QUOTE (EO4 @ Dec 27 2002, 23:49 )

Ifrågavarande fordon (TGB av olika slag) har väl några brister ur Svensk synpunkt?
* Säkerheten - krocksäkerhet m.m. bedöms väl vara klart obra vid fredstida vht.
* Miljö - även där uppfyller väl bilarna inte dagens miljökrav som ställs på offentlig verksamhet och FM:s interna miljökrav?
* Ekonomi - dyra att driva och underhålla jämfört med moderna alternativ.
Wåoooo!! Hold your horses!!Nu gick jag igång på alla åtta cylindrar!
Ska HV åka Sprinter och GW, så kan de knappt åka utanför tullarna utan att köra fast!
TGB11-20 går nästan överallt.
Ekonomi?
Jag lovar att GW/Sprint kostar mer än fett!
De pajar jämt!
Bara våra bärgningskostander till och från Mercedes, och nu upphandlade frakt till Mercedes, kostar multum!!
Miljö?
sen när är krig miljövänliga, och hur mkt mil går en 11-bil på ett år, och utslaget på en 11-bils livslängd, med förådsställning mm, är det inte mkt.
Sen det här med att skänka bort har gått till ruggig överdrift.
TGB- bilarna blev slangade på soppa redan på båten över samt länsade på strålkastare mm.
De var dessutom gnälliga och otacksamma över att de fick gamla tgb 11-20, och en svensk mekaniker blev irriterad och sa till dem: vad trodde ni? att ni skulle få strf 90?
Man byggde också upp verkstäder åt dem med allt, 4-pelar lyftar mm.
När vi på Markverkstan tigger om en till 4-pelarlyft, för att slippa göra service på en GW krypandes på golvet, så blir det kalla handen= vi har inte råd! (vi har nu äntligen fått en till 4-pelarlyft som vi önskade, men den var BEGAGNAD!)
Vi har inte råd att köpa verktyg eller nåt annat till vår verkstad (min verktyg är från Biltema), men man skeppar över miljoner till balter i verktyg och utbildning.
Det finns ingen koll i FM.
i samma verkstad står man enligt beställning och skrotar nya TGB 30 som gått 326 Mil, medan en annan mek står några platser längre bort och rostlagar en annan helt slut och upprostad 30-bil i flera veckor.
När de påpekar att detta är vansinne och att man borde bara byta bilar, (jag skulle bara bytt regskyltar och hållit käft) får man svaret att det inte går, för struligt med pappersarbetet...
Detta är vardag i FM, FM blöder miljarder, och blöder ännu mer när man "bygger" upp balternas försvar.
Och vem är det som säger att balterna står på våran sida om det smäller?