Personligen har jag svårt att se hur det kan bli billigare. Man har precis byggt om kaserner och skolhus för att inrymma OpE, så de pengarna lär man inte spara direkt. När OpE lämnar dessa så blir det ett antal byggnader lediga inne på garnisionens område som man knappast kan hyra ut till någon utanför Försvarsmakten, så hur ska man spara in pengar där? Skulle FM välja att inte använda dessa i hopp om att spara pengar så kommer väl FortV sin vana trogen att höja hyrorna för de övriga byggnaderna för att kompensera sig...
Hade man i Stockholm tryckt in hela HKV och OpE i Tre Vapen, som det talades om ett tag, så hade jag haft en viss förståelse för det. Men nu har man tydligen kommit fram till att man inte får plats, så man ska både behålla nuvarande HKV samt flytta in i Tre Vapen igen (som Operativa insatsledningen en gång lämnade för att flytta till Uppsala...).
Det var inte länge sedan som FHS flyttade ifrån gamla A1 eftersom man inte hade råd med FortVs hyror, nu ska alltså OpE spara pengar genom att flytta till FortV-hus i centrala Stockholm?
Om jag vore konspiratoriskt lagd så skulle jag misstänka att det verkliga skälet är att ett antal högre befattningshavare på OpE hellre jobbar i Stockholm än i Uppsala, men så kan det väl ändå inte vara?