QUOTE (UAV @ Oct 25 2006, 12:06 )

Det har dammats av ett stort antal OV-1 Broncos och ett antal Skyraiders för att tas i tjänst av civila firmor i Irak och om jag förstått rätt tittar de efter andra alternativ. Det finns iofs en hög olika halvlätta turboprop maskiner inom skol/lätt-attackdjungeln, men denna lite tyngre dedikerade maskin kan säkert med rätt kontakter pinka in ett revir.
Skyraider måste ju vara världen manligaste plan. Har du mågra källor/bilder på att Skyraider och Broncos
skulle ha tagits i bruk? Skyraider brukade väl bära raketer/napalm. Finns det fortfarande vapen som passar
Skyraider?
A-67 Dragon ser väldigt litet och klent ut jämfört med skyraider.
edit: lade till lite
Källor är löst folk samt inte fullt så lösa Aviation Week och JDW. Bronco återupptåndelsen är relativt långt gången, men vad jag vet så försiggår även tankar inom både USAF och USMC på samma sak och då lär PMC få packa och gå. Detta grundar sig i att typlikformighet mellan PMC och statlig försvarsmakt är ingen bra idé. Det förekommer till viss del idag, där den vanligaste hkpn bland PMC vid sidan om Mi-8 är MD-369/500. Denna maskin är snarlik den 160 SOAR framför, men här har man godkänt detta då "skillnader lär märkas i uppträdande och i hur stor del av helvetet som följer efter"
Jag tror mest att PMC såg Skyraiders bredvid Broncos ute vid tex AMARC. Att dra igång en sådan maskin kan inte vara ekonomiskt sunt om man inte känner till ett förråd någonstans. Dock flyger det warbirds här och där...