Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Svensk Massgrav funnen
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet > Krigsarkivet
Psilander
http://www.aftonbladet.se/vss/rss/story/0,...,923922,00.html

Enligt de uppgifter jag har så rör de sig om färre stupade svenskar (runt 700) men det är ändå IG att våra myndigheter inte bryr sig om de som fallit för riket.

Vilken myndighet faller ansvaret på, FM?

Historia må vara populärt men hyllning av vår historia eller ställa upp för våra stupade soldater är fortfarande tabu och dult verkar det som.
GoranS
QUOTE (Psilander @ Nov 4 2006, 22:49 ) *
http://www.aftonbladet.se/vss/rss/story/0,...,923922,00.html

Enligt de uppgifter jag har så rör de sig om färre stupade svenskar (runt 700) men det är ändå IG att våra myndigheter inte bryr sig om de som fallit för riket.

Vilken myndighet faller ansvaret på, FM?

Historia må vara populärt men hyllning av vår historia eller ställa upp för våra stupade soldater är fortfarande tabu och dult verkar det som.

"- Svenska myndigheter har en lista med alla namn men bryr sig inte om dem, säger arkeolog Leszek Ziabka"

For real, vem bryr sig? Tänkte man underrätta dom anhöriga eller vadå?
Detsl
Vilka regementen deltog? Det talas om att fem svenska regementen deltog, och att Sverige förlorade 2500 i döda, sårade och tillfångatagna (ca 700 stupade), men jag har inte sett vilka regementen som var med i slaget. Sen kan man väl fråga sig hur långt man ska gå med hanteringen av stupade soldater. Det känns ju inte så värst meningsfullt att genomföra kompletta CSI-identifieringar av allihop. Soldaterna är, förmodar jag, begravda enligt tidens sed, antagligen inte utan ritualer och enligt vad som var möjligt, så myndigheten tog nog hand om dem som stupad för riket så gått det gick. Är det verkligen värdigt att gräva upp soldaterna i dag? Eller är det kanske frågan om polska bönders jakt på antika vapen? Men så låtsas man att det är frågan om nåt slags respekt för de döda.

Jag kan tänka mig att det finns ruskigt mycket svenska soldater i polsk jord. Vi använde ju Polen som slagfält i flera hundra år.
106
QUOTE (GoranS @ Nov 4 2006, 22:56 ) *
For real, vem bryr sig? Tänkte man underrätta dom anhöriga eller vadå?

Det man borde göra är väl att resa en minnessten och dessutom se till att den och direkt omgivande mark sköts. Andra nationer ser till att deras gamla krigsmonument och gravplatser hanteras med värdighet.
Just minnesstenar tror jag riksantikvarieembetet har hand om. Det lär finnas en del regler kring detta som att en minnessten inte får flyttas utan tillstånd därifrån.

Sedan kan man undra om inte svenska arkeologer har något intresse av fynden. Men det kanske mest är en ekenomisk fråga och att man inte har råd att skicka någon.
bosnien
Det är FUBAR men påminner lite om svenska statens hantering av tsunamin. Frågan är vad händer när SSG börjar falla av pinnen?!
Axial
QUOTE (bosnien @ Nov 5 2006, 09:15 ) *
Det är FUBAR men påminner lite om svenska statens hantering av tsunamin. Frågan är vad händer när SSG börjar falla av pinnen?!

Du tycker inte att en jämförelse mellan SSG och 1700-talets soldater haltar lite i det här avseendet? I modern tid har väl alla stupade svenskar hämtats hem till Sverige?
Detsl
QUOTE (bosnien @ Nov 5 2006, 09:15 ) *

Det är ju knappast så att de här kropparna legat i komposter i polska köksträdgårdar. De är begravda i massgravar - fast här kanske den ryska termen känns lite mildare: brödragravar. Det är ganska rimligt att anta att någon form av ritual iakttagits, att de döda vigts för sista vilan. Sen, när det gäller att ta hem kropparna, så vet åtminstone inte jag varifrån soldaterna kom. Är det svenskar? De stred för Sverige, men det kan ju lika gärna ha varit regementen uppsatta av sachsiska krigsfångar eller värvade livländare. Det är klart att det är rimligt att tänka sig något slags minnesmärke, men att "ta hem" kropparna är inte meningsfullt. Jag misstänker fortfarande att det här rör sig om skattjakt. Folk som hoppas kunna sälja gamla vapen eller uniformsspännen och därför börjat gräva i gamla soldatgravar.
Darkwand
Herregud! Aftonbladet påstår ju att det tog 17.000 svenskar om så var fallet hade slaget vid Kalisz varit en större katastrof än Poltava.

Det är nära nog 100% säkert att dom fick en kristerlig begravning då sverige var en evangelisk stormakt vid den här tiden.
Yxa
QUOTE (Darkwand @ Nov 5 2006, 12:42 ) *
Herregud! Aftonbladet påstår ju att det tog 17.000 svenskar...
Vilket är rätt imponerande med tanke på att det bara var runt 4300 svenskar på plats. Men sen är det ju det skillnad på en 1700-tals svensk och en 1700-tals svensk soldat. Legoknektar och annekterade trupper var väl fortfarande rätt vanligt så det är inte alls omöjligt att det fanns 17000 soldater under svensk flagg, men av dessa var en minoritet svenskfödda (sen kanske man bör kolla hur sveriges gränser såg ut anno 1706 - vissa av dessa fallna svenskar bör nog skickas hem till Finland och/eller Baltikum och inte till Sverige).
Handvulp
Som många påpekat så kan det varit soldater under Svensk flagg, men inte nödvändigtvis rikssvenskar. Det beror till stor del på att Sverige under denna tid använde sig av väldigt mycket värvat folk, som kom från många ställen I europa. Sedan så var religionen något man tog rätt hårt på under denna tiden, och även om det var fiendesoldater, så kunde man knappast drömma om att begrava dem utan någon som helst ritual eller gudstjänst. Det som är vidrigt här är att man överhuvudtaget orkat gräva upp dem igen, detta borde klassats som en grav, och gravfrid respekteras. Och när det gäller minnesmärken skulle vi ha en hel drös av dem ute I europa om vi skulle sätta upp en sten eller märke på ställen där soldater under Svensk flagg har trampat fram och dött.

Märk väl att vi inte heller betedde oss som några änglar direkt när vi var därute. Det finnes bland annat ett gammalt tyskt ordspråk som härrör från det 30 åriga kriget, som användes för att skrämma barn. Kommer inte ihåg exakt hur ordalydesen var nu igen men det gick något I stil med att "Gå nu och lägg dig, annars kommer Svensken och tar dig." Så det kanske finnes en viss tanke med att vi inte har minnesmärken på direkt alla ställen i Europa.

QUOTE (Yxa @ Nov 5 2006, 14:23 ) *

Vilket är rätt imponerande med tanke på att det bara var runt 4300 svenskar på plats. Men sen är det ju det skillnad på en 1700-tals svensk och en 1700-tals svensk soldat. Legoknektar och annekterade trupper var väl fortfarande rätt vanligt så det är inte alls omöjligt att det fanns 17000 soldater under svensk flagg, men av dessa var en minoritet svenskfödda (sen kanske man bör kolla hur sveriges gränser såg ut anno 1706 - vissa av dessa fallna svenskar bör nog skickas hem till Finland och/eller Baltikum och inte till Sverige).

Blir lite knepigt där, eftersom på den tiden så var ju inte de ställena Finland eller Baltikum, de var ju faktiskt Sverige ;) Och var man född på någon av de ställena, så var man ju född Svensk, om man skall se väldigt tekniskt på det. Sedan att nationskänslorna inte var så väl grundade under denna tiden är ju en annan femma. Nationer i sig under denna tiden var ett relativt nytt påfund. Folk som bodde i vad vi idag ser som Sverige, såg sig inte nödvändigtvis som Svenskar, utan mer som Dalkarlar eller Bohuslänningar eller Upplänningar, helt beroende på vart ifrån vårt avlånga land som man härrörde. smile.gif
Yxa
QUOTE (Handvulp @ Nov 6 2006, 16:28 ) *
QUOTE (Yxa @ Nov 5 2006, 14:23 ) *

Blir lite knepigt där, eftersom på den tiden så var ju inte de ställena Finland eller Baltikum, de var ju faktiskt Sverige ;) Och var man född på någon av de ställena, så var man ju född Svensk, om man skall se väldigt tekniskt på det.

Var det inte det jag sa - om än inom parantes?

Folk som bodde i vad vi idag ser som Sverige, såg sig inte nödvändigtvis som Svenskar, utan mer som Dalkarlar eller Bohuslänningar eller Upplänningar, helt beroende på vart ifrån vårt avlånga land som man härrörde. smile.gif

Och det var det som var min poäng - skulle de dödas släkter hellre se att kvarlevorna skickades till dagens Sverige eller till de verkliga hemorterna (oavsett vilket land de må ligga i idag) om de nu måste flyttas? Tror svaret på den frågan är rätt enkel.
Triggerpuller
Huvuddelen av truppen skall ha bestått av sachsiska, franska och schweiziska krigsfångar. Dessutom säger nån på Skalman.nu att Norra Skånska Kavalleriregementet skulle ha deltagit.

(Skulle dra ett skämt kring skåningars etnicitet här men struntar i det.)
EO4
Till yttermera visso fanns det gott om svenskresta minnesmärken på huvuddelen av de slagfält som betrampats av "Lejonet från Norden" och "Den Skägglöse Dunderguden" m fl. Sven Hedin och andra bemedlade nationalister åkte centraleuropa runt med råg i ryggen och ristningar i bohusländsk granit, utgjutandes bombastiska minnesord över de som inte kunde svika utan blott falla.

Sedan dess har två världskrig och 50 års kommunistiskt styre förstört en hel del av dessa minnesmärken.
Krook
Tidigare 1706, vid Fraustadt deltog:
Närke-Värmlands regemente
Norra Skånska kavalleriregementet
Krassows dragoner
Kronobergs regemente
Västmanlands regemente
Västerbottens regemente
Nylands kavalleriregemente
och en del mer

De 10000 mannen under Rehnskiölds befäl var fördelade på 10 bataljoner indelt infanteri jämte 37 skvadroner kavalleri och dragoner, drygt hälften från Sverige och Finland, resten från Bremen, Pommern och Verden. Han disponerade också två skvadroner valacker, det vill säga polska ryttare.

Dessa utgjorde en tredje del av den svenska armén i Polen 1706 och man kan ju anta att fördelningen var liknande senare i Kalisz. Generalen Mardefeldt deltog i Fraustadt och sedan i Kalisz.

Källa: Svenska slagfält.

/K
Schalldämpfer
Herregud! Aftonbladet påstår ju att det tog 17.000 svenskar om så var fallet hade slaget vid Kalisz varit en större katastrof än Poltava.

Historielösheten skördar nya segrar! Vad sägs om lite allmänbildade jounalister?
Syster Håkan
Som princip sak så borde dom bli uppgrävda och begravda i helgad gord, entingen där eööer här hemma där som kom i från.
eskil
QUOTE (Syster Håkan @ Nov 8 2006, 01:39 ) *
Som princip sak så borde dom bli uppgrävda och begravda i helgad gord, entingen där eööer här hemma där som kom i från.

Med tanke på att de begravdes på 1700-talet så är jag övertygad om att jodren där de ligger redan är helgad.
Syster Håkan
QUOTE (eskil @ Nov 8 2006, 09:30 ) *

Med tanke på att de begravdes på 1700-talet så är jag övertygad om att jodren där de ligger redan är helgad.

Förvisso men man vet aldrig.
EO4

Låter som en dyr princip att efterleva. Som uppvärmning får vi väl börja med att leta rätt på alla som strök med i Jämtlandsfjällen 1718-19. Sedan är det väl dags att väcka liv i Fälting och Franzén för att leta rätt på Ulven...
Erik_G
QUOTE (EO4 @ Nov 8 2006, 14:55 ) *

Låter som en dyr princip att efterleva. Som uppvärmning får vi väl börja med att leta rätt på alla som strök med i Jämtlandsfjällen 1718-19. Sedan är det väl dags att väcka liv i Fälting och Franzén för att leta rätt på Ulven...

Ulven är väl bärgad för länge sedan, om det är den minsprängda ubåten du syftar på?

Men det stämmer nog att jorden där soldaterna vilar idag är helgad enligt konstens alla regler. De hade väl fler präster än läkare med sig på den tiden smile.gif

Nog skulle väl staten kunna kosta på sig ett minnesmärke om nu polackerna i området vill bli påminnda om det tidigare herrefolket från norr biggrin.gif

Jag tycker iallafall att kvarlevorna ska stanna där de är, och jag ser ingen större anledning att göra arkeologiska utgräcningar där heller. Vapen och utrustning från den tidsepoken finns väl relativt väl dokumenterat redan? Låt stackarna som levde och dog för Sverige vila i frid, om det inet finns mycket bra skäl til någon undersökning.
Är det så att man absolut måste gräva en motorväg just där eller så, får man väl flytta på kvarlevorna då, och lägga dem i vigd jord på annan plats, företrädelsevis i närheten.

/E
Ragulin
En liten plakett vid platsen hade man väl kunnat kosta på sig, tycker jag. Det rör sig trots allt av en grav i vilken en massa öden fann sin sista vila. En uppgrävning och "hemtransport" låter verkligen långt ute, och med tanke på de skiljda nationaliteterna som slogs under svensk fana vid tidpunkten inte heller särskilt relevant.
Lfskbat
Tycker definitivt att en hedervärd liten plakett eller något i den stilen borde vara på sin plats, hör lite till god ton! dry.gif
|MP-SÄK-gb|Nicklasson
Kan se att de inte gör så mycket om man tar "hem" dom eller inte. Men lite intresse bör man väl visa. Att det ska behöva vara polackerna som reser en minnessten vet jag inte om jag tycker om... brow.gif
VJ9
blyg.gif Man kanske skulle skriva lite om alla miljoner polacker, balter och ryssar som vi "svenskar" hade ihjäl på den tiden blink.gif Det står inget om detta i våra historieböcker!
pjäsmannen
QUOTE (VJ9 @ Dec 7 2006, 13:58 ) *
blyg.gif Man kanske skulle skriva lite om alla miljoner polacker, balter och ryssar som vi "svenskar" hade ihjäl på den tiden blink.gif Det står inget om detta i våra historieböcker!

Knappast milijoner av dessa Slaver. Men på den tiden var inte ett mänisko liv så myckert värt.Speciellt inte om man kom från dessa länder

QUOTE (Erik_G @ Nov 8 2006, 15:57 ) *
QUOTE (EO4 @ Nov 8 2006, 14:55 ) *

Ulven är väl bärgad för länge sedan, om det är den minsprängda ubåten du syftar på?

Men det stämmer nog att jorden där soldaterna vilar idag är helgad enligt konstens alla regler. De hade väl fler präster än läkare med sig på den tiden smile.gif

Nog skulle väl staten kunna kosta på sig ett minnesmärke om nu polackerna i området vill bli påminnda om det tidigare herrefolket från norr biggrin.gif

Jag tycker iallafall att kvarlevorna ska stanna där de är, och jag ser ingen större anledning att göra arkeologiska utgräcningar där heller. Vapen och utrustning från den tidsepoken finns väl relativt väl dokumenterat redan? Låt stackarna som levde och dog för Sverige vila i frid, om det inet finns mycket bra skäl til någon undersökning.
Är det så att man absolut måste gräva en motorväg just där eller så, får man väl flytta på kvarlevorna då, och lägga dem i vigd jord på annan plats, företrädelsevis i närheten.

/E

Jag jobbar med en Polack som kommer infrån Krakow.Och han säger att när det är stora högtidsdagar så brukar Bönderna gå till dom kännda massagravar och lägga lite blommer.Oavsätt om det ligger Svenskar eller Tyskar där
Men en skamm att vi i Sverige inte gör ett monument över dessa hjältar som gav sitt liv för vårat fosterland worthy.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.