Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skärpta regler för hemvärnsvapen
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Hans Engström
Kassuner kostar.
Gusten
QUOTE (II63 @ Oct 26 2006, 06:59 ) *
*klipp*

Argumentet att det blir lite tida till att vårda vapnen är bara nys, då vapnen som ställs i kassun också måste vårdas innan de ställs in och då finns det tid men inte om man skulle centralförvara nycklarna. Jag ser inte logiken i detta då det som behövs är planering.

Att det inte skulle finnas tid/möjlighet till att åka på enskilda skjutningar som anordas som "drop in" ser jag inte heller då man med lite planering kan få sin nyckel av Plutonchef dagen innan.

Det kommer att ställas högre krav på planering, men med tanke på att alternativet skulle vara att avväpna alla så är detta en acceptabel lösning. Skulle det blivit indragning av alla vapen skulle vi få öva en gång/år eller en gång/ varannat år det hade varit katastrof.

Låt oss se vad detta innebär innan man kastar yxan i sjön (eller ak: till tsf) ser man efter nåt år att detta inte funkar så finns alltid möjligheten att protestera.

II63

Att få tid till vård anser jag vara nys tills det kan infrias. Varför skulle det inte ta längre tid att vårda t ex trettio vapen jämfört med t ex fem ksp? Eeh.., påverkar inte antalet som ska vårdas eller..? Denna inskränkning kommer att skapa problem. Hur vi sedan kan lösa dem återstår att se. Jag är ingen pessimist utan vill se lösningarna genom att vädra problemen.

Visst jag har ett sjuhelvetes ansvar i o m att jag har ett automatvapen hemma. Och detta är inget jag varken är stolt över eller har som orsak att lalla runt i skogen i FM´s regi. Jag lallade redan omkring i skogen inom LOMOS då det fanns och inte hade vi vapen hemma och inte har jag gått ur pga av att jag var vapenlös i hemmet. Inskränkningar i rutiner väcker tankar hos folk då förmåner/rättigheter/whatever försvinner. Skulle t ex möjligheten till att vara med i facket försvinna eller traktamenten dras in till höger och vänster skulle det skapa ett j*vla liv likaså. Att jag skrev tidigare att jag funderade på att gå ur då vapnen inte kunde förvaras hemma var pga av många variabler involverade som hindrade mig från att verka. Jag pratar inte om ryssar utan det som Hv har som uppgift i nuläget såsom terrorangrepp. Visst, jag har ingen ammo hemma men det tar kortare tid med mindre hinder som: åka & hämta nyckeln eller ställa upp framför en kasun etc. Men som sagt , II63, vi får se vart det barkar (ej ironisk). /Gusten Rangern.gif

Edit: Rättelse av text, se rödmarkerat.
rhdf
Hela "grundtänket" med detta förslag är väl att minst en "komponent" av vapen /nyckel skall vara "oåtkomlig" för enskild soldat

således så bör snabbaste lösningen för detta vara följande

hemförvarat vapen= centralförvarad nyckel
kassunförvarat vapen = hemförvarad nyckel
Gusten
@ rhdf
För att göra skadan så liten som möjligt genom att inte blanda in en PC så låter det "tänket" bra. /Gusten Rangern.gif
Challe
Ett riktigt bra beslut enligt min uppfattning! clap.gif

Ni som gnyr över att AK:n inte kommer att vara komplett hemma eller som inte tål att granskas nogrannare. Är i mina ögon just den typen av människor som vi INTE behöver inom FM.

Ni är med av fel anledning! Svårare än så är det inte ;)
Pal
QUOTE (Challe @ Oct 26 2006, 17:08 ) *

Ni som gnyr över att AK:n inte kommer att vara komplett hemma eller som inte tål att granskas nogrannare. Är i mina ögon just den typen av människor som vi INTE behöver inom FM.

Bah! Den bästa gerilla soldaten efter en övergång till det fria kriget under en ockupation är sannolikt den som vi i fredstid skulle betrakta som allvarligt störd i sitt vapen, jakt eller annat helt opolitiskt korrekt intresse.
Sir Vival
QUOTE (Gusten @ Oct 26 2006, 16:33 ) *
Att få tid till vård anser jag vara nys tills det kan infrias. /.../
Funkar det på andra ställen i landet, så... Eller skiljer sig typen av vård över ytan?

Mycket gnäll här nu och finner man sig inte i högre chefs beslut/bedömning, så gör man organisationen en tjänst och avrustar.
Agera i stället för att se över övningsupplägg och satsa på KFÖ-vecka (nödvändigt för att nå KDU 4 till 2010-11).
Som ett av mina befäl under GU sa: "Att hantera ett vapen kan tom en apa lära sig, det finns betydligt mer nödvändiga övningar."
Gusten

Jag gnyr inte jag morrar. Vet inte hur länge du varit med i Hv så du har väl kanske inte "vant" dig vid den underbara, fantastiska känslan som gör mig genomlyrisk av att ha en puffra hemma. Huruvida jag ÄR eller INTE ÄR rätt person att vara med i Hv ska du inte orda om då du inte känner t ex mig personligen. ;) /Gusten Rangern.gif
Challe
[/quote]
Bah! Den bästa gerilla soldaten efter en övergång till det fria kriget under en ockupation är sannolikt den som vi i fredstid skulle betrakta som allvarligt störd i sitt vapen, jakt eller annat helt opolitiskt korrekt intresse.
[/quote]

Vad vill du säga med det?
Sir Vival
QUOTE (Challe @ Oct 26 2006, 17:18 ) *

Att han lever kvar med rysskräck och är på gränsen till paranoid? Malajn.gif
Gusten
@ Sir Vival

Att det funkar på andra ställen behöver ju inte betyda att det funkar på alla. En ny rutin betyder ju en del omarbete så att den funkar i praktiken. Jag menar alltså iinte att det inte kommer att gå utan en "inkörningsperiod". Själva genomförandet av vården torde vara samma över landet trodde jag i alla fall. Om du tycker att mina åsikter är "gnäll" så kan du PM:a mig om vad som är åsikt och vad som är gnäll. /Gusten Rangern.gif
Magnus Redin
QUOTE (Fozzy @ Oct 25 2006, 21:07 ) *
Visst det kan vara bra om jag inte har nyckeln hemma. Alla tillbud med vapen är tragiska. Men jag tänker på vad som händer i verkligheten, tänk följande cenario: På lördagsmorgonen står det 20-30 man med vapen utrustning och plutonchefen inte kommer pga sjukdom/glömska/semester eller dylikt. Vem ska åka och bryta sig in hos vår plutonschef då ? Hur mycket övningstid ska vi lägga på rengörning på övningen för att alla ska lämna in nyckeln innan vi åker hem.

Om inte plutonchefen kommer på övningen är det i vilket fall en stor brist för övningen, har ni problem med att de inte dyker upp? Plutonchefer brukar väl vara välmotiverade men min erfarenhet är kort och lokal.

Att alltid vårda direkt efter övningens slut är normalt för de som förvarar i kassun.

Alternativet till den här lösningen är att alla får förvara i kassun och då får många det mycket långt till kassunbyn. Den här smarta idén är ungefär som om varje pluton fick sin egen kassun med fri placering på valfri plats.
Challe
;)
QUOTE (Gusten @ Oct 26 2006, 17:17 ) *

Jag gnyr inte jag morrar. Vet inte hur länge du varit med i Hv så du har väl kanske inte "vant" dig vid den underbara, fantastiska känslan som gör mig genomlyrisk av att ha en puffra hemma. Huruvida jag ÄR eller INTE ÄR rätt person att vara med i Hv ska du inte orda om då du inte känner t ex mig personligen. ;) /Gusten Rangern.gif

Visste inte att det antal år i HV som avgjorde om man var lämpad för att ha AK hemma ;)
Har varit med i HV sen -95 med avbrott, om det nu skulle ha någon betydelse för att få ha en åsikt?
Gusten
@ Challe

Har varken nämnt lämplighet med år som utgångspunkt eller att du inte skulle få ha en åsikt?? Det var inte dina år i Hv som det handlade om utan om jag skulle vara eller inte vara lämpad att ha ett vapen hemma. clap.gif /Gusten Rangern.gif
Challe
QUOTE (Gusten @ Oct 26 2006, 17:36 ) *
@ Challe

Har varken nämnt lämplighet med år som utgångspunkt eller att du inte skulle få ha en åsikt?? Det var inte dina år i Hv som det handlade om utan om jag skulle vara eller inte vara lämpad att ha ett vapen hemma. clap.gif /Gusten Rangern.gif

Eftersom du "morrar" så, kan man ju fundera över vad det är som har fått dig att gå in i HV?
Är du på väg att sluta för att du inte får ha ett komplett vapen hemma så är du med av fel anledning!!!!!!!
Svårare är det inte!
Pal

Om du inte förstår vad jag vill säga så är jag rädd att du själv helt missat den viktigaste anledningen till att det finns hemvärnssoldater överhuvudtaget. Och då har du ju redan där diskvalificerat dig för att bedömma hur en dylik hemvärnsoldat bäst skall vara funtad.
Challe
laugh.gif
QUOTE (Pal @ Oct 26 2006, 17:45 ) *

Om du inte förstår vad jag vill säga så är jag rädd att du själv helt missat den viktigaste anledningen till att det finns hemvärnssoldater överhuvudtaget. Och då har du ju redan där diskvalificerat dig för att bedömma hur en dylik hemvärnsoldat bäst skall vara funtad.

Du har humor du laugh.gif
NisseNord
Det enda som behövs vårdas på övningen är väll patronläget och loppet? Resten kan man gnugga på hemma så mycket man vill.
Gusten
QUOTE (Challe @ Oct 26 2006, 17:41 ) *
QUOTE (Gusten @ Oct 26 2006, 17:36 ) *

@ Challe

Eftersom du "morrar" så, kan man ju fundera över vad det är som har fått dig att gå in i HV?
Är du på väg att sluta för att du inte får ha ett komplett vapen hemma så är du med av fel anledning!!!!!!!
Svårare är det inte!

http://forum.soldf.com/index.php?s=&showto...ndpost&p=505101 (inlägg #24). Vidare åsikter som du i fortsättningen kommer att att få ha, i alla fall för mig kan du PM:a direkt så att BG slipper rensa om han väljer att göra det. Ha de gott! /Gusten Rangern.gif OUT

Edit: Förtydligade ifall det skulle behövas.
Apone
QUOTE (Challe @ Oct 26 2006, 17:47 ) *
laugh.gif

Så, stilla.
Pal har en ganska viktig poäng: betänk hemvärnets historia, hur och varför det uppstod.
I och med de stora inskränkningarna gällande vapnen försvinner det primära syftet med hemvärnet: att verka avskräckande för en ev. fiende (måste inte vara invasion) med sina tiotusentals omedelbart gripbara soldater.

Sverige har en LÅNG historia av folkligt förankrat försvar, är dessa tider helt över nu när endast ett fåtal gör GU och Hv dräneras på intresserad personal? Vilka kommer återstå i Hv? Hardcore-stridisarna som ändå inte har något annat liv - förutm det i missionsområdena?

Man kanske borde backa ett steg och titta på hur stora/små problemen med hemvärnsvapen egentligen är relativt övriga vapen i landet, lagliga som olagliga.

Hur mycket kommer det kosta i tid, pengar och avdroppad personal? För att vinna exakt vad?
Gusten
@ Apone

Många bra punkter där. smile.gif /Gusten Rangern.gif
Dajo
Kan man inte kasunförvara vital del istället dvs underbeslaget?
Det kanske inte behövas mer än ett normalt säkerhetsskåp i larmat utrymme vilket borde gå att fixa till en låg kostnad.

Då kan man ju vårda vapnet hemma men det går inte att använda om mannu inte stjäl ett underbeslag. Men jag utgår ifrån att man har god koll på även dom.

QUOTE (Magnus Redin @ Oct 26 2006, 17:23 ) *
QUOTE (Fozzy @ Oct 25 2006, 21:07 ) *

Visst det kan vara bra om jag inte har nyckeln hemma. Alla tillbud med vapen är tragiska. Men jag tänker på vad som händer i verkligheten, tänk följande cenario: På lördagsmorgonen står det 20-30 man med vapen utrustning och plutonchefen inte kommer pga sjukdom/glömska/semester eller dylikt. Vem ska åka och bryta sig in hos vår plutonschef då ? Hur mycket övningstid ska vi lägga på rengörning på övningen för att alla ska lämna in nyckeln innan vi åker hem.

Om inte plutonchefen kommer på övningen är det i vilket fall en stor brist för övningen, har ni problem med att de inte dyker upp? Plutonchefer brukar väl vara välmotiverade men min erfarenhet är kort och lokal.

Att alltid vårda direkt efter övningens slut är normalt för de som förvarar i kassun.

Alternativet till den här lösningen är att alla får förvara i kassun och då får många det mycket långt till kassunbyn. Den här smarta idén är ungefär som om varje pluton fick sin egen kassun med fri placering på valfri plats.

Finns det bara vettiga lokaler så är det ju inga problem.

Att stå 30 man och trängas runt en rulle hushållspapper samt en flaska CLP är ingen hit.

Att det sedan antingen är utomhus i januari eller i en dåligt upplyst lokal med ett fåtal låga små vingliga bord gör ju ingen gladare.

Ger man mig tillgång till en väl upplyst lokal med gott om plats att plocka isär vapnet utan att behöva vässa armbågarna innan och där det även finns tillgång till tryckluft så skulle jag gladeligen vårda där istället som nu hemma på köksbordet.

Så här blir det för mig efter en övning.

Snabbvårda på plats så man får i låset.
hem
lås upp & torka av
smörja in rikligt med CLP
kolla på TV i 2 timmar
torka av
smörja in måttligt med CLP
i med lås och in i skrubben.

klart.
Challe
QUOTE (Apone @ Oct 26 2006, 17:58 ) *
QUOTE (Challe @ Oct 26 2006, 17:47 ) *

laugh.gif

Så, stilla.
Pal har en ganska viktig poäng: betänk hemvärnets historia, hur och varför det uppstod.
I och med de stora inskränkningarna gällande vapnen försvinner det primära syftet med hemvärnet: att verka avskräckande för en ev. fiende (måste inte vara invasion) med sina tiotusentals omedelbart gripbara soldater.

Sverige har en LÅNG historia av folkligt förankrat försvar, är dessa tider helt över nu när endast ett fåtal gör GU och Hv dräneras på intresserad personal? Vilka kommer återstå i Hv? Hardcore-stridisarna som ändå inte har något annat liv - förutm det i missionsområdena?

Man kanske borde backa ett steg och titta på hur stora/små problemen med hemvärnsvapen egentligen är relativt övriga vapen i landet, lagliga som olagliga.

Hur mycket kommer det kosta i tid, pengar och avdroppad personal? För att vinna exakt vad?

Historia är viktigt för att förstå framtiden!
Som tur é så går utv. framåt. ;)
Jag står fortfarande fast vid det jag skrev i mitt första inlägg B)
Qaz
Om nu vapnen ska kassunförvaras är det väl inte helt omöjligt att göra så att vi får ut vapen och ammunition vid förhöjd hotbild.

När ryssen börjar muttra så får vi ut våra knallpåkar och skrämmer bort dom vid gränsen. Svårare än så är det inte.

Och eftersom det bevisligen finns en massa hemvärnssoldater som redan har sina vapen kassunförvarade så borde det nog fungera för oss andra också. Jag skulle inte ha nått emot att låsa in min bössa i en kassun. Då slipper jag ha den här hemma med allt vad det innebär. Plus att jag tycker att det är lite småskoj att gemensamt med kamraterna sitta och vårda och snacka en massa skit.
Fu Gref
QUOTE (Dajo @ Oct 26 2006, 18:13 ) *
Det kanske inte behövas mer än ett normalt säkerhetsskåp i larmat utrymme vilket borde gå att fixa till en låg kostnad.

Mycket vettigt förslag. Man kan vårda sitt vapen utan problem och iaf det händer något med den ansvarige, så att folk inte får tag på sina nycklar så måste det ju vara lättare och skaka fram underbeslag istället för att folk får nya vapen som inte är inskjutna m.m

Jag gissar att flertalet av dessa få "incidenter" med Ak4 som har hänt har varit en "fyllegrej" alltså inget man har planerat en längre tid. Hade man då inte haft ett underbeslag så hade det aldrig inträffat. Lämnat underbeslag och fortsatt förvaring hemma MED patronlägeslås.

Men tyvärr är det inget vi kan göra förutom att invänta vad som bestäms ovan. :(
Qaz
QUOTE (Fu Gref @ Oct 26 2006, 18:27 ) *
Men tyvärr är det inget vi kan göra förutom att invänta vad som bestäms ovan. :(

Jo vi kan prata med folk, ringa och skriva brev till ansvariga, skicka insändare. Skapa en debatt som ger ett förslag som vi vill ha och är förankrat i organisationen. Att sitta ner och vänta på att någon där uppe ska bestämma och sen sura över beslutet är ingen bra idé.
eskil
Kan man inte kasunförvara vital del istället dvs underbeslaget? Det kanske inte behövas mer än ett normalt säkerhetsskåp i larmat utrymme vilket borde gå att fixa till en låg kostnad.

Då kan man ju vårda vapnet hemma men det går inte att använda om mannu inte stjäl ett underbeslag. Men jag utgår ifrån att man har god koll på även dom.

Precis vad jag också har frågat mig! Underbeslaget är ju knappast den mest vårdkrävande delen på vapnet. Det är däremot patronläget. Det är ungefär lika stor chans att man får patronläget rent under den sista vårdkvarten efter en övning som att man får det hemma med låset i. dry.gif

Jag tycker att det är bra att det införs hårdare kontroller av hemvärnsmännens psykiska och sociala status, men det här med nyckelförvaring är faktiskt kass. Det luktar panikåtgärd lång väg.

Ifall nu någon hemvärnsman absolut vill behålla sin AK i brukbart skick hemma så är det ju bara att gå ner till låssmeden på hörnet redan nu och be att få en kopia av nyckeln (det är ju ett vanligt ABLOY-ax för guds skull!) och ge honom ett par femhundringar under bordet för att han inte ska ställa obekväma frågor.
Mot sådana galningar hjälper inte central nyckelförvaring, men en liten psyk-koll kanske skulle göra gott.
Magnus Redin

Nu ber du om en variant som borde bli dyrare än att plutonchefen har nycklarna och den borde även vara mer i vägen för övningarna.
Dajo
QUOTE (Magnus Redin @ Oct 26 2006, 20:02 ) *

Nu ber du om en variant som borde bli dyrare än att plutonchefen har nycklarna och den borde även vara mer i vägen för övningarna.

Vad är det som blir dyrare?
Dom flesta hemvärnsförband har ju idag lokaler där man förvarar resterande materiel (tält, spadar, yxor, radio osv).
Där borde man lätt kunna klämma in säkskåp i tillräcklig mängd och storlek.

Vad tror du det kostar att skicka hem hantverkare till PC och montera upp ett säkskåp på lämplig plats? När PC inte vill vara PC längre så får ju då FM återställa lägenheten med tapetsering osv för att dölja borrhålen. Likaså om PC flyttar.

Nä.. dumt förslag tycker jag om centralförvaring av nycklar.
Magnus Redin
QUOTE (Dajo @ Oct 26 2006, 20:18 ) *
Dom flesta hemvärnsförband har ju idag lokaler där man förvarar resterande materiel (tält, spadar, yxor, radio osv).

Kassunerna blir dyrare men nu föreslår du tydligen säkskåp. Jag tvivlar på att säkskåp räcker för att förvara stora mängder underbeslag men jag vet inte hur det är med det. Stora mängder nycklar kan efter stöld göras värdelösa genom låsbyte men underbeslagen passar på alla hemförvarade underbeslagslösa Ak4:or.

Den föreslagna rutinändringen borde vara lätt att genomföra och leva med i en aktiv organisation. Den kommer nog att påskynda nedmonteringen av ev plutoner som saknar aktiva chefer, snart borde det inte finnas något arv av "nollor" kvar.
Fu Gref
QUOTE (Magnus Redin @ Oct 26 2006, 20:30 ) *
Stora mängder nycklar kan efter stöld göras värdelösa genom låsbyte men underbeslagen passar på alla hemförvarade underbeslagslösa Ak4:or.

Jo, men saknas nycklen är 4:an obrukbar: bössan smälts ner till kastrull liknande..
Förstår tanken med att underbeslagen passar till alla men där kommer ju patronlägeslåsen in, du måste alltså utföra 2 åtgärder innan du kan använda AK4:an

1: Stjäla/införskaffa ett underbeslag
2:Lyckas få ur låset

Svårigheten är som du säger förvaringen.. Men ett normalstort vapenskåp etc borde kunna rymma säkert 50 underbeslag utan problem.

Som lite OT kuriosa så tycker jag det är lustigt att just hemvärnsvapen är så aktuellt, tänk alla jaktvapen som finns ute i hemmen? Förvisso inga automatvapen men såväl halvautomater osv..
Dajo
QUOTE (Magnus Redin @ Oct 26 2006, 20:30 ) *
QUOTE (Dajo @ Oct 26 2006, 20:18 ) *

Kassunerna blir dyrare men nu föreslår du tydligen säkskåp. Jag tvivlar på att säkskåp räcker för att förvara stora mängder underbeslag men jag vet inte hur det är med det. Stora mängder nycklar kan efter stöld göras värdelösa genom låsbyte men underbeslagen passar på alla hemförvarade underbeslagslösa Ak4:or.

Den föreslagna rutinändringen borde vara lätt att genomföra och leva med i en aktiv organisation. Den kommer nog att påskynda nedmonteringen av ev plutoner som saknar aktiva chefer, snart borde det inte finnas något arv av "nollor" kvar.

Inte alla 50 000 underbeslag i ett skåp utan kanske ett skåp per pluton.
Det går inte att göra det helt vattentätt utan att det blir mycket krångligt.

Som jag förstår det är det inte stölder av vapnen som oroar denna gång utan galningar som råkar vara med i HV. Ingen ska som standard ha ett komplett vapen hemma ifall av akut psykisk ohälsa.

Varför ska man som brottsling lägga ner massor med tid och riskera den polisiär uppmärksamhet en vapenstöld från en hemvärnsman ger när man kan köpa AK-47-kloner från öststaterna näst intill obemärkt?

Utrymmesmässigt så tar ju underbeslagen mer plats än nycklarna naturligtvis men itne så fruktansvärt stor plats att det inte går att hantera.
II63
QUOTE (Qaz @ Oct 26 2006, 18:46 ) *
Jo vi kan prata med folk, ringa och skriva brev till ansvariga, skicka insändare. Skapa en debatt som ger ett förslag som vi vill ha och är förankrat i organisationen. Att sitta ner och vänta på att någon där uppe ska bestämma och sen sura över beslutet är ingen bra idé.

Har ni läst tidningen ordentligt så står det där att det är beslutat att nycklarna skall centralförvaras. Reglerna börjar gälla 1/7 2007 så beslutat är redan fattat.

Var står det att skåpen skall vara hemma hos Plutonchef? vi måste vänta och se vad anvisnigarna säger innan man bestämmer att det är bra eller dåligt. Vad det gäller att det skulle gå att slå ut en Plutonchef för därigenom göra vapnen obrukbara i ett krisläge är inte möjligt då det vid minsta beredskapshöjning kommer det att delas ut nycklarna till alla igen. Dessutom så finns det huvudnycklar till alla låsserier, varje serie består av 250 lås dessa finns på FM log.

Det är många som sagt på forumet att man vill ha tid för utvärdering vilket man skapar nu då man kan utvärdera övningen under tiden som man vårdar. En annan fördel är att de individer som brukar smita hem med blixtens hastighet så fort man nämner orden "övningen avbryts" kommer nu att vara kvar så att de också genomför matrielvård innan man gör vapenvården, då slipper Plutonchef stå med eftervården själv. De individer som är så gammal i gården att de har egna regler (tycker de själva iaf.) kommer nu att få en tumme i ögat att vara kvar, så är inte det en fördel så säg? clap.gif

nåväl innan kompletta anvisningar kommer så får vi vänta och se.
II63
dalmas
Det är poänglöst att komma med nya förslag när de som bestämmer satt ner foten.

Min fråga om nycklar kvarstår. Jag övar både med IK och IP, borde man inte kunna ha dubbla nycklar isf att göra hembesök?
Pappsen
Wow, det här väckte visst känslor...

Men läs min underrubrik i mitt första inlägg "vad praktiskt"...

Alltså, jag tror att vi står inför en ganska omständig procedur innan och efter övning, vilket kommer att stjäla dyrbar övningstid.

Sedan skiter jag fullständigt i om vi blir av med bössorna helt och övar med träpinnar istället för ak-n. Det är inte poängen, vilket många upprörda verkar missa.

Social och mental koll däremot är bra, se nu bara till att ge professionella resurser till kompanierna (tex, pliktverksfolk).
För det är väl ingen gruppchef, plutonchef eller kompanichef som på fullaste allvar tro sig vara kompetent att skilja ut en, låt säga, psykopat ur en grupp individer så där på rak arm.
Det kräver en lite djupare process.

Alltså sammanfattningsvis: två slag i luften vilka bara strular till det för vanliga, friska och hederliga medborgatre vilka vill offra sin fritid till att upprätthålla en kunskap och förmåga till försvar av vårt land.
Goon
Visst jag har ej sjuhelvetes ansvar i o m att jag har ett automatvapen hemma.

Jo, det har du.
HelgeIvar
Är detta beslut fattat redan? Trodde snarare att det var en presentation av utrendningen som var klart. Men att det formella beslutet inte var tagit ännu. Utan detta beslut tas under den kommande veckan.

Min utbildningsgrupp har fortfarande inte fått den formella ordern på att detta skall införas. Talade med min bathandläggare om detta nu under dagen. Ett riktigt givande samtal om både det ena och det andra. Dock så har han börjat skissat på lösningar för rutiner för hans "bataljon". Men eftersom han inte fått någon order om detta tjänstevägen så vet han inte exakt hur det skall se ut.
Gusten
QUOTE (Goon @ Oct 26 2006, 21:56 ) *

Visst jag har ej sjuhelvetes ansvar i o m att jag har ett automatvapen hemma.

Jo, det har du.

Aj, aj. Får väl skylla på stridens hetta. Inlägget korrigerat till det från början avsedda. Tack för upplysningen salute.gif /Gusten Rangern.gif

Edit: Särskrivning!! Vilken klant jag är.
Fredriksson
Bara att göra om kontrakten för HV-plutonchefer..
Numera skall man tydligen delta på samtliga övningar som tillhandahålls av Utb.gruppen (utöver det man har skrivit på för)..?
Sniff
känns som en dåligt ide' att centralförvara nycklarna... får bilden framför mig av 30 frusna grabbar som klockan 0530 en mörk februari morgon står och huttrar runt en kort person som med hjälp av en glappig-minimaglight försöker tyda vad som står på dem olika nycklarna för att kunna dela ut dem till rätt person.

Men, ordern har inte kommit ännu, och om den gör det så är det som det är.
Då är det bara att prova & se hur det funkar, och kanske efteråt försöka komma med ett bättre förslag.

Personligen gillade jag tanken med centralförvaring av underbeslagen lite bättre, då kan soldater fortfarande vårda huvuddelen av karbinen hemma.

Eftersom det är sent så gör jag oss alla en tjänst & använder mig av bildmedel.

smile.gif + gasmask.gif = saint.gif
wacko.gif + gasmask.gif = banghead.gif

så en undersökning av sinnet kan väl inte skada, så länge den görs av proffs
capio
QUOTE (Batkvm @ Oct 26 2006, 14:05 ) *
salute.gif Har lediga poliser vapen hemma? Nej inte utan tillstånd. Fungerar deras "sk insatsberedskap" ?
I dem flesta fall alldeles utmärkt!

Hos oss har insatsplutonerna kasunförvarat vapen under flera år utan några större problem.
Problemet "sitter nog i psyket hos vissa vapenskramlare". Lås in nycklarna i ett klass 4 skåp som är ställt i ett larmat utrymme och låt dem som (idag)? är kassunöppnare ha tillgång till koderna.

Själv föredrar jag att alla vapen skall kasunförvaras, fast jag vet att det kan bli ett problem med långa transporter i vissa delar av landet.
Men det underlättar väldigt mycket vid vapeninventeringar + att säkerheten blir minst 100% bättre! vissel.gif

Tillägg: Hos oss har vi vapenställ i kasunerna som är anpassade efter Ak4b.

Hmm, vapenställ till Ak4B? Är de egentillverkade eller finns det färdiga att beställa?
Uttern
Med denna åtgärd försvårar man att "Täby-incidenten" upprepas. Men man sänker säkerheten på annan plats: pc blir mer utsatt.

Jag är kompanichef och ser stora problem med detta nya förvaringsätt. Några har tidigare nämnts men här är några till:

1. Vad ska jag göra om pc inte kommer på en övning? Vem ska hämta nycklarna hos honom? vem har tid för detta? Får denna övningstid för det? får han km-ersättning? Ska samma person lämna tillbaka nycklarna?

2. Hur ska det gå till när den enskilde soldaten ska på individuell övning? Ska han åka till pc och kvittera ut nyckeln för att lämna tillbaka den sedan? Får han tid och ersättning för detta?

3. Vem ansvarar för att vapnet är låst? Vad har denna för ansvar om det vid nästa incident visar sig att vapnet inte var låst?

4. Hur ska pc förfara om det visar sig att en soldat avbrutit en övning och åkt hem? Ska pc åka hem till honom för att kontrollera vapnet och hämta nyckeln? Får han tid och ersättning för detta?

5. Vem förvarar pc:s nyckel och övriga inom kompleningen? Är de undantagna för att de inte utgör säkerhetsrisk?

6. Var fn tog demokratin vägen inom HV? Varför har inte pc tillfrågats om de är beredda ta detta nya stora ansvar och arbetsbörda?

Jag tycker hela hanteringen av detta ärende och resultatet av den är misserabel.

Jag är trött på all byråkrati och administration. Jag lägger ned ca 1000 timmar per år men får endast ca 100 timmar registrerade, för resten är inte avtalstid. HV lägger på mig mer och mer administration utan att ens fråga mig. Jag gick inte med i Hemvärnet för att jobba som grå arbetskraft och utföra sådant arbete som rätteligen borde utföras av anställd personal inom Försvarsmakten.

Jag kommer troligen sluta som kc inom kort.

Ola
DaRaven
QUOTE (Uttern @ Oct 27 2006, 09:51 ) *
6. Var fn tog demokratin vägen inom HV? Varför har inte pc tillfrågats om de är beredda ta detta nya stora ansvar och arbetsbörda?

Tack.. smile.gif Det känns väl lite si sådär att läsa i Hvnytt att de ska komma och lasta in ett säkskåp i lägenheten. Jag tycker precis som du att tiden för en massa kringadministration redan nu är för hög - och visst det tar ingen tid att ta med en låda nycklar ut på nästa övning. Men om du ska ha 40 soldater som ränner och hämtar ut nycklar för allehanda uppdrag och egna övningar - varje sådan sak kommer att ta tid, och det är tid som iaf inte jag har budgeterat för idag.

Ska man göra något så borde man sträva efter mindre tid på administration och mer övningstid! Jag vill gå i befattning, inte vara adjutant... HV.gif
FkN
Svaret bör vara: Kasunförvara alla vapen.

Funkar ju hos oss på LG men är kanske värre för dom på landsbygden.
traktorspaning
Först igår lagom till lunch kom den första semiofficiella "läckan" i detta ärende. Se länken nedan

http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=34472

Utredningen är inte rapporterad än, den senarelades av flera skäl under september.

Jag blir själv i en mode där man inte behöver ansiktsmaskeringsfärg av att hitta "order" i Smålandsposten, Dn eller hemvärnsblaskan i stället för på en skriftlig order från utbgrp.

Vapnen i sig medför en massa föga upphetsande arbete redan idag. Inventering, baskrav, kontroll bostad, GT tjata fram vapenbehörighetsbevis mm är inte direkt några våta drömmar för en kompaniledning. Rent praktiskt kommer nyckelhantering enligt förslaget att ytterligare red tape lasta oss. För rent strikt skall varje transitering av nyckeln registreras/loggas på reversal (med kopia) mostvarande för att spårbarheten skall behållas. Kontrollen avseende låsets anbringande är nog en liten del av det tillkommande administrativa momenten.

Vapenskåpen blir spännande hantering att följa, hur skall man lyckas med detta då man inte har landat ut prylar som fasställdes för snart tre år sedan (org år 2006 har inte speciellt många arbetsdagar kvar).

Om kompanichefen avlastas med allt ronk runt vapnen genom att tygmtrl överförs från mtrl i bruk till mobmateriel och således samtliga kompaniets vapen låses in i mobförådet frigörs enegi för att vid övningar som fordrar vapen ta ut lånevapen enkom för den övningen. Skulle nog kunna funka, det är ju ofta det skall ut något övningsvapen eller annat till övningen endå.

Det som saknas i debatten är dock den felande länken vid TÄBYincidenten, att individen tillgripit ammunition. Här verkar lymmeln nallat 7,62 och 5,56 på Sörmlands mekaniska under GU året innan. Utan AM så .........
Erik Adam
QUOTE (FkN @ Oct 27 2006, 10:43 ) *
Svaret bör vara: Kasunförvara alla vapen.

Funkar ju hos oss på LG men är kanske värre för dom på landsbygden.

Kanske är OK för Attundaland, men LG Bat Syd har 7-10 mil till Gardet och nog tar det bort värdefull övningstid hur man än vänder o vrider på det. Ni på norra sidan stan kan väl (kanske) alltid starta övningen på LG, men för oss som får börja dagen med 15 mils körning (t.o.r) och avsluta på samma sätt (när vi övar på södra sidan, runt HvSS) så känns det väl inte riktigt lika frestande..

2 x 15 mils körning = ca 4 timmar + ställtider, in- / uthämtning = minst 5 timmar.

(jag vet att många i landet har betydligt längre sträcka än så, så med all respekt, vv bespara mig de detaljerna smile.gif ).

Jag är väl medveten om att den inte är någon mänsklig rättighet att ha tillgång till ett automatvapen hemma och att vi lyckligtvis hittills inte behövt använda dem skarpt.
Dock tycker jag att man bör betänka hela idén med Hv (snabbt gripbart) och då särskilt vår primära uppgift; väpnad strid, INNAN man fattar sådana här beslut. För strid behövs vapen tillgängliga, både för övning och skarp tillämpning. För att vara snabbt gripbara, behövs ALL utrustninig distribuerad (i.e "utdelad", istf centralförvarad).

Ledsen, men jag tror inte på de tidigare skribenter som hävdar att "vid en beredskapshöjning så kommer nycklarna delas ut". Visst visst, men jag tror inte att ett angrepp skulle föraviseras nämnvärt.. (mailat till info@mil.se ?) Själva överraskningen är ju som bekant halva grejen.

Denna nyckelförvaring känns bara, som flera innan har påpekat, som ett panikartat resultat av att "man måste göra något".

[OT] - Om vi ändå måste åka till Gardet före & efter varje övning, så skulle jag hellre förvara ALL utrustning där. Dvs; drälla dit i jeans & jacka, dressa om, hämta vapen, öva, lämna prylarna, duscha å svischa hem i jeans & jacka. Varför ha någonting hemma öht, när jag inte kan utföra min uppgift? Gå skallgång kan jag göra i andra kläder (har dock inte hänt på 10 år). [\OT]

Fys- och Psyk kontroll välkomnas däremot, samt givetvis tightare koll på varandra inom grupperna.
Det fåtal incidenter som hittills inträffat med Hvs vapen, beror på att vissa människor borde centralförvaras. Inte vapnen.

Slutligen, NEJ jag går inte igång av tanken att ha en AK hemma och jag kommer INTE att langa in prylarna om/när detta genomdrivs. Jag tycker bara att det är en korkad lösning. Slut.
BravoYankee4
Det fåtal incidenter som hittills inträffat med Hvs vapen, beror på att vissa människor borde centralförvaras. Inte vapnen.

Haha... en klockren sammanfattning av problemet dribble.gif

Men skämt åsido - tanken om centralförvarade nycklar alt. vapen är naturligtvis god i den mening att ev. misstanke och risk om att enskilde psykfallet återigen skall fula ut sig med vapen minimeras.
Är dock väldigt skeptiskt till att det är praktiskt möjligt eller ens nödvändigt.
Antalet incidenter med HV personal är ju trots allt väldigt få. Åtminstonde efter att mob-am drogs in.
Dvs det är ju inga slivo-skjutningar längre utan noga planerade dåd.
Och dessa personer kommer ju att genomföra motsvarande verksamhet med andra medel om inte HV vapnet kan nyttjas.

OT : Hur många strök inte med under årets älgjakt?!?!

Och inte minst, hur många fler männsikor skadas inte i trafiken?
Ska vi börja med centralförvaring av bilnycklar på körskolorna också då eller? dry.gif

Så summa sumarum. För 95% (högst personlig ovetenskaplig uppskattning) av rikets HV -förband är det praktiskt omöjligt (läs omotiverat krångligt/tidskrävande) med centralt förvarade nycklar och/eller vapen! Utöver irritaion m.m så förlorar vi ju som sagt även mycket av vår beredskap.

Men så blir det när mediadrevet förfasas över jordens undergång (= vapenförsedda HV soldater) och skrämmer upp politiker och HKV.
Förhoppningsvis rinner det ut i sanden och sköts med sunt förnuft i framtiden.

BY4 - OUT!
Proto
För att krångla till det hela, skall det finnas en "säkringsstyrka" eller vad de nu kallar det, så fort en kasun skall öppnas. Denna styrka består normalt, i mina trakter, av HV soldater. Dessa skall vara beväpnade, hur gör vi då med deras vapen och ammunition? På ett regemente finns det normalt vakt/insatssoldater, men för oss långt bort från regementena innebär kasunförvaring en betydlig tillkrånglig av övningar.

Jag är annars enig i att beredskapsläget inte kräver 50.000 beväpnade HV-soldater med några timmars varsel som dagsläget är idag.

Problemet är att HV befäl redan idag har en hög arbetsbelasting och att använda ännu mera tid på något som inte är "produktivt" är inte direkt vad vi längtar efter och det gör inte befälsrekryteringen lättare i HV.

JS
Charlie Spartan
Anser att det inte är några problem att låta Plut C förvara ptrlägeslås nyckeln.

Praktisk och enkel lösning för att höja säkerheten markant, och bara ett gäng nycklar att se till att transportera till rätt plats vid rätt tid.....

Vanligtvis bor Plt C relativt nära, Och det borde det inte var så svårt att kunna samlas på HV gården några dagar efter en övning, fika, snacka lite skit samtidigt man gör rent Akn.

Bra för sammanhållningen..........

Inte tänker jag sluta eller gnälla som en kärring bara för det..........

Ps håller med, HV vapen är det minsta problemet vi har här i sverige, För en tid sedan stoppade tullen en bil vid Öresundsbron, fylld med diverse Hgr, sprängämnen, AK 74 or, pistoler, mm.
Fick mig att fundera hur mycket illegalt skit som slinker igenom. och vad allt detta ska användas till????

Någon som kommer känner igen händelse och kommer ihåg tidpunkten?

Charlie Spartan
Bolle
QUOTE (Charlie Spartan @ Oct 28 2006, 00:04 ) *
...
Vanligtvis bor Plt C relativt nära, Och det borde det inte var så svårt att kunna samlas på HV gården några dagar efter en övning, fika, snacka lite skit samtidigt man gör rent Akn.
Visst, om man har en Hv-gård.
Det skulle främja debattklimatet om folk här började förstå att inte alla hv-förband har likadana förutsättningar, på samma sätt som att inte alla grundutbildningar lär ut samma saker eller att inte alla befäl passar att leda... vissel.gif
Inte tänker jag sluta eller gnälla som en kärring bara för det..........
Charlie Spartan
...vilket troligtvis säger mer om din kvinnosyn än vad du anser om oss som inte vill ta vilken skit som helst från en inkompetent ledning. dry.gif
/Bolle
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.