Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Militärt bistånd
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Foxtrot Lima
Den senaste tiden har Sverige donerat massor av materiel till baltstaterna; allt från hjälmar till fordon samt utbildning. Varför vet jag inte, men det har väl att göra med NATOs kommande utvidgning antar jag.

Gör Sverige rätt som skänker bort militär utrustning tycker ni? Motivera era svar!

Jag har ingen särskild uppfattning i frågan, men vill gärna höra vad ni tycker.

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
Kimster
Felet som jag tycker var att Sverige har skänkt bort MTRL som skulle kunna tillgodose andra Svenska förband, och ett mycket bra exempel på ett sånt förband är Hemvärnet.

Jag har själv varit med och sett och eskorterat och bevakat MTRL som skall till Baltikum. Saker som HV hade tagit emot med öppna armar !
snake
QUOTE (Kimster @ Dec 27 2002, 08:51 PM)
Felet som jag tycker var att Sverige har skänkt bort MTRL  som skulle kunna tillgodose andra Svenska förband, och ett mycket bra exempel på ett sånt förband är Hemvärnet.

Håller med Kimster, först ska vi väl iaf tillgodose HV:s materialbehov innan vi skeppar allt till Baltikum alt säljer till det engelska företaget (har glömt vad dom heter) ph34r.gif
Foxtrot Lima
Håller med Kimster, först ska vi väl iaf tillgodose HV:s materialbehov innan vi skeppar allt till Baltikum alt säljer till det engelska företaget (har glömt vad dom heter).

Ni menar väl att man måste tillgodose Arméns behov... :P ;)

granQ
ähh, skit snack. Vad är det HV inte klarar sig utan som dom fått då??

Baltstaterna är våra nya granar, om dom är säkra är vi säkra. Se det som vi skappar ett nytt billigt försvar längre bort från vår egen mark. För ni fruktar väl inte att Baltstaterna ska anfalla oss?

Baltstaterna är också del av det som kommer bli den "nya" ekonomin i europa. Det vill säga dom kommer börja handla mer och mer, ska vi ha en del av kakan får vi anstränga oss.
Raffsec
Balterna har fått nya fordon medan HV fått trasiga eller slutkörda.

Har sett det själv.
Foxtrot Lima
Jag tror personligen det handlar mer om att Sverige "gör jobbet" åt NATO och utrustar baltstaterna med NATO-anpassad utrsutning (visserligen något föråldrad), för att de sedan ska anslutas till alliansen.

En trevlig bieffekt är att våra "grannar i öst" eventuellt blir tacksamma, men det är en annan femma.

Snart ska vi kanske kriga åt NATO också??

granQ
usch.. tycker blivit alldels för många såna här diskussioner på SoldF.com nu..
Foxtrot Lima
QUOTE (granQ @ Dec 27 2002, 09:21 PM)
usch.. tycker blivit alldels för många såna här diskussioner på SoldF.com nu..

Vilken sorts diskussioner menar du?? unsure.gif

granQ
svårt förklara men typ: "inget till andra, sänk till HV"... "gå med i nato så vi får fiender så vi behöver ett försvar"... tycker det råder brist på förståelse, exkremt egoistiska värderingar eller vad man ska kalla det. För håll med om att om nu ryssland (gamla hotbilden för människor som vägra förnya sitt tänkande) skulle anfalla så är det ju bättre att första bromsen kommer i baltikum än i stockholm. I stort sett oberoende hur liten bromsen är..
Foxtrot Lima
Jag vill definitivt inte att Sverige går med i NATO! En negativ aspekt av situationen är att det påverkar försvarets resurser, och moral till viss del, när vi skeppar över användbar utrustning till utlandet medan vi själva måste trolla med knäna.

Lyckligtvis har jag även sett den positiva sidan av det hela, och inser visst att baltstaterna knyts närmare Sverige tack vare biståndet. I bästa fall har vi skaffat oss ett par-tre sattelitstater i öst. ;)

Måste dock hålla med om att Hemvärnets eventuella behov av fordon borde ha tillgodosetts i första hand! Om sedan "Kimster" och alla de andra "hemvärnsgubbarna" på forumet hade råkat få tag i några 90 mm pv-pjäser, hade de nog inte blivit ledsna. ;)

ARN
QUOTE (Raffsec @ Dec 27 2002, 09:10 PM)
Balterna har fått nya fordon medan HV fått trasiga eller slutkörda.

Har sett det själv.

En möjlighet är att man vet om den korta livstiden på de fordon man valde ut till Hv ( om det nu är så illa som du säger), och kommer att införskaffa någor annat till Hv. medan balterna ska skumpa omkring i sina fordon väldigt länge. Kanske mindre troligt, men man vet aldrig.

Personligen så tycker jag att Sverige gör helt rätt som väljer att stötta på detta och ser det som en självklarhet att man skickar funkis prylar över pölen, även om det innebär att Hv får några bilar i dåligt skick. Övrig mtrl bör för hv vara densamma som övriga armen.
Informatör
QUOTE (Foxtrot Lima @ Dec 27 2002, 10:05 PM)
Lyckligtvis har jag även sett den positiva sidan av det hela, och inser visst att baltstaterna knyts närmare Sverige tack vare biståndet. I bästa fall har vi skaffat oss ett par-tre sattelitstater i öst. ;)

Bara ett exempel, till Estland donerad artillerimaterial, som jag läste om i en finsk nättidning.

Estniska soldater skjuter skarpt på finsk mark med en donerad 105 mm haubits. De har inget eget artskjutfält ännu. Under denna övningen när bilden togs sköt de cirka 300 skarpa granater. All planering och dylikt i övningen genomfördes av estniska officerare och underbefäl.

Det betonas att trots att Finland nu utbildat nästan alla estniska officerare, till och med högsta chiefen så har man aldrig påtvingat estländare finsk försvarsplanering. Man har enbart sagt hur man i Finland har gjort och varför man gjort det. Målet var att bygga upp en självständig försvarsmakt. Vilket man uppenbarligen lyckats med då de blivit godkända av NATO.

Jag tror inte Sverige någonsin var intresserade/är intresserad av att ha en sattelitstat eller två i öst.
Foxtrot Lima
Faen, du har ju ingen humor "LD"... <_<

Vad trevligt att se att Finland skänker bort sina Maxim-kulsprutor, sitt hästdragna artilleri och vadmalsuniformer. :P laugh.gif

EO4
Ifrågavarande fordon (TGB av olika slag) har väl några brister ur Svensk synpunkt?

* Säkerheten - krocksäkerhet m.m. bedöms väl vara klart obra vid fredstida vht.

* Miljö - även där uppfyller väl bilarna inte dagens miljökrav som ställs på offentlig verksamhet och FM:s interna miljökrav?

* Ekonomi - dyra att driva och underhålla jämfört med moderna alternativ.

Har jag fattat det rätt ungefär så här? - Fordonen har stått mobställda ett antal år och är "krigsvarianter" utan de fredsmodifikationer som efterhand har genomförts på fordon som används i utbildning och fredsverksamhet (för att uppfylla efterhand ökade "fredskrav"). För att kunna använda dessa TGB i dagens verksamhet (HV) skulle de behöva moddas på olika sätt. Rent kapacitetsmässigt är de också ganska kackiga jämfört med vad som produceras idag.

Pga detta (samt att behovet av fordon inom HV tydligen bedöms som relativt lågprio) väljer man att inte tillföra HV dessa fordon i stor skala. Då FM i övrigt på grund av minskad och moderniserad kriorg inte har behov av fordonen kan man då antingen destruera den (dyrt) eller ge bort dem (billigare).

Som HVman väntar jag hellre några år på en modernare transportplattform och/eller använder civila transportalternativ. Annars är det väl risk för att man gör en ny "emma" (det hemsnickrade HV-DART)?
Foxtrot Lima
Intressant att se spridningen i omröstningen. Finns tydligen ingen självklar linje som stöds av en större majoritet av forumets besökare.

Kan det möjligtvis vara så att HV:are är mer negativa mot biståndet än icke-HV:are?

Om vi bortser från det rent materiella biståndet, hur ser ni då på biståndet i form av utbildning av officerare från Baltikum? Bra eller dåligt?

Kimster
Själv tycker jag att fordon är ett dåligt exempel på MTRL som HV kunde fått. Med tanke på då säkerhet osv..

Jag tänker mer på mindre saker som nya sovsäckar och ryggsäckar och sjukvårdmtrl alltså massa saker som man kanske inte tänker på. HV bör få arméns MTRL , men de kommer vi inte att få nu direkt, det tar kanske ett bra tag. Jag tror inte på nått förrän jag hänger det hemma i min egna garderob.

Vissa HV bataljoner har kanske inte ens det min bataljon har pga bla bla bla.. eller andra anledningar.
..Alltså saken är att man inte ens FRÅGAT HV om de skulle vilja ha eller behöver de här matriellen...

So what om det har några år på nacken.. är det ett behov så är det. Bättre det än ingenting
och finns det så visst fan ska den delas ut.
Nej, jag står inte och väntar i nått ÅR, hellre än att få äldre prylar nu.

Det kanske ses som en egosistisk bild, men jag värnar först om mina egna än dom andra. Det här handlar inte om nödhjälp eller mat, det här är krigsMTRL.

Tycker det är lustigt att bara gå förbi och inte ens fråga...
Racoon Pioneer
Ledsen att säga det, men det handlar om makt. Sen USA manövrerat ut Sverige och SAAB i internationella vapenupphandlingar har vi fått nog. Nu bygger vi vårt eget internationella imperium med kontaktländer och lydstater, balterna är först ut.

Det är inte lett, men det är balt.

/RP ph34r.gif
SFC
QUOTE (Racoon Pioneer @ Dec 28 2002, 11:40 AM)
Det är inte lett, men det är balt.

Det är varken lett eller balt att vara est...

OT, sorry...
ERI
Jag anser att stödet till baltikum är bra. Dock hade man kanske kunnat prioriterat hemvärnet gällande terrängbilarna (jag vet miljöaspekterna...).

Annars så stöder jag våra folkvalda politikers beslut i denna fråga ph34r.gif

/ERI
snake
Om vi vänder på steken lite då, hur vill ni forummedlemmar att stöd/utbildning/material skall fördelas?
Det kan ju vara intressant att veta. blink.gif
The_mistaken
Jag tycker att det är bra som det är rolleyes.gif men man kunde gärna sälja fordon till civila och inte föra allt vi inte vill ha till destruktion angry.gif
SSN
Måste nog hålla med Kimster här, Det fanns många grejer Hv kunde behövt (och då helst till uppg. "stöd till samhället") som antingen skänktes bort eller såldes/förstördes. Jag är inte på nått sätt i mot att vi skänker bort överbliven mtrl, men det känns konstigt att dom inte ens kollar med Hv och andra frivilliga organisationer innan beslut tas. Jag menar, det räcker nog och blir över både till oss och baltikum.
MBW
Med risk för att ge mig ut på djupt vatten kommer jag med ett inlägg i egenskap av prao.
Efter att ha skummat igen det som står i det här forumet (militärt bistånd) så får jag en känsla av att vissa tror att vi skänker bort allt vi äger och har.
Det man då måste tänka på är att Sverige för tillfället har en ohygglig mängd MTRL i förråd sedan det gamla invasionsförsvaret. Denna materiel håller på att bli lite till åldern och jag ansser att heller än att grejerna ruttnar bort i något av våra otaliga bergrum så kan de baltiska staterna få materialet för att bygga upp sina arméer och på så vis stärka de nya nationerna sedan ryssland tågat ut från scenen.
Vi har fortfarande prylar så det räcker till alla. Att frivilligeorganisationerna sedan inte får sin utrustning beror antagligen på att byrokratins hjul mal tungt plus det att när regulgära förbanden drar ner måste även fri.v. org. dra åt svångremmen. Det är dyrt att underhålla fordon, särskilt om de skall användas av människor i grönt som är allt annat än aktsamma med sådant som är M-nummer märkt.
Tack för ordet.
Informatör

Relativt moderna 155 mm haubitsar (ägt av ett brittiskt företag) står och röstar utanför Norrköping. Sådant kunde man ju gott ha skänkt ett gäng av till balterna om de nu nödvändigtvis skulle bort.
Särimner
QUOTE (snake @ Dec 28 2002, 01:25 PM)
Om vi vänder på steken lite då, hur vill ni forummedlemmar att stöd/utbildning/material skall fördelas?
Det kan ju vara intressant att veta. blink.gif

Mina personliga åsikter och alltså inte något allmänt uttalande för HV eller ens mitt kompani.

1. Skicka materiel i nuvarande omfattning till baltstaterna. Bortsett från bristande mörkerkapacitet och ytterst begränsad PV-kapacitet klarar mitt kompani i Hv av vår primära uppgift. Den utrustning som skulle kunna förbättra vår allmänna kapacitet som HV-förband är inget som finns i de gamla förråden från invasionsförsvarets dagar. Det vi möjligtvis skulle kunna komma att behöva är nytt materiel i form av mörkerutrustning, riktig kommunikationsutrustning samt PSG. Och PSG kommer ju framöver.

2. Det är väl bra om våra officerare kan utbilda balterna? Som en representant för bondeståndet sade när Sverige stod i begrepp att engagera sig i 30-åriga kriget - "Det är bättre att binda våra hästar i fiendens gärdesgård än att han binder sina hästar i våra". MAO - utbilda de länder som anser att vår officers-/trupputbildning kan tillföra deras försvar något så kan vi kanske mota Olle i grind om det skulle behövas?

Särimner har grymtat.
jonte72
QUOTE (Informatör @ Dec 29 2002, 02:29 AM)

Relativt moderna 155 mm haubitsar (ägt av ett brittiskt företag) står och röstar utanför Norrköping. Sådant kunde man ju gott ha skänkt ett gäng av till balterna om de nu nödvändigtvis skulle bort.

Relativt moderna...De var väl helt i klass med finskt ART i alla fall.
Hugin
Är det någon som har någon källa på vad som egentligen har skickats till baltikum? Det är många som har skrivit om att ditten och datten har skickats iväg, men jag skulle behöva en tillförlitlig sammanställning från någon officiell källa. (är ju akademiker...)
Capt
Efter att nyligen ha varit nere i Estland och i samband med det besökt ett "Malev" inom Defence League (Kaitseliit) (jmfr: ungefär en Hv-bataljon).
Deras förråd var jag inte särskilt imponerad av då det gäller svensk mtrl.
4 st pv kanoner var väl det mest imponerande man kunde visa upp.
I övrigt var det m/59 uniformer (alla i strl 48) och vintermössor (alla i strl 61), några ruttna sovsäckar, ett gäng liggunderlag och en låda med ryggsäckar.
I det förrådet var det ingenting jag skulle ha velat ha av den skänkta svenska materielen.
Sen har vi ju skänkt ett antal brigad 77 system, men även i det fallet har jag svårt att se att det är något vi behöver för Hv's räkning? (haubits!!??)
jonte72
Det skickades 10 st brigadskyttebataljon 77, + 2 eller 3 LVbataljoner med 40/48 AKAN, och ett antal ingengörskompanier.
Pingo
RB56 system har skänkts med utbildningspaket....det som var för dyrt för HV 7.gif Malajn.gif
Dizzy_keys
Jag hittade denna bild på mil.se.
Jag trodde att vi bara utbildade baltiska officerare men på bilden är det en menig lett.
paananen
Om jag inte är helt ute och cyklar så är "utbytesprogram" med lettland inte helt ovanliga. Såg ngt liknande på S1 01/02.
lanrezac
QUOTE (Kimster @ Dec 27 2002, 21:51 ) *
Felet som jag tycker var att Sverige har skänkt bort MTRL som skulle kunna tillgodose andra Svenska förband, och ett mycket bra exempel på ett sånt förband är Hemvärnet.

Jag har själv varit med och sett och eskorterat och bevakat MTRL som skall till Baltikum. Saker som HV hade tagit emot med öppna armar !

Som Jonte77 skriver, dom har fått en INF brigad vardera samt en 40/48 Batajon ? vardera och lite lösmtrl, bla ett par KP bilar. Och om inte matrielen i dom övriga nerlagda brigaderna skulle ha räckt att utrusta HV så är det märkligt.........

Det är väl självklart att vi ska hjälpa våra grannar. VI har nytta av att Baltstaterna kan försvara sig själva och därmed minska risken för krig i vårt närområde. Jag tycker det är lite mycket navelskådande här ;)
Spett och slägga
QUOTE (EO4 @ Dec 27 2002, 23:49 ) *
Ifrågavarande fordon (TGB av olika slag) har väl några brister ur Svensk synpunkt?

* Säkerheten - krocksäkerhet m.m. bedöms väl vara klart obra vid fredstida vht.

* Miljö - även där uppfyller väl bilarna inte dagens miljökrav som ställs på offentlig verksamhet och FM:s interna miljökrav?

* Ekonomi - dyra att driva och underhålla jämfört med moderna alternativ.

Wåoooo!! Hold your horses!!

Nu gick jag igång på alla åtta cylindrar!

Ska HV åka Sprinter och GW, så kan de knappt åka utanför tullarna utan att köra fast!
TGB11-20 går nästan överallt.

Ekonomi?
Jag lovar att GW/Sprint kostar mer än fett!
De pajar jämt! banghead.gif
Bara våra bärgningskostander till och från Mercedes, och nu upphandlade frakt till Mercedes, kostar multum!!

Miljö?
sen när är krig miljövänliga, och hur mkt mil går en 11-bil på ett år, och utslaget på en 11-bils livslängd, med förådsställning mm, är det inte mkt.

Sen det här med att skänka bort har gått till ruggig överdrift.
TGB- bilarna blev slangade på soppa redan på båten över samt länsade på strålkastare mm.
De var dessutom gnälliga och otacksamma över att de fick gamla tgb 11-20, och en svensk mekaniker blev irriterad och sa till dem: vad trodde ni? att ni skulle få strf 90?

Man byggde också upp verkstäder åt dem med allt, 4-pelar lyftar mm.
När vi på Markverkstan tigger om en till 4-pelarlyft, för att slippa göra service på en GW krypandes på golvet, så blir det kalla handen= vi har inte råd! (vi har nu äntligen fått en till 4-pelarlyft som vi önskade, men den var BEGAGNAD!)

Vi har inte råd att köpa verktyg eller nåt annat till vår verkstad (min verktyg är från Biltema), men man skeppar över miljoner till balter i verktyg och utbildning.

Det finns ingen koll i FM.

i samma verkstad står man enligt beställning och skrotar nya TGB 30 som gått 326 Mil, medan en annan mek står några platser längre bort och rostlagar en annan helt slut och upprostad 30-bil i flera veckor.
När de påpekar att detta är vansinne och att man borde bara byta bilar, (jag skulle bara bytt regskyltar och hållit käft) får man svaret att det inte går, för struligt med pappersarbetet...

Detta är vardag i FM, FM blöder miljarder, och blöder ännu mer när man "bygger" upp balternas försvar.

Och vem är det som säger att balterna står på våran sida om det smäller?
Andreas
QUOTE (paananen @ Mar 14 2006, 21:44 ) *
Om jag inte är helt ute och cyklar så är "utbytesprogram" med lettland inte helt ovanliga. Såg ngt liknande på S1 01/02.
Kadetter från de baltiska staterna är skapligt vanliga som instruktörer på GSU-plutonerna på Trolle också, dock verkar det variera en del med inrycken.

QUOTE (Spett och slägga @ Mar 15 2006, 23:36 ) *
Och vem är det som säger att balterna står på våran sida om det smäller?
Vad är det som talar emot? Vilken typ av hot/kris syftar du på?
lanrezac
Detta är vardag i FM, FM blöder miljarder, och blöder ännu mer när man "bygger" upp balternas försvar.

Öhh, Nej.

Tror du att det som skänkts till Baltikum hade använts inom FM? Snarare sålts för en billig peng som överskott. Dessutom är kostnaden för detta projekt marginell, eller tror du att om vi inte lämnat hjälpen kunde ha haft ett 18 Brigadersförsvar?

Sen har du ett antal påståenden om stölder och "gnällighet" Lämna lite fakta, använd gärna 5S, Eller vill du med ditt påstående hävda att ALLA balter är tjuvaktiga och otacksamma och vi därför inte ska hjälpa dom?

Slutgiltigen så beror miljöpolicy för fordon och utskrotning av mtrl på politiska beslut, så lägg det ansvaret hos beslutsfattarna och inte på Balterna.
Spett och slägga
QUOTE (lanrezac @ Mar 16 2006, 21:44 ) *

Öhh, Nej.

Tror du att det som skänkts till Baltikum hade använts inom FM? Snarare sålts för en billig peng som överskott. Dessutom är kostnaden för detta projekt marginell, eller tror du att om vi inte lämnat hjälpen kunde ha haft ett 18 Brigadersförsvar?

Sen har du ett antal påståenden om stölder och "gnällighet" Lämna lite fakta, använd gärna 5S, Eller vill du med ditt påstående hävda att ALLA balter är tjuvaktiga och otacksamma och vi därför inte ska hjälpa dom?

Slutgiltigen så beror miljöpolicy för fordon och utskrotning av mtrl på politiska beslut, så lägg det ansvaret hos beslutsfattarna och inte på Balterna.

Varför kunde inte HV/civilförsvaret/räddningsverket eller andra ta del av matrialen?

Jag raljerar, överreagerar och sparkar vilt omkring mej i min frustration, jag ber om ursäkt.

Och nej, det är inte balterna som sänker vårat försvar, utan som du sa, politiker, men också andra innom FM, gröna, som civila.
(Balterna plomberar dock tanklocket efter tanking och föraren är personligt ansvarig för fordonets drivmedel och man plomberar även verkstaden vid stängingsdags. Alla korpar inte, men det förekommer en hel del tyvärr.)

Men försvaret blöder, kanske pga av att det inte finns någon eftertanke, eller att de som styr, inte är insatta själva, gröna som civila.

ta tex vår stackars verkstad, vi får inga verktyg osv, men vi fick en pall med sprillans nytt Josam Laser mätnings system för 200.000:- beställt till oss centralt högt över oss.

Den har vi använt två ggr, och kommer nog inte använda mer på flera år, vi funderar på att lägga ut den på Blocket och få loss kuler till det vi behöver på verkstan...
simon
Känner igen Spett och Släggas frustration över en blödande organisation, från mina tillfälliga anställningar på SFD. Ibland förstår man hur såna där svarta hål i plånboken uppkommer...
Lockwed
Jag hittade ett gäng helsköna bilder på HKpros forum iaf

Balter med svensk utrustning

Själv tycker jag att det är rätt coolt att våra gamla prylar fortfarande är i tjänst banan_rock.gif
Ormtunga
Om man skall se litet bredare på det hela:

All materiel som vi skänker bort till öststaterna är materiel som dagens industri inte kan sälja, och desto mindre krigsindustrin tjänar desto bättre.

Tycker jag.
HelgeErik
Jag håller med "Spett och Slägga". Horribelt att det är mer jobb med "papper", än att använda den materielen som är bra.

Å andra sidan,vill balterna verkligen ha vårat gamla skräp kan de ju få det. Billigare för dem OCH för oss. Exemplet med fyrpelarlyften visar ju på en konstig prio,men det förvånar inte. De som bestämmer sitter ju alltid väldigt långt ifrån verkligheten.

På min IP har vi två tgb20 och en tgb13. Det tar längre och längre tid för dem att komma tillbaka från GT. Under tiden får vi köra med minibussar hyrda av Hertz(som man skall ha särskild behörighet på). Minibussarna tillgodoser våra fredsmässiga behov.

Vi kör i princip aldrig på vägar som är så dåliga,att en civil bil inte kan ta sig fram. Då går vi.Ett inköp av civila minibussar hade garanterat blivit billigare i längden(dock inte MB Sprint). Vill någon annan ha våra gamla,dyra tgb så välbekomme.

Dessutom är minibussarna mkt bekvämare,men det är en annan femma.
lanrezac
QUOTE (Spett och slägga @ Mar 17 2006, 22:52 ) *
Varför kunde inte HV/civilförsvaret/räddningsverket eller andra ta del av matrialen?

Frivilligorganisationerna, SRV, brandkårer mfl har kunnat sända in "önskelistor" till FM om att få Mtrl. Jag citerar även mig själv
Tror du att det som skänkts till Baltikum hade använts inom FM? Snarare sålts för en billig peng som överskott.

Tror du mig inte så gå in på FMVs hemsida Där kan man se pågående och avslutade försäljningar. Jag citerar även från sidan
Pågående omstrukturering inom Försvarsmakten innebär att en stor mängd materiel blir övertalig och skall avvecklas. Försvarsmaktens överskottsförnödenheter utnyttjas i första hand för:

* Frivilliga försvarsorganisationer
* Humanitära insatser
* Militärt säkerhetsfrämjande materielsamarbete (T.ex. stöd till Baltikum)
* Stärka det svenska samhället vid svåra påfrestningar i fred (Överföring av materiel till andra statliga verk ex. Räddningsverket)

I andra hand erbjuds till försäljning till civila företag.

Frågan man ska ställa sig är, Vad är bäst? A. Att grejorna säljs eller skrotas B. Att det skänks som bistånd

Jag tycker själv att det är vansinne att sälja ut BV206. Det hade varit bättre av måla dom oranga och skänka dom som bistånd till katastrofområden (Pakistan tex) Dels hade det gett godwill, och dels ökat chansen att Hägglunds skulle kunna sälja flera vagnar och reservdelar till länder som inte använt bandvagnar innan.

Mera läsning i frågan..

Finansieringen av vår verksamhet sker med de stödpengar som statsminister Göran Persson utlovat till Östersjösamarbetet, fortsätter överste Josefsson.

Verkstadsprojektet i Baltikum

Gymnasieskolor får helikoptrar, skytteföreningar får tält, biståndsorganisationer får sjukvårdsutrustning, tullverket får gummistövlar och kommuner får motorhandsågar.
Hornet

skulle ju lätt kunna ta dom för svenskar ju :P
Faers
Jo om all utrustning är svensk blir det väl lätt så ;)
Spett och slägga
Frågan man ska ställa sig är, Vad är bäst? A. Att grejorna säljs eller skrotas B. Att det skänks som bistånd

Jag håller med, men ditt exempel på BV206 visar på hur fel det fungerar.
Sen när det blir snökaos så har vi inga bandvagnar att bistå med...

Chefen berättade hur order uppifrån hadde gått ut om att ha bandvagnar i bredskap (till civila samhället/oväder) vid ett tillfälle nydligen, och han svarade att vi inga bandvagnar har, de har fasats ut till Brovalla (överskott) osv, var på högre instans blev bestört, -VA! har vi inga bandvagnar?
Tänk så lite de vet igentligen...
Psson
Spett o släggas resonemang är ngt som man onekligen behöver tänka på...han om ngn ser den bistra verkligheten.... banghead.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.