-Jaha, nu skall värpliktiga inte få gå kasernvakt! Obegripligt.
Att kunna bevaka, skydda, och i värsta fall försvara ett skyddsobjekt, anser jag tillhöra det elementära i en soldats utbildning. Det är ingen garanti att personal från ”Lingonbolaget” sköter det bättre. Låt vara att det kanske är övermaga att samma personal skall göra samma arbetsuppgift under hela värnplikten, men det fungerade bra på min vpl-tid genom att vakttjänst,(liksom kupp och brandberedskap) roterades över alla kompanier, så alla soldater gjorde sådan tjänst ett flertal gånger under vpl-tiden.
Det skall erkännas att det tillhörde inte de mest uppskattade uppdragen, men fick gå ändå. Alla som har stått post vid en grind två timmar, inte få gå längre än tio steg åt varje håll, inte röka eller göra annat som kunde ta bort uppmärksamheten, liksom känslan att den där förbannade k-pisten vägde 50 Kg vid passets slut, känner till det, men uppdraget var viktigt och kanske fostrande!
Skälet ”att man inte skall utföra civila arbetsuppgifter” är minst sagt larvigt. Jag förstår invändningar när soldater med bandtraktor beordras att röja vägen till överstens
sommarstuga, eller att de skall tjänstgöra som uppassare på officerskårens fester.
Dom enda som kommer att tjäna på detta, är de privata vaktbolagen,
i övrigt urholkas FM:s kassa ännu mer! /Jan