Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Karolinermarschen
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Hinderbanan
duegal
Angående karolinermarchen.

Är det någon som vet hur man anmäler sig motsv.

Var, hur, när, hemsida?

Tack på förhand!
Kimster
Efter 2sek sökning med Google kom jag till I5.mil.se hemsida och där står det så här:

Jämtlands Fältjägarregemente arrangerar årligen, tillsammans med Svenska Turistföreningen, en guidad karolinermarsch på skidor. Den broschyr vi har att erbjuda om marschen ser ni som klickbara bilder här till höger. Detta är årets utgåva.

Ett guidat arrangemang i Karolinernas spår. Totalt tar marschen fyra dagar, med tre övernattningar inomhus.

Om Du tycker att detta låter intressant och vill veta mer, kontakta
Tradsekt I 5, tel 063 - 55 80 07
eller om ni vill anmäla er direkt, kontakta
STFs resebyrå, tel 020-292929.

duegal
Tackar!

just det men den guidade turen på skidor som nämns är ett alternativ som tyvärr inte passar mig så vad jag undrar är om det finns någon sida, kontaktperson man kan undersöka / tala med angående att gå den "enskilt" och då även sommarmarchen ?

det kanske till och med finns någon har på soldF som marchat!
Kimster
Jag har gått den oguidad. 1997.. så det var några år sen.. och kommer inte ihåg exakt hur vi gjorde men telefonmumret med fetstil kan du ringa och få reda på allt du behöver veta.. UTAN att behöva gå med guidad tur.

Man ringer nån och anmäler sig.. man går marshen när man vill, tar ett kort vid starten i mitten och på slutet av den skickar in till de som har medaljen och så kan du beställa en sån om du vill ha.
duegal
Tackar!

Får man bära den medaljen till Uniform?
Malaj
QUOTE (duegal @ Sep 10 2003, 18:56 )
Tackar!

Svar, nej.
Sir Vival
QUOTE (Malaj @ Sep 10 2003, 19:50 )
Tackar!

Svar, nej.

salute.gif Skönt att det första svaret på den frågan var det rätta!
bushman
minns jag fel om jag har för mig att det finns en karoliermarsch i dalsland också
vet ej var den börjar men ett logiskt slutmål, bör väl vara halden, i ett icke EU-land.

har inte hört något om denna marsch sedan slutet av åttitalet, vet ej om den arrangeras längre.

tackar på förhand för lite info
knaZen
Fy fan, skidor har jag fan fått nog av ;-(
Sommarmarsch låter dock bra, hur långt ska man knata?
Lt P
QUOTE (knaZen @ Sep 12 2003, 09:02 )

knaZen, kontakta din lokala FBU-förening. Vi håller på att organisera en gemensam marsch, dessutom åker vi till Nijmegen nästa sommar.

MVH
din viceordförande
Proto
QUOTE (bushman @ Sep 10 2003, 21:56 )
minns jag fel om jag har för mig att det finns en karoliermarsch i dalsland också
vet ej var den börjar men ett logiskt slutmål, bör väl vara halden, i ett icke EU-land.

har inte hört något om denna marsch sedan slutet av åttitalet, vet ej om den arrangeras längre.

tackar på förhand för lite info

Njae, Mellan Halden & Strömstad finns det något som heter "Galärvägen". Det är den vägen som Karl 12, lät frakta ett antal båtar/fartyg på land och insjöar för att kunna ta Fredrikstens fästning i ryggen. Det var artileriet på fartygen som behövdes och de kunde inte ta sig in i fjorde då den var stark befäst.

Galärvägen genomförs till fots och lämpligtvis med kanot.

JS
Beazt
QUOTE (knaZen @ Sep 12 2003, 10:02 )

Jag gick sommar varianten då gick vi hela som ska vara 8 mil totalt så vi avvärkade ca 2½ mil om dagen i 3 dagar..i väglös träng fanns någon variant av stig på visa stälen men det var lättare att gå tränglådan..
Sidron
JAg ska gå den nästa år men vet ej riktigt vilken variant då jag inte bestämmer det. Kan någon ge total och kortfattad information?
Magister R
QUOTE (Sir Vival @ Sep 10 2003, 22:52 )
Tackar!

Svar, nej.

Fast det var det ju inte!
Den får bäras till uniform m/87. Åminstone om man tillhör/har tillhört I5 alt NB5.
Har själv gått högvakten med den på!
106
QUOTE (Magister R @ Oct 5 2004, 18:15 )
Tackar!

Svar, nej.

Den får bäras till uniform m/87. Åminstone om man tillhör/har tillhört I5 alt NB5.

Enligt HKV/PROT, som beslutar om sådana frågor, får den inte bäras till svensk uniform. Den enda marschmedalj som är tillåten att bära är Nijmegen.

Om förbanden beslutar om avsteg är ointressant så länge det inte är godkänt av Hkv. Visst får förbandschefen besluta om avsteg från UniR FM på eget kasernområde under begränsad tid, men jag skulle inte kalla slottet för eget kasernområde och jag är tveksam till om förbandschefen får fatta beslut om avsteg från bärandeordningen.
TheSaint
Jag o en polare hade tänkt att vi skulle klara av Karolinermarschen som en kul grej.

Men jag kan inte hitta någonstans på nätet hur man anmäler sig eller överhuvudtaget någon information som är nyare än 2003.

Alla länkar går till I5 hemsida men då detta förband har upphört att existera så är det ju likadant med deras hemsida.

Så om någon sitter inne med nån info så berätta snälla. För det kan väl inte va så att marschen dog med I5.
Länus
QUOTE (TheSaint @ Oct 30 2006, 14:42 ) *
Jag o en polare hade tänkt att vi skulle klara av Karolinermarschen som en kul grej.

Får jag bara fråga vad denna Karolinermarsch är för något? Aldrig hört talas om den.
TheSaint
QUOTE (johanp @ Oct 30 2006, 19:09 ) *

Tack men det var vinter marschen jag tänkte på.
Har sett deras sidor men deras mail adresser verkar inte funka.

Tackar för hjälpen men om någon har någon annan sida som handlar om vinter delen och är lite nyare så tveka inte
Lt P
Det är formodligen onödigt att nämna det på detta forum där alla redan vet allt :P men pdf-en har fel gällande medaljen. Den är inte, har aldrig varit, och kommer förmodligen aldrig av HKV/PROT att bli godkänd att bära på uniform.
Hotel Charlie One
QUOTE (Lt P @ Oct 31 2006, 08:27 ) *
Det är formodligen onödigt att nämna det på detta forum där alla redan vet allt :P men pdf-en har fel gällande medaljen. Den är inte, har aldrig varit, och kommer förmodligen aldrig av HKV/PROT att bli godkänd att bära på uniform.

Vad är det som säger att man menar militär uniform? :P

Som medlem i Knäckebröhults musikkår kanske man vill stoltsera med den...
Sgt T

Polaren har papper från HKV/PROT på att han får använda den till uniform, det har jag själv sett. Han gjorde en ansökan som beviljades, likaså med Fallskärmsvingar från Holland som han får bära till M/87.

/T
Lt P
QUOTE (Sgt T @ Oct 31 2006, 23:48 ) *

Polaren har papper från HKV/PROT på att han får använda den till uniform, det har jag själv sett. Han gjorde en ansökan som beviljades, likaså med Fallskärmsvingar från Holland som han får bära till M/87.

/T

Utländska fallskärmsvingar, såsom utbildningstecken, har godkänts ett par gånger innan regelverket ändrades så att den typen av utbildningstecken numera med automatik godkänns, förutsatt att utbildningen genomförts i tjänsten.

En kopia på att karolinermedaljen någonsin beviljats bärande vore intressant att se eftersom HKV/PROT påstår att den aldrig godkänts och det inte finns någon notering alls hos registratorn.

Hursomhelst så går det ju för polaren i alla fall inte att bära karolinermarschen eftersom alla andra konstant skulle påpeka det felaktiga i att bära dylik marschmedalj :P

/P
DaRaven
QUOTE (Lt P @ Nov 1 2006, 10:16 ) *
Hursomhelst så går det ju för polaren i alla fall inte att bära karolinermarschen eftersom alla andra konstant skulle påpeka det felaktiga i att bära dylik marschmedalj :P

Gäller att alltid ha tillståndet i innerfickan ;)
Krook

/T

Du MÅSTE se till att scanna in den och publicera det så att vi andra får se det tillståndet. Här pratar vi nästintill krigshistoria nämligen. Det har stötts och blötts så många gånger.

/K
Kimster
QUOTE (TheSaint @ Oct 30 2006, 14:42 ) *

Men jag kan inte hitta någonstans på nätet hur man anmäler sig eller överhuvudtaget någon information som är nyare än 2003.

Alla länkar går till I5 hemsida men då detta förband har upphört att existera så är det ju likadant med deras hemsida.

Så om någon sitter inne med nån info så berätta snälla. För det kan väl inte va så att marschen dog med I5.

Nästa gång försök sök lite bättre tack.

...slog ihop trådarna.

/BlåGul
Sgt T
Du MÅSTE se till att scanna in den och publicera det så att vi andra får se det tillståndet. Här pratar vi nästintill krigshistoria nämligen. Det har stötts och blötts så många gånger.

/K

Jag ska göra mitt bästa, problemet är att vi befinner oss långt ifrån varandra.

/T
murdoc
QUOTE (106 @ Oct 5 2004, 23:09 ) *
QUOTE (Magister R @ Oct 5 2004, 18:15 )
Tackar!

Svar, nej.

Enligt HKV/PROT, som beslutar om sådana frågor, får den inte bäras till svensk uniform. Den enda marschmedalj som är tillåten att bära är Nijmegen.

Om förbanden beslutar om avsteg är ointressant så länge det inte är godkänt av Hkv. Visst får förbandschefen besluta om avsteg från UniR FM på eget kasernområde under begränsad tid, men jag skulle inte kalla slottet för eget kasernområde och jag är tveksam till om förbandschefen får fatta beslut om avsteg från bärandeordningen.

Medaljer är till för att bäras.......
DaRaven
QUOTE (murdoc @ Nov 7 2006, 03:40 ) *

Så det är bara att hänga på sig allt man hittar med andra ord?
eskil
QUOTE (DaRaven @ Nov 7 2006, 08:35 ) *
QUOTE (murdoc @ Nov 7 2006, 03:40 ) *

Så det är bara att hänga på sig allt man hittar med andra ord?

Inklusive den mycket studentikosa medaljen "för tapperhet i öltält" biggrin.gif

Edit: Ursäkta det lilla stickspåret. Åter till karolinermarschen.
Sommarvarianten verkar faktiskt ganska lockande att prova på...
krysspejlat_mål
Jag gick den i somras. Något som varmt kan rekommenderas.
CHARLIE2
QUOTE (krysspejlat_mål @ Nov 7 2006, 12:01 ) *
Jag gick den i somras. Något som varmt kan rekommenderas.

Hur anmälde du Dig då? Och kan man gå den själv när man vill under sommaren? har för mig att förr kunde man sända fotografier m.m. till en dam så sände hon en diplomet?

Mvh
Andreas
Dr. T-68
Vintertur i karolinernas spår som arrangeras av STF. Fast det blir ju inte någon medalj. :P
http://www.naboer.se/pdf/vintertur_i_karol...s_spar_2007.pdf
Arctic soldier
någon som vet om de kommer gå någon karolinermarch i sommar?? var anmäler man sig?

de hadde varit kul att gå den i militär regi. i stellet för att springa rund som en pelikan på fjällen.

någon som har en bild på medaljen ??

hur är de får man bära medaljen eller släpspännet eller vad är de som gäller?
DaRaven
QUOTE (Arctic soldier @ Mar 17 2007, 16:44 ) *
hur är de får man bära medaljen eller släpspännet eller vad är de som gäller?

Nej, nej och åter nej... Tills någon lyckas skaka fram ett godkännande från HKV PROT (vilket inte lär hända) så är det inte tillåtet.

Finns rykten, och fler rykten, om att någon har fått den bärbar - men tills ett sådant papper kan visas så är det som att bära Kalle Anka-medaljen.

Den enda marschmedalj som är godkänd för bärande av HKV PROT är Nijmegen 4 Daagse.
Arctic soldier
QUOTE (DaRaven @ Mar 17 2007, 16:46 ) *
Nej, nej och åter nej... Tills någon lyckas skaka fram ett godkännande från HKV PROT (vilket inte lär hända) så är det inte tillåtet.

Finns rykten, och fler rykten, om att någon har fått den bärbar - men tills ett sådant papper kan visas så är det som att bära Kalle Anka-medaljen.

Den enda marschmedalj som är godkänd för bärande av HKV PROT är Nijmegen 4 Daagse.

ok stor vits att släpspännet finns då http://www.axelklaff.nu/webshop/gui_main.a...icle=RBSVARTVIT

medaljen också för den delen.

cool finns de en kalle anka medalj den moste ja ha biggrin.gif
Krook
QUOTE (Arctic soldier @ Mar 17 2007, 16:59 ) *
ok stor vits att släpspännet finns då http://www.axelklaff.nu/webshop/gui_main.a...icle=RBSVARTVIT

Nu är det ju så att det anges "Karolinermarschen mfl" på Axelklaff.nu. Med flera avses bland andra Hälsinge Regementes heders/förtjänstmedalj som har exakt likadant medaljband som Karolinermarschen vinter.
Så det kanske finns vits att saluföra den även mot andra kunder än de som struntar i bärandekodex.

/K
DaRaven
QUOTE (Arctic soldier @ Mar 17 2007, 16:59 ) *
QUOTE (DaRaven @ Mar 17 2007, 16:46 ) *

Tja, det finns massor av medaljer man kan få för marscherande har någon Roslagsmarsch och Bärsärkarmarsch liggade här i någon låda. Det kan ju vara roligt att visa upp på medaljtavlan eller motsvarande - men det är ju inte samma sak som att bära den till uniform. I terorin kan man ju tänka sig att du bär den till en frack i civilt sammanhang, där det inte styrs av reglementen (men väl praxis!). Ser väl dock lite si-så-där ut att bära marschmedaljer - tycker jag (kastar sten i glashus eftersom jag dock bär min Nijmegen 3:a).

Roslagsmarschmedaljen har t.ex. samma band som befälsförbundens förtjänstmedalj, om man ska dra fler paralleller till släpspännen och vad de kan symbolisera. Men då blir det OT - och då kommer Krook att ge mig smisk.

Åter till ämnet, det enda som räknas är att medaljen finns listad med generellt bärandetillstånd i UniR FM, eller att man personligen har ett godkänt bärandetillstånd från HKV PROT. Annars är det bakåt på bärande. Jag har t.ex. hört officerare hävda att kungen bär karolinermarschen - och därför kan man bära den.. Jag är skeptisk.

EDIT: För att röra till det finns naturligtvis luddiga undantag vad gäller "i tjänsten" och utländska medaljer, men inte riktigt tillämpbart här smile.gif
Arctic soldier
okej nog kötata om medaljen och medaljer.

kommer de gå nån march i sommar??
Attila
QUOTE (Arctic soldier @ Mar 17 2007, 19:36 ) *
okej nog kötata om medaljen och medaljer.

kommer de gå nån march i sommar??

Japp. Karolinermarsch 29 juni till 1 juli. Kolla hemsidan http://www.naboer.se/
Krook
QUOTE (DaRaven @ Mar 17 2007, 19:31 ) *
Åter till ämnet, det enda som räknas är att medaljen finns listad med generellt bärandetillstånd i UniR FM, eller att man personligen har ett godkänt bärandetillstånd från HKV PROT. Annars är det bakåt på bärande. Jag har t.ex. hört officerare hävda att kungen bär karolinermarschen - och därför kan man bära den.. Jag är skeptisk.

Då klargör vi det en gång för alla: KUNGEN BÄR INTE MEDALJ FÖR KAROLINERMARSCHEN!
Det grön-svarta han bär är miniatyrsläpspännen för två stycken ordnar vilka jag tror är Vasaorden och Serafimerorden.

/K
DaRaven
QUOTE (Krook @ Apr 26 2007, 20:19 ) *

Då klargör vi det en gång för alla: KUNGEN BÄR INTE MEDALJ FÖR KAROLINERMARSCHEN!
Det grön-svarta han bär är miniatyrsläpspännen för två stycken ordnar vilka jag tror är Vasaorden och Serafimerorden.

/K

Nä.. JAG vet det, jag var mest sarkastisk smile.gif Och jag tror också på din teori - fast jag skulle kunna tänka mig att det svarta är "Minnestecken med anledning av Konung Gustav V:s frånfälle", serafimerordern torde vara ljusblå även som mindre släpspänne.

EDIT: Stavar som en idiot
Krook
QUOTE (DaRaven @ Apr 26 2007, 23:25 ) *
QUOTE (Krook @ Apr 26 2007, 20:19 ) *

/K

Nä.. JAG vet det, jag var mest sarkastisk smile.gif Och jag tror också på din teori - fast jag skulle kunna tänka mig att det svarta är "Minnestecken med anledning av Konung Gustav V:s frånfälle", serafimerordern torde vara ljusblå även som mindre släpspänne.

EDIT: Stavar som en idiot

Jag må kunna stava men det där med namn och färger är jag sämre på tydligen.
Klart att Serafimer är ljusblå. Det var Nordstjärneorden jag fiskade efter.

/K
Fältjägaren
QUOTE (Krook @ Nov 1 2006, 19:16 ) *

/T

/K

Finns verkligen detta dokument? Finns den som pdf eller liknande?? Jag skulle gärna vilja ha den då jag gjort både vinter och sommar varianten!!! worthy.gif
DaRaven
QUOTE (Fältjägaren @ Aug 14 2008, 20:05 ) *
Finns verkligen detta dokument? Finns den som pdf eller liknande?? Jag skulle gärna vilja ha den då jag gjort både vinter och sommar varianten!!! worthy.gif

Militärvärldens motsvarighet till råttan i pizzan.. smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.