@mellqvist
Jag tycker att det är roligt att skrivbenter som får kritik här inne kliver fram. Det är alltid roligt att läsa er version av varför just den enskilda artikeln publicerades. Vad gäller namn står det följande i anvisningarna till hemvarnet.se
OM namn anges bör det endast vara på personer med kassunförvarade vapen. Även namnet på dessa personer borde undvikas eftersom ”buset”fortfarande kan tro att det finns vapen att hämta....
Sedan tycker jag att det är bra om det finns en likformighet i artiklarna vad avser namnpublicering. Nu har jag inget som helst med hemvarnet.se att göra men jag redovisar mina tankar här inne istället. Samt att jag har en hel del tyckande om sidan, vilket kanske märks. Så det finns alltid risker med att publicera namn på soldater på nätet.
Att ni skriver ut var ni har er övnig ser jag inte som något problem, Men jag citerar åter igen reglerna för hemvarnet.se
Ange ALDRIG tid och plats för övningar med vapen. Samma orsak som föregående punkt men då med
hotsituationer, rån eller stöld som möjliga hotbilder. En lösning här kan vara att istället referera till ”enligt
kallelse” eller ”enligt utskickat övningsprogram”. Datum kan dock anges.
Vad händer om ni fortsätter att bedriva skjutningar på den platsen, har ni nu underlättat för buset att hitta på något mot denna plats? Dock så bryr jag mig inte i denna artikel så mycket om plats eller inte är publicerad. Men det är betydligt värre när platser för objekt är publicerade.
Den personalvårdande delen i att chefen blir korv-gubbe tycker jag personligen är totalt IG!
Vad gäller Serg. Ja det är sergant. Men förstår den oinvigde det? Tips på skrivregler från hemvarnet.se
Skriv ut ord som kapten, löjtnant, generalinspektör, värnpliktig, mekaniserad bataljon, hemvärnsbataljon,
militärhögskolan, yrkesofficersprogrammet, taktiska programmet.
Samma sak med bilder så finns det några tips på hemvarnet.se som man bör följa både i text och i bild.
När det gäller motivet, eftersträva följande:
• Bilder på nära håll utan att det blir rena portträtt.
• Försök ta sk actionbilder med mycket liv i då det gör sig bäst på bild, sedan spelar det ingen roll om
det är med koksleven i högsta hugg eller en Ak.
• Uniform skall bäras enligt reglementet. (Knäppning, rätt yttre plagg, korrekt utrustning vid
skjutövningar, mm)
...och undvik:
• Oreglementerad utrustning, (undantag kan göras för B styrka eller motsvarande)
• Fotografering i samband med intag av mat, 80% av personalens bilder tas då.
• Bilder från sk samkväm utanför tjänstgöringstid där alkohol syns på bilden.
Gjorde en snabb omskrivning av denna artikel, så nu hänger jag ut rumpan rejält. Dock finns det en del kvar att fila på, framförallt vad avser formuleringar och syftningsfel:
Kort men intensiv skjutkväll för 23.Skärgårdskompaniet blev en uppskattad våravslutning. Att ha många, korta och kvalitativa skjtukvällar nås ofta bättre skjutresultat än vad få och långa skjutpass kan ge.
Detta var något som skjuledare Sergant Olsson, tillsammans med biträdande skjutledare Löjtnant Nilsson, tog till vara på när de planerade årets sista skjutkväll. En skjutning där varje skott och rörelse analyserades. Kvällen började som alltid medinskjutning, där alla i lugn och ro fick möjligheten att kontrollera sina vapen, Efter inskjutningen höjdes tempot rejält tillsammans med svårighetsgraden.
Det blev inte enklare när skjutledaren Sergeant Olsson tog fram deltagarna för instinktivskytte. Då var tempot mycket högt. Bara för att avstånden blir kortare blir det inte alltid enklare att träffa eftersom skyttarna skall skjuta på mycket kort tid och under hög fysisk påfrestning.
Efter den svettiga skjutkvällen, genomfördes en utvärdering av kvällens skjutpass. Kompanichefen undrade även vad soldaterna tycke om utbildningsåret och vad de hade för synpunkter på utbildnignsåret som gått och på framtiden. Detta diskuterades in på sena kvällstimmarna.
Alla var överrens om att detta var en övning som genomförs fler gånger. Men även tankar om att ha andra övningar på kvällstid kom fram, Något som vi kommer att prova under hösten. Konceptet "Vardagskväll 4 timmar med högt tempo" har fått ett varmt mottagande i leden
Kompanichef Nilsson med stab önskar härmed alla i kompaniet, och alla övriga besökare, en trevlig sommar. Höstterminens start är planerad till den 25 augusti förutom dom som har separata uppdrag under sommaren. Kallelser kommer i e-posten och vanliga brevlådan.
Ha en trevlig sommar!