QUOTE (Recon @ Jan 30 2003, 14:24 )
Det ljusförstärkande utrustning vi har i dag är väl andra generationens har jag för mig och tex 3 gen. är bättre på att hantera starkt ljus utan att ta skada.
Någon som var på mörkerstrids symposiumet för ett tag sen? Vore intressant att höra vad dom sa då sveriges förband inte har mörkerstridskapacitet idag.
Ditt inlägg gav mig en idé. Föreställ en strid mellan följande två parter, som i övrigt är lika utrustade och väl tränade för sin egen typ av "mörkerstrid":
Part A har
ljusförstärkarbaserade mörkerriktmedel och mörkerobservationsmedel
Part B har stora mängder ljuspistoler, närlys, mellanlys, grk lysgranat, art lysgranat, m.m.
Borde inte IR-siktena bli rätt så oanvändbara i den ljusa miljön som skulle uppstå, och borde inte då sidan som skjuter ljus ha fördel då det är de som kan välja hur och var ljuset ska hamna, och de dessutom är intränade på att skjuta i denna typ av ljussättning?
Edit: Ändrade "IR-baserade" till "ljusförstärkarbaserade". Tänkte när jag skrev inlägget att Part 1 specifikt
inte fick ha passiv IR-baserade ("värmekameror") riktmedel och observationshjälpmedel, men sedan gick det helt fel när jag skrev.