Help - Search - Members - Calendar
Full Version: "Army strong"
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Filmsalen
Pages: 1, 2
VMI2002
[/quote]
Jag är inte alls emot allt som amerikanskt inte alls (sorry om du uppfattade det så), Jag ser bara att när det gäller den bild den amerikanska försvarsmakten vill ge av sig själv inte kanske är vad jag skulle vilka se som reklam i svensk tv för Sveriges försvarsmakt. Jag menar att ”alla” vet att USA har värden största försvarsmakt ingen påstår något annat. Ändå verkar det som att de måste proklamera sin storhet, varför är det så?
Det verkar att man känner en rädsla för omvärlden och att det man ser som en lösning och det sätt man skapar sin trygghet är genom att skrika ut sin styrka. Jag vet inte om du ser min syn på det hela eller om jag kan göra mig tillräckligt begriplig. Det är inte en allmän kritik att alla amerikaner och USA utan kanske ett tipps att sätta sig ner och ta det lite lugnare och grunda i tanken att man är tillfreds med det man kan (utan att sluta utvecklas) och bygga på sin ödmjukhet mot alla människor både vänner och fiender.
[/quote]

Nej, det var inte ditt inlagg som fick mig att hanga lapp. Det var den andra herren som tidigare pastod att han "hatade USA" da han ogillade nagon Discoverydokumentar.

Da har man riktigt tappat alla referenser - nar man hatar ett land, och 300 miljoner manniskor, darfor att man tycker mindre bra om ett tv-program......
Hannes
Säga vad man vill om jänkarna, men de är ena jävlar på propaganda.
trädet
jag måste säga att man fick uttrycket av att USA är bäst i denna film. Det är ganska sorgligt att dom måste uttrycka sig på detta sätt... Men Jänkarna är ju på sitt sätt, och dom är ju duktiga på mycket annat. men 10/10 för musiken smile.gif
C DK012
QUOTE (ekke @ Nov 2 2006, 20:11 ) *
Vad ska man säga? Dom kan det där med propaganda, jänkarna...

Säga vad man vill om forumet, men de är ena jävlar på att upprepa sig... tongue.gif
Forsberg
Jag skulle gärna se en Svensk FM-reklam som är lite mer åt "det amerikanska hållet".
In med lite mer stolthet och ära i Armén!
Jantelagen verkar återigen ha tagit över FM, efter att ha varit borta ett tag. Synd säger jag, och går och syr på nationsmärke M/94 på alla tillåtna plagg.
Calle_P
Ytterligare en amerikansk reklamfilm för armén (?). Dock inte inriktad på rekytering. Lite rörande ändå...

http://www.youtube.com/watch?v=GgCug_mPb44...ted&search=
Stocken
Medan jag tittade på filmen tänkte jag "USA må ha världens bästa soldater, men gör de alltid ett bra jobb"...

Efter ett krig någonstans... efter soldaternas "uppdraget slutfört" och befälens "utgå", vad lämnar de efter sig... krig skapar ju inte sällan nya krig...

"Historien lär oss att vi inget lär oss av historien". - Friedrich Hegel (1770-1831), tysk filosof.

/Stocken
Forsberg
Jag tycker inte att man ska lägga soldaterna till last för följderna av ett krig. Det känns som en återgång till Vietnam-tiden (med viss modifikation). Jag skulle vilja säga att USA har duktiga soldater. Speciellt för att ofta ha så kort utbildning i grunden (10 veckor Basic Combat Training och 13 veckor Advanced Individual Training) innan de skeppas till kriget.
Skall man lägga någon till last för krigets följder skall det vara politikerna, ledarna.

OT:
Att krig leder till krig, ja, så har det väl alltid varit, eller? Kriget är lika gammalt som mänskligheten. Väpnade, våldsamma konflikter kommer existera så länge det finns människor. Vad kan vi göra? Slåss för att det i så liten utsträckning som möjligt ska drabba civila. Att krigets offer blir så få som möjligt och att grymheter stoppas.

Mina 0.02
odenmedic
QUOTE (Calle_P @ Jun 23 2007, 18:35 ) *
Ytterligare en amerikansk reklamfilm för armén (?). Dock inte inriktad på rekytering. Lite rörande ändå...

http://www.youtube.com/watch?v=GgCug_mPb44...ted&search=

Anheuser-Busch's 'Applause' Super Bowl Ad 2005

Speciellt för att ofta ha så kort utbildning i grunden (10 veckor Basic Combat Training och 13 veckor Advanced Individual Training) innan de skeppas till kriget.

Du glömde 6 månaders pre-deployment training. plus all annan training du gör som active duty och Reserve/ National Guard (minimum 39 dagar om aret)
Sandström
Måtte säga att jag iallafall blev inspirerad av den. Fick gåshud :P Varför skulle detta vara mer propaganda än den svenska rekryteringsfilmen t.ex? Okej om dom hade visat en massa skit om talibaner och grejer, men här visar dom ju trots allt bara bilder ur sina egna led.. Och vem fan bryr sig om vilket land som alltid "vinner" på Discovery Channel? Seriöst?
Stocken
Hej Forsberg

Ja precis. Jag håller med dig helt. Det är ju inga soldater/generaler som startar krig... nä det är en del politiker och andra makthavare som börjar slåss mot varandra, anser jag... slåss om makt, om naturtillgångar, kanske till och med om prestige. Och så skickar de soldaterna att slåss... makthavarna "går fria" medan soldaterna dör...

Men... å andra sidan... när världens makthungriga diktatorer vill lägga andra länder under sig, med politiska maktmedel och/eller militärt våld, hur gör man för att stoppa sådant, när förhandlingar och andra politiska verktyg inte räcker till... så vissa krig är trots allt "nödvändiga"...?

/Stocken
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.