QUOTE (Fk Satan @ Jun 13 2007, 15:16 )

Är en hund inte certad av swedec så har de inte förmågan... och får inte användas inom FM till detta.
Men tänk så bra att även "civila" hundar kan vara detta då och om dessa samtidigt är tjänstehundscertade, så har man en dubbelkompetens!
Mängden av denna typ av ekipage inom hemvärnet och var de finns i landet vill jag inte tala om med hänvisning till §14.
Smart!
Men som det ser ut i dagsläget så är dessa hundar på väg bort från hemvärnet och kommer ingå dels i NBG samt i swedec:s hundpool. Jag tycker att hund i hemvärnet är bra och hundar med tilläggsdressyrer är bra men återigen så måste det skötas från centralt håll. i detta fall från swedec.
Då kan man konstatera att vi har källor med olika information.
Sedan kan man funderar på hur man säkrar ett objekt ;) i min värld så är det TA, GENOMSÖKA därefter BEVAKA/SKYDDA som gäller ;)
Och vid delmomentet "genomsöka" är det då bra eller dåligt med hund/hund med förmåga till am-/vapensök? (OBS! Retorisk fråga.)
Jag kanske sköt på lite för hårt just denna gång. vilket kanske har inträffat tidigare och kommer nog att inträffa ingen. Jag tycker inte att man skall skylta med förmågor som inte ingår i uppgifterna på samma sätt som vissa förband skyltar med att de har militärpolistjänst osv som sina uppgifter. Grundtanken här var att webbredaktörerna måste fokusera på TOEM och övningsrapporteringen enl TOEM. Det funkar inte ifall det hela tiden visas upp ninja-rambos övningar. På samma sätt gäller det med hunden inom hemvärnet, den skall visas upp enl de grundattribut som en Hemvärnshund skall ha. inte deras tilläggsdressyrer.
Att visa "glasyren" i PR-syfte ser jag öht inget problem i - speciellt inte om man jobbar för att förändra bilden hos allmänheten av "inkontinensmilisen"... Möjligen inte på hemvärnet.se, men som uppvisning.
Har sett allt för många hundekipage som tror att de kan hitta sprängmedel osv och det som de har gått på är mänskliga dofter vid objektet som de har markerat...
Jaha... och din världsbild är så klart rikslikare, eller?
Jag ger mig inte in på fler utsvävningar i ämnet, men när det kommer till hundtjänst så behöver du inte känna att du kan lära mig speciellt mycket!