QUOTE (FkN @ Oct 27 2006, 10:43 )

Svaret bör vara: Kasunförvara alla vapen.
Funkar ju hos oss på LG men är kanske värre för dom på landsbygden.
Kanske är OK för Attundaland, men LG Bat Syd har 7-10 mil till Gardet och nog tar det bort värdefull övningstid hur man än vänder o vrider på det. Ni på norra sidan stan kan väl (kanske) alltid starta övningen på LG, men för oss som får börja dagen med 15 mils körning (t.o.r) och avsluta på samma sätt (när vi övar på södra sidan, runt HvSS) så känns det väl inte riktigt lika frestande..
2 x 15 mils körning = ca 4 timmar + ställtider, in- / uthämtning = minst 5 timmar.
(jag vet att många i landet har betydligt längre
sträcka än så, så med all respekt, vv bespara mig de detaljerna

).
Jag är väl medveten om att den inte är någon mänsklig rättighet att ha tillgång till ett automatvapen hemma och att vi lyckligtvis hittills inte behövt använda dem skarpt.
Dock tycker jag att man bör betänka hela idén med Hv (snabbt gripbart) och då särskilt vår primära uppgift; väpnad strid, INNAN man fattar sådana här beslut. För strid behövs vapen tillgängliga, både för övning och skarp tillämpning. För att vara snabbt gripbara, behövs ALL utrustninig distribuerad (i.e "utdelad", istf centralförvarad).
Ledsen, men jag tror inte på de tidigare skribenter som hävdar att "vid en beredskapshöjning så kommer nycklarna delas ut". Visst visst, men jag tror inte att ett angrepp skulle föraviseras nämnvärt.. (mailat till info@mil.se ?) Själva överraskningen är ju som bekant halva grejen.
Denna nyckelförvaring känns bara, som flera innan har påpekat, som ett panikartat resultat av att "man måste göra något".
[OT] - Om vi ändå måste åka till Gardet före & efter varje övning, så skulle jag hellre förvara ALL utrustning där. Dvs; drälla dit i jeans & jacka, dressa om, hämta vapen, öva, lämna prylarna, duscha å svischa hem i jeans & jacka. Varför ha någonting hemma öht, när jag inte kan utföra min uppgift? Gå skallgång kan jag göra i andra kläder (har dock inte hänt på 10 år). [\OT]
Fys- och Psyk kontroll välkomnas däremot, samt givetvis tightare koll på varandra inom grupperna.
Det fåtal incidenter som hittills inträffat med Hvs vapen, beror på att vissa människor borde centralförvaras. Inte vapnen.
Slutligen, NEJ jag går inte igång av tanken att ha en AK hemma och jag kommer INTE att langa in prylarna om/när detta genomdrivs. Jag tycker bara att det är en korkad lösning. Slut.