Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Däckbyte
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Vc_90
Köpte ny bil för några veckor sedan. Till denna hörde ett par sommardäck på LM-fälg samt ett par vinterhjul på stålfälg.

När det för några dagar sedan blev dags för däckbyte fick jag höra av arbetskamrater att jag inte kan använda samma bult utan är tvungen att köpa nya. De ser enligt herrarna messerschmitt (f'låt Danne) olika ut till LM-fälg och stålfälg. Stämmer detta eller är jag utsatt för ett redigt practical joke? biggrin.gif
tinhead
Det beror på..
En del lättmetall fälgar har så tjockt gods så att bulten inte når nog långt in.
Sedan kan det vara olika i vinkeln mellan bult och hålet.

Men du kan lätt kolla genom att ta loss en bult å se genomsticket mm..
Glöm inte att efterdra lättmetallfälgar efter nåra mil.. annars tappar man bultar å det kan gå illa :(
Vc_90
Mao får jag lämna in den för byte iår?

Finns inte en sportmössa att jag kan bedöma det själv.
Särimner
Är du osäker så lämna in "stålsvinet". Det är bättre att stå med blossande kinder och ha gjort bort sig än att chansa att det är rätt bultar för att sedan se hjulet komma rullande förbi bilen på motorvägen. Jo jag vet PRECIS vad jag pratar om...
krp_swe
påpeka din frågeställning när du lämmnar in den så dom kollar.. annars stressar dom bara dit fälgarna med tillhörande bultar utan att tänka så mkt.. tro mig jag vet hur det går till..
Vc_90
Tackar! Däckbyte bokat och mycket riktigt behövde de notera att de skulle kolla bultarna.

Men rackarns vad jag skall byta själv i fortsättningen...

Edit: Kruppfingrar
Kylskåp
När vi ändå är inne på ämnet att byta däck. Gjorde det på lilla corsan häromdagen och märker efter en kvarts slit att jag satt på framhjulen på fel sida. HF hamnade till vänster och VF hamnade till höger. Pilen man ser på däcket som ska symbolisera däckets rotationsriktning är alltså åt fel håll. Gör detta något?
Hans Engström
QUOTE (Kylskåp @ Nov 5 2006, 04:22 ) *
När vi ändå är inne på ämnet att byta däck. Gjorde det på lilla corsan häromdagen och märker efter en kvarts slit att jag satt på framhjulen på fel sida. HF hamnade till vänster och VF hamnade till höger. Pilen man ser på däcket som ska symbolisera däckets rotationsriktning är alltså åt fel håll. Gör detta något?

Du dör antagligen inte på grund av detta, men det kan vara värt att byta tillbaka snart. Framförallt har det väl (enligt vad jag fått mig itutat) effekt på regnegenskaperna.
HvPrsk
QUOTE (Hans Engström @ Nov 5 2006, 05:08 ) *
Du dör antagligen inte på grund av detta, men det kan vara värt att byta tillbaka snart. Framförallt har det väl (enligt vad jag fått mig itutat) effekt på regnegenskaperna.

Ja, det har ju med mönstringen på däcken att göra. Sen slits ju däcken olika med hänsyn till balanseringen och av den anledningen är det bra om dom sitter på "rätt" plats år efter år.

- HvPrsk
tinhead

Det är väldigt obra..
Inte bara regn utan det är många egenskaper som förändras.
Har du otur så är däckstommen byggd efter rotationsriktningen och nu kör du den baklänges..

Ut å byt!

Däck utan rotationspil kan man däremot sätta var man känner för det, speciellt bra om man vill få ett jämt slitage.
Men det verkar som dom däcken försvinner mer och mer.

Du får ju ett extra 30min träningspass ;)
Drv/Gunner Wedberg

Om du har dubb, riskerar dubben att lossna, då de är förankrade så det tål belastning åt ett håll. Tänk lite hur djurs klor är konstruerade. Bra grepp åt ett håll, mycket lite åt anndra hållet.

Mvh Wedberg
Schalldämpfer

Jag gjorde likadant för några år sedan. upptäkte det första dagen jag skulle köra i slaskigt väglag. Däcken var konstruerade för att via mönstret kasta ut vatten, slask och annat obra åt sidorna. (Det såg väldigt finurligt ut i reklamen i alla fall...) Problemet var att nu kastade däcket in det slippriga slasket under sig självt, med effekten att jag konstant körde runt på en "kudde" av vattning halvsmält snö. Det räckte med att titta lite elakt på gaspedalen under körning för att man skulle spinna loss...
LtLag
Och glöm inte att bästa däcken SKALL vara BAK oavsett om det är fram- eller bakhjulsdrift.
larsev
QUOTE (LtLag @ Nov 7 2006, 18:35 ) *
Och glöm inte att bästa däcken SKALL vara BAK oavsett om det är fram- eller bakhjulsdrift.

Alldeles rätt clap.gif
Man vill ju inte bli omkörd av sin egen bakvagn surprise.gif
SToH
QUOTE (LtLag @ Nov 7 2006, 18:35 ) *

Va?! Är det sant? Verkligen?
Fan också, men det var väl tur då att jag fick reda på det nu så jag hinner byta..
Hur i hela friden kan det komma sig?
*känner mig dum som en kastrull*
Ace
Jo, di säger det, di som kan...

Enkelt pedagogiskt experiment för att visa på vad som händer när fästet är sämre på bakhjulen än fram:
1 Leta reda på en gammal leksaksbil
2 Tejpa fast bakhjulen
3 Låt bilen åka nerför en ramp
4 studera hur bilen åker baklänges nerför rampen

Jag har å andra sidan alltid de bästa hjulen fram. Jag föredrar att kunna styra framför att ha en stabil bil vid inbromsning. Det krävs dock en hel del erfarenhet (läs grusvägskörning) att kunna parera en instabil bakvagn. dribble.gif

/Ace (inte riktigt klok)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.