Eftersom jag arbetade med exakt dessa frågor under slutet av min tjänstgöring i US Army, så täkte jag dela med mig hur man rent organisatoriskt hanterade förvaring och vapenhantering på ett Amerikanskt Mekaniserat Infanteri (Pansarskytte) kompani.
Befattningar som finns.
- Armorer, ansvarig för Vapenrummet, tilllika kompaniets vapenmekaniker 1 per kompani Nivå E5 grad US Army. Direkt underställd Executiv Officer XO. Ingen annan har befälsrätt över honom/henne.
- Armsrooms rep, Soldat på plutonen som ansvarar hur vapen och utrustning skall fördelas (för listor) inom plutonen, har även hand om reseldelssatsen på plutonen. följer direktiv från Plt Sergant och Plut C, Samverkar med Armorer vid ut och inlämning samt vård, 1 st per pluton Nivå E4 grad US Army.
Armsroom (Vapenrummet) är att likna en skyddsrum gällande väggar och dörrar. In och utlämning sker genom en lucka som är placerad så att det är svårt att krypa igenom. Armorer är alltid beväpnad och har befogenhet att använda grovt våld. Motsvarande skyddsvakt hos oss, regler är dock lite annolunda. Tillträde till Armsroom är en mindre grupp, som föreslås av Armorer och faställs av XO, dokumeteras på loggen.
Mitt vapen rum som jag var ansvarig för omfattade värden för runt 4.2 miljoner dollar. De dyra föremålen var Bildförstärkar mtrl och Javlin sikten. Armorer är även utbildad på att utföra lättare rep på dessa.
Alla vapen förvaras i vapenställ, Totalt hade jag
M16 126 st, M4 48 st, 203 28 st,
SAW(Ksp90) 21 st, M240(Ksp58) B 8st och C 13st.
2 st 50 Cal (tungksp). Javling PV Robot 8 st. (Sikten)
Skippar all bildförstärkar material och övrig utrustning som AI kikare, optik, mm.
Även så fanns det en viss mängd QRF ammunition i rummet.
När vapen lämnas ut så ger Armsrep listan med vem som har vad och assisterar vid utlämning/inlämning.
Vid utlämning använder man sig av vapen/mtrlkort när man hämtar ut vapen så lämnar man sitt kort som kvittens att man har ut sitt vapen. när man lämnar in så återfår man det. Korten var alltid laminerade hos oss och kortet uppgav vapen med nummer, namn, personnr signatur.
Efter inlämning genomförs en snabb kontrol så att all mtrl är inne, går väldigt snabbt eftersom alla vapen sitter i vapenställ enligt ett nummer system och man behöver enbart leta efter de fack som är tomma och nummret så vet man var man ska söka. Efter kontrol så ges klartecken till XO.
Ett väl utvecklat system som passade alldeles utmärkt.
Om man nu inte är nöjd med metoden som Utbgruppen satt upp, så kan det inte vara något hinder att man tar upp saken och ger ett eget förslag. Systemet jag Hade justerade jag något under tiden och det var inga problem att få det godkänt av säk officer på Bat och Brigad i US Army. Justeringarna rörde in och utlämning.
Kravet var att jag följde intitionen i Säkbestäm och att jag dokumentera rutinerna och lämnade kopia upp till Bataljon som sedan skickade en upp till Brigad. vid inspektion så plockades dessa fram och kontrollerades att de följdes.
Charlie Spartan