Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skärpta regler för hemvärnsvapen
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Proto
Det är väl inte så konstigt att Hv soldater tycker sig känna att de inte längre har förtroende att förvara vapen hemma. Alla inskärpningar som jag känner till på vapenförvaring, mobbam osv har kommit i kölvattnet av en händelse där militära vapen eller militär personal varit inblandad på något sätt.
Den nya åtgärden blir ju då satt i sammanhang med insidenten som förorsakade ändrinen/inskärpningen, det är väl inte så konstigt, eller?

Skulle bli som om det efter 15 år på kontoret skulle monteras upp stämpelklockor.. Så jag får väl då tillhöra kategorin "sandlåda"..

Felet som har gjorts med vapenrestriktionerna är just att de har kommit så fort något har hänt. Hade restriktionerna i stället kommit av sig själv, pga av minskande hotbild och ökad stöldrisk samt att man gått ut och informerat om detta ordentligt hade nog inte så många gnällt. Då hade man också mkt enklare och trovärdigare kunnat förneka att det hela har med förtroendet för soldaten att göra.

JS
som lämnade in vapnet för några år sedan, efter att ha flyttat utomlands.
LeadHead
QUOTE (eskil @ Nov 7 2007, 15:38 ) *
QUOTE (LeadHead @ Nov 6 2007, 17:28 ) *
QUOTE (Uttern @ Nov 6 2007, 14:44 ) *
Du glömmer det mest fundamentala problemet. Om ansvaret för att ett vapen är låst skall åläggas ett HV-befäl så måste denne på något sätt kunna bevisa att vapnet faktiskt var låst. Är han annars medansvarig om det brukas illegalt?

Knappast i formen straffrättsligt medansvar till den eventuella brottet. - Såvida det inte kan bevisas utom rimligt tvivel att befälet i fråga hade något sorts uppsåt till att hemvärnssoldaten skulle utföra det.

Räcker det inte att befälet har visat försumlighet?

För medanvsvar till mord/mordförsök/misshandel? Nej, inte en chans. Om någon har slagit i dig detta så ska du i fortsättningen ställa dig upp, hålla för öronen och skrika gällt så fort vederbörande yttrar sig i juridiska frågor (för att minimera intellektuella skador hos dig och övrig trupp).

När det gäller försumlighetens straffbarhet i sig självt är jag likaså tveksam:
- Tjänstefel? Nej, förmodligen ej myndighetsutövning och i så fall troligen ringa tjänstefel, dvs. straffas ej.
- Disciplinansvar enligt LDT? Nej, befälet är inte värnpliktigt och inte heller tjänstgöringsskyldigt på annat sätt (förutsättning hvbefäl i fredstid).

QUOTE (LeadHead @ Nov 6 2007, 17:28 ) *
Fråga: Behöver man verkligen ha stenkoll med spårbarhet på hos vem varje nyckel befinner sig vid varje givet ögonblick?

Ja, det vill man ha.

Åter igen. - Varför? Som jag försökte förklara i mitt förra inlägg är nyttan tveksam och det är dessutom ett uttryck för en irrationell övertro på den juridiska verkan av en massa kvittenser hit och dit.

EDIT: Tog bort ofullständig mening.
23:e komp.
QUOTE (Proto @ Nov 8 2007, 11:28 ) *
Det är väl inte så konstigt att Hv soldater tycker sig känna att de inte längre har förtroende att förvara vapen hemma. Alla inskärpningar som jag känner till på vapenförvaring, mobbam osv har kommit i kölvattnet av en händelse där militära vapen eller militär personal varit inblandad på något sätt.
Den nya åtgärden blir ju då satt i sammanhang med insidenten som förorsakade ändrinen/inskärpningen, det är väl inte så konstigt, eller?

Skulle bli som om det efter 15 år på kontoret skulle monteras upp stämpelklockor.. Så jag får väl då tillhöra kategorin "sandlåda"..

Felet som har gjorts med vapenrestriktionerna är just att de har kommit så fort något har hänt. Hade restriktionerna i stället kommit av sig själv, pga av minskande hotbild och ökad stöldrisk samt att man gått ut och informerat om detta ordentligt hade nog inte så många gnällt. Då hade man också mkt enklare och trovärdigare kunnat förneka att det hela har med förtroendet för soldaten att göra.

JS

Ursäkta att jag uttrycker mig skarpt, men ditt resonemang verkar helknasigt.
Mänskligheten står där den står tack vare förmågan att agera optimalt med våra erfarenheter som utgångspunkt. Det är fullt naturligt att en knäppgök som skjuter nyårssalut med AK4:an ger återverkningar i verksamheten. Vi har även en viss förmåga att tänka oss hur något kan komma att utvecklas eller ske, om vi vidtar eller undanlåter att vidta vissa åtgärder.
Anpassning är alla arters sätt att överleva. Det gäller även människan.

Likaväl som trafikolyckor genererat bältestvång(även för dem som aldrig krockat), så genererar vapenfixerade Hemvärnssoldater förändrade vapenrutiner. Är det så konstigt?
Om man på ditt företag upptäcker att folk inte är riktigt ärliga med sin tidsredovisning, och detta medför omotiverade kostnader för företaget, så kan du ge dig katten på att en stämpelklocka snart hänger på väggen. Detta trots att ni ingen klocka haft sedan Hedenhös. Man skall kanske enbart införa klockor till dem som man tror kan komma att fuska med tidrapporteringen? Vilka är det?

Jag vill inte spåra ur ämnet, men är tvungen att göra liknelsen.

Om man känner att centralförvaring innebär att man är likställd med opålitlig, så undrar jag hur det står till med självkänslan inom leden. Om dessa tankar är utbredda så är det en allvarlig signal, som är väl värd att tas på allvar. Det förtroende många efterlyser kan visas genom konkret handling i den löpande verksamheten. Delegera(ge ansvar), samarbeta, visa uppskattning och låt alla få vara delaktiga och bidra med den kompetens man har. Jag tror att den förtroendeklyfta som vissa menar finns, beror på att man inte i övrigt visar att man har förtroende för personalen fullt ut. (Styvmoderlig behandling) Detta faktum ger sig uttryck i att centralförvaringen görs till den springande punkten. Man har hittat en bra förevändning för att gnälla och vara missnöjd, när det i själva verket är något helt annat man är missnöjd med. Tycker allting verkar uppdiktat och konstgjort.

Jag ber om ursäkt om det var jag som drog in övrig tygmtrl. i diskussionen. Jag var tvungen för att göra en liknelse.
I övrigt tycker jag precis som Charlie Spartan om varför jag är med i Hemvärnet, och varför det var bra att ha vapnet hemma.
Dukarna behöver inte kemtvättas längre.
Charlie Spartan
Jag är inte jurist, Den formella träning som jag har är Väktarens olika kurser med en total tid inom juridik ämnet om 45 timmar De olika inrikningarna är, Bevakningsjuridik, envars ingripanden, skyddsvaktjuridik (Civil) ordningsvakt, Väktarens och skyddsvaktens rätt att bära och använda vapen i tjänst, mm.

Eftersom jag tidigare jobbat med att gripa snattare i affärer, så har jag varit uppe i rätten ett 30 tal gånger som vittne under åren. Det största snatteri/stöld jag ingripit emot var för 14 500 kr (1992), efter polisens husransakan så återfann de stöldgods för 560 000 kr som den misstänkte blev åtalad och dömd för.
Stöldgodset kom i från ett stort antal andra affärer, och huvuddelen hade lappar och varularm kvar på.

I juridiska sammanhang pratar man alltid om uppsåt för att ett brott skall vara ett brott så måste det finnas ett uppsåt/avsikt bakom det.

Det är det man bland annat försöker fastställa under en rättegång.

Så hur i hela friden menar man med att ett befäl kan ha ett uppsåt att inte plocka in ett vapen eller nyckeln till ett vapenlås eller kontrollera att det är isatt när han tar emot nyckeln, därför att han vet om att Soldat X behöver vapnet i en brottslig gärning senare i veckan.

Om man nu t ex när man lämnar in vapennyckeln och återlämnar kvittenskortet upptäcker att man har kvar Soldat X kvittenskort, Vid kontroll upptäcker att Soldat X ej är kvar på plats. Varpå man söker reda på Soldat X, beroende på orsaken så har nog Soldat X gjort sin sista hemvärnövning.

Det är soldat X som brutit mot direktiven och kan ha gjort sig skyldig till något brott. Befälet däremot, Hur kan han ha ett ansvar för Soldat X handling.

Amatör Jurist.
Charlie Spartan
Proto
QUOTE (23:e komp. @ Nov 8 2007, 13:06 ) *
QUOTE (Proto @ Nov 8 2007, 11:28 ) *

JS

Ursäkta att jag uttrycker mig skarpt, men ditt resonemang verkar helknasigt.
Mänskligheten står där den står tack vare förmågan att agera optimalt med våra erfarenheter som utgångspunkt. Det är fullt naturligt att en knäppgök som skjuter nyårssalut med AK4:an ger återverkningar i verksamheten. Vi har även en viss förmåga att tänka oss hur något kan komma att utvecklas eller ske, om vi vidtar eller undanlåter att vidta vissa åtgärder.
Anpassning är alla arters sätt att överleva. Det gäller även människan.

Likaväl som trafikolyckor genererat bältestvång(även för dem som aldrig krockat), så genererar vapenfixerade Hemvärnssoldater förändrade vapenrutiner. Är det så konstigt?
Om man på ditt företag upptäcker att folk inte är riktigt ärliga med sin tidsredovisning, och detta medför omotiverade kostnader för företaget, så kan du ge dig katten på att en stämpelklocka snart hänger på väggen. Detta trots att ni ingen klocka haft sedan Hedenhös. Man skall kanske enbart införa klockor till dem som man tror kan komma att fuska med tidrapporteringen? Vilka är det?

Jag vill inte spåra ur ämnet, men är tvungen att göra liknelsen.

Om man känner att centralförvaring innebär att man är likställd med opålitlig, så undrar jag hur det står till med självkänslan inom leden. Om dessa tankar är utbredda så är det en allvarlig signal, som är väl värd att tas på allvar. Det förtroende många efterlyser kan visas genom konkret handling i den löpande verksamheten. Delegera(ge ansvar), samarbeta, visa uppskattning och låt alla få vara delaktiga och bidra med den kompetens man har. Jag tror att den förtroendeklyfta som vissa menar finns, beror på att man inte i övrigt visar att man har förtroende för personalen fullt ut. (Styvmoderlig behandling) Detta faktum ger sig uttryck i att centralförvaringen görs till den springande punkten. Man har hittat en bra förevändning för att gnälla och vara missnöjd, när det i själva verket är något helt annat man är missnöjd med. Tycker allting verkar uppdiktat och konstgjort.

Jag ber om ursäkt om det var jag som drog in övrig tygmtrl. i diskussionen. Jag var tvungen för att göra en liknelse.
I övrigt tycker jag precis som Charlie Spartan om varför jag är med i Hemvärnet, och varför det var bra att ha vapnet hemma.
Dukarna behöver inte kemtvättas längre.

Ta i du bara, jag tål det wink.gif
Jag har personligen inget emot kasunförvaring bortsett från att det krånglar till det hela rent praktiskt vid övningar, kasunförvaring kunde vi börjat med redan för 10 år sedan eller nåt, sett till hotbilden.

Jag tror inte jag fick fram det jag ville med mitt inlägg, vilket är fullt förståeligt om man ser till sista stycket jag skrev. Stryk det stycket. Att restriktioner måste komma efter händelser är naturligt. Jag tror snarare det är sättet det har gjorts på som orsakat protesterna från en del i ledet.

Det jag har saknat är at man inte gått ut och sagt att vapnen skall "kasuneras" pga stöldrisk och att hotbilden inte längre kräver att vapnen förvaras hemma.
Samtidigt som man förklarat att hotbilen inte längre kan motivera risken att enstaka HV-soldater kan gå amok med sina vapen på samma sätt som under kalla kriget. (för visst var det väl lika många insidenter med HV vapen för i tiden?)
Jag anser den info jag fått "hemifrån" har varit lite flummig och inte helt ärlig alla gånger. Befälen vet att detta är en het fråga och verkar helst ha undvikit att diskutere saken så mkt. Följer man sedan med litegranna vad som sker utöver Hemvärnstidningen så verkar det vara klarare besked. Lite osäker på din funktion i HV, men jag är bara en outbildad stf Plutch och vi får inte så mkt info överhuvudtaget.
Troligen sitter du på en högre post och är följdaktligen bättre insatt än mig och Lasse i ledet?

Sedan anser jag faktiskt att det är en normal första reaktion att tro man inte längre har samma förtroende som tidigare, om stämpelklockan åker upp på väggen utan någon vidare information om varför den hamnat där. Tänker man sedan till klarnar det som regel. På samma sätt som kompaniet som nu är en pluton inte har "tappat" några soldater efter kasunerings snacket startade. Men mkt gnäll var det en stund..
eskil
För att undvika missförstånd så måste jag påpeka att jag inte är negativt inställd till centralförvaring av vapen. Det verkar om om vissa har uppfattat saken så. Jag känner inget behov av att ha ett vapen hemma för att det är ballt, eller för att kunna skjuta salut på nyårsafton eller värja mig mot våldsamma inbrottstjuvar med. Förtroendefrågan är ingen showstopper för mig. Ifall försvarsmakten tycker att de hellre har ett av sina vapen i kasun än hemma hos mig, fine.

En del har påpekat att det inte längre finns något behov av att ha vapen hemma. Visst, så är det säkert. Men, när alternativet till att centralförvara vapnen är att centralförvara nycklarna i stället så inser man att det inte är skälet till att vapnen tas in.

Att försvarsmakten inte längre litar tillräkligt mycket på mig och andra hemvärnssolater för att anförtro oss vapen är beklagligt, men det kan jag acceptera.
Att händelser som den i Täby inträffar är ännu mer beklagligt, och det är inte något jag kan acceptera. Slutsaten är ganska enkel...

QUOTE (LeadHead @ Nov 8 2007, 12:14 ) *
Räcker det inte att befälet har visat försumlighet?

För medanvsvar till mord/mordförsök/misshandel? Nej, inte en chans. Om någon har slagit i dig detta så ska du i fortsättningen ställa dig upp, hålla för öronen och skrika gällt så fort vederbörande yttrar sig i juridiska frågor (för att minimera intellektuella skador hos dig och övrig trupp). Det finns många i den här organisationen som tror sig veta ditt eller datt om

Nej, det är ingen som har påstått det, det var bara en fråga. Det känns spontant som att försumlighet med vapen är en såpass allvarlig företelse att det skulle kunna vara straffbart.

QUOTE (LeadHead @ Nov 8 2007, 12:14 ) *
Åter igen. - Varför? Som jag försökte förklara i mitt förra inlägg är nyttan tveksam och det är dessutom ett uttryck för en irrationell övertro på den juridiska verkan av en massa kvittenser hit och dit.

Det är inte kvitenserna i sig som är det viktiga. Det viktiga är att kunna fastställa hur i h-vete Kalle kunde få tag på sin patronlägeslåsnyckel när den borde ha varit inlåst. Vem som har det där låset som fattas vid inventeringen, osv.
Uttern
QUOTE (Charlie Spartan @ Nov 8 2007, 13:30 ) *
Jag är inte jurist, Den formella träning som jag har är Väktarens olika kurser med en total tid inom juridik ämnet om 45 timmar De olika inrikningarna är, Bevakningsjuridik, envars ingripanden, skyddsvaktjuridik (Civil) ordningsvakt, Väktarens och skyddsvaktens rätt att bära och använda vapen i tjänst, mm.

Eftersom jag tidigare jobbat med att gripa snattare i affärer, så har jag varit uppe i rätten ett 30 tal gånger som vittne under åren. Det största snatteri/stöld jag ingripit emot var för 14 500 kr (1992), efter polisens husransakan så återfann de stöldgods för 560 000 kr som den misstänkte blev åtalad och dömd för.
Stöldgodset kom i från ett stort antal andra affärer, och huvuddelen hade lappar och varularm kvar på.

I juridiska sammanhang pratar man alltid om uppsåt för att ett brott skall vara ett brott så måste det finnas ett uppsåt/avsikt bakom det.

Det är det man bland annat försöker fastställa under en rättegång.

Så hur i hela friden menar man med att ett befäl kan ha ett uppsåt att inte plocka in ett vapen eller nyckeln till ett vapenlås eller kontrollera att det är isatt när han tar emot nyckeln, därför att han vet om att Soldat X behöver vapnet i en brottslig gärning senare i veckan.

Om man nu t ex när man lämnar in vapennyckeln och återlämnar kvittenskortet upptäcker att man har kvar Soldat X kvittenskort, Vid kontroll upptäcker att Soldat X ej är kvar på plats. Varpå man söker reda på Soldat X, beroende på orsaken så har nog Soldat X gjort sin sista hemvärnövning.

Det är soldat X som brutit mot direktiven och kan ha gjort sig skyldig till något brott. Befälet däremot, Hur kan han ha ett ansvar för Soldat X handling.

Amatör Jurist.
Charlie Spartan

Jag är jurist och delar din uppfattning i stort. Men om det visar sig att en soldat nyttjat sitt vapen och det i efterhand visar sig att det inte var låst, då kommer först media att ställa befälet mot väggen och fråga: "varför såg du inte till att vapnet var låst? Nu har x människor dödats i onödan pga ditt slarv".

Den andra kvällstidningen har en maskad bild på dig som hv-befäl på första sidan med texten: "här är militären som lät det hända".

Det är inte ett juridiskt ansvar men det är inte desto mindre ett stort (moralistk?) ansvar du har för att vapnet är låst.

Och även om jag inte tror på att ett befäl blir medansvarig för att en soldat nyttjat sitt vapen illegalt och dödat någon så är jag kanska säker på att det kommer bli någon form av juridiskt ansvar för befälet.

Det är ju själva poängen med att man delar ut ansvar: du ska kunna ställas till svars om du gör fel.

Jämför gärna med de officerar som dömts till straff för att soldater under deras befäl vådaskjutit någon. Om reglerna inte följts och detta beror på att befälet slarvat så är han straffrättsligt ansvarig för det.
QUOTE (Proto @ Nov 8 2007, 14:01 ) *
Ta i du bara, jag tål det wink.gif
Jag har personligen inget emot kasunförvaring bortsett från att det krånglar till det hela rent praktiskt vid övningar, kasunförvaring kunde vi börjat med redan för 10 år sedan eller nåt, sett till hotbilden.

Jag tror inte jag fick fram det jag ville med mitt inlägg, vilket är fullt förståeligt om man ser till sista stycket jag skrev. Stryk det stycket. Att restriktioner måste komma efter händelser är naturligt. Jag tror snarare det är sättet det har gjorts på som orsakat protesterna från en del i ledet.

Det jag har saknat är at man inte gått ut och sagt att vapnen skall "kasuneras" pga stöldrisk och att hotbilden inte längre kräver att vapnen förvaras hemma.
Samtidigt som man förklarat att hotbilen inte längre kan motivera risken att enstaka HV-soldater kan gå amok med sina vapen på samma sätt som under kalla kriget. (för visst var det väl lika många insidenter med HV vapen för i tiden?)
Jag anser den info jag fått "hemifrån" har varit lite flummig och inte helt ärlig alla gånger. Befälen vet att detta är en het fråga och verkar helst ha undvikit att diskutere saken så mkt. Följer man sedan med litegranna vad som sker utöver Hemvärnstidningen så verkar det vara klarare besked. Lite osäker på din funktion i HV, men jag är bara en outbildad stf Plutch och vi får inte så mkt info överhuvudtaget.
Troligen sitter du på en högre post och är följdaktligen bättre insatt än mig och Lasse i ledet?

Sedan anser jag faktiskt att det är en normal första reaktion att tro man inte längre har samma förtroende som tidigare, om stämpelklockan åker upp på väggen utan någon vidare information om varför den hamnat där. Tänker man sedan till klarnar det som regel. På samma sätt som kompaniet som nu är en pluton inte har "tappat" några soldater efter kasunerings snacket startade. Men mkt gnäll var det en stund..

Först ett klargörande. Jag är ingen höjdare. F.d Plutonchef, nu tjänstgör jag i kompstab. Vi har nog lika många dåliga och bra erfarenheter av hur informationen delges nedåt.
Troligtvis var incidenterna många under kalla kriget också, MEN då fanns det ett motiv att ha dem ute i stugorna. Man väger alltid "nytta mot nöje" så att säga. På liknande sätt upphör vissa säkerhetsbestämmelser att gälla under t ex krig, vad gäller vapenbruk och t ex hjälm/bältestvång etc. Under fredstid/utb. är målsättning "noll" skadade eller omkomna. Allt vi gör utgår från det. Ingen verksamhet är under fredstid så viktig att liv och hälsa skall ingå i kalkyleringen. Detta gäller även risken att ett Hvvapen används på ett förödand sätt.

Beträffande att samla in alla vapen så är det nog som så, att eftersom man inte ens kan vårda vapnet när låset sitter i och nyckeln finns på annan plats, så är det naturligaste alternativet att låsa in alltihop. Det är ju en direkt konsekvens. Att få ha tillgång till ett låst vapen utan nyckel är väl i princip lika förtroendeskapande som att inte få ha något vapen alls hemma i garderoben?

Återigen vill jag säga att jag är helt med på hur du resoner, och tror också att det är en naturlig reaktion. Men någon gång måste man ge upp och se sanningen i vitögat och gå vidare. Tillräckligt många argument/förklaringar har presenteras.
Proto
@23:komp. då tror jag vi är eniga, även om mitt första inlägg inte var direkt bra formulerat.. Skyller på ivern att skaffa biljetter till Iron Maiden samtidigt som jag skrev.
Vidare borde jag skrivit "du har troligare en högre befattning än mig"
Armyk9handler
hos min IP har vi gjort som så att nyckeln är hemma hos soldaten medan vapnet är inlåst
kasunnycklar förvaras hos (vill jag inte säga dels pga sekretess dels egen ovilja att sprida såna saker vidare )

hur befälen gör vet jag ej men nån har nog hemma och det är väl isåfall de som borde gå i genom alla undersökningar osv osv
dxl
I mitt kompani har vi vapnen inlåsta i en låst bygnad i en kasun inne på ett regemente med vapenlåset i och nycklarna inlåsta i ett kassaskåp inne i en annan (när ingen arbetar där) låst bygnad...
Det ni! smile.gif
ole@
vid tex en övning. Då har vår kassunansvarig bara att åka några mil, öppna kassunen, lämna ut några vapen, åka hem några mil för att sedan göra exakt samma sak när övningen är avslutad. Tycker inte att detta är speciellt smidigt. Visst att han får milersättning men ändå... ett flertal kurshelger / år + inventeringar osv blir en hel del tid/mil

Tänk på vad ni skriver. Dumt att skriva ut ungefär när en kasun med ett flertal vapen skall vara öppen. hur en kasunansvarig ska åka, avstånd etc.

Fk Satan
BLÅGUL
Charlie Spartan
QUOTE (dxl @ Nov 28 2007, 17:50 ) *
I mitt kompani har vi vapnen inlåsta i en låst bygnad i en kasun inne på ett regemente med vapenlåset i och nycklarna inlåsta i ett kassaskåp inne i en annan (när ingen arbetar där) låst bygnad...
Det ni! smile.gif

Någon har fått hjärnsläpp, bara att konstatera.

Om man förvarar vapnet inlåst vad är då meningen med att förvara nyckel till vapnet centralt?????

Charlie Spartan
QUOTE (Charlie Spartan @ Nov 28 2007, 19:15 ) *
QUOTE (dxl @ Nov 28 2007, 17:50 ) *
Det ni! smile.gif

Någon har fått hjärnsläpp, bara att konstatera.

Om man förvarar vapnet inlåst vad är då meningen med att förvara nyckel till vapnet centralt?????

Charlie Spartan

Hehe...låter kul vid en första anblick...men! Om vapnet är inlåst har du föga nytta av nyckeln. Alltså kan man lika gärna ha allt inlåst så slipper man problemet med folk som glömmer att ta den med sig vid övning(händer ofta). Vapen som skall bytas, lämnas in eller annars hanteras av annan än "ägaren" kan underkastas detta utan att vederbörande behöver göra sig något besvär med att lämna över en nyckel. I princip behöver vi inga lås längre, och då faller argumentet med att Hv inte kan få AK5 eftersom de inte har några lås. Rails i metervara, till RP siktet, bör inte vålla något större ekonomiskt bekymmer i relation till nya lås anpassade till AK5. En tanke bara......
dxl
Jag ser ett par problem med att ha det som jag nämde ovan:
1. Hela poängen med att åka till skjutbanan är borta då det var svårt nog att få tillgång till sitt eget vapen innan.. Nu lär det vara omöjligt.
2. Antagligen kommer halva kompaniet stå med obrukbara vapen på nästa övning.

Låsen var väl till för att man skulle kunna ha vapnet hemma, inte för att göra det jobbigt för dom som har dom inlåsta på regemente.
Sedan så tror jag det var så att det skulle vara inspektion dagarna efter våran övning. Så det kan mycket väl vara så att det är en engångsgrej, är det så att vapnen ska fortsätta att vara låsta, då är det ju löjligt.

Men, vill man nu stjäla vapen från elfsborgsgruppen så ska man: Ta sig in på regementet, veta vilken av kasernerna man ska in i, bryta sig in och lösa ut larmet, skynda sig att bryta sig in i nästa dörr, bryta sig in i kasun och utlösa nästa larm, bryta up skåpen, plocka med sig så många låsta AK4 man kan, för att sedan hålla sig undan från garnisonsvakten med tillhörande hundar som står och väntar utanför om dom inte redan gått in i bygnaden...
traktorspaning
Hoppas på att det sunda förnuftet segrar!!

http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=73665
QUOTE (traktorspaning @ Feb 7 2008, 18:11 ) *
Hoppas på att det sunda förnuftet segrar!!

http://webnews.textalk.com/se/article.php?...p;context=73665

Hoppas kan man ju alltid. Det beklagliga är att det tagit ca 20 månader och ett antal avhoppade(de varnade, hotade, och verkställde) medarbetar för att komma fram till en bra lösning, och den slutgiltiga lösningen är fortfarande inte presenterad. Parollerna "Insatsförsvar, Här och nu" ter sig lite lustiga i sammanhanget.
Om inte ledningen är effektivare än så här, så är det inte konstigt att Hemvärnsförbanden har den status de har.
Den svenska utredningshysterin bakbinder oss?
Ths
"Förenklar vardagen
- Arbetet är prioriterat och ska inledas i närtid. Till sin hjälp har Roland Ekenberg en stor grupp med representanter från berörda enheter inom Försvarsmakten som MUST, juridiska staben, operativa chefen, ATS, förbandsproduktion med flera, säger B-G Svensson."

En diger samling med representanter från berörda enheter???....Saknas det ingen från hemvärnet i den där skaran så dem kan få någon som helst verklighetsförankring?? banghead.gif banghead.gif
Kvm
Om det nu är så viktigt med att dessa vapen skall förvaras på ett säkert sätt, vilket är bra tycker jag!
Varför har då försvarsmakten inte någon koll på vapnen?
Har märkt stora brister hos myndigheten vid inventering och annat.
surprise.gif
dxl
Är inte ett problem att Rolf 70 år som slutat men inte riktigt strukits ur rullorna plötsligt dör. Varpå hans fru ringer myndigheten och ber dom komma och hämta utrustning och vapen. Sånt kan ta löjligt mycket tid att ordna.
Kvm
QUOTE (dxl @ Feb 8 2008, 21:25 ) *
Är inte ett problem att Rolf 70 år som slutat men inte riktigt strukits ur rullorna plötsligt dör. Varpå hans fru ringer myndigheten och ber dom komma och hämta utrustning och vapen. Sånt kan ta löjligt mycket tid att ordna.

Inte bara det.
När någon slutar och soldaten lämnar in vapnet, så kan det ta oändlig tid innan det går fram till rätt ställe.
Får fortfarande soldater på inventeringslistan som slutade för ca 1,5 år sedan.
Anders G.
Jag hittar inget färskare än 1999 vad gäller svenska militära vapen på drift.
http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=409
Är det någon som vet hur det gick 2007?

I slutet av mars skall jag (enligt övningsprogrammet) få låsa upp AK4:an på skjutvallen. Då har låset suttit i sedan i slutet av september, över två större övningar.
Sven_T3
Har inte läst igenom alla sidor i denna tråden, men det verkar som om de flesta inte har vapen + nyckel hemma i sina hem längre.

Jag vet iallafall 1 kompani som fortfarande har både nyckel + vapen hemma, är detta extremt ovanligt nu förtiden ?
Mordred
Jag och flera med mig har lämnat in vapnen då det inte ebjudits centralförvaring på regementet (som ligger i samma stad) hos gällande utbildningsgrupp.
Så nu får chefer hålla reda på hur många som skall ha ut vapen inför resp. övning och det kostar pengar, som hittils har belastat plutonen och kompaniets budget.
Systemfel försöker påvisas, ge oss egna kasuner eller så får ni denna lek med vapen in och ut.
Som belastar en redan neddragen budget.

Det är intressant att det är över ett halvår sen nycklarna skulle in, men vissa soldater har fortfarande inte ens fått information den rätta vägen att de Ska lämna in nyckeln, och var.

Bataljonen drar igång sina "onsdagsskjutningar" nu i April, skall bli kul att se hur nyckelfrågan löses då, för jag har inte fått nån information, inga rutiner finns etc.
Och jag skall ändå stå som skjutledare och ansvara för skjutningarna banan_rock.gif

Nästan så man kan gråta inför inkompetensen.
CQ1
Lås- och nyckelhanteringen är ett elände...

För att bli lite mer praktisk, jag hörde av någon (minns inte längre vem) att det skulle existera en sorts mapp/folder/fodral med färdiga upphängningsanordningar för nycklar, antal ungefär pluton. Lär användas av nyckelpersoner smile.gif på GU-förbanden. Är det någon kunnig människa som har närmare info om vad det skulle kunna vara för en pryl? Ett M-nummer motsv skulle kraftigt uppskattas.

/CQ1
Kvm
OK.
C Plut skall ha plutonens nycklar.
Vem har plutonchefens nyckel då?
C Komp?
Vem ha C Komp´s nyckel?
C Bat?

Så rörigt....
LeadHead
Istället för att alltid förvara nyckeln en nivå högre skulle man kunna låta chef och stf byta nycklar med varandra.
FkN
...eller ha vapen+lås inlåst, eller kanske enbart vapnet och nyckeln hemma?
ugly
QUOTE (LeadHead @ Mar 11 2008, 07:45 ) *
Istället för att alltid förvara nyckeln en nivå högre skulle man kunna låta chef och stf byta nycklar med varandra.

Men vad skulle hända om den du bytt nyckel med blir sjuk inför en övning. Då står man på övningen med ett låst vapen och ser kul ut... unsure.gif
ugly
QUOTE (FkN @ Mar 11 2008, 08:07 ) *

Har du vapnet inlåst behöver du väl inte låsa vapnet. Eller...
FkN
Hur sjukt det än låter, jo det ska vara låst när det inte används!
Mattsson
QUOTE (FkN @ Mar 11 2008, 09:02 ) *

Så även om mitt vapen är inlåst i kausun som har ett fint staket runt sig och den står lokaliserat inne på ett regemente med en massa fina bevakningspersoner, så måste vapnet vara låst? blink.gif

Personligen tycker jag att det lite som att ha hängslen och livrem på en overall.
Kvm
QUOTE (Mattsson @ Mar 11 2008, 09:18 ) *

Så även om mitt vapen är inlåst i kausun som har ett fint staket runt sig och den står lokaliserat inne på ett regemente med en massa finna bevakningspersoner, så måste vapnet vara låst? blink.gif

Personligen tycker jag att det lite som att ha hängslen och livrem på en overall.

Försvarsmakten i ett nötskal!!!
dxl
En tanke:
Tänk om det varit samma rutiner när värnpliktiga skulle ha ut sina vapen
ugly

Jag hade förstått om man hade haft låsen brevid på en hylla för att kunna låst sitt vapen vid någon transport. Men att de ska vara låsta i kasun känns lite overkill.

Men om man tänkter att låset är personligt utkvitterat kanske man inte vill ha dessa liggande på en hylla. Men likaväl står ju ett personligt utkvitterat vapen i kasunen. Hur man än vänder sig har man ändan bak.

Om man tänker ett steg längre (jag var grön på UGL) kanske de vill att vapnet skall vara låst i kasunen, då är vapnet obrukbart om inte "ägaren" är där med sin nyckel.
Henil
QUOTE (FkN @ Mar 11 2008, 08:07 ) *

Eller helt strunta i denna idiotiska förändring! banghead.gif
Sir Vival
QUOTE (ugly @ Mar 11 2008, 10:33 ) *
Om man tänker ett steg längre (jag var grön på UGL) kanske de vill att vapnet skall vara låst i kasunen, då är vapnet obrukbart om inte "ägaren" är där med sin nyckel.

Det var väl så det var tänkt, men när nyckel/lås skall förvaras vis vapnet så faller ju det... *undrar*
LeadHead
QUOTE (ugly @ Mar 11 2008, 08:40 ) *
QUOTE (LeadHead @ Mar 11 2008, 07:45 ) *

Men vad skulle hända om den du bytt nyckel med blir sjuk inför en övning. Då står man på övningen med ett låst vapen och ser kul ut... unsure.gif

Med tanke på att problemet bara skulle gälla ett fåtal chefer så borde det i de fallen vara möjligt att hämta nyckeln hemma hos den sjuke. Om man inte kan betro t.ex. en plutonchef att transportera sin ak och nyckel mellan ställföreträdarens bostad och övningsplatsen, då ska vederbörande inte vara plutonchef.

Vid planerad frånvaro kan man ju tillfälligt överlämna nyckeln till en tredje person.

Observera att resonemanget ovan är helt pragmatiskt och eventuellt saknar bäring på gällande regler inom FM.
Sleipnir
Hmm, jag undrar om det finns en kopia på den skrivelse som anger att vapnet ska vara låst även i kassun? Jag har inte sett detta nämligen.
II63
QUOTE (Sleipnir @ Mar 13 2008, 16:14 ) *
Hmm, jag undrar om det finns en kopia på den skrivelse som anger att vapnet ska vara låst även i kassun? Jag har inte sett detta nämligen.

@Slipner
Förstör nu inte nöjet. rolleyes.gif
Det finns kassuner i mass men inte ställ att låsa fast bössorna i, samt larm till ordentlig skyddsstyrka. De ställ som finns är avsedda för Ak5 alltså så kostar det pengar att ta fram nya ställ. Pengar som FM inte har.
I O M detta så får vi nog tyvärr leva med nyckelcirkusen ett tag till.
II63
@Edit: Fippel
Rickard N
Låser man fast ak5 i ställ i kasunerna nuförtiden?
swazze
2004 gjordes detta på P7 i alla fall
Fk Satan
Hur vpl-förband löser saker med ak5 som används minst 1gång/vecka (ja undantag finns...) Jmf med hv-vapen tycker jag känns irrelevant... Ett hv-förband övar i medel mindre än 1veckas vpl-utbildning...
Anders G.
Must har publicerat sin årsrapport 2007
http://www2.mil.se/upload/dokumentfiler/ra...apport_2007.pdf (sidan 34)
AK4 på vift 2006 1st, 2007 2st. Av skrivningarna verkar de ha varit låsta.
II63
QUOTE (Anders G. @ Apr 10 2008, 19:15 ) *
Must har publicerat sin årsrapport 2007
http://www2.mil.se/upload/dokumentfiler/ra...apport_2007.pdf (sidan 34)
AK4 på vift 2006 1st, 2007 2st. Av skrivningarna verkar de ha varit låsta.

@Anders G
Vapen som lämnas in till TSF efter att HVsoldat har skruvat ner skylten och dödsboet inte har återfunnit underbeslaget så räknas vapnet som förkommet. Det framgår alltså inte om vapnet varit funktionsdugligt eller ej. Man kan dock konstatera att efter det att man införde vapenlåsen så tvärdök statistiken rätt brant neråt, vilket är mycket bra.
II63
@Edit stavning
sidewind
QUOTE (Pappsen @ Oct 25 2006, 19:01 ) *
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1...ousRenderType=6

Jag går nog ur snart...

då syftar jag inte på:

"Bestämmelserna innebär också att intervjuerna som hemvärnets kompanichef gör med nya soldater förbättras.

Vidare ska de sociala myndigheterna yttra sig över ansökningar till hemvärnet. I dag är det olika kommunala tjänstemän, ibland räddningschefen, som uttalar sig om personernas lämplighet.

Dessutom införs en hälsodeklaration av samma typ som personalen i utlandsstyrkan lämnar in."

Det är bra med kontroll av oss galningar... camo.gif

utan:

"I framtiden får inte längre den enskilde soldaten förvara nyckeln till patronlägeslåset. Denna ska finnas hos ett särskilt utsett befäl, oftast plutonchefen. "

Det här låter nästan för vansinnigt struligt.

Pappsen

surprise.gif

Även om jag förstår varför nyckeln borde vara hemma i teorin så tycker jag ändå inte i praktiken att den teorin håller.
Sverige kommer med största säkerhet inte att bli utsatta för en gigantiskt invasion av fallskärmsjägare i ryska uniformer, utan att Svensk eller t ex Finsk underrättelsetjänst eller gränsverksamhet skulle upptäcka det långt innan.
Då har vi tid att springa till PlutCh och hämta nyckeln utan problem och inleda eventuell span och strid camo.gif
traktorspaning
Vi skall av säkerhetsskäl inte detaljdiskutera nyckelhanteringen, men jag kan sammanfatta det med att det är ingen inom mitt förband som gör vågen (tungt,bökigt tidstjuv mm)
Sleipnir
Håller med om att det är bökigt och så vidare. Men jag sover bättre om nätterna ;) Inte för att jag misstror ngn, men jag minns den sjunkande känlsan jag fick när jag hörde om Täby händelsen och hur jobbigt det var innan jag fick reda på att det inte var någon hos oss. Tragiskt i alla fall, men inte lika nära.
traktorspaning
Kanske sömnen är både tryggare och tyngre. Nu är det dessutom så att varje FUkurs, Intro eller annat där någon förväntas ha vapen ja då har man skubb inom förbandet. Men man får väl glädjas över att man inte gör insatsen från GRÖDINGE (en stund + moms till i bilen)
Knekt
QUOTE (Sleipnir @ Apr 20 2008, 19:18 ) *
Håller med om att det är bökigt och så vidare. Men jag sover bättre om nätterna ;) Inte för att jag misstror ngn, men jag minns den sjunkande känlsan jag fick när jag hörde om Täby händelsen och hur jobbigt det var innan jag fick reda på att det inte var någon hos oss. Tragiskt i alla fall, men inte lika nära.

Själv sov jag betydligt bättre när jag visste att myndigheten litade på mig.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.