Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Fysik - kul/intressant?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Moro
Jaha, då var det dags igen, öppet hus i skolan.
Denna gången ska vi hålla på med fysik, och läraren bad oss komma med förslag på vad vi vill göra.

Tips, någon?

Kan förresten tillägga att det handlar om elever i tvåan på gymnasiet.
J-Star
Hade det varit kemi hade jag sagt :"Cola Light + Mentos" biggrin.gif

Laser är alltid spännande. Lite gitter och speglar, kanske en CD till det så kan man kanske göra uppvisningar.

/J
Nestor
QUOTE (Moro @ Oct 24 2006, 13:43 ) *
Jaha, då var det dags igen, öppet hus i skolan.
Denna gången ska vi hålla på med fysik, och läraren bad oss komma med förslag på vad vi vill göra.

Tips, någon?

Kan förresten tillägga att det handlar om elever i tvåan på gymnasiet.

Lägg en munk i en vaccummaskin.
Mycket uppskattat biggrin.gif
Dr. T-68
Tillverka en liten kanon där en fjäder ger kraften som skjuter iväg en kula.
Man skall även kunna ändra elevationsvinkeln på "eldröret".
Sedan att det finns ett mål lite längre bort som man skall träffa.
Det gäller att hitta elevationsvinkeln och hur mycket som man skall trycka ihop fjädern som trycker i väg kulan.
Du får en fin parabelbåge som du kan räkna på. En påse ostbågar till den som träffar målet på första försöket.

Utgångspunkter.
Vikten på kulan är given
Fjäderkonstanten
Parabel ekvation
Avstånd kanon - "fiende"

Alternativt räkna ut Dmax och se om det stämmer.
Kylskåp
QUOTE (KA2 @ Oct 24 2006, 19:50 ) *
Tillverka en liten kanon där en fjäder ger kraften som skjuter iväg en kula.
Man skall även kunna ändra elevationsvinkeln på "eldröret".
Sedan att det finns ett mål lite längre bort som man skall träffa.
Det gäller att hitta elevationsvinkeln och hur mycket som man skall trycka ihop fjädern som trycker i väg kulan.
Du får en fin parabelbåge som du kan räkna på. En påse ostbågar till den som träffar målet på första försöket.

Utgångspunkter.
Vikten på kulan är given
Fjäderkonstanten
Parabel ekvation
Avstånd kanon - "fiende"

Alternativt räkna ut Dmax och se om det stämmer.

Detta är dock väldigt svårt att göra om man använder lätta plastkulor typ pingisbollar vilket man ofta gör i sådana här sammanhang. De formler man lär sig som du just radade upp gäller i vakum. Luften påverkar något så stort och lätt som en pingisboll alldeles för mycket. Så mitt tips är, om du ska göra det här (vilket faktiskt är en kul ide!) så gör det med hyffsat små och tunga bollar.
J-Star
QUOTE (Kylskåp @ Oct 24 2006, 21:32 ) *
Detta är dock väldigt svårt att göra om man använder lätta plastkulor typ pingisbollar vilket man ofta gör i sådana här sammanhang. De formler man lär sig som du just radade upp gäller i vakum. Luften påverkar något så stort och lätt som en pingisboll alldeles för mycket. Så mitt tips är, om du ska göra det här (vilket faktiskt är en kul ide!) så gör det med hyffsat små och tunga bollar.

Metallkulor... finns i vilken välsorterad leksaksaffär som helst... eller på mekanisk verkstad om man slaktar ett kullager.

/J
eskil
En kul grej som Unga Forskare gjorde på en av sina föreställningar:
Skaffa fram en laser av lite kraftigare modell (2,5 W tror jag att den var på) och koppla in den i stället för originallasern på en laserskrivare med hjälp av en fiberoptisk kabel. Den kan man sedan använda till att skära ut mönster i 0,5mm kopparplåt med.

Sedan kan man ju använda flytande kväve till en massa roliga saker. Förutom det uppenbara att frysa ner saker så kan man också bygga en dimmkammare. Ifall man också kan komma över något strålande preparat (brandvarnare?) så får man se fina spår av sönderfallspartiklarna. Lägger man dessutom ett magnetfält över dimmkammaren så kan man se hur laddade partiklar böjs av.

Har man tillgång till tryckluft så kan man demonstrera ejektoreffekten på ganska balla sätt också, typ svävande skruvmejseln.

Det där urgamla tricket med kattskinn och ebonitstav och andra sätt att framkalla statisk elektricitet känner säkert alla till, men om man blandar in lysrör också så ser det lite mer spektakulärt ut.
tgb1116
Unga forskare har mycket roligt smile.gif
QUOTE (eskil @ Oct 25 2006, 07:20 ) *
Skaffa fram en laser av lite kraftigare modell...//... och koppla in den i stället för originallasern på en laserskrivare med hjälp av en fiberoptisk kabel.
Sedan kan man ju använda flytande kväve till en massa roliga saker...//... kan man också bygga en dimmkammare. Ifall man också kan komma över något strålande preparat (brandvarnare?) så får man se fina spår av sönderfallspartiklarna. Lägger man dessutom ett magnetfält över dimmkammaren så kan man se hur laddade partiklar böjs av.
Det där urgamla tricket med kattskinn och ebonitstav och andra sätt att framkalla statisk elektricitet känner säkert alla till, men om man blandar in lysrör också så ser det lite mer spektakulärt ut.

Att beräkna ljustets hastighet på samma sätt som t.ex. Foucault gjorde med hjälp av en roterande spegel kanske?
Tycker själv att det är intressant att se hur många vetenskapsmän med (förhållandevis) enkla medel kom fram till bra resultat genom att använda smarta experiment.

Kan ni tänka er att involvera red/ox reaktioner så är experimentet att putsa silver med aluminium och (natrium)bikarbonat både enklelt och praktiskt.
(Kanske mer för högstadiet iofs...)
Erik_G
QUOTE (eskil @ Oct 25 2006, 07:20 ) *
Skaffa fram en laser av lite kraftigare modell (2,5 W tror jag att den var på) och koppla in den i stället för originallasern på en laserskrivare med hjälp av en fiberoptisk kabel. Den kan man sedan använda till att skära ut mönster i 0,5mm kopparplåt med.

En sån skrivare skulle jag vilja ha.. men är det inte troligt att man sabbar skrivaren? Jag menar, bortsett från det uppenbara så borde ju den kraftigare lasern bränna sönder optiken i skrivaren samt förutom att skära i kopparplåten även skära sönder sig själv. Annars ser jag klart och tydligt potentialen som modellbyggartillbehör biggrin.gif

/E
eskil
QUOTE (Erik_G @ Oct 25 2006, 10:46 ) *
En sån skrivare skulle jag vilja ha.. men är det inte troligt att man sabbar skrivaren? Jag menar, bortsett från det uppenbara så borde ju den kraftigare lasern bränna sönder optiken i skrivaren samt förutom att skära i kopparplåten även skära sönder sig själv. Annars ser jag klart och tydligt potentialen som modellbyggartillbehör biggrin.gif

Jaa, lite svinn får man väl räkna med... ;)
martinator
Microvågsugn är alltid roligt. Stoppa in en trasig glödlamap i den tex, lyser som aldrig förr. Eller ställ dig framför med ett lysrör i handen.

/martinator
twintip
ta de lugnt och snacka med de som kommer dit bara ! kan vara hett lammkött.
Nestor
QUOTE (twintip @ Oct 28 2006, 02:43 ) *
ta de lugnt och snacka med de som kommer dit bara ! kan vara hett lammkött.

Sagt av en kamrat när de nya ettorna började på NV i höstas;
"Ahh...fresh meat for the grinder"

Man kunde se att de hörde :P Malajn.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.