QUOTE (Pal @ Nov 7 2006, 06:23 )

Personligen, så skulle det vara den naturligaste saken i världen att skjuta för att döda i en stridssituation. Inte svårare än att ge järnet för att vinna i en fotbollsmatch eller tennismatch. Och precis som med de sportexempel jag ger så är det inte svårt att träna för saken utan eftertanke. Att träna sig att "döda människor" känns inget annorlunda än att träna för någon annan sport. Strid är på något sätt den ultimata sport-kampen, och är således inte svårt alls att finna träningsmotivation för. Skulle man hamna i strid så vill man göra det så bra som möjligt, man vill vinna och man vill vinna snyggt och med bra poäng. Att man dödar människor bekommer en inte. Iallfall inte mig, och detta är innan jag dödat någon, möjligt/troligt att det blir annorlunda när man också verkligen varit i strid på riktigt. Men det är en annan fråga.
Jag tycker du har en (ursäkta ordvalet) något omogen inställning i frågan. Att jämföra krig med sport i någon form är att jämföra äpplen med päron. Det jag vänder mig emot är inte lösandet av uppgiften, såklart ska man med våld kunna försvara vårt land, våra medborgare och våra värderingar. Det som ser illa ut i mina ögon är inställningen att kriget är någon form av lek eller tävling där ett "headshot" är coolt. I krig finns aldrig några vinnare, man kan bara förlora olika mycket, åtminstone när vi talar om försvarsstrid.
Vidare oroar du mig när du skriver att det inte bekommer dig att döda människor. Återigen vänder jag mig inte mot att man i vissa lägen måste göra det, utan att det är dig helt likgiltigt. Vad visar det på för syn på människovärde? Jag tycker frågeställaren har en poäng när han säger att fienden också är människor, dittvingade av högre makt. De skulle sannolikt hellre sitta hemma med familjen och ser förhoppningsvis inget större nöje i att döda svenska soldater.
För att summera:
Att döda människor i krig är ett nödvändigt ont för att försvara landet och medborgarna. Det är inget man (åtminstone jag) vill göra men skulle det behövas så finns jag där.
QUOTE (Pal @ Nov 7 2006, 06:23 )

Det som ger mentala brydderier är att man tränar och tränar och aldrig får spela match. Och dessutom så vill man inte spela match, men ändå så vill man ju vara bra på att spela match. Detta är det svåra. Att vilja bli bra på det kommer automatiskt, att vilja spela match får inte komma automatiskt.
Och att vara bra på match men aldrig få spela kommer man fundera över. Jag tror, obersvera tror, inte att du överväger rätt yrke om du uttrycker dig som du gjorde i ditt inlägg, du skulle göra dig själv en otjänst.
Här visar du i mina ögon på en bättre inställning. Du vill åtminstone inte ha krig... Jag tror dock tvärtom när det gäller Johans yrkesval. Det är ett tecken på mognad när man ställer sig de här frågorna.
Givetvis är allt "my humble opinion"...