QUOTE (dxl @ Nov 1 2006, 00:37 )

(Mina siffror i quoten)
QUOTE (TForce @ Nov 1 2006, 00:07 )

Jag undrar vad som hände med den gamla voltaireska sentensen som lyder :
Jag avskyr dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att uttala dem.
Har tydligen blivit ?
Jag avskyr dina åsikter men jag är beredd att gå i döden för din rätt att uttala dem
bara de är PK, godkännt av partiledningen och du tycker som jag.
Exempel på icke politisk korrekta åsikter
1.
Sveriges invandringssystem är mindre effektivt jämfört med Kanadas eller
Finland. Är det fel av mig att tycka så?
2.
eller denna åsikt..detta slår ju allt......
Jag tycker det är fel att homosexuella får adoptera barn.
*Hej RFSL*
3.
Äktenskap är en förening mellan en man och kvinna och bara de får gifta sig inne
i en kyrka eftersom det står så i den "heliga boken" och att homosexuella vill gifta
sig i en kyrka verkar lika vettigt som att en färgad vill bli medlem i KKK.
*Hej Igen*
4
Kompetens före kön eller minoriteter även om resultatet medför 100% vita medelålders heterosexuella män på en arbetsplats.
*Hej FI*
5
Nu kommer mitt IPnummer att analyseras, jag registreras och svartlistas från alla jobb.
6.
Vill vi ha det så?
jag trodde vi hade åsiktsfrihet i detta land men när vi nu uppenbarligen INTE har åsiktsfrihet
då undrar jag vem som skall bestämma vad jag får tycka?
Är det min arbetsgivare?
Är det den nya regeringen?
Är det personer med massa pengar och tidningar som skall bestämma mina åsikter?
Jag misstänker att arbetsgivaren hade andra ej publicerade skäl att avskeda denna person men att tidningarna vinklar detta. För det finns ingen chans att man kan avskeda ngn bara för att
han är med i ett parti. Om så inte är fallet. Grattis ni har skapat en martyr.
Tur det är 4 år till valet 2010.
1Nä varför skulle det vara fel att tycka så? Är det ett faktum så är det ju ett faktum, sedan kan man säkert vrida och vända på det. Men att det inte skulle vara PK som du verkar vilja får det att verka är för mig främmande.
2Återigen, vad är det som är så icke PK med det. Sedan att jag tycker du har fel är väl en annan femma. Snarare så att det är jävligt PK att tycka som du i det fallet.
3.
Fast nu är det väl så att man juridiskt inte får samma villkor som homosexuell. Cermonin i kyrkan är det mig veterligen ingen större debatt om...
4Vad vill du ha sagt? Försöker du vara ironiskt så försvinner ironin eftersom du inte använder någon smily.
5Jasså? Nu är det kanske bara mina fördomar som talar, men dina åsikter delas väl utav ganska så många andra svenssons i det här landet så varför skulle du då svartlistas?
Tycker du att det vore ok att ha en utrikesminister som är medlem i NSF också eller?
Eller varför inte en integrationsminister som tycker att alla som är ifrån Iran ska bo i barracker minst tre kilometer utanför "svenskbyggd" och att alla muslimer är som cancersvulster på vårat samhälle?
Är man med i SD så har man vissa åsikter och dom åsikterna är inte ok om man ska jobba offentligt... och tur är väl det.
(min andra post kan ju tas bort, verkar inte gå att få en ordentlig riktigt bra quote ifrån Tforce)
Ja och det INTE mitt fel :(
Oj mina åsikter???? hmmm skulle nog förtydligat det här.
Nej jag menade exempel på åsikter som kanske inte är PK.
Skulle nog formulerat om mig
Är detta exempel på icke politiskt korrekta åsikter??.
Min tanke var att dra fram inflammerade exempel som jag vet att
många har känslor för.
Vad får man tycka och inte tycka utan att få sparken är väl frågan?
Skall vi drar gränser i åsikter? Nej tycker jag för vad är nästa steg?
Du ritade en grön gubbe, lade ut dem på internet men tyvärr var det ett religöst brott för en
icke nämnd religös åskådning här i världen och nu släcks den servern ner.
Helt fel att göra så tycker jag.
Jag anser att åsikter skall vara gränslösa annars är det åsiktsförtryck och vem skall
bestämma vad som är rätt eller fel? UD? Imaner från Iran? Sossar? Majoriteten i senaste valet?
Här kommer repliker....
1. Nej men tyvärr verkar många sätta likhetstecken mellan kritik av invandrare som personer och
kritik av invandringsystem. Vet många som tycker invandringen som den nu är utformad
är ett ekonomiskt och mänskligt slöseri men nämn då ett enda sk. demokratiskt parti som
försöker göra ngt konstruktivt och ta fram en lösning i det här. Här upplever jag
meningen "mångkultur bra och invadring superbra" som en helig ko.
SD anser jag har åsikten att invadringsystemet måste reformeras. Ja de har kanske medlemmar
som är tvivelaktiga i andra sammanhang men du kan ju kolla deras partiprogram.
Centern har ju tex ett brunt förflutet under 30-40 talet men ingen tittar snett på en centerpartist
eller hur? SD har ett tvivelaktigt förflutet ja men det är nuet som räknas tycker jag.
Alla som försöker föra fram åsikten att "invandring bör begränsas" upplever jag att
de inte bemötts på ett korrekt sätt rent demokratiskt. Valet 2006 skulle ju SD tigas ihjäl
och ja vi ser ju hur smart denna taktik var.
Jag kunde väldigt enkelt formulerat om frågan men vi rör oss mot en gräns här för forumet..
Nej jag röstade INTE på SD men jag anser att SD är ett demokratiskt parti.
2.
Nja eftersom homosexuella blivit en sorts "folkgrupp" enligt svensk juridik så börjar man ju undrar vad gränsen går för kritik mot denna nämnda grupp. Jag är dock fascinerad över denna grupps
lobbyframgångar. Hur många andra grupper lyckas få igenom ett lagförslag till sin fördel med tanke på remissyttrande från andra organisationer som har barn som verksamhetsområde? eller
med tanke på folkmajoriteten åsikter. (Finns säkert en Temoundersökning på det här)
För kritiserar man homosexuellas adoptiosnrätt så kritiserar man ju deras kärlek och förmåga till föräldrarskap och det verkar ju allt annat än riskfritt *åsikt*
3.
Nja som jag upplever det verka det vara RFSL nästa mål här i livet. Rätt eller fel?

Men du kanske inte kan jobba för HOMO om du har den åsikten att kyrkan inte behöver viga
samkönade par eller inte. Jag vet inte...ministrar är ett politiskt jobb..se nedan...
4.
oki my missstake

*kompensation* Trodde alla fattade vänsterhänta

Jag upplever att jämställdhet har blivit en helig åsiktko.
Tycka det oki med enkönade arbetsplaster? ja den personer blir nog nästan symboliskt stenad

5.
Det är en svår fråga och jag har inget bra svar.
Jag tänker såhär. Det finns två sorters jobb. Politiska jobb och icke politiska jobb
Politiska jobb styrs av politiker. Deras uppgift är att utforma verkligheten efter en viss ideologi,
åsikt eller värdegrund som kommer från folk som röstat på denna inriktning.
De tillsätts av regering som är VD åt riksdagen.
Då är det väl omöjligt att jobba som integrationsminister om man är med i NSF eller SD tills
den dagen kommer att SD får 51% eller hur? Vid detta hypotetiska resonemang lär ju en integrationsminister arbeta på ett helt annat sätt än nu.
enkelt exempel...
Folk röstar på parti blå. Väljarnas viktigaste fråga är att ALLA bilar skall vara blåa.
Detta parti får 51% av rösterna. Partiet tillsätter då givetvis en minister som delar
denna uppfattning att alla bilar skall vara blåa. Han gör nu sitt yttersta för att verkställa
detta. Då är det ju pinsamt för partiet om han kör omkring med en grön bil eller tycker det vansinigt
att måla alla bilar blå.
Sen kan jag inte låta bli nämna motsatt exempel på en viss person som jobbade åt en viss fd. justitieminister åt ett fd. regeringsparti där man hade åsikten att bostasrätter är onda och hyresrätter är goda. Då andra männiksor hade andra åsikter om detta så stiftar personen stopplagar för att förhindra männiksor från att omvandla sina hyresrätter till bostadsrätter.
Ja då är det ju inte så smart kanske att med denna åsikt att själv omvandla sin hyresrätt till bostadsrätt eller hur? Leva som man lär.
Detta tycker jag vissa politiker av en viss kulör har haft svårt att implementera.
Nåväl...
Icke politiska jobb är allt det andra och där anser jag att politiker inte skall in och fingra.
Jag anser det vara ointressant vad man har för åsikt för jobbet man gör har inget med
politik att göra. Du gör ett jobb och du representera inte ngn röstgrupp.
Du skall kunna ha tjänstemän som verkställer beslut men röstade på sossarna utan att de rensas ut av alliansen som nu har vunnit valet. Du skall kunna ha städare, vaktmästare,
i sossarnas partihögkvarter som har en annan åsikt eller hur?
Annars måste det nu vara helt oki att nu på studs plocka bort högre chefer, vaktmästare, städare inom offentliga sektorn osv för att de hade en annan åsikt än riksdagsmajoriteten.
Bloggande sjuksköterskor som är moderater och tycker landstinget är en byråkratisk koloss på lerfötter skall avskedas bums eller hur?
Så jag bara undrar...är det helt oki att sparka ngn för att han har en "udda" åsikt inom den icke politiska jobbsfären. Om så är fallet ja vad går gränsen då???
Jag tycker inte att han hade ett politiskt jobb. För då skulle det banne mig stått så i jobbansökan.
"Du skall tycka som så!". Varför stod det inte så i jobbansökan? Ja kanske kan bero på att vi formellt sett har åsiktsfrihet
*oj klockan 0400* ursäkta om det är rörigt....jag tänker inte skarpt nu...
Jag hoppas verkligen jag inte brutit mot ngt forumsförbud om så är fallet ber jag ödmjukats om ursäkt och ber BG radera eller censuera mitt inlägg så att tråden slipper bli avstängd och detta skriver jag för jag vill respektera trådskaparen.