suddiga ansikten, taget rakt på, med blixt, röda ögon, med blickar som stirra tomt åt nått håll, i en lokal någonstans med ljusbruna väggar, - varit i närheten så intressant som en som en välklädd krigare med vapen i hand som tappar sin korv med bröd, på en sida som berättar om när Sunebataljonen bedrev skarp stridsskjutning någonstans i landet. *pust*

Hata hata hata, alla riktigt riktigt tråkiga bilder på möten, man skjuter sig själv i foten. Hade jag vart med på bilden hade det vart intressant i 1min. Endast då. Men man lägger inte upp en HV-hemsida för att folk ska få se sig själva. Det är FEL enligt mig!!

..och allt handlar tror jag, bara om okunskap.
Stocken
Jag är helt på samma linje som Kimster och Fk_Satan i detta ämnet. Visserligen sägs det ju att "en armé marscherar på sin mage" men när det läggs ut sådana där "enkelspåriga" bilder, så anser jag att det talesättet tillämpas in absurdum.

Hemvärnet är ju i första hand ett stridande militärt förband, och ska också framställas som ett sådant också, anser jag.

Och jag fick en tanke till; försöker Hv rekrytera nya kockar genom alla dessa bilder på "kokfolkets" verksamhet som läggs ut på Hemvärnets officiella hemsida? Man får onekligen det intrycket... *suck*.

Mina fem öre.

/Stocken
joppe
jag tycker att man ska lägga upp informativa artiklar med bilder på vad hemvärnet sysslar med och dom ska vara utan namn på soldater o chefer när dom läggs upp på hemvärnet .se.
Vill man ha långa bildserier på ätande o liknande skapa en egen hemsida o lägg upp bilderna där istället
Mellquist
Som svar till alla er som har kommenterat artikeln "Bly i luften!"

Jag är den som har skrivit artikeln och den blev sedan redigerad av vår webbredaktör. Artikeln är en hälsning först och främst till våra kompanikamrater som inte kunde eller ville delta i vårens sista övning som avslutades med, som många har hakat upp sig på, med korvgrillning. Vi genomförde en mycket seriös PEK-skjutning under 4 timmar. Eftersom jag själv var delaktig så är bilderna tagna under de korta pauserna. Därav den uppknäppta klädseln. Till och med hjälm var påtagen trots att SäkI inte kräver detta då det är en formell skjutning på skjutbana. Skjutbana 141 ligger på Rosenholm, KA2 gamla övningsområde, och finns väl utmärkt på den civila Gröna Kartan. Den finns att köpa ute i den civila världen och därför utgör den uppgiften ingen hemlighet i mina ögon, ej heller i någon annan av de ansvarigas ögon.
Det finns en viss humor i att högste chefen i kompaniet åtar sig rollen att vara kvällens grillmästare. I mina ögon kallas det personalvård.
För övrigt vill jag på detta sätt visa dom som har intresse för Hemvärnet att allt inte behöver vara så "uppsnäppt" utan att det finns även plats för lite samkväm och att alla kan delta, både ung som gammal. Dock ger vi järnet när tjänsten kräver det.
Sen är det heller ingen hemlighet vad vår kompanichef heter. Lika lite som att det är hemligt att Överbefälhavaren heter Håkan Syrén. Att det har varit brukligt att inte sätta ut namn på befattningshavare och soldater har väl till stor del berott på att vi inte vill skylta med vem som har vapen hemma. Eftersom vårt kompani har SAMTLIGA vapen kassunförvarade så ser jag inte detta behovet längre. I övrigt ser jag bara fördelar med att nämna personer vid namn. Allra helst i rekryteringsförfarandet.
Till sist är 23. SkärgårdHVskompaniet, eller 23. Hemvärnskompaniet med marina uppgifter om det ska vara helt rätt, inget elitförband. Vi uppfyller väl dom krav som är satta på oss och vi kan till och med unna oss att ha lite roligt ibland.

Fk. Mellquist
f.d. Serg. (Förkortningen för Sergeant och finns med som förkortning i AR1, kan även skrivas Sg)
joppe
@ Mellquist
Det är inte bara din artikel som har den inriktningen. Men många bäckar små blir snabbt till en å ock det är det som är problemet
Fk Satan
@mellqvist

Jag tycker att det är roligt att skrivbenter som får kritik här inne kliver fram. Det är alltid roligt att läsa er version av varför just den enskilda artikeln publicerades. Vad gäller namn står det följande i anvisningarna till hemvarnet.se

OM namn anges bör det endast vara på personer med kassunförvarade vapen. Även namnet på dessa personer borde undvikas eftersom ”buset”fortfarande kan tro att det finns vapen att hämta....

Sedan tycker jag att det är bra om det finns en likformighet i artiklarna vad avser namnpublicering. Nu har jag inget som helst med hemvarnet.se att göra men jag redovisar mina tankar här inne istället. Samt att jag har en hel del tyckande om sidan, vilket kanske märks. Så det finns alltid risker med att publicera namn på soldater på nätet.

Att ni skriver ut var ni har er övnig ser jag inte som något problem, Men jag citerar åter igen reglerna för hemvarnet.se

Ange ALDRIG tid och plats för övningar med vapen. Samma orsak som föregående punkt men då med
hotsituationer, rån eller stöld som möjliga hotbilder. En lösning här kan vara att istället referera till ”enligt
kallelse” eller ”enligt utskickat övningsprogram”. Datum kan dock anges.

Vad händer om ni fortsätter att bedriva skjutningar på den platsen, har ni nu underlättat för buset att hitta på något mot denna plats? Dock så bryr jag mig inte i denna artikel så mycket om plats eller inte är publicerad. Men det är betydligt värre när platser för objekt är publicerade.

Den personalvårdande delen i att chefen blir korv-gubbe tycker jag personligen är totalt IG!

Vad gäller Serg. Ja det är sergant. Men förstår den oinvigde det? Tips på skrivregler från hemvarnet.se
Skriv ut ord som kapten, löjtnant, generalinspektör, värnpliktig, mekaniserad bataljon, hemvärnsbataljon,
militärhögskolan, yrkesofficersprogrammet, taktiska programmet.

Samma sak med bilder så finns det några tips på hemvarnet.se som man bör följa både i text och i bild.

När det gäller motivet, eftersträva följande:
• Bilder på nära håll utan att det blir rena portträtt.
• Försök ta sk actionbilder med mycket liv i då det gör sig bäst på bild, sedan spelar det ingen roll om
det är med koksleven i högsta hugg eller en Ak.
• Uniform skall bäras enligt reglementet. (Knäppning, rätt yttre plagg, korrekt utrustning vid
skjutövningar, mm)
...och undvik:
• Oreglementerad utrustning, (undantag kan göras för B styrka eller motsvarande)
• Fotografering i samband med intag av mat, 80% av personalens bilder tas då.
• Bilder från sk samkväm utanför tjänstgöringstid där alkohol syns på bilden.

Gjorde en snabb omskrivning av denna artikel, så nu hänger jag ut rumpan rejält. Dock finns det en del kvar att fila på, framförallt vad avser formuleringar och syftningsfel:

Kort men intensiv skjutkväll för 23.Skärgårdskompaniet blev en uppskattad våravslutning. Att ha många, korta och kvalitativa skjtukvällar nås ofta bättre skjutresultat än vad få och långa skjutpass kan ge.

Detta var något som skjuledare Sergant Olsson, tillsammans med biträdande skjutledare Löjtnant Nilsson, tog till vara på när de planerade årets sista skjutkväll. En skjutning där varje skott och rörelse analyserades. Kvällen började som alltid medinskjutning, där alla i lugn och ro fick möjligheten att kontrollera sina vapen, Efter inskjutningen höjdes tempot rejält tillsammans med svårighetsgraden.

Det blev inte enklare när skjutledaren Sergeant Olsson tog fram deltagarna för instinktivskytte. Då var tempot mycket högt. Bara för att avstånden blir kortare blir det inte alltid enklare att träffa eftersom skyttarna skall skjuta på mycket kort tid och under hög fysisk påfrestning.

Efter den svettiga skjutkvällen, genomfördes en utvärdering av kvällens skjutpass. Kompanichefen undrade även vad soldaterna tycke om utbildningsåret och vad de hade för synpunkter på utbildnignsåret som gått och på framtiden. Detta diskuterades in på sena kvällstimmarna.

Alla var överrens om att detta var en övning som genomförs fler gånger. Men även tankar om att ha andra övningar på kvällstid kom fram, Något som vi kommer att prova under hösten. Konceptet "Vardagskväll 4 timmar med högt tempo" har fått ett varmt mottagande i leden

Kompanichef Nilsson med stab önskar härmed alla i kompaniet, och alla övriga besökare, en trevlig sommar. Höstterminens start är planerad till den 25 augusti förutom dom som har separata uppdrag under sommaren. Kallelser kommer i e-posten och vanliga brevlådan.

Ha en trevlig sommar!
Fk Satan
Ännu en artikel som bör läsas igenom några extra gånger... Samt att man bör tänka på vad man skriver...

http://hemvarnet.se/norra_sodermanland/?ac...mp;nyhetid=1759

Att pojkarna har en bokstavskombination, Totalt IG
Att de bor i fosterhem, Totalt IG
brytpunkt? går ett mer civilt ord att nyttja?
Patrull? går det att använda ett mer civilt ord?
uppradande när och hur många som kommer till brytpunkten, är det av vikt för artikeln?
mic är det något man sjunger i? kanske ha förklaringen till förkortningen högre upp i texten? Titta på hur tidningar skriver ut detta...
Att man vill ta åt sig av äran över att man hittar pojkarna är bra.
Men att ta upp dessa pojkar i bilen, är det så smart? och sedan att skriva ut det?

Gör om gör rätt!

En tankte om detta med att skriva ut medicinsk status vid eftersök: Varsamhet vid rapportering från eftersök
Bamse
Håller med Fk Satan om artikeln ovan.
Är mer skriven som en rapport till högre chef än något som ska ut på internet.

När det gäller information om personen/personerna som man söker efter anser jag att ingen information ska komma från HV -personal, möjligtvis kön och ålder. Allt annat ska på via anhöriga, ansvarig polis eller i vissa fall ansvarig på sjukhus motsv.
Får man överhuvudtaget lämna ut information hur som helst?

Som deltagare i ett eftersök har man ev. medicinsk information eller kanske information om personens sociala liv för att klara av uppgiften och inget annat och man bör ta detta i beaktande dvs inte föra vidare genom t ex internet.

Varför räcker det inte med att skriva bara att man deltagit i eftersöket och om man är sugen på äran kan man ju också nämna att det var personal ur förbandet som hittade dem. Det räcker väl?!
Granattillsats
http://hemvarnet.se/bilder/bilder640/anger...061102_8557.jpg
Rätt upplösning är bra...

Okej, först och främst så får vi se om jag lyckas med mitt första citat på forumet. smile.gif

Tycker att ni har helt korrekt uppfattning om allt gällande korrekt utrustning och så vidare, borde inte detta då gälla den uniformen som hundföraren bär på bilden?

Själv vet jag inte riktigt vart i FM den finns. Men det känns som många HV soldater tror och tycker att de fortfarande ligger på de förband de gjorde GU på. Det jag menar kan vara dumt är inte bara dessa medlemmar som bär uråldrig utrustning och på fel sätt, utan de medlemmar som går i exempelvis bashatt, den uniformen på bilden osv. Känns som att man försöker framhäva en del av FM som något så mycket mer än vad den faktiskt är. (ta mig inte fel nu, HV trots sina små skönehtsskavanker är faktiskt en org som jag är stolt över.)

Kort och gott, jag känner att det finns ett behov att att få folket som inte har korrekt utrustning i den mån att den är för gammal skall ha kravet på sig att faktiskt använda den korrekta utrustningen. som bilden där man ser en soldat bära en stridssele som jag antar är äldre än den "vanliga" men han har bemödat sig med att ta ut sin nya ak? är det inte konstigt?

Sedan tycker jag att man kanske skall försöka få de sold. som tror att de är jänkare/ssg/ranger osv som jag anser överdriver det hela. att dämpa sig lite, för att få bort stämpeln att vi är ett gäng krigskåta galningar som tror att krig är som på film.

ett mycket långt och gnälligt inlägg, men hoppas att min citering funkade iaf smile.gif

Ha det gott!
pappa6116
QUOTE (Granattillsats @ Jun 26 2007, 01:53 ) *
som bilden där man ser en soldat bära en stridssele som jag antar är äldre än den "vanliga" men han har bemödat sig med att ta ut sin nya ak? är det inte konstigt?

Alla har inte blivit tilldelade stridsväst 2k utan är fortfarande förvissade till att använda Stridsbälte 304K.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.