QUOTE (106 @ Dec 9 2006, 22:51 )

QUOTE (Capt K @ Dec 8 2006, 21:41 )

Sorry om jag lät tyken eller hård i min framtoning 106.....
Ingen fara, du får ta i bra mycket mer än så för att jag ska ta illa upp.
Undrade främst om maxhastigheten var en regel som sade "kör inte fortare än 50 km/h" eller om det helt enkelt inte gick, men det har jag ju fått svar på och tackar för det. Det är nog inte så dumt att begränsa hastigheten på dem, folk har ju skadats när det gått för fort och vagnen fått sladd. Fast generellt sett gillar jag inte den typen av begränsingar på militära fordon om det inte går att koppla ur i nödfall.
... och visst är det smidigare när allt (inklusive tältkaminer) går på diesel. Har du någon siffra på hur mycket lägre bränsleförbrukningen är på 208 jämfört med 206?
Vill minnas att jag läst att Bv206 hade bromsar från Saab 99, kan det stämma? Är det samma på Bv208 och även de senare?
Håller med dig delvis om det där med teknisk hastighetsbegränsning.
Å ena sidan tycker jag också att det skulle vara skönt i ett extremt utsatt läge att kunna pressa upp fordonet i den där lilla extra farten.....kanske 60-80km/h......
Men å den andra sidan så förstår nog både du och jag vid en närmare eftertanke att detta förmodligen skulle missbrukas en hel del vid fel tillfällen........Bara för att ha lite extra kul.......
Du och jag skulle nog kunna hålla oss på mattan, men jag tror att alldeles för många skulle utnyttja den där möjligheten till extra fart alldeles för ofta.......
Tyvärr har jag ingen siffra på skillnaden i bränsleförbrukning mellan 206 och 208.
En siffra på de nya Bv309B har jag dock och den är
ca 2 liter/mil vid i huvudsak terrängkörning.
Ni som har rullat några mil med 206:orna förstår då att det är en enorm skillnad i bränsleförbrukning och aktionsradie med de nya moderna vagnarna.
Angående bromsarna så stämmer det att det är gamla skivbromsar från SAAB som sitter på både 206:an och 208:an. De är placerade inne i motortunneln/motordiket och bromsar direkt på utgående kardanaxeln efter automatväxellådan. Dvs. på den kardanaxel som går mellan automatväxellådan och fördelningsväxellådan.(Fördelningsväxellådan är det som sedan fördelar ut kraften till drivaxlarna på framvagnen och bakvagnen. Kontinuerlig drift på alla fyra band över tiden.) En av anledningarna till att man satte bromsarna inne i motortunneln var som med mycket annat att man ville skydda så mycket som möjligt från påverkan och slitage utifrån. Vagnen är ju skapad för att tåla svår terräng. Nackdelen med att ha bromsarna där är att det blir betydligt svårare att få luften att kyla ned bromsskivorna. Det blir även vid hög fart alldeles för lite luft som kan passera igenom motortunneln och kyla bromsskivorna. Detta gör vid överhettning att det kan fatta eld och därav kan man mycket snabbt få ett nästintill bromslöst fordon.
Ur säkerhets och brandsynpunkt kunde man inte lösa den här luftkylningen inne i motortunneln varför man på de senare moderna vagnarna efter 206:an och 208:an valt att sätta bromsskivorna utanpå fordonet precis på drivaxeln ute vid banden. Tittar man framifrån på t.ex. en Bv309 ser man bromskivorna tydligt på drivaxeln precis innanför banden. Både drivaxeln på framvagnen och bakvagnen har dessa skivbromsar.
Det finns ju både för och nackdelar med olika lösningar. Nackdelen med just denna lösningen att ha bromsarna precis framme vid banden är att de blir något mer sårbara när man kör i terrängen. Även om draganordningen i fram är brett konstruerad för att bland annat skydda bromsarna kan man vid oförsiktig och dum terrängkörning(dålig hindertagningsteknik) med stenhinder stöta i och skada bromsarna.
Men detta vet man ju om så det är ju i huvudsak en UTBILDNINGSFRÅGA som man får trycka på när man utbildar förarna så att de är extra medvetna om det.
Jag tycker att denna senare lösning är bättre än den gamla! Jag vill ha fungerande och bra bromsar på min vagn utan att riskera att brinna upp.
Sen att det inte längre i det stora fosterländska kriget går att gå in på vilken mack som helst och köpa nya bromsskivor (SAAB) till sin gamla Bandvagn (206,208) får man väl köpa..........*LER*......
Capt K