Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Frukost
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2
falken_
Är i full färd med att fixa frukost. Sen man flyttade har man kommit ifrån sin gamla vana med att alltid, ALLTID äta havregrynsgröt med minimjölk och några mackor med ost på varje morgon i och med att man får serverad frukostbuffé varje morgon. Så nu blir det mer flingor och yoghurt och nybakta frallor. Vad brukar stå på er frukostmeny?
109 Eken
Havregrynsgröt och mackor. Går fort att fixa till (2 min i mikron) och man håller sig mätt länge
DaRaven
2 skivor lingon grova med 2 ägg och fettfri majonäs. Och en kopp kaffe såklart, följt av proteindrink med kreatin.
King Kill
Vardagar: ett par (hembakta) mackor med ost alt. leverpastej och ett redigt glas mjölk. Alternativt corn flakes med äppelmos.

Helg: Typ som ovan :P Kanske med ett ägg till om jag känner för det. Ibland lyxar jag till det med pancakes.

Har jag godis eller någon form av sockerkaka kvar sen kvällen innan så slinker det ner också.
Lindeberg
Filmjölk/fruktyoggi med flingor/müsli, anternativt manna- eller havregrynsgröt.

Därutöver en eller två smörgåsar (utan smör) med ost/skinka/leverpastej och gurka/tomat/paprika på.

Ett stort glas vatten till detta
Serg Landgren
Tycker om att käka frukost på Egg & Milk nere på hörnet. Amerikanska pannkakor med lönnsirap och kolsvart kaffe. Det är frukost det smile.gif
sleget
En påse ostbågar och en chokladkaka!

Men mer normalt: Filmjölk med sylt samt en massa fågelfrö, lin,solros,pumpa,sesam och psylliumfröer.
Ringo
En tallrik fil med Musli - snabbt och enkelt!!
eskil
Två mackor med salami och ost, Start med lättmjölk, te.
Bappelsinmannen
Förut Kaffe & Snus, numera endast Kaffe!! biggrin.gif

//Nisse
Slöbevakarn
Fil, musli och en smörgås. Sen är jag beredd att ta mig an dagen. camo.gif
Doggydriver
Först: Kaffe och snus medan man ligger i sängen och ser på morgonnyheterna. När en någorlunda medvetandegrad infunnit sig kompletteras detta med en rejäl tallrik gröt med russin i, lingonsylt och mjölk. Sen står jag mig fram till elva i alla fall biggrin.gif
Strv S
Smörgåsar och gröt brukar det bli.
PIFF
4 dl mjölk, en svätt fun light, 3 dl havregryn, knappt 1 dl kaseinprotein (gärna samma smak som saften) mixa väldigt lätt och häll i!

Vill man lyxa till det har man i lite frysta bär dribble.gif

En annan favorit är 3 dl nyponsoppa, 1 dl mjölk, en feting sked keso (neutral) och en massa havregryn!

Lite mer hardcord är annars....4 dl minimjölk, 2 msk linfröolja, 3 dl havregryn, örtsalt! camo.gif

enjoy....och kom ihåg att stavmixern är din bästa vän!
Munken_swe
Müsli (äckligt mager) och yoggi. Är rätt funkis som viktminskningsfrukost. banan_rock.gif
Munin
Frukost? Magen har i likhet med hjärnan inte fått igång alla drivrutiner än när jag vaknar så det blir brunch 2h senare eller när jag har tid. Vatten går alltid ner.

När det händer sig att en frukost slinker ner så blir det musli alt havregrynsgröt eller 2 dubbelmackor.
C DK012
Vanlig yoghurt, Kelloggs Bran Flakes, ett glas juice.
Fu Frippe
Havregrynsgröt och grovmacka utan smör, men kanske en köttbit eller en ostbit på.

KAFFE!!

Ibland mjölk och typ branflakes....

Men alltid KAFFE!! smile.gif
Omnixar
Är det bara jag som dricker välling? laugh.gif

(...fullkornsvälling alltså.. camo.gif inte spädbarns-varianten..)
Triggerpuller
Fläskgröt och barkbröd.

Eller nån vanlig sorts gröt och hårdbrödmackor. Te och vatten.
MP/Säk0405
Jag vill ha Försvarets Frystorkade frukostportion... jävlar vad god den var! Riktig lyxförpackning det!!

Nu blir det bara mackor å simpla arlaprodukter! =( Sen 3 koppar kaffe på universitetet!
CBRN-fåne
Frukost 1 (på vintern ca 04.45, annars 05.15): fil, Branflakes, två mackor med leverpastej

Frukost 2 (ca 07.30-0800): fil, müsli (Frebaco frukt) och ett par frukter

Frukost 3 (0900): En burk CC Light ...och då kan dagen börja på allvar.
wedin
QUOTE (Munin @ Nov 2 2006, 18:17 ) *
2 dubbelmackor.
Inte bara en utan två dubbelmackor dribble.gif nudge nudge
Madness
Kaffe, svart och starkt! drar hellre en stadig lunch vid 11:30 på nåt matställe...
MatsLennarth
Har man tur blir det en frukostblandning från "överskottet i garderoben".

Annars:

2 portioner havregrynsgröt (varje dag sedan 5 år eller nåt sånt), 3 grova mackor med smör o salami, mycket mjölk och en frukt (apelsin eller banan) till "efterrätt"
Riktigt gott med frukost faktiskt....
Hans Engström
Givet att jag får sova ut (händer sällan), så kan det bli:
Alt 1. bacon och ägg, baked beans, stekta tomater och stekta champinjoner, juice, rostat bröd med marmelad, te (minst 3 muggar med mjölk och socker).

Alt 2. bacon och ägg, kaffe, juice, rostbröd med marmelad, amerikanska pannkakor med lönnsirap

Beror på vilken sida av Atlanten som lockar den dagen.

Annars, CC light och/eller svart kaffe, en cigg och SvD
Kylskåp
Har inte ätit en ordentlig frukost på en skoldag de senaste 5 åren. Blandar två skopor måltidsersättning med en halv liter mjölk i en shaker och springer till tåget. Gott, näringsrikt och man är mätt ända till lunch.
Scribe
Jag har fått lära mig följande ramsa:

Eat breakfast like a king,
lunch like a prince,
dinner like a common
and snacks like a beggar

(frukost är det viktigaste målet på dagen.........ju!)

Själv äter jag yogurt, juice, mackor, frukt, kaffe och snus till frukost. Lunch hinner jag oftast inte med och middag äter jag vid 8-tiden.

Jag lever inte enligt min ramsa :(
os frontale
Havregrynsgröt med linfrön
2 Stekta ägg
STOR kopp Grönt te
Kan hända att det slinker ner en mesemacka *älska*

Lunch blir av skolmatskaraktär med en liten prottedrink till..
Minst två koppar te runt eftermiddagen.

Middag kan vara varierad, avslutas med en kopp grönt.
henke
Inget
Schalldämpfer
Är det inte jäkligt konstigt att man år efter år efter år kan äta samma sak till frukost utan att bli trött på det? Föreställ er att samma rätt till lunch vareviga dag....
CBRN-fåne
QUOTE (Schalldämpfer @ Nov 9 2006, 09:49 ) *
Är det inte jäkligt konstigt att man år efter år efter år kan äta samma sak till frukost utan att bli trött på det? Föreställ er att samma rätt till lunch vareviga dag....

Den frågan svarade en dietist på TV på för några år sedan. Det är helt olika
fysiologiska mekanismer som gör oss hungriga på morgonen och resten av
dagen. På morgonen är det mer primalt, vi behöver något för att komma igång
och det går nästan helt automatiskt.
På dagen behöver systemet retas och det gör man inte med en tallrik gröt
(om man inte är ute i skogen på dag 4 av en komaövning).
Isgubbe
En cappuccino och en nybakad croissant.
ekke
Gröt med lingonsylt och minimjölk, samt två mjuka smörgåsar med 1½ ägg på varje och sill.

Samma som varje morgon.
King Kill
QUOTE (ekke @ Nov 9 2006, 14:02 ) *
Gröt med lingonsylt och minimjölk, samt två mjuka smörgåsar med 1½ ägg på varje och sill.

Samma som varje morgon.

Sill?! Det var originellt biggrin.gif
ekke
Jodå, sill&äggmacka, bland det godaste som finns...
Dr. T-68
En sväng ner till lokala bageriet och köpa färskt bröd som tas med ost och skinka.
Till detta kaffe och nypressad apelsinjuice.
SteveO
Havregrynsgröt på vardagar. På helgen blir det oftast te och mackor
Ormtunga
Cigg, kaffe.

Sedan kanske det dyker upp något annat, man kan ju alltid hoppas.
C DK012
QUOTE (Ormtunga @ Nov 11 2006, 00:49 ) *
Cigg, kaffe.

Sedan kanske det dyker upp något annat, man kan ju alltid hoppas.

Aah, det gjorde jag också när jag var 17 och jättehäftig - lever numer efter devisen att en frukost ska vara mättande, inte bedövande. ;)
Honken
En macka med ost eller skinka och ett stort glas mjölk.
Vinter
Havregrynsgröt med kanel och mjölk ev keso, med kaffe. Gött.
Syster Håkan
I dag blev det 2 nybakade bulle men en liters chockladmjölk
Nestor
Fil, müsli, macka och ett glas mjölk.
Står man sig på ett tag.
twintip
1-4 macka(-a+or) med sylt eller honung. Iallafall på helger.

På vardagar brukar jag käka antingen:
Inget (ej hungrig)
3 Mackor med makrill (just 3 för då slipper man överdriva eller slänga makrill)
2-4 mackor med skinka
2 mackor med sylt (jordgubbssylt (smazkenz))
K-Special(nej det är inget specialförband)-flingor med mjölk
falken_
Idag blev det tårta och kaffe... mmmmm.. jättenyttigt biggrin.gif blink.gif
Nifelhel
*Gäsp* Frukost borde man kanske ta å äta... Vars ställde jag ölen nu igen?!?
dazzzero
Nyttigt ska det vara. Osötad naturell youghurt, som sylt använder man sig av några frysta osötade hallon som man värmer i micron.
Mackor med ett glykemiskt lågt index med keso på!
Kalas frukost som man står sig länge på
woxberg
gröt eller fil å musli.

på helgerna blir det oftast nybakade scones eller köpt nybakt, med brämhults.......

det är dock standard med en smoothie gjord på ca 1dl mjölk, 1 banan, samt antingen frysta jordgubbar, hallon, blåbär etc. oslagbart sött och energirikt på morgonen.
kaffe finns alltid med i termos, det brukar gå åt några koppar innan lunch. har precis upptäckt zoegas fortza och det e helt oslabart som starthjälp smile.gif.

har jag träningsvärk blir det ev kompletterat med en protein/gainer en timme efter frukost.
snodden
2 smörgåsar, havregrynsgröt (perfekt när man har brottom) med hallonsylt o vatten, typ 3-4 glas vatten o sen står man sig hela dagen
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.