Help - Search - Members - Calendar
Full Version: GrpRa
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
homeguard
Använder idag Motorola GP 300 med sms omkopplare, strupmic med kontakt till Peltor komtac.
För utom att det är svindyrt fungerar det perfekt.
Finns det någon som har annat att rekomendera?
KalleSWE
Det finns en tillverkare som heter Icom och säljs bl.a. av JMR i sthlm. Men jag håller med dig Motorola GP340 rules biggrin.gif
valiant
Låter onekligen intressant vad har du för uteffekt på grejorna ?
homeguard
QUOTE (valiant @ Dec 28 2002, 10:49 AM)
Låter onekligen intressant vad har du för uteffekt på grejorna ?

0,5watt och 3watt (går att köra på 5watt, men det får man ju inte så det gör vi ej).
KP2
nä och så får man ju inte avge eld under förflyttning...
homeguard
QUOTE (KP2 @ Dec 28 2002, 12:10 PM)
nä och så får man ju inte avge eld under förflyttning...

B) Ibland händer det att vi tar på oss våra "Rayban" och sänder på effekt 5watt.
Men eftersom gruppen oftast kan nås på 3watt så är vi laglydiga.
Snälla skvallra inte för post och telestyrelsen eller FRA. B)
KalleSWE
Har pratat med JMR om ra som grpsb, uteffekten kan dom programmera mln 1-4W men ju trär ju mer på accarna att ha en högre effekt.
Senaste prisuppgifterna är; Motorola GP340 4900:- ,Icom GP900 1800:- ,Icom GP1200 2500:- alla priser exl moms.
Dessa priser gäller för ra+antenn och acc. Alltså ingår det ingen laddare, microfon el. annat lullull ;)

JMR hemsida
homeguard
MSS håller tillsamans med FMV att ta fram ett nytt plut och grpra system.
Plutonchef skall med en scaning funktion kunna avlyssna Kompstri och Plutstri samtidigt. Han kan höra alla Gruppchef men välja att bara en hör honom.
Micken och högtalaren sitter i samma enhet en avgjutning i örat.
Samtidigt fungerar den som dagens Comtac.
PTT knappen är trådlös och sitter på vapnet.
För övrigt har varje soldat en sådan utrustning.
Idag använs i huvudsak bommic och Peltor Comtac, Icom ra, och Savox ptt.

Uj vad det ska ges order!
GC1
det finns enorma fördelar med att använda radiosb på samtliga soldater, men oxå nackdelar. det krävs en enorm disciplin och taktisk medvetenhet på alla som ligger på nätet. själv är jag skeptisk till sådana system vid "vanlig strid". för förband som gör inbrytningar i hus eller dolda operationer som tex innästlinger i objekt motsv finns ett stort behov. på förband med strid av skyttekaraktär tror jag att det blir mer en ball pryl(inget ont om sådana iofs) att flasha med......
jag orkar inte ens tänka på hur många hv människor som tror att ett grpra sytem skulle göra susen o hv skulle bli ett förstaklassförband....
homeguard
QUOTE (GC1 @ Dec 28 2002, 05:48 PM)
det finns enorma fördelar med att använda radiosb på samtliga soldater, men oxå nackdelar. det krävs en enorm disciplin och taktisk medvetenhet på alla som ligger på nätet. själv är jag skeptisk till sådana system vid "vanlig strid". för förband som gör inbrytningar i hus eller dolda operationer som tex innästlinger i objekt motsv finns ett stort behov. på förband med strid av skyttekaraktär tror jag att det blir mer en ball pryl(inget ont om sådana iofs) att flasha med......
jag orkar inte ens tänka på hur många hv människor som tror att ett grpra sytem skulle göra susen o hv skulle bli ett förstaklassförband....

Just vittsen med systemet är att Gruppchef avgör om alla skall höras eller till vem/vilka.
Det ÄR[B] bättre än att behöva skrika tillvarandra så att det blir missuppfattningar.
Hv behöver bra grpra till te.x komonikation med hundförare.
Prova det så ska du se.
Men det går med ficklampa, knallskott och mcordonans också
GC1
som sagt så krävs det enormt mycket av alla på nätet om inte Gruppchef samtidigt som han leder grp skall agera signalcenter.
när man smyger runt med hund är det bra eftersom grpch annars måste hänga runt halsen på hundföraren, men när det hettar till o alla ska babbla i munnen på varandra samtidigt som grpch skall ge order neråt o orienteringar uppåt så lär det bli kackigt på nätet... dra gärna paralellen till utländska förband..... hur många "vanliga" brittiska amerikanska osv förband har radio på samtliga befattningshavare? mina erfarenheter främst från britter är att de har enormt dåligt ra sb på pluton o inte minst på grp nivå. det betyder iofs inte att vi ska vara lika kass men det måste vara så att kul grejer inte blir ettt styrande självändamål.
Jonte11
Sedan är ju icom, icom.. Dvs. YX!!!
Casca
QUOTE (Jonte11 @ Dec 29 2002, 03:56 AM)
Sedan är ju icom, icom.. Dvs. YX!!!

ICOM är billigt, men fungerar. Vi har använt Icom ICF3 i 3 år(numera utgått ur sortimentet tror jag) utan en enda driftstörning. Att kalla dom för YX tycker jag är synd. Den är enkel, robust och kan lätt programeras till den frekvens som polis, räddningstjänst och FM motorola använder.(Krävs tillstånd dock)
Uteffekt valbart 1 eller 5 W. Scrambler som tbh. Bättre räckvidd än RA 146 med Normalantenn.

Däremot suger tillbehören som strupmic och PTT . Peltors PTT och strupmic är ett bättre(dyrare) alternativ. Vi har också testat en asdyr dansk -individuellt formgjuten- käkbensmicrofon som fungerade klockrent. (Budgeten höll dock inte)
Ett test av hjälmmontage alá GSG9 av Savox skallbensmicrofon står på tur med vapenppt.

Erfarenheter:
-Soldater på medhörning. Chefer/nyckelpersoner aktiva. Inga problem.
-Problemet är när några ex ålar omkring och kommer åt ex Savox feta PTT (Peltor PTT är bättre skyddad). Anpassa utr efter behovet
-Tillsammans med Comtac öppnar sig en helt ny värld i stridsställnng, SIB eller under framryckning. Speciellt i mörker.
-Skaffa ett torrbatteri ack för krigets krav, och/eller en fältladdare.
-Duellfickan till SV2000 är ypperlig som RA-ficka om man har någon över.

Casca
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.