Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skärpta regler för hemvärnsvapen
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
DXS
Tack Erik Adam och bolle dit inlägg gillar ja me smile.gif

för ett förnuftigt inlägg gillar de mesta

för utom att jag tror att dom flesta med förnuft, kommer att efter hand slänga in handuken,som alla säger stå i kö är inte skoj utan skit trist,o köande lär det bli .
ps
för en hel del årsen så när man gick med i hv så fick man hämta ut bössan på posten smile.gif inslagen så fint i brunt papper o snöre

//dxs
Hans Engström
Jag kommer i vart fall kräva kassuner på Karlberg för förvaring av samtliga vapen. Löser problemet för vår del.
FkN
@Erik Adam: Har inte HVSS kasuner?
Pappsen
"så en undersökning av sinnet kan väl inte skada, så länge den görs av proffs"

precis.

I det civila, på en basal nivå tar en sådan karaktärsanalys ca tre dagar med flera olika yrkesmän (kvinnor) engagerade.

HAhahaha kan ni se det på hv-nivå? Pengar? Tid? Kompetens?

Näe låt oss istället skapa istället ett system som kan hållas upp för media, regering och gemene man som "en ökad säkerhet" men som inte gör någon verklig nytta öht.

Om en galning får spel så spelar det ingen roll om nyckeln till byssen e hos PC. Galningen (galninskan) drar ut andra lådan uppifrån i köket och förser sig med det första som där hoppar ut, eller så sätter sig personen i närmaste fordon och tillfogar skada allt vad han/hon lyster.

När ska vi alla fatta att man måste söka ORSAKERNA inte försöka åtgärda SYMTOMEN.

Ett tillkrånglat förvaringssystem av nycklar gör varken bu elller bä vad gäller galningar, i eller utanför Hv.

Det bara krånglar till det.

Onödigt dumt

Tycker Pappsen
Hans Engström
QUOTE (FkN @ Oct 28 2006, 09:16 ) *
@Erik Adam: Har inte HVSS kasuner?

Sist jag var där hade dom en, och det var för tre veckor sedan. Frågan är om den är godkänd för förvaring över tiden (dvs hur ser larmet ut, närhet till vakt etc.).
Sir Vival
QUOTE (Proto @ Oct 27 2006, 23:46 ) *
För att krångla till det hela, skall det finnas en "säkringsstyrka" eller vad de nu kallar det, så fort en kasun skall öppnas.

Nej, det är inte alls ett skall krav - vissa faktorer styr.
Charlie Spartan
QUOTE (Bolle @ Oct 28 2006, 00:30 ) *
QUOTE (Charlie Spartan @ Oct 28 2006, 00:04 ) *
...
Vanligtvis bor Plt C relativt nära, Och det borde det inte var så svårt att kunna samlas på HV gården några dagar efter en övning, fika, snacka lite skit samtidigt man gör rent Akn.
Visst, om man har en Hv-gård.
Det skulle främja debattklimatet om folk här började förstå att inte alla hv-förband har likadana förutsättningar, på samma sätt som att inte alla grundutbildningar lär ut samma saker eller att inte alla befäl passar att leda... vissel.gif
Inte tänker jag sluta eller gnälla som en kärring bara för det..........
Charlie Spartan
...vilket troligtvis säger mer om din kvinnosyn än vad du anser om oss som inte vill ta vilken skit som helst från en inkompetent ledning. dry.gif
/Bolle

Dessvärre kan jag inte göra något åt om din ledning är inkompetent i din del av landet, det får du göra själv!

De komp/plut C som vi har på vårt kompani och bataljon är justa killar som arbetar för att få vår enhet så bra som möjligt, och visst gör de galena saker mellan varven som man har åsikter om men hatten av de gör ett bra jobb totalt.

Om nu er enhet inte har något ställe att samlas på, så borde ni göra något åt saken i stället för att gnälla som en kärring.

Hemvärnet i Båstad ordnade saken med lokal, inte lätt vad jag förstår men de gjorde det istället för att bli hemlösa. De löste sitt lokala problem med en lokal lösning, jävligt bra sådan!

Så varför skulle det vara omöjligt på andra ställen.

Visst finns det de som har jävligt långt att köra för att komma till och för de så får man hitta på annan lösning lokalt.

bara att gnugga de små grå!!!!!!!!!!! finna en lösning att föreslå,

jobba för att den genomförs. Kort sagt vara problemlösare!!!!!!

Citatet "gnälla som en kärring" har inget om kvinnosyn att göra. Snarare att du tog upp det indikerar att du känner dig träffad.

Min synpunkt är. att sluta HV bara för att man inte längre får ha full tillgång till sin AK är skitsnack.

Charlie Spartan
Gusten
QUOTE (Charlie Spartan @ Oct 28 2006, 22:11 ) *
*klipp*

Min synpunkt är. att sluta HV bara för att man inte längre får ha full tillgång till sin AK är skitsnack.

Charlie Spartan

Obs: Rödmarkeringen gjord av mig.

Fiiint uttryckt wacko.gif om andras åsikter!

Undrar f ö om du då anser att vårat skäl, till utträde ur Hv pga inskränkningen av vapnet, är skitsnacket eller om du tror utträdet egentligen beror på någon annan orsak? /Gusten (nyfiken till naturen & som känner sig naken utan sin ak i bingen. This is my gun and this is for fun....) camo.gif
san
QUOTE (Gusten @ Oct 28 2006, 22:37 ) *
This is my gun and this is for fun....) camo.gif

Om vi nu ska prata utrikiska så ligger väl And those who cried 'appease, appease' are hanged by those they tried to please nära till?

För inte så många herrans år sen (70talet) gick jag i en grundskola där rektorn flera gånger stängde elevfiket för alla på en vecka när det hade hänt 'nåt' som han, oftast på goda grunder, inte gillade.

Överförenkla inte genom att kalla mig vapenfetichist bara för att jag reflekterar att 'det var ingen lysande pedagogik det heller'.

Dom människor som har hanterat förtroendet med skjutvapen under lång tid och utan anmärkningar som känner sig oförtjänt och kollektivt idiotförklarade förstår jag. Dom människor som går med i Hv bara för att få ha ett vapen hemma förstår jag inte.

För att använda konstiga ord så har, enligt mig, både hoplofober och hoplofiler allvarliga problem med sin verklighetsuppfattning.

Det här är inte det land jag växte upp i, men en klok man sa en gång till mig att 'det är tur att det är som det är när det inte är som det ska'. Här och där, nu och då kanske insamlade nycklar tillochmed ger vissa fördelar som jag av olika skäl inte har lust att spekulera om på ett öppet forum innan jag har sett det i verkligheten. Vi får se.
Charlie Spartan
QUOTE (Gusten @ Oct 28 2006, 22:37 ) *
QUOTE (Charlie Spartan @ Oct 28 2006, 22:11 ) *

*klipp*

Charlie Spartan

Obs: Rödmarkeringen gjord av mig.

Fiiint uttryckt wacko.gif om andras åsikter!

Undrar f ö om du då anser att vårat skäl, till utträde ur Hv pga inskränkningen av vapnet, är skitsnacket eller om du tror utträdet egentligen beror på någon annan orsak? /Gusten (nyfiken till naturen & som känner sig naken utan sin ak i bingen. This is my gun and this is for fun....) camo.gif

Man behöver inte gilla alla olika åsikter man stöter på här på forumet, MEN alla har rätt att uttrycka sin speciella åsikt.

Att lämna HV bara för att förvaringsbestämmelserna skärps tycker jag är skitsnack. Hemvärnet är så mycket mer än att ha en Ak hemma.

Själv så är jag med av 2 orsaker.

1. Bli bättre soldat, gällande färdighet och kunskap.
2. Göra en insats för Sverige. militärt eller civilt i form av stöd till samhället. båda är lika viktiga.

Om nu ditt utträde beror på att du inte får gulla med Akn tillräckligt så ser jag inte hur det hjälper att lämna in eftersom du garanterat får än mindre av gullet.

Och beror det på något annat, må så va!

Ett faktum är dock att all vapenförvaring har skärpts generellt i samhället. Tex Skytte föreningar som måste förvara sina vapen i säkrat utrymme där godkända vapenskåp placerats, dessa ska skyddas av larmsystem i larmklass 3. dvs samma typ av larm som man larmar banker eller juvelerar butiker med.

Alla som sysslar med någon form av civilt skytte vet det.

Men Hemvärnet ökar säkerheten genom att låta nyckeln till ptrläges låset förvaras på annan plats. i ljuset av de civila kraven så tycker jag att HV kommit fram till en bra lösning.

sedan hur denna nyckel sedan ska fövaras är en sak jag hoppas reglerna kommer vara lite flexibla så att man kan anpassa till lokala förhållanden

Charlie Spartan
Gusten
QUOTE (Charlie Spartan @ Oct 29 2006, 02:40 ) *
Man behöver inte gilla alla olika åsikter man stöter på här på forumet, MEN alla har rätt att uttrycka sin speciella åsikt.

Att lämna HV bara för att förvaringsbestämmelserna skärps tycker jag är skitsnack. Hemvärnet är så mycket mer än att ha en Ak hemma.

Själv så är jag med av 2 orsaker.

1. Bli bättre soldat, gällande färdighet och kunskap.
2. Göra en insats för Sverige. militärt eller civilt i form av stöd till samhället. båda är lika viktiga.

Om nu ditt utträde beror på att du inte får gulla med Akn tillräckligt så ser jag inte hur det hjälper att lämna in eftersom du garanterat får än mindre av gullet.

Och beror det på något annat, må så va!

Ett faktum är dock att all vapenförvaring har skärpts generellt i samhället. Tex Skytte föreningar som måste förvara sina vapen i säkrat utrymme där godkända vapenskåp placerats, dessa ska skyddas av larmsystem i larmklass 3. dvs samma typ av larm som man larmar banker eller juvelerar butiker med.

Alla som sysslar med någon form av civilt skytte vet det.

Men Hemvärnet ökar säkerheten genom att låta nyckeln till ptrläges låset förvaras på annan plats. i ljuset av de civila kraven så tycker jag att HV kommit fram till en bra lösning.

sedan hur denna nyckel sedan ska fövaras är en sak jag hoppas reglerna kommer vara lite flexibla så att man kan anpassa till lokala förhållanden

Charlie Spartan

Trist att du inte i så fall verkar ha läst mina tidigare inlägg där jag försöker förklara att jag inte är men i Hv för att ha en ak i hemmet. Därför förtydligar jag mig ytterligare. Att inskränkningen hindrar mig att verka i min, enligt FM, uppgift. Ett hett tips är att läsa Apones inlägg om grundad försvarsvilja i Sverige. Hur ser du på de incidenter med jägare som hänt sist? Varför finns ingen debatt om jägares vapen som har tillgång till allt? Varför får de inte genomgå någon undersökning? Min teori är att soldater alltid kommer att förknippas med krig och elände. Att ändra namnet från "Krigsmakten" till "Försvarsmakten" verkar inte räcka för att tvätta bort stämpeln. Soldater duger bara då de egentligen behövs........ dry.gif

Det vi är överens om är de två punkter du tar upp ovan. Men kom inte med att försöka placera mig bland dem som gick med i Hv enbart för att få ett vapen! Att ha ak:n i bingen var ren ironi från mig om du nu inte redan förstått det. /Gusten Rangern.gif

Edit: Rensade bort medföljande citat. Dock ej ändrat i citaten.
Mirage
Nu verkar det som att de nöjer sig med att förvara nycklarna på gruppnivå (8 nycklar), men det kommer beslutas lokalt hur detta ska gå till.

Källa:
RiksHvAvd
Fk Satan
QUOTE (Mirage @ Nov 7 2006, 16:55 ) *
Nu verkar det som att de nöjer sig med att förvara nycklarna på gruppnivå (8 nycklar), men det kommer beslutas lokalt hur detta ska gå till.

Källa:
RiksHvAvd

Ropa inte hej, innan skiten har runnit ned till Kompanichef nivå.... Nu är enbart det övergripande beslutet fattat, och det kan man på ett enkelt sätt översätta till "Soldater skall inte förvara sina nycklar hemma". En intressant formulering är följande:

Det blir nu på lägst hemvärnsgruppnivå (8 man) som nycklarna får förvaras och utgångspunkten för de lokala bestämmelser som varje förband tar fram och fastställer senast 1 april nästa år, är att vapnens tillgänglighet ska medge rationella och praktiska övningar och att beordrad beredskap hålls.

wacko.gif
Fu Gref
Det blir nu på lägst hemvärnsgruppnivå (8 man) som nycklarna får förvaras och utgångspunkten för de lokala bestämmelser som varje förband tar fram och fastställer senast 1 april nästa år, är att vapnens tillgänglighet ska medge rationella och praktiska övningar och att beordrad beredskap hålls.

Innebär detta att man som gruppcehf har förtroendet att förvara sin egen nyckel hemma? Redan börjar frågtecknen hopa sig.. laugh.gif
CIP
@Engström
Hvss kasunerna är inte godkända tyvärr, samt att vi alltid måste ha säk-styrka då vi öppnar dessa, och där har vi som sagt ytterligare ett problem.

Kräva kasuner på Karlberg, tror du att få igenom det ?
Hans Engström
Så länger vi hinner först får vi nog gehör. biggrin.gif
Jag ska börja en övning i norra förorterna till helgen, ska då ut med folk till LG, öppan kassun, hämta vapen (inte för många, aja baja, vapentransport) och tillbaka till stan för att öva. Sen motsv. konststycke på kvällen. Jagvet att det för vissa låter som en drömsituation, men det tär på intresset.
CIP
Jo jag vet lider ju av samma, skall vi ha ut understöd så är de mbc och typ revelj 0400 för mig för att börja 08 på hvss. Det är INGEN hit !!

Lycka till
Knekt
QUOTE (Uttern @ Oct 27 2006, 08:51 ) *
Jag kommer troligen sluta som kc inom kort.

Ola

blyg.gif
709
Frågan om nyckelförvaring kom upp igår på 5 Bataljonens stormöte och Bataljonchef sa motsvarande följande:

"...det är tänkt att nycklarna skall central/förbandsförvaras. Nu skall då hela kedjan fastställning av rutiner samt upphandling av nyckelskåp med allt vad det innebär sättas igång. Det blir inte nästa år (2007) och inte 2008."

Hans uppfattning och hans tilltro till FMLOG att lösa uppgiften.

För övrigt ser han helst att alla hans vapen är kassunförvarade. Det kommer att fungera bra i VÅR bataljon då all materiel, fordon och vapen finns i Helsingborg som också fungerar som utgångspunkt för alla övningar och utbildningar. Så är det ju dock inte överallt.

Detta löser RiksHv med följande formulering och motivation:

"Anledningen till att bestämmelserna kommer att vara olika i landet är de stora skillnader i avstånd mellan hemvärnspersonalens bostadsorter och skjutbanor, militära skjutfält och övningsområden. Det finns dessutom idag så få regementen och motsvarande enheter kvar i Försvarsmaktens organisation att lösningarna med nödvändighet kommer att variera.

- Hemvärnet ska året runt och 24 timmar om dygnet kunna verka över hela landet, därför är jag övertygad om att vi för att optimalt kunna utnyttja de få övningstimmarna som krävs av soldaterna, på de flesta ställena måste behålla vapnen hos den enskilde, säger rikshemvärnschefen, brigadgeneral Roland Ekenberg."

Så allt är nog inte kört för glesbygden och de områden som inte har förband i närheten. Men sen ska man ju definiera "närheten"...
EO4
Börjar man inte slå knut på sig själv, argumentmässigt sätt?

A. Anledningen till "uppsnäppningen" är höjd säkerhet för att enskild HV man skall "go postal", korrekt?

B. Om man sedan inför ett system med varierande tillämpning och säkerhetsnivå, måste inte då den lägsta/enklaste nivån vara tillräckligt för att uppnå "A", ovan?

Om svaret på B är "ja", innebär det inte att samtliga förband kan förvara sina vapen enligt B (lägsta tillåtna nivå) och ändå uppfylla syftet A?

Om svaret på B är "nej", då uppnås inte godtagbar säkerhet över hela linjen. Vad är då vitsen med hela konkarongen?

huh.gif Om systemets syfte är A, men utformningen anpassas efter beredskap och geografisk militär infrastruktur - blir inte det lite knäppt????
Pappsen
Jo

blink.gif
DXS
hehehehe

jag blir mer o mer övertygad av att man vill lägga ner hv,men man vågar inte säga det rent ut utan låter den dö sotdöden
psykfall kommer alltid att finnas det är fasen bara att slå upp tidningen o ta en titt o de jäkliga är det sker varje dag ,men så fort någon som har den minsta närhet till försvaret så verkar det på verka försvarledningen..

är det inte hvvapen,så är det någon politiskt vriden typ som har millis utbildning ,rånare som har gjort lumpen som attack kock eller ja vafan som helst

sen att ledningen gör suspekta åtgärder för oss som är lydiga o låser in våra vapen är ju som vanligt eller man vart ju inte dirket förvånad av beslutet smile.gif
Särimner
Du har nog en poäng där är jag rädd. Hemvärnet har väl i statsmakternas ögon inte haft något existensberättigande sedan 9/11 1989. Men att lägga ned en folkrörelse som har någon slags förankring bland svenska folket är väl kanske inte så lätt.

edit:
Tjoho - inlägg 500!
709
QUOTE (DXS @ Nov 9 2006, 21:58 ) *
...

jag blir mer o mer övertygad av att man vill lägga ner hv,men man vågar inte säga det rent ut utan låter den dö sotdöden
...

Eller så börjar man snäppa upp kraven och har mer centraliserade övningar och utbildningar och tror inte att vi under de kommande åren behöver ha 24 mobiliseringsbehov. Därmed behövs inte heller vapen i garderoben.
DXS
krav o krav hela tiden smile.gif vet inte för mig så är en hv en "hobby" det är inte mitt jobb,jag är med i hv av många orsaker och jag tror många har det så,men om man ska skärpa kraven mer övningstid, under längre tid osv .som det diskuteras lite här och på andra forum.

så lika förbaskat hamnar vi i mitten,där vi är en nagel i ögat för många som har det här som yrke o vi rusar med snabba steg mot ett yrkes försvar och då vete tusan va som händer med hv

de som stör mig är att det blir sådan panik hela tiden så fort det gäller våra vapen,det är ju inte så att vi som är med i hv är mer störd än en som jagar eller har intresse av praktiskt skytte eller vanligt skytte är ganska säker på att det sker mer våldsbrott med sådna vapen än våra .och fram för allt så försvinner det mer sådana vapen än militära ..men som vanligt ska det för svåras för oss,

sen om du vill ha dít vapen inlåst 15 mil enkel resa i en kasun och sen vara borta 1 vecka 14 dagar från jobb familj så gör det inte mig nått smile.gif om det nu råkar bli så att fram tiden är längra övningar ett fåtal gånger under året,
Pappsen
Men jomenvisst, fast ganska opraktiskt tror jag att det kommer att bli ändå.
Med alla nycklar som ska fraktas hit o dit.

Eller hur?

Det finns nog inget "idiotsäkert" förvaringssystem. (ursäkta ordvitsen dribble.gif )

Idioten som vill ha ihjäl civila kommer att ha ihjäl civila ändå, vart vi än stoppar upp nycklarna.

Å får han inte tag i en bysse så drar han ut andra kökslådan till höger i vilket hushåll som helst, och vad finner han däääär då? Jo, det vet ni.

Ända sättet att tackla problemet med att statsmakten nu tydligen förlorat förtroendet för alla oss Hv- gubbar och -gummor är att ompröva ALLA med psykläkareunderökning, familjeterapeutfrågestund, ekonomisk analys av skulder och inkomster osv, osv. ända tills statsmakten känner att de som är friska nog kan få öva med skjutvapen.

Alla andra åtgärder av typen "gömma nyckeln" är bara ett hårt slag genom luften och når bara det resultatet att det blir besvärligare för alla friska (och även sjuka) Hv-are att öva.

Pappsen
HelgeIvar
fick nu under kvällen ett mail med ett "frågeschema för personbedömning vid rekrytering till hemvärnet".

Och det är minst sagt omfattande. Nu utgår jag ifrån att detta inte är officiell information, ni som ska ha detta har troligen fått (eller får) det via ordervägen. Dock så fick jag inte mitt via ordinarie årdervägar, men det kanske visar mer på min närmaste chefs syn på hur seriöst han ser på rekryteringsfrågor...

Men för oss som är ute och intervjuar människor så innebär det stora förändringar.

Det finns ett HKV-beslut på hur detta nya frågeformulär skall användas, och det finns även anvisningar om hur ifyllt formulär skall förvaras...
DXS
kruxet med kryss frågor /frågor o sen analysen av det ,,känns mvg i underkänt,är inte säker men har för mig att et liten rättspsyk,analys är på 3veckor o en större på 7v .så att hitta psykfall lär dom missa i alla fall smile.gif troligen så är åker alla igenom utan nå större problem ,

smile.gif tips vore kanske att anlita ett Rekrytering & Bemanning företag ,så kan ch syssla med nyckel utdelning clap.gif veckorevyn har också en massa frågespalter sablar va jag är bitter bäst o sluta här o sätta sig under foliehatten smile.gif märks det att jag har hittar smiley knappar ?
Pappsen
Frågeformuläret, är det riktat mot nya rekryter?

Vem kollar, och hur, oss som redan finns i organisationen? huh.gif

Jag vet en Kapten som e helt gaalen. Kul kille dock... men man kan ju aldrig veta...hm unsure.gif

http://www.idg.se/2.1085/1.81801
"Så länge det finns idioter finns det inga säkra operativsystem"

Artikeln hanterar operativsystem, men min poäng är att det är människorna som är problemet.

Alltså HUR ska vi kontrollera alla dårfinkar inom Hv?
Och jag är säker på att om du frågar en pascifist så skulle den nog döma ut mig och andra med mig som mentalt störd/-a eftersom jag/vi ägnar fri tid till att, under otjänlig väderlek öva i att säkert och effektivt ha ihjäl andra människor.

Och gömma nyckeln löser ingenting...

Dumt och ogenomtänkt påfund bash.gif
sykes
Hos oss kommer det att bli att man skall lämna in nyckeln.

Men vad är det då för mening att ha ak:n hemma man får ju ändå åka in till stan och plocka ut nyckeln på samma ställe.

Då är det ju mycket bättre att dom tar både och så finns det ju ingen oro längre 8.gif
FkN
Enkelt svar: platsbrist!
23:e komp.
QUOTE (FkN @ Oct 25 2007, 23:29 ) *
Enkelt svar: platsbrist!

É de verkligen så? Finns det inte plats att låsa in varenda bössa om man skulle vilja det? Hos oss fungerar det, men jag trodde inte att det var ett problem ute i landet.
DaRaven
QUOTE (sykes @ Oct 25 2007, 22:48 ) *
Hos oss kommer det att bli att man skall lämna in nyckeln.

Men vad är det då för mening att ha ak:n hemma man får ju ändå åka in till stan och plocka ut nyckeln på samma ställe.

Då är det ju mycket bättre att dom tar både och så finns det ju ingen oro längre 8.gif

Fördelen är att det är enklare för mig att plocka ut 10 nycklar och köra ut till skjutbanan, än att transportera ut 10 vapen till folk som väntar.
Om man nu vill undvika att alla måste in och plocka ut sitt vapen ur kasunen (alla har ju inte så nära till närmaste regemente/kasun).
Fk Satan
Sedan innebär det viss problematik med att transportera 10st, 100st, 300st kompletta vapen ifråga om eskort och vakter osv. Jmf med att transportera ut 300st nycklar.

Är man enbart med i hemvärnet för att få ha vapen hemma bör man kanske tänka över sitt deltagande i hemvärnet...
Uttern
Reglerna för att hantera nycklarna omfattar tre (!) A4-sidor och är mycket detaljerade med bl a ömsesidiga kvittenser. Jag har konstaterat att det är i praktiken omöjligt att följa dessa regler och har därför beslutat att alla vapen skall förvaras kompletta i vår kassun. Det är ett beslut som jag aldrig trodde att jag skulle behöva ta men alternativet är mycket värre.

Mer och mer tid och pengar går åt för att uppfyllla säkerhets och adminstrationskrav från FM. Övningarna sätts på undantag och soldaternas och befälens tålamod tänjs.

Som en soldat sa till mig häromdagen: "det kommer inget, absolut inget, kul uppifrån längre - det är bara (fult ord) på oss hela tiden".

Är det inte dags snart att HV börjar förstå att vi är med frivilligt och att det kanske behövs lite uppmuntran också?

Eller är det så att man inte vill ha oss kvar? Då tillhör det väl anständigheten att säga det?

/Ola
Pal
QUOTE (Fk Satan @ Oct 26 2007, 09:57 ) *
Sedan innebär det viss problematik med att transportera 10st, 100st, 300st kompletta vapen ifråga om eskort och vakter osv. Jmf med att transportera ut 300st nycklar.

Är man enbart med i hemvärnet för att få ha vapen hemma bör man kanske tänka över sitt deltagande i hemvärnet...

Om man är med i hemvärnet för att man anser det som mycket viktigt att vi som land behöver ha en stor del av befolkningen som kan agera med vapen i hand om vi plötsligt stod under annans militära kontroll, var skall man gå med då?

Jag vet att de flesta anser det omöjligt, men om vi vaknar upp imorgon bitti och i alla korsningar i din stad och alla andra städer står redan en militär postering från en annan stat. Då är det redan kört, vi är inte längre ett land. Men hemvärnet är således inte platsen om man vill organisera sig och skapa ett samhällsskydd för en dylik händelse?

disclaimer; Jag är inte med i hemvärnet och är inte officer, har aldrig varit med i hemvärnet och aldrig varit officer.
DaRaven
QUOTE (Pal @ Oct 26 2007, 10:32 ) *
Om man är med i hemvärnet för att man anser det som mycket viktigt att vi som land behöver ha en stor del av befolkningen som kan agera med vapen i hand om vi plötsligt stod under annans militära kontroll, var skall man gå med då?
Jag vet att de flesta anser det omöjligt, men om vi vaknar upp imorgon bitti och i alla korsningar i din stad och alla andra städer står redan en militär postering från en annan stat. Då är det redan kört, vi är inte längre ett land. Men hemvärnet är således inte platsen om man vill organisera sig och skapa ett samhällsskydd för en dylik händelse?

Om beredskapen skärps så kan man ju tänka sig att dela ut nycklarna. Jag kan ändå förstå att man plockar in dem med nuvarande säkerhetsläge. Dessutom har vi ju ingen ammunition. Så ska vi få någon form av beredskap så måste ändå den hämtas från någon kasun - då kan man rycka nycklarna samtidigt. Någonstans ska man ändå träffa soldaterna om vi ska mobilisera, då kan vi dela ut lite snabbt. Eller helt enkelt samlas vid kasunerna.
Fk Satan
QUOTE (Pal @ Oct 26 2007, 10:32 ) *
QUOTE (Fk Satan @ Oct 26 2007, 09:57 ) *

disclaimer; Jag är inte med i hemvärnet och är inte officer, har aldrig varit med i hemvärnet och aldrig varit officer.

Fortfarande finns problematiken med ammunition... Samt att det krävs en del beslut på ganska hög ort för att hemvärnet skall beredskapshöjas. I grundberedskapen ser jag inte problemet med att nycklar (och i vissa fall vapen) är insamlade centralt. Vid beredskapshöjningar kan nycklar, vapen och ammunition börjas delas ut. Övningsfrekvensen ökas markant osv.
Erik Adam
QUOTE (Fk Satan @ Oct 26 2007, 08:57 ) *

Den där gamla uttjänta klyschan från förståsigpåare börjar jag bli riktigt less på.
Mig veterligen är det ingen (läs INGEN) i min närhet som är med "för att man får ha vapen hemma". Att vapnen är distribuerade och brukbara gör dock att åtminstone jag upplever att jag skulle kunna göra någon slags nytta i ett hastigt uppkommet skarpt läge som kräver vapeninsats. Betänk att nyckeln skall komma från ETT håll (säkskåpet). Am kan du få från många håll vid behov.

Dessutom så är jag starkt skeptisk till att ett sådant "hastigt uppkommet skarpt läge" skulle anmälas på FM´s formulär 64T, mailas till info@mil.se, för att så småningom behandlas av regeringen vid lämpligt tillfälle varpå en beredskapshöjning eventuellt skulle kunna beslutas och därefter genomföras. Tvivlar på att det funkar såsom att "Österrike-Ungern förklarar krig" och styrkorna har 6 månader på sig för förberedelser.

Helt riktigt att vi inte har am i sockerskålen längre, men med tanke på hur j***a omständigt det är att få ut LÖS am nu när landet varit i fred under 200 år, så vill jag inte tänka på hur det skulle funka med tilldelning av skarpt om det skulle krisa.
Att göra soldaterna beroende av am från källa A, nyckel från källa B gör ju knappast att maskinen funkar bättre. Skall vi också vara beroende av tex underbeslag från källa C och kolv från källa D eftersom vi "ändå inte har någon am"?

Eftersom Hv-män (som grupp) uppenbart anses vara så psykiskt instabila att de inte har förtroendet att förvara låst vapen + nyckel hemma, så förstår jag faktiskt inte varför vi fortfarande kommer ha låsta vapen hemma som går att hota folk med.
DaRaven
QUOTE (Erik Adam @ Oct 26 2007, 14:29 ) *
QUOTE (Fk Satan @ Oct 26 2007, 08:57 ) *

Den där gamla uttjänta klyschan från förståsigpåare börjar jag bli riktigt less på.
Mig veterligen är det ingen (läs INGEN) i min närhet som är med "för att man får ha vapen hemma". Att vapnen är distribuerade och brukbara gör dock att åtminstone jag upplever att jag skulle kunna göra någon slags nytta i ett hastigt uppkommet skarpt läge som kräver vapeninsats. Betänk att nyckeln skall komma från ETT håll (säkskåpet). Am kan du få från många håll vid behov.

Dessutom så är jag starkt skeptisk till att ett sådant "hastigt uppkommet skarpt läge" skulle anmälas på FM´s formulär 64T, mailas till info@mil.se, för att så småningom behandlas av regeringen vid lämpligt tillfälle varpå en beredskapshöjning eventuellt skulle kunna beslutas och därefter genomföras. Tvivlar på att det funkar såsom att "Österrike-Ungern förklarar krig" och styrkorna har 6 månader på sig för förberedelser.

Helt riktigt att vi inte har am i sockerskålen längre, men med tanke på hur j***a omständigt det är att få ut LÖS am nu när landet varit i fred under 200 år, så vill jag inte tänka på hur det skulle funka med tilldelning av skarpt om det skulle krisa.
Att göra soldaterna beroende av am från källa A, nyckel från källa B gör ju knappast att maskinen funkar bättre. Skall vi också vara beroende av tex underbeslag från källa C och kolv från källa D eftersom vi "ändå inte har någon am"?

Eftersom Hv-män (som grupp) uppenbart anses vara så psykiskt instabila att de inte har förtroendet att förvara låst vapen + nyckel hemma, så förstår jag faktiskt inte varför vi fortfarande kommer ha låsta vapen hemma som går att hota folk med.

Nu är det ju så att kompanierna kan hämta ut sina nycklar själva, så det behöver ju inte riktigt komma order från HKV på det. Jag behöver 10 minuter för att ta mig till kasunen, och 10 minuter för att ta mig tillbaka. Så kan jag få ut nycklarna om det skulle vara på det sättet.
FkN
QUOTE (23:e komp. @ Oct 26 2007, 00:46 ) *
É de verkligen så? Finns det inte plats att låsa in varenda bössa om man skulle vilja det? Hos oss fungerar det, men jag trodde inte att det var ett problem ute i landet.

Som ja uppfattat det ja.

Antingen det eller att det inte finns kasuner som har tillräckligt gott skydd.
Nordic_viper
Personligen ser jag bara bra saker i att nycklarna plockas in!
Kanske kan bli ett slut på allt "fulpangande" i skogsknutarna? Och dagens säkerhetsläge kräver inte att våra vapen upplåsta och laddade hemma.
Och om man är ny i HV så tycker jag att bössan ska stå låst i en kasun också

Man är inte med i HV för att det är häftigt att ha en AK4:a hemma i skrubben? Man är väl med för man har mil. intresse och vill göra nå nytta?
Min åsikt..
tinhead
QUOTE (Nordic_viper @ Oct 26 2007, 16:16 ) *
Personligen ser jag bara bra saker i att nycklarna plockas in!
Kanske kan bli ett slut på allt "fulpangande" i skogsknutarna? Och dagens säkerhetsläge kräver inte att våra vapen upplåsta och laddade hemma.
Och om man är ny i HV så tycker jag att bössan ska stå låst i en kasun också

Man är inte med i HV för att det är häftigt att ha en AK4:a hemma i skrubben? Man är väl med för man har mil. intresse och vill göra nå nytta?
Min åsikt..

Tjaa förvara nycklar, det är en lösning som är smidigast.

Sedan att kasunförvara dom det är något som blir väldigt osmidigt.
Alla har inte 10min till kasun. I mitt fall tar det 20min med normaltrafik om dom nu skulle ställa kasun på det stället.
Skulle dom ställa kasun på ett annat ställe så tar det minst 30min, enkel väg..
Om vi har en övning på kvällen där folk slutar 17.00, så tar det dom mellan 40min till 1timme att förse sig med vapen..
Och eftersom dom ska hinna hem och äta mm, så kommer vi isåfall börja runt 19.30..att då ordna 4timmar övn..till 23.30
Hur många går med på det?

Visst vore det idealiskt, men infrastrukturen finns inte och det kostar massor med pengar att skapa den med den säkerhet som då krävs eftersom det blir en hel del vapen på samma plats(er)
Charlie Spartan
Den enda riktiga nackdelen med att centralförvara vapenlåsnyckeln är vapenvården blir lätt lidande, Patronläget är den platsen som mest nedsmutsad, samtidigt den är den svåraste punkten att rengöra. Har man inte tillgång till vapenlåsnyckeln så måste den vården genomföras i samband med övning.

Än mer problem blir det när vapnet i sin helhet centralförvaras, all vård måste ske innan inlåsning.

Annars så finns det en rad fördelar med den här nya ordningen. Och skulle beredskapen höjas så tar det ändå inte mer en ett par timmar att få ut vapen/vapenlåsnyckel och ammunition.

Charlie Spartan
23:e komp.
QUOTE (Charlie Spartan @ Oct 26 2007, 23:42 ) *
Den enda riktiga nackdelen med att centralförvara vapenlåsnyckeln är vapenvården blir lätt lidande, Patronläget är den platsen som mest nedsmutsad, samtidigt den är den svåraste punkten att rengöra. Har man inte tillgång till vapenlåsnyckeln så måste den vården genomföras i samband med övning.

Än mer problem blir det när vapnet i sin helhet centralförvaras, all vård måste ske innan inlåsning.

Annars så finns det en rad fördelar med den här nya ordningen. Och skulle beredskapen höjas så tar det ändå inte mer en ett par timmar att få ut vapen/vapenlåsnyckel och ammunition.

Charlie Spartan

Enda nackdelen är väl att en potentiell angripare kan dra nytta av sin vetskap om de faktiska omständigheterna i Hemvärnet, innan man delat ut alla vapen igen. Ordspråket lägg inte alla ägg i samma korg bör vara ett ingångsvärde här, och bör föranleda en djupare analys av risken med centralförvaring.
jed
Jag har inga problem med att centralförvara nycklen, men jag gillar inte att alla nycklar finns på ett ställe... Jag tycker att det vore bättre om t.ex. gruppchefen hade alla nycklar till sin grupp och plutonchefen hade alla gruppchefers nycklar osv.

Att centralförvara vapnet är inte ett alternativ för oss. Jag har ca 55minuter (enkel resa) till kassunen.
cordite
Jag lämnar in.
Hejdå och ha det så bra alla ni jasägare som tycker allt är så läskigt och som vet att storebror alltid har rätt.
Vi vet ja alla att sånna som jag alltid har hävdat sin minimala manlighet med att peka på folk med tilldelad AK.
Jag kommer dock aldrig sluta förundras över hur många det finns som tycker det är bra med absurd låtsassäkerhet och som kan SoldMtr utantill utan att kunna mycket praktiskt.
En riktig soldat kan enlig min åsikt både slåss och skjuta. Modda sin utrustning. Lösa problem på finurliga sätt utan att bry sig om viktigpettrar som vet allt om vad man inte får. Dom ska inte tycka det är nått annat än roligt att stå lite för nära när man spränger. Kunna ha roligt under svåra förhållanden. Jag är nog en sån gammal omodern stöt som gillade den gamla skolan bättre och känner mig inte hemma i HV längre. Är dock säker på att det gamla där man uppmuntrade skytte och stridisar var mer effektivt.
HV har mist sin orsak att finnas enligt mig. Nu kommer i allafall ingen att gnälla om moddade saker.
Skyttet sker med civil utrustning framöver utan att behöva hämta nyckeln hos nån annan.
Hans Engström
QUOTE (Uttern @ Oct 26 2007, 09:28 ) *
Reglerna för att hantera nycklarna omfattar tre (!) A4-sidor och är mycket detaljerade med bl a ömsesidiga kvittenser. Jag har konstaterat att det är i praktiken omöjligt att följa dessa regler och har därför beslutat att alla vapen skall förvaras kompletta i vår kassun. Det är ett beslut som jag aldrig trodde att jag skulle behöva ta men alternativet är mycket värre.

Mer och mer tid och pengar går åt för att uppfyllla säkerhets och adminstrationskrav från FM. Övningarna sätts på undantag och soldaternas och befälens tålamod tänjs.

Som en soldat sa till mig häromdagen: "det kommer inget, absolut inget, kul uppifrån längre - det är bara (fult ord) på oss hela tiden".

Är det inte dags snart att HV börjar förstå att vi är med frivilligt och att det kanske behövs lite uppmuntran också?

Eller är det så att man inte vill ha oss kvar? Då tillhör det väl anständigheten att säga det?

/Ola

Amen broder. Vi var tvungna att göra likadant. Och sen är det djävulskt juridiskt tveksamt hela beslutet anser vi.
Hans Engström
QUOTE (cordite @ Nov 2 2007, 18:13 ) *
Jag lämnar in.
Hejdå och ha det så bra alla ni jasägare som tycker allt är så läskigt och som vet att storebror alltid har rätt.
Vi vet ja alla att sånna som jag alltid har hävdat sin minimala manlighet med att peka på folk med tilldelad AK.
Jag kommer dock aldrig sluta förundras över hur många det finns som tycker det är bra med absurd låtsassäkerhet och som kan SoldMtr utantill utan att kunna mycket praktiskt.
En riktig soldat kan enlig min åsikt både slåss och skjuta. Modda sin utrustning. Lösa problem på finurliga sätt utan att bry sig om viktigpettrar som vet allt om vad man inte får. Dom ska inte tycka det är nått annat än roligt att stå lite för nära när man spränger. Kunna ha roligt under svåra förhållanden. Jag är nog en sån gammal omodern stöt som gillade den gamla skolan bättre och känner mig inte hemma i HV längre. Är dock säker på att det gamla där man uppmuntrade skytte och stridisar var mer effektivt.
HV har mist sin orsak att finnas enligt mig. Nu kommer i allafall ingen att gnälla om moddade saker.
Skyttet sker med civil utrustning framöver utan att behöva hämta nyckeln hos nån annan.

Ja, med den sortens mogna argument så är det väl knapapst ngn förlust för försvarsmakten att du lämnar in.
Skuggan
jag lämnade med glädje in nyckeln förra helgen.. känns mycket säkrare för mig nu, för nu vet jag att även om någon skulle göra ett bryt hos mig och sno alla mina HV grejjer så kan de inte använda bössan, och resten kan som värst bli sålt på tradera, vilket inte tynger mig så våldsamt mycket i jämförelse med om de skulle haft möjlighet att få med nyckeln till bössan....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.