QUOTE (SweMedic @ Oct 30 2006, 12:13 )

Ja självklart är posten ansvarig när du ligger o drömmer sött, men det jag menar är att låt säga att det inte är vapen med i tältet, vad finns det då kvar att straffas för??
Så mycket att straffa för finns det nog inte. Men det är ju inte enda anledningen till att ett sånt här fall kan hamna i tingsrätten.
Följande står att läsa i lag (1994:1811) om disciplinansvar inom totalförsvaret, m.m:
8 § En disciplinansvarig som uppsåtligen eller av oaktsamhet
åsidosätter vad han eller hon på grund av instruktioner, förmäns eller andra chefers order eller i övrigt skall iaktta i tjänsten skall åläggas disciplinpåföljd för disciplinförseelse. I ringa fall skall någon påföljd dock inte åläggas.
16 § Om en disciplinansvarig kan antas ha begått en disciplinförseelse och han eller hon genom sitt förfarande skäligen kan misstänkas även ha gjort sig skyldig till brott, skall han eller hon anmälas till åtal för brottet, om inte annat följer av 17 §.
Jag kan dock inte hitta något fredstida brott i brottsbalken, som skulle kunna motsvaras av en sån här förseelse. (Framkallande av fara för annan? Långsökt...) 21 kap. BrB träder i kraft först i krig, krigsfara eller liknande.
Längre ner står dock följande:
50 § Ett beslut av en sådan chef vid Försvarsmakten som avses i 20 §, av en annan myndighet än Försvarsmakten, eller av en kommun eller ett landsting att ålägga någon disciplinpåföljd får av den disciplinansvarige överklagas hos den tingsrätt inom vars domkrets det verksamhetsställe där den disciplinansvarige tjänstgör är lokaliserat. Om verksamhetsstället inte är lokaliserat i Sverige eller om det finns särskilda skäl, får beslutet överklagas hos den tingsrätt som regeringen bestämmer. Lag (1999:951).
Jag skulle följaktligen gissa att vad som har hänt här är, precis som Hans E nyss antydde, att vpl har ålagts disciplinpåföljd och sedan överklagat beslutet till tingsrätten.
En intressant fråga i sammanhanget, är om det verkligen kan sägas vara oaktsamt att somna på eldpost, om man är tillräckligt trött och somnar trots att man faktiskt försöker hålla sig vaken? Sömnen är ju en hormonstyrd kemisk process i hjärnan, vilken man har minimala möjligheter att råda över. Speciellt om intruktionen är att man ska sitta på en aldrig så obekväm vedsäck och elda samt pyssla med något.