Mig veterligen har det skett två ministermord i Europa under de senaste 20 åren, mord begågna av egna befolkningen. Jag kanske har blivit påverkad av min foliehatt som jag bar under en fest en gång i tiden. Men är det inte underligt att två så höga ministrar har blivit berövade livet i Sverige ? Är det för tidigt att spekulera i det förgångna rent historiskt/socialt eller är det dags att titta på vad som har skett i Sverige under den senaste 20 åren ett måste.
Rent historiskt så finns det många exempel på när statshuvuden/ministrar har fått betala med sitt liv när följande har skett, nämligen när det har skett ett regimskifte i ett land eller där ett regimskifte har varit "önskvärt".
"lyckade regimskiften"
Franska revolutionen
Mussolinis fall under 2:a Världskriget
"misslyckade regimskiften"
Skotten mot Abraham Lincoln (här ville man hämnas eller fortsätta inbördeskriget enligt mig)
"andra regimskiften"
Den islamska revolutionen i Iran (här gick shahen i landsflykt)
Är detta en liten foliehatt för HrH eller ska vi börja titta på vad som händer i vårat land. Om ni vill sätta en foliehatt så sätt den enbart i denna tråd. Eftersom jag gillar att betrakta lite olika skeenden även om de kan bli lite spekulativa till sin natur.
HrH