Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vad gör en "brat"
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2
Qaz
Jag ska på maskerad imorgon och tänkte klä ut mig till en brat i rosa skjorta och backslick hår. Det jag skulle behöva veta är om det finns några andra accesoarer som funkar och hur jag ska prata, fraser, ord, namndropping och sånt.
Amfibieslusken
Ja, jag har en fras till dig: "Pappa betalar".
Fk Satan
Dricker helrör, sprutar ned tjejer med champange, slickar bort champangen från flickor.
Slöbevakarn
Tänk överklass snobbarna på Hey Baberiba.
Nestor
QUOTE (Qaz @ Nov 3 2006, 18:05 ) *
Jag ska på maskerad imorgon och tänkte klä ut mig till en brat i rosa skjorta och backslick hår. Det jag skulle behöva veta är om det finns några andra accesoarer som funkar och hur jag ska prata, fraser, ord, namndropping och sånt.

Släng in engelska låneord i var och varannan mening.
Överdriv användandet av "aaaa", "asså", "typ".
(Tugga tuggummi överdrivet tydligt.)
Skryt om allt som går att skryta om.
Klaga hödjutt om att det "är så mycket pack på Stureplan".
Prata om hur bra skidåkningen i St.Anton och Chamonix är.

Hade du haft mer tid på dig, så är "Tjuvarnas Marknad" av Hr. Jan Guillou att rekkomendera för en bra beskrivning av brats.
Lockwed
Det funkar också att beté sig som killen i burgerking reklamen.
Tyck att allting är naaaajs och glöm inte det lite småfjolliga och nasala sättet många av dom pratar på.
BA02
När jag hör ordet "brats", tänker jag genast på en tröja över axlarna och ärmarna knutna på bröstet
GD1
Vita skor! Ingen riktig brat skulle ha på sig ett par svarta skot. Annars är ju ett par solglasögon i håret alltid rätt.
Beskriv gärna världen som om alla var du. Sakna förståelse för att alla inte har pappas plånbok.
Tveksamt om en brat har gjort vpl, kanske flottan.
Nestor
QUOTE (GD1 @ Nov 3 2006, 20:52 ) *
Vita skor! Ingen riktig brat skulle ha på sig ett par svarta skot. Annars är ju ett par solglasögon i håret alltid rätt.
Beskriv gärna världen som om alla var du. Sakna förståelse för att alla inte har pappas plånbok.

Det ska tilläggas attsolglasögonen i regel är av den där överdimensionerade modellen.
twintip
Prata inte om pengar... Det gör bara fattiga människor.
Hoffsten
QUOTE (Nestor @ Nov 3 2006, 21:32 ) *
QUOTE (GD1 @ Nov 3 2006, 20:52 ) *

Det ska tilläggas attsolglasögonen i regel är av den där överdimensionerade modellen.

precis, alltså pilot-modellen.

En sak du garanterat måste skaffa är en scarf!
Munken_swe
Om du inte är blond så måste du ju färga det med sån där tillfällig hårfärg man kan köpa i vanliga affärer. Alla överklassungar är ju blonda navy2.gif
Amfibieslusken
Glöm inte urblekta jeans och en livrem från Tiger med deras logga i största möjliga format som spänne.
twintip
Tiger är ju rätt billigt. Satsa på Gucci!
TheKL
Ikke tiger!! Det kör alla 15 åriga små killar med! Gucci eller Armani.. En Breitling eller Rolex klocka skulle ju vara helt okej, dock så är det väl lite dyrt att köpa till en maskerad.
Berätta hur pass bra du är på golf och när du och din polare brukar ta en sväng till St-tropez för att festa.
Gator
QUOTE (TheKL @ Nov 4 2006, 00:14 ) *
en sväng till St-tropez för att festa.

Icke! St. Tropez benämnes i dessa sammanhang "Troppan", precis som Hotel Diplomat i Åre blir "Dippan".
HV.gif
TheKL
QUOTE (Gator @ Nov 4 2006, 14:12 ) *
QUOTE (TheKL @ Nov 4 2006, 00:14 ) *
en sväng till St-tropez för att festa.

Icke! St. Tropez benämnes i dessa sammanhang "Troppan", precis som Hotel Diplomat i Åre blir "Dippan".
HV.gif

Är ju bara en simpel Norrköpings bo så kan ju inte tänka på allt! blyg.gif
BlackIce
Kolla in den här filmen! Plugga in lite repliker och betoningar från den och du kommer bli den där "sssschukt sssschöna killen"

I huvudet på en brat
Kottovitj
Årets tråd 2006? Tack!

Hoho!
Schmutte
RESUMERA FESTEN!! fun_icon_nana.gif
Nestor
QUOTE (Schmutte @ Nov 5 2006, 19:11 ) *
RESUMERA FESTEN!! fun_icon_nana.gif

Bilder frågas, kom.
Qaz
Det blev riktigt lyckat. Mina kompaisar sa att det aldrig varit så rädd för mig. Jag är sosse i vanliga fall och mina kompisar är ännu mer vänster så det här var lite mer skrämande än zombies och spöken.

Jag pratade med lite stockholmsdialekt och drog lite av ovan nämnda fraser. Det gick rysningar bland folket då. Bäst blev det nog när jag tog fram skumpan (mouserande vin 50kr, pappa betalade) och berättade om när jag var på "troppan" med Madde och Martin Dahlin.

Tack för alla tipsen, de funkade jättebra
Schmutte
Några bildeR??

Vad hade du på dig? Hur såg du ut?
Snabeldraken
nog för att festen är över men måste tipsa om stureplanseliten http://bubblare.se/stureplanseliten/
Psilander
Den här tråden är nästan hets mot folkgrupp smile.gif

http://www.selectedgeneration.com/

http://www.stureplan.se
Andreas
QUOTE (Snabeldraken @ Nov 6 2006, 17:18 ) *
nog för att festen är över men måste tipsa om stureplanseliten http://bubblare.se/stureplanseliten/
Råkar vara (varit) bekant med två av de som ses i klippet och såvida de inte gift sig rikt/motsvarande så handlar det snarare om hyresrätter och radhus än flådiga bostadsrätter och lyxvillor så att säga, inte för att det nödvändigtvis förtar humorn i sammanhanget men... :P
TheKL
QUOTE (Andreas @ Nov 6 2006, 22:44 ) *
QUOTE (Snabeldraken @ Nov 6 2006, 17:18 ) *
Råkar vara (varit) bekant med två av de som ses i klippet och såvida de inte gift sig rikt/motsvarande så handlar det snarare om hyresrätter och radhus än flådiga bostadsrätter och lyxvillor så att säga, inte för att det nödvändigtvis förtar humorn i sammanhanget men... :P

De två som ägnade sig en del åt att spruta?
Nestor
QUOTE (Psilander @ Nov 6 2006, 19:38 ) *
Den här tråden är nästan hets mot folkgrupp smile.gif

http://www.selectedgeneration.com/

http://www.stureplan.se

Herre min skapare...de har börjat organisera sig blink.gif

*rotar fram mina ful-kläder och förbereder försvaret*
DaRaven
http://bubblare.blogspot.com/2006/11/greve...p-bubblare.html

Den här killen brukar alltid sitta runt Stureplan och fika med ett gäng snygga tjejer.. Alltid! Jobbar i krokarna så ser honom jämt.
Strv S
Herregud detta är nästa för mycket, blink.gif Nestor vill du ha en allierad?
Hotel Charlie One
Alltså... har man inte redan sett allt detta på det glada 80-talet?

(Vi som hade förmånen att få vara med på den tiden)
Psilander
Även om jag gillar och sympatiserar med Stureplansfolket så tyckte tom jag att "grevens" film var lite för mycket, dessutom är han inte greve, inte ens representerad i riddarhuset.

Även om han gör en bra karikatyr av sig själv.
TheKL
QUOTE (Psilander @ Nov 7 2006, 21:12 ) *
Även om jag gillar och sympatiserar med Stureplansfolket så tyckte tom jag att "grevens" film var lite för mycket, dessutom är han inte greve, inte ens representerad i riddarhuset.

Även om han gör en bra karikatyr av sig själv.

Det är ju iofs lite pinsamt att kalla sig Greve men att inte ha släktens vapensköld i "riddarhusriksdagen"...
Psilander
Läs mer

Tyvärr så har adeln avskaffats av klåfingriga riksdagsmän, men redan 1974 upphörde konugens rätt att adla.

Det är ett av de värsta etikettsbrotten att utge sig som adlig fast man inte är det, nästan som en del som nyttjar sin mors adelsnamn då fadern är en "vanlig" människa och adelskapet ärvs alltid på svärdsidan.
TheKL
QUOTE (Psilander @ Nov 7 2006, 22:12 ) *
Läs mer

Tyvärr så har adeln avskaffats av klåfingriga riksdagsmän, men redan 1974 upphörde konugens rätt att adla.

Det är ett av de värsta etikettsbrotten att utge sig som adlig fast man inte är det, nästan som en del som nyttjar sin mors adelsnamn då fadern är en "vanlig" människa och adelskapet ärvs alltid på svärdsidan.

Nu är det ju så här att om din Mamma är adlig så kommer du vara aldig men inte dina barn. Själv tillhör jag släkt nr 1579. Alltså adlades släkten nångång under början av 1700-talet.
Dock så beter man ju sig inte som pojkarna i "filmen" ovanför bara för man har ett adligt efternamn.
Psilander
Det beror ju på, är du född utanför äktenskapet så får du din mors adelskap, men är född inom äktenskapet med ofrälse far så blir du inte adlig.

Det jag menar är barn till frånskilda föräldrar där modern varit adlig.

Nr: 1579
Adliga ätten Lindencrona

Ingress
Svensk ätt från Jönköping, vars stamfader är borgmästaren därstädes Sven Månsson, känd 1531. En avkomling i femte led till honom, överstelöjtnanten och kommendanten i Karlshamn Gudmund Lindeblad (1669–1739), adlades Lindencrona 1719 15/5 och introducerades samma år. Ätten har gemensamt ursprung med de utslocknade adliga ätterna Strömberg (nr 365 och 870) samt med de likaledes utslocknade friherrliga och grevliga ätterna Stromberg (nr 118 respektive 50).

TheKL
QUOTE (Psilander @ Nov 7 2006, 22:44 ) *
Det beror ju på, är du född utanför äktenskapet så får du din mors adelskap, men är född inom äktenskapet så blir du inte adlig.

Det jag menar är barn till frånskilda föräldrar där modern varit adlig.

Okidoki!
Hans Engström
I och med att adeln idag inte besitter någon form av skydd från staten, så borde det vara fritt fram för dom att välja in folk i riddarhuset.
Syster Håkan
QUOTE (Strv S @ Nov 7 2006, 17:43 ) *
Herregud detta är nästa för mycket, blink.gif Nestor vill du ha en allierad?

Nestor du är inte ensam, vi kan få fler mot dessa onda varelser. 8.gif
Psilander
Vad är det för fel på brats?

Jag har umgåtts en hel del med dem och vad är de för fel att ha roligt och klä sig snyggt?

Eller är det bara Svensk avundsjuka mk1 som lyser igenom, men då vill jag orientera om att den är avskaffad sedan 17 september 2006.
Nestor
QUOTE (Psilander @ Nov 8 2006, 19:51 ) *
Vad är det för fel på brats?

Jag har umgåtts en hel del med dem och vad är de för fel att ha roligt och klä sig snyggt?

Eller är det bara Svensk avundsjuka mk1 som lyser igenom, men då vill jag orientera om att den är avskaffad sedan 17 september 2006.

Mjaaa...
Det jag mer stör mig på är "sättet".
Strv S
jo, man kan ju säga att det är där skon klämmer.
TheKL
Vissa kan ju faktiskt spela över lite ...
Ignis nitidus
Man ska alltid säga ifrån om man tycker folk beter sig dåligt, men jag måste säga att
"bratsen" och "snobbarna" nästan verkar vara något som det är OK att se ner och klanka
på.

Det talas ofta om förståelse för andra människor, det finns en förklaring till att förortskidsen
stjäl mobiltelefoner är odrägliga mot jämnåriga, det beror inte på ren ondska.
Men när vi däremot talar om folk som har lite mer pengar än genomsnittssvensson (eller
helt enkelt väljer att spendera pengarna annorlunda) då behöver vi inte känna med de
eller förstå deras livssituation.

Det finns folk som beter sig illa inom alla kretsar och socialgrupper och jag tycker inte att man
ska acceptera dåligt beteende, men om man verkligen vill kunna känna med alla människor och
förstå samhället flera plan, då måste man både förstå fattiga, svenssons och rika.

Jag vet inte vad det beror på att man kräver högre moral av rika, kanske är det ett arv från
förr i tiden när rikt folk var fint folk.
Magasinstopp
Man blir mörkrädd , när man ser filmklippen. laugh.gif
Nog för att man bor i en bondhåla och inte har så bra inblick i vad som är hippt och vad som är ohippt.
Frågan är dock: Spelar de dumma eller är de verkligen det???
martinator
Lite OT

QUOTE (TheKL @ Nov 7 2006, 22:18 ) *
Nu är det ju så här att om din Mamma är adlig så kommer du vara aldig men inte dina barn. Själv tillhör jag släkt nr 1579. Alltså adlades släkten nångång under början av 1700-talet.
Dock så beter man ju sig inte som pojkarna i "filmen" ovanför bara för man har ett adligt efternamn.

Nu förhåller det sig som följer. Adelskapet förs vidare genom den manliga delen av familjen, och endast genom denna. Således är du INTE adlig om din mamma är det. Du kan däremot enligt lag välja att ta din mammas flicknamn som ditt efternamn. Du kommer dock inte att vara mer adlig för det och kommer inte att tas upp i adelskalendern. Du kan inte heller söka de stipendier som riddarhuset delar ut eftersom du inte är upptagen.

Adelskapet är också inbördes indelat i rang. Således tillhör man antingen en Grevlig, Friherrelig, Adlig ätt, eller kommendörsätt. Inte bara en adelsätt nr xx. Vidare förekommer det att huvudmannen i familjen och hans familj har en rang högre än övriga grenar av familjen. tex tillhör huvudmannen för Friherreliga ätten Nr 230, Grevliga ätten Nr 128. Samma ska gäller för adliga ätter där huvudmannen kan vara friherre.

/martinator
vars mamma tillhör Friherreliga ätten Nr 230
och vars mormor är född Grevliga ätten Nr 3
Detta medför att delar av min ätt har en synerligen intressant historia.
För mer info se Riddarhusets hemsida
Sperens
QUOTE (Nestor @ Nov 3 2006, 19:33 ) *
Prata om hur bra skidåkningen i St.Anton och Chamonix är.
Skidåkningen är ju faktiskt fenomenal i Chamonix, förhoppningsvis så blir det återbesök i Februari. happy.gif
TheKL
QUOTE (martinator @ Nov 8 2006, 22:24 ) *
Lite OT

QUOTE (TheKL @ Nov 7 2006, 22:18 ) *

Nu förhåller det sig som följer. Adelskapet förs vidare genom den manliga delen av familjen, och endast genom denna. Således är du INTE adlig om din mamma är det. Du kan däremot enligt lag välja att ta din mammas flicknamn som ditt efternamn. Du kommer dock inte att vara mer adlig för det och kommer inte att tas upp i adelskalendern. Du kan inte heller söka de stipendier som riddarhuset delar ut eftersom du inte är upptagen.

Adelskapet är också inbördes indelat i rang. Således tillhör man antingen en Grevlig, Friherrelig, Adlig ätt, eller kommendörsätt. Inte bara en adelsätt nr xx. Vidare förekommer det att huvudmannen i familjen och hans familj har en rang högre än övriga grenar av familjen. tex tillhör huvudmannen för Friherreliga ätten Nr 230, Grevliga ätten Nr 128. Samma ska gäller för adliga ätter där huvudmannen kan vara friherre.

/martinator
vars mamma tillhör Friherreliga ätten Nr 230
och vars mormor är född Grevliga ätten Nr 3
Detta medför att delar av min ätt har en synerligen intressant historia.
För mer info se Riddarhusets hemsida

Hehe har bra koll på det där, va i riddarhuset förra sommaren faktiskt och satt på nått trist möte som varade i ca 3 timmar, man berätta t e x en historia om en helt ointressant släkting som levde för ett tag sen.. dry.gif
Dock är ju faktiskt riddarhuset en väldigt fin byggnad, både själva "riksdagen" och matsalen.
Det finns ju endel som utgör sig för att va adliga även fast det bara är huvudmannen i släkten som är adlig..
martinator
Nu kommer jag säkert få en massa påhopp och kommentarer om detta men jag har en liten åsikt i ämnet "BRAT" jag gärna vill förmedla.

Har noterat att "BRATsen" till största delen inte utgörs av den svenska adeln, utan av vad man skulle kunna kalla den efterföljande överklassen/makteliten. Med detta menar jag att adeln på områden som makt och rikedom tappat stort i ett historiskt perspektiv sett. Det som skiljer dessa nyrika ungdomar från adeln är att deras föräldrar sällan haft pengar, och med dessa den medföljande makten, under sin uppväxt. Följdaktligen har de inte vetat hur man hanterar situationen och inte kunnat överfört kunskapen till sina barn heller. För med pengar följer inte automatiskt stil och klass. För mycket pengar leder ofta till ett ganska odrägligt beteende som jag inte återfinner i samma utsträckningen inom adelen. Som flitig besökare i de tre klasserna, lantisar, nyrik och adel så ser jag betydligt fler likheter mellan lantisar och nyrik i beteende än mellan några andra klasser. Iaktaglesen kan enkelt göras sommartid genom att först besöka tex Jägersbo och sedan Båstad. Exakt samma typ av människor, full, burdusa, otrevliga, slagsmålsbenägna. Det enda som skiljer är inehållet i glaset. på jägersbo utgörs det av öl och hemmbrännt, i båstad av champagn och köpevodka, dessutom i den oehört vidriga och osmakliga kombinationen med RedBull. jag hyllar på något sätt inte adeln här utan ville bara klargöra min syn på var jag anser bratsen stå på smahällets stil och etikett-stege. De tror de vet vad stil och etikett är, men de har ofta så fel att det blir komiskt.

Ett exempel är Du och Ni varinaterna. Man tror att NI är en finare form, man hänvisar till något historikst faktum, men förr sa man endast NI till tjänstefolk. Övriga titulerades med Herr, Fru, eller titel tex. Direktörn, Doktorn, Friherre mm. Således är det snarare nedsättande att kalla någn vid NI.

nu väntar jag på jag > bash.gif <alla andra

/martinator
DaRaven
Fast titeln "Herr" är dock begränsad till Serafimerriddare.. Om vi nu ska vara lite kinkig med Svensk formalia ;)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.