Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Någon överraskad II
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2
winnfield
Läs och begrunda:

Aftonbladet.se

Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga.

Är det kul, bara fånigt eller smart att utnyttja resurserna?
Nicolai
Gillar man symbolik så...
mask
Jag spyr på deras patriotism (och det mesta usa står för).
Informatör
"Fartyget USS New York är redo för krig först år 2007".

Förhoppningsvis är republikanerna blink.gif inte vid makten då dock.

:P Go Hillary :P
The_mistaken
Äntligen håller jag med dej Informatör :P
Nicolai
Allvarligt talat.... Det gör inte så mycket vilket parti som är vid makten. Partierna i USA har ju inget partiprogram. Republikanerna är kanske lite mer konservativa och kristna av sig.
Isgubbe
Undrar vad Sverige och finland skulle göra om ett flygplan krashade rakt in i globen under en ishockey match mellan länderna och 3-4000 personer dog. Fira?
Nicolai
QUOTE (Isgubbe @ Dec 29 2002, 01:23 AM)
Undrar vad Sverige och finland skulle göra om ett flygplan krashade rakt in i globen under en ishockey match mellan länderna och 3-4000 personer dog. Fira?

Ursäkta?
Isgubbe
QUOTE (Nicolai @ Dec 29 2002, 12:24 AM)

Ursäkta?

ville bara vända lite på frågeställningen eftersom alla verkar så förvånade över USAs reaktion på wtc
Dobberman
QUOTE (mask @ Dec 28 2002, 11:57 PM)

Jobbigt för dig......
Vad har du mot "patriotism" så
länge som den inte drar med sig
högerextrema element 7.gif

Hur påverkar det dig att dom har en
"patriotism" som vida överstiger vår.....
Eller rider du bara på "Gnälla på USA" vågen? ?
Nicolai
QUOTE (Isgubbe @ Dec 29 2002, 01:25 AM)
QUOTE (Nicolai @ Dec 29 2002, 12:24 AM)

Ursäkta?

ville bara vända lite på frågeställningen eftersom alla verkar så förvånade över USAs reaktion på wtc

Ok.
Lt. payne

Jag har sagt det innan och säger det igen....

För sextio års sen ställde USA:s mammor upp och lät sina män och söner åka till Europa för att befria oss från Nazistsvinen,många kom aldrig hem igen...

Då var det inget fel på USA.....
Nicolai
QUOTE (mask @ Dec 29 2002, 12:57 AM)

Vad är det du spyr på förresten?
winnfield
QUOTE (Isgubbe @ Dec 29 2002, 12:23 AM)

Jag tror att vi skulle fylla resterna av Globen med sprängmedel, bygga en JÄTTEstor katapult och slänga Globen till någon skurkstat som inte följer FNs lagar och regler. smile.gif

Allvarligt talat skulle vi nog bli lätt upprörda men du måste väl förstå att det finns en viss skillnad mellan USA och Sverige (eller Finland för den delen)?

MVH winnfield
2Sharp
QUOTE (Lt. payne @ Dec 29 2002, 12:28 AM)

För sextio års sen ställde USA:s mammor upp och lät sina män och söner åka till Europa för att befria oss från Nazistsvinen,många kom aldrig hem igen...

Håller med, samtidigt tycker jag att politiken och andemeningen är tämligen annorlunda nu.

Det kan bli lite väl mycket med patriotism, blindhet för andras situation, "polis verksamheten" ibland tycker jag, oroväckande.

Å andra sidan kanske vi om några år har information att ex. Irak hade de vapen de sägs ha, och då är jag nog tacksam att USA har satt punkt för dem....

Svår fråga, mycket svår...
The_mistaken
USA har en patriotism som vida överstiger våran, den är förmodligen mer inbankad i deras huvuden än att veta var New York ligger men man får inte glömma att dom trots allt är på våran sida
granQ
the mistaken.. säker på det?

Möjligt att dom är på vår, men jag är inte på deras.. dock vet jag att ibland är det smartast att hålla huvudet kallt ;)
Nicolai
Tror inte att USA är på någons sida förutom deras egen.
facit
QUOTE (Lt. payne @ Dec 29 2002, 01:28 AM)

Då var det heller inget fel på herr stalin lr ska man kalla honom för uncle sam!
Lt. payne
Herr stalin och hans polare slogs av överlevnadsinstinkt,tyskarna var rätt långt in i ryssland..

Uncle sam hade inga tyskar i Washingtons förorter..
Raffsec
Många av de väst allierade ville gå vidare mot moskva efter berlin där i bland fanns både Patton och Monty även Ike ville men dessa blev avrådda av politiker att driva denna ide
Nicolai
QUOTE (Raffsec @ Dec 29 2002, 02:32 AM)
Många av de väst allierade ville gå vidare mot moskva efter berlin där i bland fanns både Patton och Monty även Ike ville men dessa blev avrådda av politiker att driva denna ide

Och tur var väl det.
Raffsec
Varför var det tur
Nicolai
QUOTE (Raffsec @ Dec 29 2002, 02:40 AM)
Varför var det tur

Ännu ett gigantiskt krig i Europa hade inte varit trevligt. Dessutom fanns ju risken att USA skulle ha använt kärnvapen mot Sovjet. Hade inte varit något vidare.
Raffsec
Jag tror att Balter, Polacker, Tjecker, Ungrare, Bulgarer, Tjecker, Slovaker och övriga folk i öst staterna samt alla Ryska intelektuella skulle nog ha upp skattat en fortsättning av kriget.
Nicolai
QUOTE (Raffsec @ Dec 29 2002, 02:47 AM)
Jag tror att Balter, Polacker, Tjecker, Ungrare, Bulgarer, Tjecker, Slovaker och övriga folk i öst staterna samt alla Ryska intelektuella skulle nog ha upp skattat en fortsättning av kriget.

Öhh... Varför då? Motivera!
Raffsec
Hade dessa vidare trevligt liv när stalin var vid makten eller
Nicolai
QUOTE (Raffsec @ Dec 29 2002, 02:50 AM)
Hade dessa vidare trevligt liv när stalin var vid makten eller

Jag tror inte att de satt och tänkte så här: Ja, nu har vi utstått andra världskriget, dags att starta det tredje och bli av med Stalin! Skitbra!
Raffsec
Om man vill leva i frihet och demokrati så får man faktiskt kämpa och sen får kampen ta den tid det tar
Jonte11
För det första så skulle väl det knappast ses som ett nytt krig, bara en fortsättning på det krig som inte var slut. Sedan så tror jag nog att man hellre haft en fortsättning om man vetat vilket helvete som de skulle få utstå under de kommande 50åren.
Nicolai
QUOTE (Jonte11 @ Dec 29 2002, 02:58 AM)
För det första så skulle väl det knappast ses som ett nytt krig, bara en fortsättning på det krig som inte var slut. Sedan så tror jag nog att man hellre haft en fortsättning om man vetat vilket helvete som de skulle få utstå under de kommande 50åren.

Jag tror nog att ett krig hade varit värre än att styras under alla de åren. Även om man är benhård motståndare mot kommunism kan man inte tro att folk hellre vill ha krig. Det är lätt att vara efterklok smile.gif
Mats
Nu tog det 50 år och man räknar de döda ett fåtal miljoner om man räknar in Korea, Vietnam osv i stället för jordens totala förintelse på ett par år... Jag tror inte östeuropas befolkning och intellektuella i Sovjet hade uppskattat en atomvinter efter vad de redan utstått. Hela europa var ett kaos 1945. Miljoner flyktingar i östeuropa. Näst intill hungersnöd i hela europa som var helt bankrutt. Hårda vintrar följde o.sv.

Vi ska inte utgå ifrån heller att väst hade gått segrande ur en kamp med Sovjet 1945 som jag är säker på hade planer på att fortsätta västerut ända till Portugal om det skulle behövts. Operation Barbarossa lär väll vara historiens största militäroperation, men Sovjets krigsmaskin 1945 var nog långt större och lika hemsk.

Sovjet fick väll atombomben 1947 eller 48? Kanske till och med 46, kommer inte ihåg exakt. Men de uppfann vätebomben inte långt senare.

Och en liten detalj: USA gick inte in i kriget på de allierades sida utan Japan anföll ju Pearl Harbor med mera och detta innebar ju krig, Hitler förklarade USA krig i samma veva. Innan dess hade Franklin D. Rooosevelt lovat alla amerikanska mödrar att deras söner inte skulle åka till ett krig i Europa, men det blev ju ändring på det när USA drogs in i ett sånt krig.
Jonte11
Atomvapen diskussionen känns onödig, för den hade troligtvis aldrig släppts. Man tog beslutet rätt fort efter Nagasaki att man aldrig mer skulle släppa en sånt vapen. Dessutom undrar jag om man hade fler bomber!?

Jag är inte heller helt övertygad om att väst hade vunnit, men att trycka tillbaka ryssen till sovjetsgränser hade man nog klarat, om inte deras tur tyckt annorlunda, och jag tror nog att man hade nöjt sig gott med det. Att sedan sovjet, hade trampat in i tex. baltikum säg 10år senare, är ju en helt annan sak.
Nicolai
QUOTE (Jonte11 @ Dec 29 2002, 03:22 AM)
Atomvapen diskussionen känns onödig, för den hade troligtvis aldrig släppts. Man tog beslutet rätt fort efter Nagasaki att man aldrig mer skulle släppa en sånt vapen. Dessutom undrar jag om man heda fler bomber!?

Jag är inte heller helt övertygad om att väst hade vunnit, men att trycka tillbaka ryssen till sovjetsgränser hade man nog klarat, om inte deras tur tyckt annorlunda, och jag tror nog att man hade nöjt sig gott med det. Att sedan sovjet, hade trampat in i tex. baltikum säg 10år senare, är ju en helt annan sak.

Snälla! Om väst hade pressats tillbaka hade USA troligen använt kärnvapen mot Sovjet. Var inte så naiv.
Jonte11
Du gillar inte Usa speciellt mycket va??
Nicolai
QUOTE (Jonte11 @ Dec 29 2002, 03:25 AM)
Du gillar inte Usa speciellt mycket va??

Vem av oss?
Jonte11
Du.
Nicolai
QUOTE (Jonte11 @ Dec 29 2002, 03:28 AM)
Du.

Vet inte vad du menar med gillar, men jag tycker USA är utmärkt på många punkter. Bara för att man är kritisk behöver man inte ogilla något.
Jonte11
Nä, jag bara undrar...
Men säg så här, om nu Usa, voro så k*ta på att använda sitt kärnvapen som du menar, kunde man ju ha tvingat ut Sovjet med hot.. Känns som en rätt meningslös diskusison med en som knappt var född under kalla krigets dagar..
Nicolai
QUOTE (Jonte11 @ Dec 29 2002, 03:31 AM)
Nä, jag bara undrar...
Men säg så här, om nu Usa, voro så k*ta på att använda sitt kärnvapen som du menar, kunde man ju ha tvingat ut Sovjet med hot.. Känns som en rätt meningslös diskusison med en som knappt var född under kalla krigets dagar..

Har jag sagt att de är kåta på att använda dem? Nej. Jag är bara realist och jag tror inte att man hade kunnat skrämma ut Sovjet när kriget börjat. Kan jag mindre för att jag inte har upplevt kalla kriget!? angry.gif
Mats
Naturligtvis så hade Truman inte tvekat att släppa en fjärt på några megaton i Stalins bakgård ifall ryssen kom i båtar över Pas de Calais på väg mot Storbritannien.

Men Truman tror jag var en mycket klok president. Lär varit den minst populäre i USAs historia. För att han inte gjorde Nord Koreanernas ris självlysande...

Att han även var så klok gjorde även att han gav fan i att mucka med den ryska björnen som redan var vaken och alert!
Jonte11
Hade man velat så hade man definitivt kunnat.. Däremot så är det ju tveksamt om man ville.. Uppenbarligen så hade man inga avsikter att "rädda" öststaterna ifrån Sovjeternas klor. De fick nöja sig med att inte bli Nazistiskt. Troligtvis pga. okunskap om vad sovjetledningen höll på med inom sitt rike. Man ville helt enkelt inte kriga längre ifrån västalliansens sida. Huvudfienden var borta. I horisonten kunde man se en ny fiende resa sig. Men det var man för trött för att se..
Mats
Exakt! Men det hade varit att spela rysk roulette. Stalin hade ju lika gärna bestämt sig för att göra Europa kommunistiskt. Men han visste nog att det var inte bra för hans folk. Precis som att man i väst visste att krig med Sovjet skulle leda till ond bråd död för miljoner ytterligare.

Jag kan inte komma på ett enda tillfälle där USA gått in i ett annat land än där de haft egna intressen att bevaka. Och det är inget konstigt med det. Klandrar dem inte. Det är de intressena de har lite här och var man kan ifrågasätta. Räcker ju med att ta på sig en röd mössa i Venezuela för att man ska bli upphängd i lilltånaglarna ovanför en ormgrop.

Men det var så att USA inte hade några större intressen att bevaka i östeuropa och naturligtvis inte ville offra något för ingenting. Allt var redan uppgjort 1943 om vem som skulle få vad efter kriget. Och hade inte Stalin fått vad han ville så hade han sett till att han fick det. Han ville ha en buffert gentemot väst så att det inte skulle gå som 1941 när väst anföll.
Jonte11
Taaack, Mats.
Dass
QUOTE (Lt. payne @ Dec 29 2002, 12:28 AM)

1.det hade nog inte så mycket med vad mammorna tyckte.
Japan anföll USA, Japan var i förbund med Tyskland.

2. USA hade gett väldiga lån till både Storbritannien och Frankrike, skulle man ha tillbaka pengarna så var man tvungen att gå in i kriget.

3. det var ett försvarskrig, USA hade inte så mycke till val.

och föresten så dog 32 miljoner ryssar under WW2 varför inte tacka dom?

lita "intressant info" 80% av tysklands resurser var i östfronten.

dock så håller jag med om att USA var ett viktigt land under WW2
Dass
QUOTE (Raffsec @ Dec 29 2002, 01:56 AM)
Om man vill leva i frihet och demokrati så får man faktiskt kämpa och sen får kampen ta den tid det tar

vad vet du om att kämpa och offra liv?

du kan ta och fråga Grekerna vad dom tycker om nuvarande gränsdragning som dom fick av dom allierade.

Och alla mellanösten stater som stöds av USA är idag jätte glada över att USA visar så godvilja mot dom *ironi*

USA är ett väldigt bra land, där människor är fria, får säga vad dom vill och så.
Och man kan komma hur lånt som helst om man kämpar.
Men USA har sina nackdelar också, precis som man kan komma hur lång som helst kan man sjunka hur långt som helst osv.

Nu har dom ju börjar registrera folk, bryter mot folkrätten osv.
Enligt mig så bör inte en supermakt som står på den ”goda” sidan göra så, utan snarare vara ett föregångsexempel i såna frågor.
The Swede
TILL ALLA!

Jag tycker tonen börjar bli lite upprörd och hätsk på vissa håll.
Fortsätt gärna denna diskussion men försök hålla er ifrån personangrepp.

Ta några minuter och tänk efter INNAN ni svarar på ett inlägg.

The Swede
BLÅGUL
Dass
ber så mycker om ursäkt ifall jag upprörde någon, inte min mening
mask
Jobbigt för dig......
Vad har du mot "patriotism" så
länge som den inte drar med sig
högerextrema element  

Hur påverkar det dig att dom har en
"patriotism" som vida överstiger vår.....
Eller rider du bara på "Gnälla på USA" vågen? ?

Deras patriotism är skadlig för andra.
snake
Om man nu återgår till orginalämnet, så är det ju lite intressant att dom tar till vara på skrotet, ändamålet kan man ju tycka vad man vill om.

Det jag personligen inte gillar med usa är deras förmåga att "leka" världspolis... komentarer på det är välkommna ph34r.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.