QUOTE (TForce @ Oct 29 2006, 00:38 )

QUOTE (Skuggan @ Oct 28 2006, 23:05 )

jag är förvisso med i hemvärnet, och är för närvarande inte riktigt nykter...
men jag hade en längre diskussion med Innuendo idag om HV, så jag tror han är lämpligare att tala om vad jag tycker i nuvarande läge...
dock är jag INTE positiv....
kontentan av mina åsikter är:
Skrota HV och anställ 40-50 pers under regementena som sköter HV´s nuvarande uppgifter (stöd till samhället mm)
HV har iom Insatsförsvarets försvinnande totalt spelat ut sin roll.
några argument för att behålla HV finns inte i min värld (övertyga mig gärna).
OBS, jag är INTE nykter jusst nu, därför vågar jag skriva vad jag VERKLIGEN tycker!.
hoppas ni förstår!...

Vilken modig man. Jag vågar def. inte skriva ngt ens med en öl i kroppen
Hjälm av.
Jag som hemvärnsman upplever bara god respekt från Yoff/FM vilket
jag däremot inte kunde säga under eran 85-95.
Well HV insatsplutoner är perfekta men skärp upp övriga HV till 40 timmar.
Sen identisk utrustning till hela HV så vi slipper viss rivalitet.
Gemmensam sambandssutrustning och bättre ledning så att HV kan samarbeta
bättre med polis, räddningstjänst och övriga HV.
jag gnäller inte på utrustningen...
deta är attityderna inom HV samt ÅLDERN på en stor del av personalen som är problemet....
jag tex är med i en helt vanlig HV pluton (ej IP eller liknande)
80% av personalen jag mött i vanliga HV skulle inte ens klara av att vara infartspost vid ett obetydligt skyddsobjekt...
detta är den mest GRUNDLÄGGANDE av HV´s uppgifter, och kan man inte lösa den... ja, då har man FAN inget där att göra.....
stämmer detta med resten av landet (bara pensionärer kommer på övningarna, och dessa är HELT omotiverade till annat än kaffe + bulle kalas) så är mitt förtroende ca -100 på en skala från 0 till 10.
observera att detta gäller inte bara personal från Skaraborg, där jag är aktiv, utan sådana jag mött från andra delar av landet också...
IP däremot, de har största problemet med att de tror de är så FÖRBANNAT duktiga.... tagga ner för HELVETE och var lite ödmjuka!!!! (fortfarande gällre det bara de jag mött, både via nätet och IRL)
(detta lär säkert få mig varnad och/eller lynchad, men jag skiter fullständigt i det)
nej, min åsikt är....
Anställ 40-50 pers på VARJE förband och ha dessa som en "insatsstyrka" vid nationella katasatrofer och liknande....
dessa gubbar (och kvinnor) kan äve användas för att utbilda eller träna värnpliktiga....
större uppgifter (väpnade osv) kan man använda den EU styrka vi håller på att bygga upp till...
dessa 2000 - 2400 personer som ingår i NBG är ju ändå anställda av Försvarsmakten, precis som vilken officer som helst och har till större delen en R10 beredskap...
så SKULLE det bli en storm eller liknande i storlek med GUDRUN så kan dessa sättas in vart som helst i landet inom 24h, vilket är lika fort eller tom SNABBARE än HV kan i nuläget...
blir det väpnad konflikt gäller samma sak, med den skillnaden att man har BÄTTRE UTR för att lösa uppgiften än HV har.... samt, att i det läget är det ett problem som berör hela EU; vilket gör att stridsagrupper från andra EU länder med största sannolikhet kommer sättas in....
enda uppgiften jag ser HV kunna lösa i nuläget är som B-styrka/måltavlor åt NBG (Nordic BattleGroup), numerären och beväpningen samt personalens tillgänglighet räcker inte åt nåt annat....
betänk själva.... av ett kompani... hur många kan då på kort varsel (inom ett par timmar) sättas in för att lösa en uppgift en vardag?
HÖGST 40 - 50 man, resten får inte ledigt från sina jobb....
detta är mao den styrka jag bedömer kunna vara anställde av närmsta regemente och på det viset kunna lösa uppgiften lika snabbt eller snabbare än HV, opch med BÄTTRE utrustning....
som sagt.. jag är själv med i HV och har sett organisationen från insidan... både vanliga HV och IP...
idag finns det inte en chans i helvete att HV kan lösa ens den enklaste uppgift snabbare än ex NBG....
och ja, jag VET att NBG när som helst kan bli utkallat av bryssel.... men i det läget kan vi utnyttja värnpliktiga..... såvida det inte gäller en väpnad insats inom landet, men då är det redan ett problem för EU vilket gör att NBG inte kommer bli utkallad, snarare kommer andra EUBG bli beordrade till sverige.