Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bilden av Hv på hemvärnet.se
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
johaner
QUOTE (JBP @ May 30 2007, 05:19 ) *
Jag antar att ni har mailat ansvarig webbredaktör i sådanna fall?

Jag har i alla fall skickat ett mail till redaktören av artikeln där bilden finns med och påtalat det olämpliga.
Fk Satan
Ny bra artikel...

KFÖ vecka med Medelpads bataljon

En bra grundtext, men skriv inte texter i dagboksform! samt lägg inte ut halvfärdiga texter. Denna text är totalt IG att lägga ut.
DaRaven
Ganska enkelt att fylla ut den där texten till en löpande text, istället för att bara stolpa upp det så där. Blir aningen mer läsvärt.
Fk Satan
Apladalens hemvärnskompani....

...verkar inte ha insett vikten av likformighet...

Attundaland hemvärnsbataljon... verkar måna om detta med säker vapenhantering. Kanske inte något som övriga samhället reagerar så mycket på, men jag som MÖP tycker verkligen om att se ett vapen ligga vind för våg på detta sätt.

23 Skärgårdskompaniet inom BLG bör kanske se över vilken typ av kamera som de fotar med. Sämre tekniks kvalitet på bilderna får man leta länge efter...
Kimster
OT
troligen inte kamerans fel utan man har dragit ner JPEG-kvalitén på tok för mycket för att spara filstorlek.
..men ja, det ser inte bra ut.
slut OT
JBP
QUOTE (Kimster @ Jun 10 2007, 15:50 ) *
OT
troligen inte kamerans fel utan man har dragit ner JPEG-kvalitén på tok för mycket för att spara filstorlek.
..men ja, det ser inte bra ut.
slut OT

Håller med om att det mer ser ut som dom har komprimerat bildern alltför hårt, vilket jag inte förstår varför dom gör över huvud taget.... Undertecknad laddar
upp sina bilder helt okomprimerade då portalens bildskript skalar om filerna automatiskt.

/JBP

EDIT: fippelfingrar
Riffel tittaren
Jag gissar på att bilderna är tagna med en mobiltelefon.. De har den karraktären.
Foxtrotcharliegrg
QUOTE (Fk Satan @ May 28 2007, 21:22 ) *
Några underbara bilder som verkligen passar in för extern information till den stora allmänheten... Eller är det bilder som kanske passar bättre in på "lill-jul"?

http://hemvarnet.se/angermanna/?action=sho...dspel=nyhet1671

Första bilden är en lyckad kombination av inte helt rätt bildval (hjälmmaskeringen rolleyes.gif) och omedvetet rolig bildtext som borde fått någon att fundera lite till. Eller så tänktes det ändå och avslutades med ett "WTF, det är ju skojigt!) happy.gif
Eftersom jag tror mig lyckats urskönja ett visst mönster (se ovan o räkna i tråden...) i den gode fänriken utvalda skräckexempel borde det inte dröja länge innan budskapet gått fram till webbredaktionen på några av våra nordliga HV-förband. I annat fall borde medinflytandeorganisationen snarast agera inför kommande rekryteringsplaneringar biggrin.gif

Eftersom det nyligen genomfördes en Interninfoutbildning på HvSS och resulterat i 11 individer som kan titulera sig "webbredaktörer och interninformationansvariga" borde den här tråden snart inte vara nödvändig.
Chefens budskap lite längre ner i artikeln: "Rikshemvärnschefen ville framför allt trycka på vikten av rekrytering till förbanden. Denna utbildningen är ett viktigt verktyg för att nå detta mål menade general Ekenberg." borde innebära att även han sett lite för många skojiga bilder och håller med trådskaparen.
QUOTE (CIP @ Nov 8 2006, 17:18 ) *
Nu är det möjligt att detta redan har tagits upp, i så fall får ni väl länka vidare till rätt tråd.

Vi är nog rådande överens om att vi vill visa upp oss som en dugligt och duktigt förband när vi publiserar övningberättelser och bild på hemvarnet.se, och visa de vi i det fakto övar, det skall vi fortsätta göra för det är bra.

Men varför skickas de då upp bilder på folk i felaktig utrustning, folk som inte kan klä sig, eller folk som aggerar helt felaktigt.

Kan vi inte försöka hjälpas åt och endast skicka upp de bilder som visar oss från den bra sidan.
Försöka klipp bort den ökände soldaten griskarlsson från Knäckebröhult. Malajn.gif

Jag är fullt medveten om att det är kul att visa upp oss för varandra på övningarna, men tänk också på att det är andra som ser era bilder.

Det bilderna jag tänker på, ger "oss" inte en rättvis bild.

Ingen nämd ingen klämd....det räcker och surfa runt lite på de lokala sidorna så märker ni vad jag menar.

Fler som reagerat på samma som jag ?

Out !

I övrigt så anser även jag att den här tråden tar upp ett viktigt ämne och skapat en sund diskussion som vi i slutändan alla tjänar på:
Bättre hemvärnsfotografer/-skribenter och webbredaktörer --> Bättre hemsidor och ansikte utåt --> Större rekryteringsmöjligheter!
( --->mindre bildbashing som tar upp ytrymme på forumets servrar fun_icon_nana.gif)

My rantings, ravings and occasional conclusions!

Mvh,
Foxtrotcharliegrg
JBP
QUOTE (Foxtrotcharliegrg @ Jun 11 2007, 02:45 ) *
QUOTE (Fk Satan @ May 28 2007, 21:22 ) *
Några underbara bilder som verkligen passar in för extern information till den stora allmänheten... Eller är det bilder som kanske passar bättre in på "lill-jul"?

Första bilden är en lyckad kombination av inte helt rätt bildval (hjälmmaskeringen rolleyes.gif) och omedvetet rolig bildtext som borde fått någon att fundera lite till. Eller så tänktes det ändå och avslutades med ett "WTF, det är ju skojigt!) happy.gif
Eftersom jag tror mig lyckats urskönja ett visst mönster (se ovan o räkna i tråden...) i den gode fänriken utvalda skräckexempel borde det inte dröja länge innan budskapet gått fram till webbredaktionen på några av våra nordliga HV-förband. I annat fall borde medinflytandeorganisationen snarast agera inför kommande rekryteringsplaneringar biggrin.gif

Eftersom det nyligen genomfördes en Interninfoutbildning på HvSS och resulterat i 11 individer som kan titulera sig "webbredaktörer och interninformationansvariga" borde den här tråden snart inte vara nödvändig.
Chefens budskap lite längre ner i artikeln: "Rikshemvärnschefen ville framför allt trycka på vikten av rekrytering till förbanden. Denna utbildningen är ett viktigt verktyg för att nå detta mål menade general Ekenberg." borde innebära att även han sett lite för många skojiga bilder och håller med trådskaparen.
QUOTE (CIP @ Nov 8 2006, 17:18 ) *
Nu är det möjligt att detta redan har tagits upp, i så fall får ni väl länka vidare till rätt tråd.

Vi är nog rådande överens om att vi vill visa upp oss som en dugligt och duktigt förband när vi publiserar övningberättelser och bild på hemvarnet.se, och visa de vi i det fakto övar, det skall vi fortsätta göra för det är bra.

Men varför skickas de då upp bilder på folk i felaktig utrustning, folk som inte kan klä sig, eller folk som aggerar helt felaktigt.

Kan vi inte försöka hjälpas åt och endast skicka upp de bilder som visar oss från den bra sidan.
Försöka klipp bort den ökände soldaten griskarlsson från Knäckebröhult. Malajn.gif

Jag är fullt medveten om att det är kul att visa upp oss för varandra på övningarna, men tänk också på att det är andra som ser era bilder.

Det bilderna jag tänker på, ger "oss" inte en rättvis bild.

Ingen nämd ingen klämd....det räcker och surfa runt lite på de lokala sidorna så märker ni vad jag menar.

Fler som reagerat på samma som jag ?

Out !

I övrigt så anser även jag att den här tråden tar upp ett viktigt ämne och skapat en sund diskussion som vi i slutändan alla tjänar på:
Bättre hemvärnsfotografer/-skribenter och webbredaktörer --> Bättre hemsidor och ansikte utåt --> Större rekryteringsmöjligheter!
( --->mindre bildbashing som tar upp ytrymme på forumets servrar fun_icon_nana.gif)

My rantings, ravings and occasional conclusions!

Mvh,
Foxtrotcharliegrg

Bra kurs kan jag bara säga, då jag var en av dom som var med på ovanstående interninformationskurs.
Minimi
Hmm, är det egentligen ett stort problem? För hur många är det egentligen som går in på exempelvis Alphålas HV´s hemsida och kollar på bilder..?

Angående de bilderna med blommor i hjälmen och kamounätet vid disken tror jag faktiskt att de flesta inser att det är skoj lite laidback bilder med glimten i ögat.

Dessutom är det ju faktiskt så att HV ser ut som det gör, så varför inte ge en korrekt bild. Det finns superspecial HV-elitstyrkor med puts tukt och disciplin, och det finns góa gubbar från Knäckebröhult med mössan/baskern käckt på svaj. (Det finns plats för alla i HV, även de som kanske inte är helt ninjaccola.)
tinhead
QUOTE (Minimi @ Jun 11 2007, 10:21 ) *
Hmm, är det egentligen ett stort problem? För hur många är det egentligen som går in på exempelvis Alphålas HV´s hemsida och kollar på bilder..?

Angående de bilderna med blommor i hjälmen och kamounätet vid disken tror jag faktiskt att de flesta inser att det är skoj lite laidback bilder med glimten i ögat.

Dessutom är det ju faktiskt så att HV ser ut som det gör, så varför inte ge en korrekt bild. Det finns superspecial HV-elitstyrkor med puts tukt och disciplin, och det finns góa gubbar från Knäckebröhult med mössan/baskern käckt på svaj. (Det finns plats för alla i HV, även de som kanske inte är helt ninjaccola.)

Dom flesta vill slippa "nidbilden" av knäckebröhult's HvKomp.
Ett sätt är att visa bra beskrivande bilder, om 3 av 10 är skojjiga så är 30% skämt om man hårddrar det.
Det finns massor av skojjiga bilder från vanliga FM, men det uppvisar dom inte officiellt.

Sedan hoppas jag att folk som söker sig till oss ser oss på nätet eller aktivt besöker oss innan.
Dom flesta brukar i rekrytering hänvisa till både officiella sidor samt "krydda" med sina egna sidor för att ge den potentielle Hv Soldaten en extra kick i att det är ett trevligt gäng och den lokala anknytningen.
JBP
QUOTE (tinhead @ Jun 11 2007, 13:58 ) *
QUOTE (Minimi @ Jun 11 2007, 10:21 ) *

Dom flesta vill slippa "nidbilden" av knäckebröhult's HvKomp.
Ett sätt är att visa bra beskrivande bilder, om 3 av 10 är skojjiga så är 30% skämt om man hårddrar det.
Det finns massor av skojjiga bilder från vanliga FM, men det uppvisar dom inte officiellt.

Sedan hoppas jag att folk som söker sig till oss ser oss på nätet eller aktivt besöker oss innan.
Dom flesta brukar i rekrytering hänvisa till både officiella sidor samt "krydda" med sina egna sidor för att ge den potentielle Hv Soldaten en extra kick i att det är ett trevligt gäng och den lokala anknytningen.

Det är en hel del av oss som jobbar med att försöka att sopa "nidbilden" av hemvärnet under mattan och verkligen ransaka oss själva innan vi postar nyheter på portalen hemvarnet.se.

Dessvärre är att det finns fortfarande dom som lägger ut allt dom kommer över i bildväg mm utan att reflektera över hur civilister samt Hvfolk som tittar på siten kommer att få för uppfattning av HV i stort. Jag har själv mailat diverse webbredaktörer och ifrågasatt bildmatrial som jag har ansett inte passa in på portalen. Svaret man har fått har gjort mej än mer fundersam hur folk igentligen tänker på vissa platser runt om i landet.

eftersom jag vill ransaka mej själv så .... säg vad ni tycker om mitt jobb so far.

Våran webbplats (jag webbredaktör)

/JBP
gehel
QUOTE (JBP @ Jun 11 2007, 17:11 ) *
eftersom jag vill ransaka mej själv så .... säg vad ni tycker om mitt jobb so far.

/JBP

Helt ok tycker jag. Du jobbar ju medvetet med bildberättandet. HV.gif Bilden/erna ska ju komplettera texten och tillföra något. Tyvärr är nog en del webbredaktörer på hemvarnet.se inte lika motiverade, kanske har dom blivit mer eller mindre tvingade att åta sig redaktörskapet.

Är själv webbredaktör i det civila och det är alltför stora kvalitetsskillnader mellan olika HV sidor. Håller med tidigare debattatörer att HV borde tänka lite mer på sin image. ph34r.gif Man kan göra intressanta sidor utan att falla i Rambo fällan.
709
...

/JBP

Tycker det ser helt jättebra ut. Önskar vår webbmaster kunde vara hälften så engagerad som du är. (önskar väl jag vore webbmastern själv, men då hade man ju fått ta all skit!)

Bra bildval och käckt språk. Visar upp vad ni gör. Behövs inte mycket mer.
Fk Satan
jmf JBP sidor med denna sida:

http://hemvarnet.se/angermanna/?

En viss nivåskillnad tycker jag. Bl.a. foto på chefer, många dåliga bilder, mötesanteckningar osv liggande på webben. Få bilder som visar något från artikeln tycker jag är betydligt bättre än att se 14st bilder med bildtexten "Pågång för vår styrka". Tycker att webbredaktören för angermanna har mycket att lära av JBP.

Nu har jag lovat vissa vid angermanna att inte använda deras sida som exempel längre för dåliga sidor, så jag får ta och hitta mig en ny sida att använda istället. Enda problemet är att de skriver flest artiklar på hemvarnet.se och tyvärr ganska många dåliga artiklar...
Fk Satan
Uppstolpadtext som är mer än ½-artikeln ser inte direkt snyggt ut...

http://hemvarnet.se/hoglandet/aneby_n_wedb...et;nyhetid=1728

utan skriv om texten till löpande text istället, så hade denna artikel blivit mycket bättre. Även den tekniska kvaliten på bilderna har mycket kvar att önska.

http://hemvarnet.se/hudiksvall/?action=vis...et;nyhetid=1720

Sedan har vi dessa alkoholbilder som jag formligen avskyr att se på officiella sidor om FM... tänk er samma artikel på mil.se fast det är officerare som hade sommarparty.... För mig en helt främande tanke, men på hemvarnet.se tydligen helt okej...

http://hemvarnet.se/westgotadal/?action=vi...mp;nyhetid=1658

Är inte skredsviken ett skyddsobjekt med avbildningsförbud? sedan funderar jag på detta med att de har hundar som söker efter sprängämnen... Är det av swedec godkända hundekipage? för mig veterligen finns det inte många hemvärnshundar i landet som har denna tilläggsdressyr... om jag inte missminner mig så kan jag räkna dessa hundekipage på min ena hands fingrar... Sedan är det en uppgift som hemvärnet skall öva mot? om jag inte minns fel så har Generalen uttalat sagt att hundar med denna förmåga inte är något för hemvärnet...
Fk Satan
Lite roligt hur man kan spamma på hemvarnet.se....

Härnösands hemvärnskompani skriver denna artikel: http://hemvarnet.se/angermanna/harnosand/?...et;nyhetid=1701

Angermanna bataljonen skriver denna artikel: http://hemvarnet.se/angermanna/harnosand/?...et;nyhetid=1700

Härnösands kompani är en del av angermanna bataljonen och det är samma individ som har lagt in dessa båda nyheter till de båda enheterna.... Detta ser i mina ögon ut som ett mycket sunt agerande av webbredaktören ifråga...

usch nu är jag där och gnäller på angermannabataljonen igen... usch, fy på mig. Men ibland är det lite svårt att inte göra det...

@almkvist>
Den artikeln har redan varit uppe här inne. och stött på en del patrull på ganska hög nivå av olika skäl.
Ekvall
QUOTE (Fk Satan @ Jun 13 2007, 12:53 ) *
Härnösands hemvärnskompani skriver denna artikel: http://hemvarnet.se/angermanna/harnosand/?...et;nyhetid=1701

Angermanna bataljonen skriver denna artikel: http://hemvarnet.se/angermanna/harnosand/?...et;nyhetid=1700

Bildtexterna var också ganska fantasilösa... "Salut, salut, salut, salut...." Och framförallt: BEHÖVS verkligen alla de bilderna till artikeln? brow.gif
DaRaven
Det bästa är ju att skriva artikeln själv, fixa bilder och bifoga bildtexter - sedan skicka till webbredaktör motsv. Då vet man att det blir både bra och rätt smile.gif
FkN
QUOTE (DaRaven @ Jun 13 2007, 13:51 ) *
Det bästa är ju att skriva artikeln själv, fixa bilder och bifoga bildtexter - sedan skicka till webbredaktör motsv. Då vet man att det blir både bra och rätt smile.gif

Ja, eller så ser man till att vara webbredaktör själv.... HV.gif
DaRaven
QUOTE (FkN @ Jun 13 2007, 14:06 ) *
QUOTE (DaRaven @ Jun 13 2007, 13:51 ) *

Ja, eller så ser man till att vara webbredaktör själv.... HV.gif

Usch nej, då får man ju en massa ansvar och extra jobb ;) (bataljonens webred vill att jag ska bli för kompaniet, men har inte lyckats fått in pappren ännu)
JBP
Jag har själv mailat diverse webbredaktörer och ifrågasatt bildmatrial som jag har ansett inte passa in på portalen. Svaret man har fått har gjort mej än mer fundersam hur folk igentligen tänker på vissa platser runt om i landet.
/JBP

QUOTE (Fk Satan @ Jun 12 2007, 23:02 ) *
jmf JBP sidor med denna sida:

http://hemvarnet.se/angermanna/?

En viss nivåskillnad tycker jag. Bl.a. foto på chefer, många dåliga bilder, mötesanteckningar osv liggande på webben. Få bilder som visar något från artikeln tycker jag är betydligt bättre än att se 14st bilder med bildtexten "Pågång för vår styrka". Tycker att webbredaktören för angermanna har mycket att lära av JBP.

Nu har jag lovat vissa vid angermanna att inte använda deras sida som exempel längre för dåliga sidor, så jag får ta och hitta mig en ny sida att använda istället. Enda problemet är att de skriver flest artiklar på hemvarnet.se och tyvärr ganska många dåliga artiklar...

QUOTE (Fk Satan @ Jun 13 2007, 12:53 ) *
Lite roligt hur man kan spamma på hemvarnet.se....

Härnösands kompani är en del av angermanna bataljonen och det är samma individ som har lagt in dessa båda nyheter till de båda enheterna.... Detta ser i mina ögon ut som ett mycket sunt agerande av webbredaktören ifråga...

usch nu är jag där och gnäller på angermannabataljonen igen... usch, fy på mig. Men ibland är det lite svårt att inte göra det...

Ja du Fksatan... du kan ju bara ana vem man fick ett surt svar från när man hade synpunkter..
Sir Vival
För att sticka OT...

QUOTE (Fk Satan @ Jun 13 2007, 12:22 ) *
sedan funderar jag på detta med att de har hundar som söker efter sprängämnen... Är det av swedec godkända hundekipage? för mig veterligen finns det inte många hemvärnshundar i landet som har denna tilläggsdressyr... om jag inte missminner mig så kan jag räkna dessa hundekipage på min ena hands fingrar...

Det utbildas i varje fall på det - "vi" har en som är under utbildning och "minst en" som har det som civil dressyr.
Det är heller ingen hokus-pokus om man har en hund med vettiga anlag.

Sedan är det en uppgift som hemvärnet skall öva mot?

Ja, varför inte? När du säkrar objektet/motsv så är inte försåtsladdningar en försumbar risk.
Och att kunna markera vid genomsök av fordon är det synnerligen användbart.

om jag inte minns fel så har Generalen uttalat sagt att hundar med denna förmåga inte är något för hemvärnet...

Vad jag minns så har "generalen" sagt att till dess att SBK fyller sina avtal, beviljas det inte en krona till special-/tilläggs dressyr.

Starta gärna en separat tråd om du känner att detta ligger allt för utanför topic...
Fk Satan
@JBP

Ååå du har haft mailkontakt med den ödmjuka och trevliga "Jeanette Ö". Jag har under lång tid hoppats att någon från centralt håll skall styra upp deras verksamhet men ack så fel jag har haft. Mitt råd är att gå via PO om du hittar felaktigheter där inne... Funkar inte det gå ännu högre upp. Tyvärr är jag ibland lite bakbunden för att ta upp vissa saker och jag vill inte uppfattas som "gnäll-gubben" hela tiden när det rör hemvarnet.se därför är det bra om krititken kan komma från fler håll. Min dröm är att denna tråd helt enkelt dör ut av sig själv, vilket då betyder att hemvarnet.se fungerar.

@Sir Vival
Vi kan ha en kort utsvävning runt det hela.

Är en hund inte certad av swedec så har de inte förmågan... och får inte användas inom FM till detta. Mängden av denna typ av ekipage inom hemvärnet och var de finns i landet vill jag inte tala om med hänvisning till §14. Men som det ser ut i dagsläget så är dessa hundar på väg bort från hemvärnet och kommer ingå dels i NBG samt i swedec:s hundpool. Jag tycker att hund i hemvärnet är bra och hundar med tilläggsdressyrer är bra men återigen så måste det skötas från centralt håll. i detta fall från swedec. Att SBK kan utbilda ekipage, ja det går och i vissa fall med mycket bra resultat. Sedan kan man funderar på hur man säkrar ett objekt ;) i min värld så är det TA, GENOMSÖKA därefter BEVAKA/SKYDDA som gäller ;)

Jag kanske sköt på lite för hårt just denna gång. vilket kanske har inträffat tidigare och kommer nog att inträffa ingen. Jag tycker inte att man skall skylta med förmågor som inte ingår i uppgifterna på samma sätt som vissa förband skyltar med att de har militärpolistjänst osv som sina uppgifter. Grundtanken här var att webbredaktörerna måste fokusera på TOEM och övningsrapporteringen enl TOEM. Det funkar inte ifall det hela tiden visas upp ninja-rambos övningar. På samma sätt gäller det med hunden inom hemvärnet, den skall visas upp enl de grundattribut som en Hemvärnshund skall ha. inte deras tilläggsdressyrer. Har sett allt för många hundekipage som tror att de kan hitta sprängmedel osv och det som de har gått på är mänskliga dofter vid objektet som de har markerat...
Sir Vival
QUOTE (Fk Satan @ Jun 13 2007, 15:16 ) *
Är en hund inte certad av swedec så har de inte förmågan... och får inte användas inom FM till detta.
Men tänk så bra att även "civila" hundar kan vara detta då och om dessa samtidigt är tjänstehundscertade, så har man en dubbelkompetens!

Mängden av denna typ av ekipage inom hemvärnet och var de finns i landet vill jag inte tala om med hänvisning till §14.
Smart!

Men som det ser ut i dagsläget så är dessa hundar på väg bort från hemvärnet och kommer ingå dels i NBG samt i swedec:s hundpool. Jag tycker att hund i hemvärnet är bra och hundar med tilläggsdressyrer är bra men återigen så måste det skötas från centralt håll. i detta fall från swedec.
Då kan man konstatera att vi har källor med olika information.

Sedan kan man funderar på hur man säkrar ett objekt ;) i min värld så är det TA, GENOMSÖKA därefter BEVAKA/SKYDDA som gäller ;)
Och vid delmomentet "genomsöka" är det då bra eller dåligt med hund/hund med förmåga till am-/vapensök? (OBS! Retorisk fråga.)

Jag kanske sköt på lite för hårt just denna gång. vilket kanske har inträffat tidigare och kommer nog att inträffa ingen. Jag tycker inte att man skall skylta med förmågor som inte ingår i uppgifterna på samma sätt som vissa förband skyltar med att de har militärpolistjänst osv som sina uppgifter. Grundtanken här var att webbredaktörerna måste fokusera på TOEM och övningsrapporteringen enl TOEM. Det funkar inte ifall det hela tiden visas upp ninja-rambos övningar. På samma sätt gäller det med hunden inom hemvärnet, den skall visas upp enl de grundattribut som en Hemvärnshund skall ha. inte deras tilläggsdressyrer.
Att visa "glasyren" i PR-syfte ser jag öht inget problem i - speciellt inte om man jobbar för att förändra bilden hos allmänheten av "inkontinensmilisen"... Möjligen inte på hemvärnet.se, men som uppvisning.

Har sett allt för många hundekipage som tror att de kan hitta sprängmedel osv och det som de har gått på är mänskliga dofter vid objektet som de har markerat...
Jaha... och din världsbild är så klart rikslikare, eller?

Jag ger mig inte in på fler utsvävningar i ämnet, men när det kommer till hundtjänst så behöver du inte känna att du kan lära mig speciellt mycket! biggrin.gif
Fk Satan
@Sir Vival

Du och jag har ungefär samma syn, nämligen fler hundar med fler uppgifter. Den punkten är jag helt övertygad om att vi delar. När det gäller marknadsföring och informationstjänst har vi lite olika åsikter om saker och ting. Men det är bara bra med olika åsikter och med diskussioner i ämnet.
g3space
Vad är det med Hemvärnets besatthet av käk?

http://hemvarnet.se/161_hvbat/1616_hvundko...mp;nyhetid=1748

Sju bilder, varav tre med mat. Någon som känner sig laddad att gå med i 1616 HvUnd? Annat än för grillningen alltså.
sisuchef
Jag vet inte, men det har tyvärr varit på detta sättet i några år, en föryngring bland skribenterna kanske skulle behövas...
Det är lite mycket trevlighet över mycken verksamhet i hv.

Ska vi kunna rekrytera nya hv soldater/befäl ur vplkullarna vill de till att visar lite "muskler", utrustning etc innan de kommer med.
Det finns många exempel på att det är på väg åt rätt håll, många av Insatsplutonerna är inne på helt rätt spår. undantag finns men de flesta jobbar åt samma håll, dalregementet är ett av dom.
tinhead
QUOTE (g3space @ Jun 19 2007, 15:13 ) *

Sju bilder, varav tre med mat. Någon som känner sig laddad att gå med i 1616 HvUnd? Annat än för grillningen alltså.

Troligtvis är det tillfället någon kommer på att dom har kameran och lite tid över att fotografera.
Väldigt många har fortfarande det gamla tankesättet kring digitala kameror..
Nämligen att fotografera sparsamt för negativ var ju dyrt att köpa och framkalla.

Det skulle nog inte vara fel med en "ksp" utbildning i digitalfotografi så att dom fotograferar mer och har möjligheten att visa upp andra delar.

Fast just det kurstillfället var nog inte ett som uppvisar mer än mat och lektionssal..men annars sådära på övningar ;)
g3space
QUOTE (tinhead @ Jun 19 2007, 16:03 ) *
Fast just det kurstillfället var nog inte ett som uppvisar mer än mat och lektionssal..men annars sådära på övningar ;)

Ok om man vill lägga upp kompisbilder på ett intranät, men det här ses ju av allmänheten. Man undrar lite över syftet med sidan, vad tänkte de ansvariga när de lade upp text och bilder? Rekryteringsmässigt har förbandet skjutit en lång skur automateld i den egna foten, anser jag.
baskermann
Vad sägs om denna bildtext då? Rangern.gif

http://hemvarnet.se/medelpad/?action=show6...dspel=nyhet1744
VMI2002
QUOTE (g3space @ Jun 19 2007, 14:13 ) *

Vill halla med denna talare. Man kan ju till och med borja sidor med att beratta vad man at den helgen!!!

http://hemvarnet.se/angermanna/?action=vis...mp;nyhetid=1130

For ovrigt ar det har min favorittrad - ligger pa golvet och vrider mig av skratt....
Bamse
QUOTE (VMI2002 @ Jun 19 2007, 21:20 ) *
For ovrigt ar det har min favorittrad - ligger pa golvet och vrider mig av skratt....

Antar att det är denna rad angående avtalspersonalens nya sikte du menar:

Vapnet AK4 B (laserpunktsikte) och är det vapen som just nu ska vara tjänstevapnet på vår befattning.
Fk Satan
Första Insatspluton Kalmar - Praktiskt skytte

Övningsledaren för denna övning borde bli utsparkad från hemvärnet och FM snabbare än fort... Om de nu inte mot förmodan har erfoderliga tillstånd från HKV...

Från SäkI
"
Endast övningar enligt lokala instruktion för respektive skjutbanor för genomföras.

På skjutbana får endast därför avsedd godkänd målmateriel användas. Målmaterielen skall placeras i ordinarie målställ.

Inga temporära byggnationer, etx kulisser, får uppföras mellan skjtuvallen och kulfånget utan särskilt tillstånd av HKV"
Munken_swe
QUOTE (Fk Satan @ Jun 19 2007, 23:38 ) *
Första Insatspluton Kalmar - Praktiskt skytte

Övningsledaren för denna övning borde bli utsparkad från hemvärnet och FM snabbare än fort... Om de nu inte mot förmodan har erfoderliga tillstånd från HKV...

Från SäkI
"
Endast övningar enligt lokala instruktion för respektive skjutbanor för genomföras.

På skjutbana får endast därför avsedd godkänd målmateriel användas. Målmaterielen skall placeras i ordinarie målställ.

Inga temporära byggnationer, etx kulisser, får uppföras mellan skjtuvallen och kulfånget utan särskilt tillstånd av HKV"

Det är väl inte första gången insatsen i Kalmar bryter mot Säki? Jag vet att bilder från en övning i vintras publicerats på forumet, bland annat här:
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...72&start=60
Då var det också poppis med tunnor på banan.
VMI2002
QUOTE (baskermann @ Jun 19 2007, 19:43 ) *

Nu har de rackarna andrat bildtexten. Inte alls lika stor humor langre....
Bolle
Apropå korkade bildtexter igen ... Bildvalet var ju inte heller så värst inspirerande.
En snabb sökning på vägverkets sajt ger dessutom märkliga resultat. Kan tänka mig att det kan bli mycket intressanta rättsliga följder för förbandet om man råkar ut för en olycka under övning med ett privatägt, avställt fordon. banghead.gif
/Bolle
dxl
CHASSINUMRET PLACERAT PÅ FRAMÄNDAN AV HÖGER RAMBALK
PJÄSVAGN MED STÖRTBÅGE OCH KAPELL
BOGSERBYGEL FRAMTILL

Helt OT, men jag tyckte det var lite lustigt att läsa just det just där. (min fetstil)
Komp C
QUOTE (VMI2002 @ Jun 20 2007, 14:24 ) *
QUOTE (baskermann @ Jun 19 2007, 19:43 ) *

Nu har de rackarna andrat bildtexten. Inte alls lika stor humor langre....

Blir lite svårt ibland att inte bli för familjär!!

Sladdade in här och upptäckte länken till kalle!

Kanske bättre att presentera honom med vad han hade för tjänst!
Bamse
http://hemvarnet.se/angermanna/?action=vis...mp;nyhetid=1527

Patron ur - Patron ur

1. Säkra vapnet

2. Ta bort magasinet

3. Stoppa ner magasinet i en ficka

4. Ta bort hylsfångaren

5. Dra manöverhandtaget bakåt med vänster hand och haka upp det

6. Kontrollera att patronläget och lådan är tomma genom att se genom utkastaröppningen och känna via magasinsstyrningen

7. Sätt tillbaka hylsfångaren

8. Slå, manöverhandtaget ur upphakningsläget

9. Osäkra (omställaren på läge P)

10. Blindavfyra

11. Säkra vapnet

12. Ta ner vapnet

Har man ändrat hur man gör patron ur? Sättet ovan är inte enl. SoldR Mtrl Vapen AK4 2004 som jag trodde var gällande.
Var i och för sig några månader sedan jag pysslade med bössan ..............
VMI2002
Blir lite svårt ibland att inte bli för familjär!!

Sladdade in här och upptäckte länken till kalle!

Kanske bättre att presentera honom med vad han hade för tjänst!

Fast inte lika roligt!
Stocken
Exempel på klockrent bottenskrap när det gäller bildtext anser jag. "Kan de inte bättre"...

/Stocken

QUOTE (baskermann @ Jun 19 2007, 20:43 ) *
Foxtrotcharliegrg
QUOTE (Stocken @ Jun 20 2007, 20:12 ) *
Exempel på klockrent bottenskrap när det gäller bildtext anser jag. "Kan de inte bättre"...

/Stocken

@Stocken
Hmm, bläddra en sida bakåt i tråden och hitta samma länk, hmm? Dock så har de ändrat texten från "Kalle i bli-fotad-av-snygg-tjej formation" (eller hur det nu stod) till "Kalle H stf vaktC drottningholm"... Eller du kanske bara höll med om att den första texten var bottenskarp? Isf: sorry från en gnällspik! banghead.gif
Iaf verkar det som någon i medelpad läser den här tråden och vidtar åtgärder, får se om det smittar av sig till angermanna banan_rock.gif

@Bamse
SäkI är ett levande dockument och ändras hela tiden. rolleyes.gif
Ladda/Patron ur beskrivet enligt ovan finns i SoldR Mrl Vapen AK4 (2004), sid 53ff. Be din utbgrp om en utgåva.
Mvh,
Foxtrotcharliegrg

Edit: en liten smiley
Edit2: Lite snabb på avtryckaren.... Doh banghead.gif Överstruken felaktig hänvisning!!! Sorry, shit happens blush.gif
Stocken
Ja "Kalle i bli-fotad-av-snygg-tjej formation" är ju samma bottenskrap det med, tycker jag... banghead.gif

/Stocken
Komp C
QUOTE (Stocken @ Jun 20 2007, 22:16 ) *
Ja "Kalle i bli-fotad-av-snygg-tjej formation" är ju samma bottenskrap det med, tycker jag... banghead.gif

/Stocken

Alltid bra med konstruktiv kritik, kanske jag kan få ett exempel av dig på text till t ex denna bild så att jag lär mig ett och annat då! pansar2.png
Stocken
En bild, och tillhörande bildtext, ska ju beskriva det bilden föreställer, berätta någonting om bakgrunden till bildens tillkomst. Gärna ge vidare fakta om bildens innehåll. Sedan tillkommer ju det faktum att olika människor ”ser” på bilden av olika orsaker. Och när det gäller bilder av en person i militär uniform… en person i uniform representerar ju någonting, i detta fallet Sveriges försvarsmakt. Och jag är övertygad om att budskap som "Kalle i bli-fotad-av-snygg-tjej formation" inte ingår i FMs värdegrund (en soldat står inte i enskild ställning/givakt för att bli fotograferad av en ”snygg tjej”, som jag ser det). Den värdegrunden har ju vi som tjänstgör i försvaret av Sverige att rätta oss efter. Och en bildtext i stil med ”Kalle H stf vaktC drottningholm” anser jag platsar i privata fotoalbum, inte intill bilden av en uniformerad soldat, tillgänglig via Internet.

När det gäller mitt förslag till bildtext; Eftersom bilden både föreställer en (ställföreträdande) vaktchef och skylten ”Militärt skyddsobjekt” så hade jag gärna sett en bildtext som tar upp kopplingen mellan svensk militär personal och beredskapen vid/försvaret av våra skyddsobjekt.

Den bild av försvaret som allmänheten får är ju den vi själva sänder ut.

/Stocken

Alltid bra med konstruktiv kritik, kanske jag kan få ett exempel av dig på text till t ex denna bild så att jag lär mig ett och annat då! pansar2.png
g3space
QUOTE (Stocken @ Jun 21 2007, 08:46 ) *
Den bild av försvaret som allmänheten får är ju den vi själva sänder ut.

Precis. Och därför bör kanske FM lägga lite info-resurser på att granska vad alla dessa lokala HV-sidor publicerar. De fullkomligt skriker ju ut amatörmässighet och det är väl ok på insats-Kentas egna hemsida, men här handlar det om Försvarsmaktens officiella sidor. Vilken bild vill FM ge av HV egentligen?
Fk Satan
För mig är det enkelt. har man inte bra bild med bra bildtext som hör till artikeln så publicera inte bilden. Förstår inte varför det alltid ska vara 30-40 bilder till en artikel på 3-4 stycken? varför inte ta fram de 3-4 bästa bilderna? sattsa på kvalitet framför kvantitet!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.