Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bilden av Hv på hemvärnet.se
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Kronan
QUOTE (Hensoldt @ Jan 19 2007, 11:43 ) *
Den första bilden är den jag vill visa för min släkt när jag säger att jag är med i Hv.
Den andra bilden är den som mina kompisar har av Hv. Dom skrattar åt mig å frågar vad fan jag är med där för. INTE en bild å slänga ut i media med biltexten " Dessa ska försvara Sverige i händelse av ofred".

Det är ju synda att dina vänner skrattar åt dig. det gjorde dom åt mig med ibörjan men nu har man ju visat vad man gör och då är det inget att skratta åt längre..... jag vet inte om jag skulle visa en sådan bild för mina vänner som den första för att få respect!!! Men det jag tycker är roligt är att alla tror att det ska bli KRIG!!! jag ser Hv som ett sätt att träffa likasinnade........... wacko.gif
Kronan
QUOTE (c3grp @ Jan 19 2007, 11:49 ) *
QUOTE (Kronan @ Jan 19 2007, 11:18 ) *
QUOTE (c3grp @ Nov 9 2006, 16:27 ) *

Vad va det som såg bättre ut??!! det där är ju ingen vanlig "krigs" avlämning det ser ju ut som öb eller kungen ska komma!!! Du menar att så ser det ut jämt, även om ni har varit eller är i fält........ camo.gif

Japp, helt riktigt, en uppställning/avlämning till ÖB. Och det är så det ser ut om vi varit eller är i fält också!

By the way, såg du smileyn? Nä, du gjorde nog inte det. Personerna i koket gör med största sannolikhet sitt yttersta för att göra ett bra jobb och serva hungriga soldater men trådens ämne var Bilden av Hv på hemvärnet.se. Dvs hur ANDRA ser på Hv! Slut. Frågor?

Jo det fattar jag med att de gör!! Men jag tror inte att folk ser Hv annorlunda om man står snyggt uppställt eller har en bra under text men jag håller ändå med dig vad som måste göras med synen på Hv för det är ju inte så många "gubbar" kvar som det har varit!!!!
HelgeIvar
Problemet med hemvärnet.se är att det inte finns någon kvalitetsuppföljning av bilder som läggs in. Ofta är det bilder direkt från soldater. Jmf med att man avdelar en soldat vars enda uppgift är att fota. De som fotar har ofta utrustning som är dålig samt att de inte kan hantera den. Det syns ofta på de bildvinklar som bilderna är tagna i. Det blir även naturligt att fota mycket vid koket eftersom där har man tid att plocka fram kameran. Vilket är tråkigt.

När jag fotar i grönt och är lasse i ledet går jag efter principen kvantitet före kvalitet. Detta gör att under en övningshelg kanske jag fotar 800-1000 bilder. Av dessa väljer jag ut 5-15st som jag anser vara bra nog för att publiceras. Går jag på sidan om och enbart fotar så blir det lite andra propotioner. Men har jag 10st bilder med KSP, så väljer jag enbart ut den bästa bilden på det temat. Jag publicerar inte alla bilderna.

Det är bättre med 1 kannonbild än 1 kannonbild och 5st bra bilder... Våga även framkalla bilderna i exempelvis photoshop.

Detta var mina 3½ cent.
II63
Bumpar denna gammla tråd (nåja)
Satt och surfade runt och hittade denna sida länk Man blir lessen när man ser detta. Har försökt hitta orsaken (sidan) till insändaren men ej funnit den. Man måste alltid göra en bedömning av vad som ska stå i en artikel på sidan. någon som vet mer?
II63
King Kill
QUOTE (II63 @ Feb 14 2007, 22:26 ) *
Bumpar denna gammla tråd (nåja)
Satt och surfade runt och hittade denna sida länk Man blir lessen när man ser detta. Har försökt hitta orsaken (sidan) till insändaren men ej funnit den. Man måste alltid göra en bedömning av vad som ska stå i en artikel på sidan. någon som vet mer?
II63

Jag vill ogärna hänga ut någon, i synnerhet inte gamla vänner, men det KAN tänkas att det är denna artikel som det syftas på (iom att det var Etuna polisen kommer från): http://hemvarnet.se/norra_sodermanland/?ac...amp;nyhetid=727
Jag kan hålla med om att det kanske var ett olyckligt ordval som författaren använt sig av, men jag kan gå i god för att han inte medvetet gjort det utan bara på bästa sätt har försökt förmedla hur och varför eftersöket gjordes för utomstående. Vidare är (åtminstone var) artikelförfattaren drivande inom kompaniet när det gällde att visa HVs bästa ansikte utåt mha bilder och artiklar.
Fk Satan
<blågul>
Har haft en längre diskussion med mig själv om länken till Hv-förbandet ifråga. Eftersom jag har lite dubier över om den skall få vara kvar eller inte. Just med tanke på hur de blir utpekade. Men det jag kommit fram till är att det ligger på en officiell sida för hemvärnet. Alltså får länken ligga kvar.

Fk Satan - Blågult Underbefäl.

</Blågul>
Koskela
Är det någon annan än jag som tycker att numreringen på de olika hvförbanden på sajten är lite knasig? Det kan tex stå
"2. hvbat Södra Knäckebrödhultsgruppen" för en bataljon. En annan bataljon kallar sig "Första hvbat Södra Knäckebrödhultsguppen". Som piss i moset kan en tredje bataljon heta "399. hvbat SKBHG".
Som betraktare undrar jag ibland om man är utsatt för den största förvirringsoperationen inom FM sedan dimman i Lutzen 1632 eller om varje web-redaktör själv får döpa sitt förband, helt efter tycke, smak och (in-)kompetens?

Min åsikt är att huvudwebmastern för sajten borde städa upp lite. BTW, skulle kanske mejla honom istf att gnälla här!

/Koskela blink.gif
dxl
Som en liten passus och totalt OT så skulle jag vilja flika in en sak

Självmord är fruktansvärt tabu i vårat land. Jag har faktiskt funderat en del på det här, dels med tanke på det ovanstående och dels med tanke på skådespeleskan som tagit sitt liv nyligen. Eller, jag har inte läst någonstans att hon tog sitt eget liv, men all media antyder det och skriver det i praktiken utan att våga nämna självmord.
Nu vill inte jag skapa en diskusion om det här, mest bara konstatera att det är belagt med väldigt mycket tabu och skam och att det är lika viktigt att tänka på som hänsyn till drabbade.

för övrig så verkar dom ha ändrat artikeln, återigen så visar forumet upp sin makt smile.gif
Riffel tittaren
En väldigt bra bild av Hemvärnet...

http://hemvarnet.se/4_hvbat_ssk/?action=vi...mp;nyhetid=1372

Mycket snygga bilder.
FkN
QUOTE (Riffel tittaren @ Feb 20 2007, 10:54 ) *
Mycket snygga bilder.

No shit!

Gudomlig KSP
pappa6116
QUOTE (FkN @ Feb 20 2007, 19:35 ) *
Mycket snygga bilder.

No shit!

Gudomlig KSP

Snygg bild!!!

Men jag ser direkt 2 fel i bilden som inte ger en bra bild av HV ( Knästående, och den högra skyttens val av eldställning, mitt i en dörr post)

Men som sagt var en JÄVLIGT snygg KSP 58b bild
Koskela
QUOTE (pappa6116 @ Feb 21 2007, 03:45 ) *
QUOTE (FkN @ Feb 20 2007, 19:35 ) *
Mycket snygga bilder.

No shit!

Gudomlig KSP

Snygg bild!!!

Men jag ser direkt 2 fel i bilden som inte ger en bra bild av HV ( Knästående, och den högra skyttens val av eldställning, mitt i en dörr post)

Men som sagt var en JÄVLIGT snygg KSP 58b bild

Jäkligt snyggt. Lösskjutningsanordningen ger ju spektakulära effekter. Tyvärr måste jag instämma i bildbashingen. Ofta är det ett återkommande problem när man ser kspbilder. Det är hur skytten håller sitt vapen. Hade det varit funkis att hålla under eller direkt på handtaget, utan att passera Gå, förlåt bärremmen, hade man förmodligen utbildat på det. Nu gör man ju inte det av förklariga skäl. Man får se bilderna ur ett utbildande perspektiv och tänka själv på det nästa gång man får ut vapnet. Det gäller nog oss alla, från Smygehuk i söder till Kiruna i norr.
Hornet
Va?

Det är precis så man uttbildas på att skjuta KSP...
Att skjuta 58 från axlen funkar en stund men ingen längre tid och inte alls om du ska skjuta nerhållande eller fort innomhus.

Om rumet är säkrat varför ska han inte uttnyttja dörrposten för skydd?
Fk Satan
Visst bilderna var bra, men det var för många bilder på sidan. De kunde haft en eller max två KSP-bilder. 1 bild på övergång gata osv... Ett stort fel är att publicera för många bilder som speglar exakt samma sak. Bättre med en bra bild än 10st superbilder...
Fu Gref
QUOTE (Hornet @ Feb 21 2007, 13:17 ) *
Om rumet är säkrat varför ska han inte uttnyttja dörrposten för skydd?

Ser inte problemet i detta heller, gäller väl att utnyttja maximalt skydd?
Svensson.M
Helt ok bilder här med tycker jag ;)
http://www.halmstad.mil.se/hallandsgruppen...ws&id=35959
Christer
Måste säga att bilderna i denna artikel ger mig som blivande värnpliktig ett mycket gott intryck av HV.
Iofs är ju bilderna från mil.se och inte hemvärnet.se

Mycket bra bilder, mer sånt!

http://www.halmstad.mil.se/hallandsgruppen...ws&id=35969
Fk Satan
QUOTE (Christer @ Feb 27 2007, 12:36 ) *
Måste säga att bilderna i denna artikel ger mig som blivande värnpliktig ett mycket gott intryck av HV.
Iofs är ju bilderna från mil.se och inte hemvärnet.se

Mycket bra bilder, mer sånt!

http://www.halmstad.mil.se/hallandsgruppen...ws&id=35969

Okej bra bilder.. men för många bilder och värdelösa bildtexter. En bildtext som förklarar vad man ser kan lika gärna vara utan bildtext... 3-4 bilder för en artikel är lagomt många. Sedan att dessa bilder speglar 3-4 olika händelser är ännu bättre. Så bättre med få KANNON SUPER bilder jmf med 8-9st blandat mellan bra och KANNON SUPER bilder. Men det är min högst personliga åsikt.
FkN
QUOTE (Fk Satan @ Feb 27 2007, 14:52 ) *
Okej bra bilder.. men för många bilder och värdelösa bildtexter. En bildtext som förklarar vad man ser kan lika gärna vara utan bildtext... 3-4 bilder för en artikel är lagomt många. Sedan att dessa bilder speglar 3-4 olika händelser är ännu bättre. Så bättre med få KANNON SUPER bilder jmf med 8-9st blandat mellan bra och KANNON SUPER bilder. Men det är min högst personliga åsikt.

Då kan kanske Herr Satan recensera följande:

Fast spaning SIB
Debut i nya Stora Sätra
(kassa bildtexter)
Heliga trefaldigheten
Ytövervakning
Fk Satan
QUOTE (FkN @ Feb 27 2007, 16:10 ) *
QUOTE (Fk Satan @ Feb 27 2007, 14:52 ) *

Då kan kanske Herr Satan recensera följande:

Fast spaning SIB
Debut i nya Stora Sätra
(kassa bildtexter)
Heliga trefaldigheten
Ytövervakning

Vad finns det att säga? Föutom de kassa bildtexterna på ena stället... Och på just den sidan där de kassa bildtexterna fanns så det enda mitt kritiska öga reagerade mot vara att huvudbilden var med som sidobild. Iövrigt helt exemplariskt, de som bedriver olika infokurser borde näst intill ta dessa sidor som skolexempel på hur man skapar bra lokala sidor.
pappa6116
Det är inte bara HV.se som är dåliga på bildtexter...

Fu Bodin
Förvirringen är total!

Nu är reportaget uppe igen me de sköna gubbar och gummorna (dock utan skyddsobjekt)

Stabstjänstutbildning den 5 maj 06 på Holmängen
rhdf
ptja
nån har tryckt på rätt knapp
fast inte tillräckligt hårt, bilden finns om man vet vart man skall leta
Hans Engström

Bilden är väl inte den allra bästa (sådär ser man ju sällan prickskyttar, särskilt inte ensamma), men det som upprör är bildtexten!

Prickskytt- ett effektivt medel mot bla fientliga chefer.

Hmm, min chef kan vara lite halv-fientlig ibland, men jag använder inte prickskyttar mot honom för det. Fiendens chefer däremot...
Stocken
Nä precis... "Prickskytt- ett effektivt medel mot bla fiendens chefer." skulle det ha stått tycker jag.

/Stocken
Fk Satan
Måste jag gå in och försvara Hemvärnet.se?

Ett syftningsfel i en bildtext? Vad är problemet?

Sedan så bör man kanske fundera över att visa upp PSG90 och tänka efter om det är ett prickskyttesystem eller skarpskytte system? Att visa upp ett demonstratorsystem är kanske lite felaktigt...
DaRaven
Fin pose.. Men ska verkligen fingret vara innanför varbygeln när mynningsskyddet fortfarande är på ;)
Ekvall
QUOTE (Stocken @ Apr 29 2007, 00:31 ) *
Nä precis... "Prickskytt- ett effektivt medel mot bla fiendens chefer." skulle det ha stått tycker jag.

/Stocken

Ungefär som Försvarsladdning 21 (?): "Denna sida mot fienden" tongue.gif

Är det inte till att vara lite väl anal med syftningar? Det finns ju bildtexter som är 100 gånger värre än den där.

EDIT: Tog bort en länk som inte var relevant.
Hans Engström
Ska man publicera sig (inte som här på ett forum, utan med ansvarig utgivare och hela faderullan), då ska det fan vara korrekt svenska. Jag fullständigt vämjs över genitiv med apostrof s, särskrivningar och syftningsfel.
Fk Satan
QUOTE (Hans Engström @ Apr 29 2007, 01:09 ) *
Ska man publicera sig (inte som här på ett forum, utan med ansvarig utgivare och hela faderullan), då ska det fan vara korrekt svenska. Jag fullständigt vämjs över genitiv med apostrof s, särskrivningar och syftningsfel.

Vad jag vet så har inte hemvarnet.se någon ansvarig utgivare eller utgivningsbevis.. Sedan är det kanske lite fel "typer" av individer i vissa fall som skriver för hemvarnet.se. Kvalitetssäkringsmekanismerna är kanske inte d allra högsta.

Usch vad fel det känns att försvara hemvarnet.se....
Rickard N
QUOTE (DaRaven @ Apr 29 2007, 00:54 ) *
Fin pose.. Men ska verkligen fingret vara innanför varbygeln när mynningsskyddet fortfarande är på ;)

Självklart, han är i anläggning, då skall fingret vara på avtryckaren. Sen kan man alltid fråga sig om han inte borde tagit av mynnigsskyddet, men jag tycker nog att det skulle se värre ut om han hade fingret utanför varbygeln.
tinhead
Inte bara Hv som kan publicera bilder som, tjaa inte ser riktigt rätt ut?
http://www.i19.mil.se/index.php?lang=S&...ws&id=36905

http://www.i19.mil.se/photo.php?id=132530&nid=36905
Ser mer ut att dom poserar för kameran, för under eldöverfall, var har dom hjälmarna, varför står dom upp så att dom verkligen blir 1/3-dels figurer mm?

Tjaa SÅ dåligt är det kanske inte, fick bara tanken när jag såg artikeln att dom kritiska ögona ibland verkar mycket hårdare på Hv än resten av FM..
Christer
QUOTE (tinhead @ May 2 2007, 16:00 ) *
http://www.i19.mil.se/photo.php?id=132530&nid=36905
Ser mer ut att dom poserar för kameran, för under eldöverfall, var har dom hjälmarna, varför står dom upp så att dom verkligen blir 1/3-dels figurer mm?

Det är inte de som utför eldöverfall. Det där är LV6 närskydd. Kanske höll de på med något annat när de blev anfallna och därför inte har hunnit få på sig hjälm. Vad vet jag... unsure.gif
Munin
Blir bilderna på Hv bättre för att vi ordbajsar om andra förbands bilder?
dxl
QUOTE (tinhead @ May 2 2007, 16:00 ) *
Tjaa SÅ dåligt är det kanske inte, fick bara tanken när jag såg artikeln att dom kritiska ögona ibland verkar mycket hårdare på Hv än resten av FM..

Personligen så anser jag att man ska vara hårdare vad gäller bilder på HV. Man behöver inte leta långt (bara ett par trådar ifrån den här) för att hitta FM personal som ser HV för något ganska lågt stående. Om vi inte ens kan producera bra bilder.... ja då är det verkligen illa. Det som ska skilja i en bild på soldater som går på linje eller förbereder eldöverfall ska vara att de ena har AK5 och är lite fjuniga i ansiktet medan de andra har AK4 och ser lite mindre fjuniga ut. Det ska inte vara att man på ena bilden ser någon som har en röd tshirt på sig eller bär utrustning i en påse, eller rent allmänt ser kass ut.

Ja visst, alla ser kassa ut ibland och det är inte alltid man är skärpt eller bär korrekt klädsel... Men då ska fanemig inte dom bilderna publiceras heller. Ge inte dom som ser ner på HV mer vatten på sin kvarn, att HV gör bort sig i skogen är en sak, man måste inte göra bort sig på nätet också.
Fk Satan
En underbar artikel...

http://hemvarnet.se/medelpad/?action=visan...mp;nyhetid=1587

Ett allmänt råd till er som tycker om att skriva, korta ned era artiklar. Lär er använda stycken på ett bra sätt. (Lästips: http://www.tt.se/ttsprak/)

Återigen är den stora frågan; Vad betyder stridsuppgiften "säkra"? Kan någon vänlig skäl tala om för mig vad denna stridsuppgift innebär, samt visa ett reglemente där den definieras...
Fk Satan
Begreppet "Säkra" pratar vi om i denna trå:

Säkra?, Vad betyder begreppet säkra?

Fk Satan

Blågult Underbefäl
Pansardvärg
Detta är i särklass den dummaste tråden som någonsin startats på Soldf. Även om tråden inledningsvis inte skulle handla om det som den nu gör gör detta mig mäkta förvånad.

Att döma folk/förband/ eventuell FM-tillhörighet utifrån en bild tagen ur sitt sammanhang utan att veta vad som gjorts tidigare eller skall göras senare är rent ut sagt idiotiskt.

Att kunna utläsa på en bild andra personers kompetens är i sanning en gudagåva men som verkar ha givits till många "kunniga" på detta forum.

Tycker man att folk verkar vara dåliga på att lösa sina ställda uppgifter för att knappen inte är knäppt eller för att hjälmen inte hanns sätta på för att man blir beskjuten i övningssammanhang bör nog skaffa sig en annan hobby.
Fk Satan
QUOTE (Pansardvärg @ May 7 2007, 23:11 ) *
Detta är i särklass den dummaste tråden som någonsin startats på Soldf. Även om tråden inledningsvis inte skulle handla om det som den nu gör gör detta mig mäkta förvånad.

Att döma folk/förband/ eventuell FM-tillhörighet utifrån en bild tagen ur sitt sammanhang utan att veta vad som gjorts tidigare eller skall göras senare är rent ut sagt idiotiskt.

Att kunna utläsa på en bild andra personers kompetens är i sanning en gudagåva men som verkar ha givits till många "kunniga" på detta forum.

Tycker man att folk verkar vara dåliga på att lösa sina ställda uppgifter för att knappen inte är knäppt eller för att hjälmen inte hanns sätta på för att man blir beskjuten i övningssammanhang bör nog skaffa sig en annan hobby.

För min del handlar det om vilken bild hemvärnet vill och ger av sig själva. Att då publicera tvivelaktiga bilder ur både ett fototekniskt och innehållsmässigt perspektiv tycker jag är förkastligt. Samma sak med de texter som publiceras de måste hålla en god tekniskkvalitet samt vara innehållsmässigt bra. För varför ska en organisation skicka ut information om sig själv som är värdelös ur marknadsföringssynpunkt samt bara bygger på den nidbild som finns.

Dock så har hemvärnet.se förbättrat sig många snäpp sedan det sjösattes vilket är positivt och bra! Sedan är det så att det ofta är de dåliga sidorna som finns som av någon anledning är diskussion om här inne.
Fk Satan
En bra tanke, ett bra grundupplägg, men ack så fel det blir när språket eller layouten inte är korrekt.

http://hemvarnet.se/medelpad/?action=visan...mp;nyhetid=1605

Ett urdrag ur texten, räkna antalet "dom"

Att jobba mot dom på båten var helt kanon, dom jättetrevliga att ha och göra med. Det hända ofta att dom kom ut bara för att snacka lite.
Blev vi frusen var det bara ringa in till båten så kom dom ut med kaffe, vilket dom gjorde utan att vi ringde in till dom.

banghead.gif
dxl
http://hemvarnet.se/goteborg_skargard/?act...mp;nyhetid=1639
Ett exempel på faktafel och falsarium.
Det jag på rak arm kan säga är att det inte fanns hundratals beväpnade HV soldater och koket serverade inte bara åt Elfsborgsgruppen.

Utan att gå allt för OT så är jag glad att jag inte ska gå i krig med skärgårdsbat.

Jag är faktiskt såpass feg att jag överlåter till Blågul om han vill starta en tråd med erfarenheter ifrån PSC i Göteborg eller ej...
eskil
QUOTE (dxl @ May 15 2007, 21:31 ) *
http://hemvarnet.se/goteborg_skargard/?act...mp;nyhetid=1639
Ett exempel på faktafel och falsarium.
Det jag på rak arm kan säga är att det inte fanns hundratals beväpnade HV soldater och koket serverade inte bara åt Elfsborgsgruppen.

Det står ju faktiskt "Hundratals skarpladdade hemvärnssoldater och värnpliktiga". Jag tolkar det som hemvärnssoldater + värnpliktiga > 100

Men jag håller med om att en hemvärnsbataljon nog har svårt att sätta i sig 12000 portioner på en vecka. smile.gif
Fk Satan
Några underbara bilder som verkligen passar in för extern information till den stora allmänheten... Eller är det bilder som kanske passar bättre in på "lill-jul"?

http://hemvarnet.se/angermanna/?action=sho...dspel=nyhet1671

tinhead
QUOTE (Fk Satan @ May 28 2007, 21:22 ) *
Några underbara bilder som verkligen passar in för extern information till den stora allmänheten... Eller är det bilder som kanske passar bättre in på "lill-jul"?

Hade nog varit bättre med lite annan bildtext exempelvis: "Humor i fält är bra att ha"
Trident
Bara att hoppas på att FI inte ser den lila tvätt baljan.

Fan vad dum den bilden ser ut!
[MPJ]Sgt.Ratchak
Trodde såna här anspelningar som i bildtexten var förbjudet i FM Bild
Munin
QUOTE ([MPJ]Sgt.Ratchak @ May 29 2007, 14:24 ) *

bildtext: Snygga uniformer har dom i Flottan smile.gif

Anspelning? 7.gif
tinhead
QUOTE (Munin @ May 29 2007, 14:35 ) *

Alltså:
Snygga uniformer de har i flottan smile.gif

Anspelning? 7.gif

Bildtexten objektifierar soldaten och kvinnan på bilden.
Totalt IG!
JBP
QUOTE (tinhead @ May 29 2007, 14:38 ) *
QUOTE (Munin @ May 29 2007, 14:35 ) *

Alltså:
Snygga uniformer de har i flottan smile.gif

Anspelning? 7.gif

Bildtexten objektifierar soldaten och kvinnan på bilden.
Totalt IG!

Jag antar att ni har mailat ansvarig webbredaktör i sådanna fall?
stolpskottet
QUOTE (Fk Satan @ May 28 2007, 21:22 ) *

Känns som knäckebröhult och åsa-nisse är i högform!
Att folk inte har vett att censurera sig själva, hade det varit scouterna eller en skolklass som varit ute hade säkert varit lite skojigt men här är det bara tragiskt!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.