Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skärpta regler för hemvärnsvapen
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Pal
QUOTE (Sleipnir @ Apr 20 2008, 20:18 ) *
Håller med om att det är bökigt och så vidare. Men jag sover bättre om nätterna ;) Inte för att jag misstror ngn, men jag minns den sjunkande känlsan jag fick när jag hörde om Täby händelsen och hur jobbigt det var innan jag fick reda på att det inte var någon hos oss. Tragiskt i alla fall, men inte lika nära.

Nu märker jag väl ord kanske, men det där låter lite konstigt. Jag är ju inte med i hemvärnet, men jag är en kraftig förespråkare. Ni är ju soldater som jag anser behövs för att jag skall ha ett skydd. Det låter ju lite småunderligt om du känner dig tryggare om dina soldatkamrater är obeväpnade jämfört med om de är beväpnade. Själv sover jag lugnare ju fler beväpnade svenska soldater jag har omkring mig
Ing
QUOTE (Pal @ Apr 21 2008, 12:27 ) *
Själv sover jag lugnare ju fler beväpnade svenska soldater jag har omkring mig

Men nu handlade tråden om beväpnade hemvärnsmän... vissel.gif

*springer och gömmer sig*
LeadHead
QUOTE (II63 @ Apr 12 2008, 22:00 ) *
QUOTE (Anders G. @ Apr 10 2008, 19:15 ) *
Must har publicerat sin årsrapport 2007
http://www2.mil.se/upload/dokumentfiler/ra...apport_2007.pdf (sidan 34)
AK4 på vift 2006 1st, 2007 2st. Av skrivningarna verkar de ha varit låsta.

@Anders G
Vapen som lämnas in till TSF efter att HVsoldat har skruvat ner skylten och dödsboet inte har återfunnit underbeslaget så räknas vapnet som förkommet. Det framgår alltså inte om vapnet varit funktionsdugligt eller ej. Man kan dock konstatera att efter det att man införde vapenlåsen så tvärdök statistiken rätt brant neråt, vilket är mycket bra.

Då kan man ju undra varför man inte för eller inte redovisar statistik på antal förkomna kompletta och fungerande vapen. Det känns ju spontant som lite mer intressant är antalet borttappade järnspett... (brasklapp: har inte orkat plöja MUST-rapporten ännu...)
II63
QUOTE (LeadHead @ Apr 21 2008, 18:40 ) *
QUOTE (II63 @ Apr 12 2008, 22:00 ) *
QUOTE (Anders G. @ Apr 10 2008, 19:15 ) *
Must har publicerat sin årsrapport 2007
http://www2.mil.se/upload/dokumentfiler/ra...apport_2007.pdf (sidan 34)
AK4 på vift 2006 1st, 2007 2st. Av skrivningarna verkar de ha varit låsta.

@Anders G
Vapen som lämnas in till TSF efter att HVsoldat har skruvat ner skylten och dödsboet inte har återfunnit underbeslaget så räknas vapnet som förkommet. Det framgår alltså inte om vapnet varit funktionsdugligt eller ej. Man kan dock konstatera att efter det att man införde vapenlåsen så tvärdök statistiken rätt brant neråt, vilket är mycket bra.

Då kan man ju undra varför man inte för eller inte redovisar statistik på antal förkomna kompletta och fungerande vapen. Det känns ju spontant som lite mer intressant är antalet borttappade järnspett... (brasklapp: har inte orkat plöja MUST-rapporten ännu...)

@LeadHead
Därför att är vapendelen borta så är inte vapnet komplett. I O M detta så är hela vapnet ansett som förkommet, det var det svar jag fick då jag kollade på TSF.
Kanske Sleipner kan svara på frågan.
II63
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.