QUOTE (TForce @ Oct 27 2006, 09:37 )

Oki jag skall försöka skriva enklare så att du kanske förstår.
Jag skriver utanför citatblocket tills jag lärt mig det du behärskar.
Osmakligt är att du kommer med vissa påståenden helt taget ur luften. Jag bad dig beskriva
var i min text där jag önskade förtidig död från en viss yrkeskår. Ja du svarar ju på det du vill.
Jag skrev aldrig att du skrev att du önskade dem en för tidig död, däremot ser jag det som olämpligt att kalla en hel yrkeskår (som inte är clowner) för clowner, särskillt samma dag som fyra av dem dött i tjänsten.

Ju större knölpåk desto mer internationell rätt har man?

Ja, det var en bra sammanfattning. Tyvärr är det så, en sanning som gäller från sandlådenivå till världspolitik. USA hade inte kunnat bete sig som USA om de hade varit Sverige.
Vad anser du att man skulle gjort då, eller rättare sagt, hur hade det påverkat Sveriges position i positiv rikting om vi beslagtagit ubåten och internerat besättningen på obestämd tid? Tror du vi överhuvudtaget hade haft någon förhandling om vita zonen då? Du tror inte att sovjetiska stridskrafter helt enkelt råkat sänka svenska fiskebåtar istället?
Åter igen, hade vi haft USA´s resurser hade vi kunnat sätta hårt mot hårt, men nej, vi är inte USA. Vi kan bara ryta så där lite lagom högt.

Sen tycker jag det är lustigt att en civil bärgarbåt från Sovjet bara kunde får
dundra in i svenskt vatten utan ngn som helst problem och tillåtas ignoera
order från vår svenska FM båtar.
Ja, allt hade blivit bättre om vi skjutit den sönder och samman och statuerat ett exempel.. för det var nog inte så att hela den sovjetiska östersjöflottan bara väntade på en ursäkt att få kriga till det lite?

Den tog sedemera en kurs till Ronneby men vad hände sedan?
Detta hade jag gärna vilja haft bättre belyst.
Gissningsvis gick den sedan tillbaka ut på internationellt vatten och tillbaka till hemmahamn. Kanske åt besättningen en välförtjänt lunch bestående av borstj och vodka? Oavsett vad så saknade det nog betydelse för den fortsatta händelseutvecklingen.

Bättre man hade släppt fram båten och hejdat den där. Då hade jag fått veta hur en civil
båt ignoerandes order från vårt FM med vilken rätt den hade av att befinna sig i ett militärt skyddsområde. På den tiden var det totalt förbjudet för alla icke svenska medborgare att vistas
i Senoren, Tjurkö, och Sturkö med omkringliggande vatten. Fanns stora skyltar som beskrev
detta på olika språk. "Ausländer verboten"
Som sagt, varför SÖKA konflikter när man kan undvika dem?

Sen tycker jag det fortfarande FEL att "gäster" från ett annat land kan få rikta laddade automatvapen mot obeväpnade människor i svensk omgivning. Tänk hur illa det hade kunnat gått.
Ngn nervös sojvet öppna eld mot reportrar på svenskt territorium.
Jo, men enda sättet att avväpna dem hade varit att dra kalashnikoven ur besättningens kalla, döda fingrar, och vad hade det tjänat till? Hade de öppnat eld hade de förmodligen blivit lätt perforerade av de något nervösa jägartyperna som låg och camperade runt omkring.
För övrigt anser jag att en kalashnikov eller två eller tvåhundra är flugskit i jämförelse med att de hade ett antal kärnvapenstridsspetsar ombord, och var beredda att spränga båten vid ett försök till övertagande. Du tror inte att eftermälet till incidenten hade varit än besvärande om karlskronas skärgård varit radiaksmittat i några tusen år efteråt?
Visst, jag anser inte att man per automatik ska visa undfallenhet, men det gäller att veta när man ska slåss och när man ska förhandla, och Sverige har inte på länge suttit med några militära trumfkort. Hade vi velat starta krig med Sovjet hade vi kunnat göra det vilken timme eller minut som helst under kalla kriget, vi hade aldrig vunnit.

Man kunde åtmistone hållt kvar ubåten tills man fått en bättre förklaring på VAD gjorde ubåten där.
Att sovjeterna ljög och lämnade en manipulerad loggbok har ju andra belyst.
Vi kommer förmodligen aldrig få ett papper, svart på vitt, på vad båten gjorde där. Möjligen kanske de kommer att deklassificera ordern någon gång.. kanske, kanske inte. Oavsett vad U137 gjorde där så är jag tämligen övertygad om att icke-svenska ubåtar på olika underrättelseinhämtningsuppdrag befunnit sig på svenskt vatten. Det vore nästan tjänstefel av den sovjetiska östersjöflottan att inte ge sig ut på sådana uppdrag. Jag är även övertygad om att svenska ubåtskaptener sett mer i deras periskop än vad de kan berätta om utan att röja hemligstämplat material. Med tanke på amerikanarnas omfattande avlyssningsoperationer i barents hav, och hur svenska militära installationer varit spridda på olika öar i skärgården skulle det inte förvåna mig om man hittat lite "extras" på de olika telekablarna som onekligen måste finnas för att förbinda de olika installationerna med land.
En annan tanke går till amerikanarnas och engelsmännens raider in i hamnbassängerna i murmansk. Kanske var det ett liknande uppdrag som U137 hade. Att ta sig en liten titt på hamnen och räkna lite båtar?
Jag tror hursomhelst inte att ryssarna hade erkännt någonting bara för att vi hade kvarhållit besättningen och behållit båten. Hade ryssarna fått sådana indikationer hade det tvärt om förmodligen resulterat i någon form av aktion från sovjetiskt håll. Om det hade varit ett fritagningsförsök eller någon form av aktion mot svenska fartyg någonstans kan man ju spekulera i.
/E