QUOTE (23:e komp. @ Nov 8 2007, 13:06 )

QUOTE (Proto @ Nov 8 2007, 11:28 )

Det är väl inte så konstigt att Hv soldater tycker sig känna att de inte längre har förtroende att förvara vapen hemma. Alla inskärpningar som jag känner till på vapenförvaring, mobbam osv har kommit i kölvattnet av en händelse där militära vapen eller militär personal varit inblandad på något sätt.
Den nya åtgärden blir ju då satt i sammanhang med insidenten som förorsakade ändrinen/inskärpningen, det är väl inte så konstigt, eller?
Skulle bli som om det efter 15 år på kontoret skulle monteras upp stämpelklockor.. Så jag får väl då tillhöra kategorin "sandlåda"..
Felet som har gjorts med vapenrestriktionerna är just att de har kommit så fort något har hänt. Hade restriktionerna i stället kommit av sig själv, pga av minskande hotbild och ökad stöldrisk samt att man gått ut och informerat om detta ordentligt hade nog inte så många gnällt. Då hade man också mkt enklare och trovärdigare kunnat förneka att det hela har med förtroendet för soldaten att göra.
JS
som lämnade in vapnet för några år sedan, efter att ha flyttat utomlands.
Ursäkta att jag uttrycker mig skarpt, men ditt resonemang verkar helknasigt.
Mänskligheten står där den står tack vare förmågan att agera optimalt med våra erfarenheter som utgångspunkt. Det är fullt naturligt att en knäppgök som skjuter nyårssalut med AK4:an ger återverkningar i verksamheten. Vi har även en viss förmåga att tänka oss hur något kan komma att utvecklas eller ske, om vi vidtar eller undanlåter att vidta vissa åtgärder.
Anpassning är alla arters sätt att överleva. Det gäller även människan.
Likaväl som trafikolyckor genererat bältestvång(även för dem som aldrig krockat), så genererar vapenfixerade Hemvärnssoldater förändrade vapenrutiner. Är det så konstigt?
Om man på ditt företag upptäcker att folk inte är riktigt ärliga med sin tidsredovisning, och detta medför omotiverade kostnader för företaget, så kan du ge dig katten på att en stämpelklocka snart hänger på väggen. Detta trots att ni ingen klocka haft sedan Hedenhös. Man skall kanske enbart införa klockor till dem som man tror kan komma att fuska med tidrapporteringen? Vilka är det?
Jag vill inte spåra ur ämnet, men är tvungen att göra liknelsen.
Om man känner att centralförvaring innebär att man är likställd med opålitlig, så undrar jag hur det står till med självkänslan inom leden. Om dessa tankar är utbredda så är det en allvarlig signal, som är väl värd att tas på allvar. Det förtroende många efterlyser kan visas genom konkret handling i den löpande verksamheten. Delegera(ge ansvar), samarbeta, visa uppskattning och låt alla få vara delaktiga och bidra med den kompetens man har. Jag tror att den förtroendeklyfta som vissa menar finns, beror på att man inte i övrigt visar att man har förtroende för personalen fullt ut. (Styvmoderlig behandling) Detta faktum ger sig uttryck i att centralförvaringen görs till den springande punkten. Man har hittat en bra förevändning för att gnälla och vara missnöjd, när det i själva verket är något helt annat man är missnöjd med. Tycker allting verkar uppdiktat och konstgjort.
Jag ber om ursäkt om det var jag som drog in övrig tygmtrl. i diskussionen. Jag var tvungen för att göra en liknelse.
I övrigt tycker jag precis som Charlie Spartan om varför jag är med i Hemvärnet, och varför det var bra att ha vapnet hemma.
Dukarna behöver inte kemtvättas längre.
Ta i du bara, jag tål det
Jag har personligen inget emot kasunförvaring bortsett från att det krånglar till det hela rent praktiskt vid övningar, kasunförvaring kunde vi börjat med redan för 10 år sedan eller nåt, sett till hotbilden.
Jag tror inte jag fick fram det jag ville med mitt inlägg, vilket är fullt förståeligt om man ser till sista stycket jag skrev. Stryk det stycket. Att restriktioner måste komma efter händelser är naturligt. Jag tror snarare det är sättet det har gjorts på som orsakat protesterna från en del i ledet.
Det jag har saknat är at man inte gått ut och sagt att vapnen skall "kasuneras" pga stöldrisk och att hotbilden inte längre kräver att vapnen förvaras hemma.
Samtidigt som man förklarat att hotbilen inte längre kan motivera risken att enstaka HV-soldater kan gå amok med sina vapen på samma sätt som under kalla kriget. (för visst var det väl lika många insidenter med HV vapen för i tiden?)
Jag anser den info jag fått "hemifrån" har varit lite flummig och inte helt ärlig alla gånger. Befälen vet att detta är en het fråga och verkar helst ha undvikit att diskutere saken så mkt. Följer man sedan med litegranna vad som sker utöver Hemvärnstidningen så verkar det vara klarare besked. Lite osäker på din funktion i HV, men jag är bara en outbildad stf Plutch och vi får inte så mkt info överhuvudtaget.
Troligen sitter du på en högre post och är följdaktligen bättre insatt än mig och Lasse i ledet?
Sedan anser jag faktiskt att det är en normal första reaktion att tro man inte längre har samma förtroende som tidigare, om stämpelklockan åker upp på väggen utan någon vidare information om varför den hamnat där. Tänker man sedan till klarnar det som regel. På samma sätt som kompaniet som nu är en pluton inte har "tappat" några soldater efter kasunerings snacket startade. Men mkt gnäll var det en stund..