GP720Englund
Oct 24 2006, 06:46
Satan...
/M
sleget
Oct 24 2006, 06:49
Detta måste vara ett av sveriges snabbaste forum!
Alla klarade sig helskinnade fast inte torrskodda...skönt!
johanp
Oct 24 2006, 07:04
Hörde nyss en intervju med en Mikael Wolf på sjöräddningen - "Det är inte lämpligt att ha övning när det är mörkt och 2m vågor". Skulle vara kul att veta om sjöräddningen inte övar under de förhållanderna då... Train as you fight. Skönt att det iaf verkar ha gått bra för alla.
Kimster
Oct 24 2006, 07:31
QUOTE (sleget @ Oct 24 2006, 07:49 )

Detta måste vara ett av sveriges snabbaste forum!
Alla klarade sig helskinnade fast inte torrskodda...skönt!
Snabbt.. och ändå var UAV 2min slöare än min mycket väldrillade RSS-bot :P
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=25718
Schalldämpfer
Oct 24 2006, 07:40
QUOTE (johanp @ Oct 24 2006, 08:04 )

Hörde nyss en intervju med en Mikael Wolf på sjöräddningen - "Det är inte lämpligt att ha övning när det är mörkt och 2m vågor". Skulle vara kul att veta om sjöräddningen inte övar under de förhållanderna då... Train as you fight. Skönt att det iaf verkar ha gått bra för alla.
Lämpligt och lämpligt. Stridsbåtarna är inte världens mest sjödugliga flytetyg om ni frågar mig. Jag var under bataljonsförflyttning från Södermanlands skärgård till Utö under Estonianatten, och ett försvarligt antal stridsbåtar fick gå i nödhamn kring Trosa. Det är väl egenskaperna i grov sjö som gjort att man infört rutinen att besättningen gör extra kontroller när vädret itne är riktigt som man önskar. Om jag förstod allt rätt så var det vid en sådan kontroll de upptäckte att den nämnda båten tog in vatten. SKa bli intressant att höra vad det berodde på att förloppet sedan gick så fort.
AMFGRK
Oct 24 2006, 08:12

Nja, sjöräddningen tränar inte när det är så pass dåligt väder ute. Visst är många av SSRS båtar extremt sjödugliga, men varför utsätta sig för sådana risker?
Visst är 20 meters kryssaren extremt sjöduglig.
Bild på 20m kryssarenJag skulle undvika att gå utanför min hemmahamn under dessa förhållanden, då jag kör en Strb 90E
"Rescue 90"Ang. Olyckan
Länk till AMF1DN.se
Ett kortare TV-inslag finns att se på
aftonbladet.se.
expressen.sesvd.se
På radio intervjuade de en kvinnlig major på AMF1.
Hon trodde det berodde på att stävluckorna tagit in vatten och att det vid kontrollen hade visat sig att de tog in vatten. Det motiverar även det snabba förloppet.
Inte helt otroligt när det gäller en stridsbåt med stora luckor i hela bogen.
Man var ju inte helt avslappnad när man gjorde landstigningar med 200-båten och öppnat upp bogportarnas lås. All personal tätt packat i fören och soldaterna håller i portarna enbart med en vajjer/snöre. Hade man råkat släppt hade man sjunkigt ganska snabbt. ;)
Men alla typer av luckor i fören innebär ju en viss risk och eftersom de är stora i förhållande till båtens storlek kommer vatten in väldigt snabbt där.
Ganska bra info här på SR
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=985470
Schalldämpfer
Oct 24 2006, 08:57
QUOTE (henke @ Oct 24 2006, 09:38 )

På radio intervjuade de en kvinnlig major på AMF1.
Hon trodde det berodde på att stävluckorna tagit in vatten och att det vid kontrollen hade visat sig att de tog in vatten. Det motiverar även det snabba förloppet.
Inte helt otroligt när det gäller en stridsbåt med stora luckor i hela bogen.
Man var ju inte helt avslappnad när man gjorde landstigningar med 200-båten och öppnat upp bogportarnas lås. All personal tätt packat i fören och soldaterna håller i portarna enbart med en vajjer/snöre. Hade man råkat släppt hade man sjunkigt ganska snabbt. ;)
Men alla typer av luckor i fören innebär ju en viss risk och eftersom de är stora i förhållande till båtens storlek kommer vatten in väldigt snabbt där.
Jo, då går det fort. Jag var med en gång när en av de två luckorna uppe på däck som ansluter till stävluckan (Någon båtCh motsv kan säkert förklara bättre, be my guest) inte gått i lås. Bara av överskjölningsvågorna kom det in bra många 100 liter vatten per minut. Och inte blev det roligare när en våg slog in vindrutan....
Vi får väl vänta och se vad som har hänt den här gången. Glädjande att rutinerna verkar ha fungerat i alla fall.
Passare
Oct 24 2006, 09:54
QUOTE (AMFGRK @ Oct 24 2006, 09:12 )

Nja, sjöräddningen tränar inte när det är så pass dåligt väder ute. Visst är många av SSRS båtar extremt sjödugliga, men varför utsätta sig för sådana risker?
Visst är 20 meters kryssaren extremt sjöduglig.
Bild på 20m kryssarenJag skulle undvika att gå utanför min hemmahamn under dessa förhållanden, då jag kör en Strb 90E
"Rescue 90"De av kustbevakningens fartyg som är baserade i Stockholmsområdet är ju inte mycket större än sjöräddningssällskapets. De enda större, snabba och riktigt sjötåliga fartygen som övar i dåligt väder borde väl vara de Göteborgskorvetter som tillhör 4.Sjöstrid. Nu är ju Gävle utomlands, men förhoppningsvis kan väl Sundsvall löpa ut snabbt. De har god kapacitet för sjöräddning, men om de har beredskap för det låter jag vara osagt. Det är ju inte deras uppgift heller.
Att det gick bra denna gång är ju inte något skäl att fundera över vad som kunde skett. Efter Estonia skedde väl en uppsnäppning, men nu efter alla nerskärningar vet jag inte hur beredskapen är. Någon annan som vet?
En annan sak jag undrar över, och som kanske låter lite elakt, är varför man har soldat med diabetes ombord (se länken ovan till Aftonbladets artikel). Hur hade man tänkt fixa det i krig?
/Passare
Pallen
Oct 24 2006, 10:06
Hela kustjägarkompaniet får under tisdagen krisstöd med anledning av det inträffade. Alla anhöriga till de inblandade är kontaktade. Den person som tidigare rapporterats förd till sjukhus var inte ombord på den aktuella stridsbåten.http://www.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=34429
Jag fick lära mig att en stridsbåt klarar att flyta med ett av de tre skotten vattenfyllda. Dvs ett av förpik, transportutrymme, maskinrum.
För att båten skall sjunka krävs att 2 skott är vattenfyllda. Att stävluckan har pajat räcker nog inte, så länge skottet mellan förpik och transport håller tätt. Sådana tillbud har hänt ett flertal gånger och jag har inte hört om något tillbud där skottet inte höll tätt i konstruktionen. Naturligtivs kan handhavandefel förekomma (dörren inte är riktigt stängd etc) så att skottet i praktiken inte är tätt.
Tillbud med utslagna rutor har också inträffat tidigare, däribland för undertecknad. Båten tar in rejält med vatten i översköljande sjö, men skall klara av att flyta så länge det bara är transportutrymmet som tar in vatten (om det jag fick lära mig fortfarande stämmer. I alla fall flöt min båt när det hände). Dessutom finns maskindriven länsning att tillgå i transporten, som kan hålla bort en hel del vatten.
Den snabba sjunkningen kanske tyder på att både förpik och transport av någon anledning vattenfylldes?
Vildmannen
Oct 24 2006, 10:41
Vad finns det för bärgningsresurser och vad är vattendjupet vid Utö?
Darkwand
Oct 24 2006, 11:04
En stridsbåt väger ju ingenting i bärgningssammanhang HMS Belos klarar utan tvekan att lösa uppgiften.
Dr. T-68
Oct 24 2006, 11:43

Detta är ett lite konstigt uttalande. Det brukar inte vara SSRS uppgift att kommentera lämpligheten eller komma med pekpinnar. Det är olyckligt att det händer och är upp till Haverikommisionen/FM att ta lämpligheten.
QUOTE (Passare @ Oct 24 2006, 10:54 )

Att det gick bra denna gång är ju inte något skäl att fundera över vad som kunde skett. Efter Estonia skedde väl en uppsnäppning, men nu efter alla nerskärningar vet jag inte hur beredskapen är. Någon annan som vet?
/Passare
Så som målen ser ut nu är målet som sjöfartsverket har att 90 % av hela ytan som ingår i räddningsområdet skall nås på max 90 minuter.
Jag har en känsla av att läget förbättrades när Norrlandsflyg tog över efter FM på helikoptersidan. Främts vad gäller anspänningstiden. Men det är samma för flera aktörer, är de inte ute när det händer så tar det tid att sparka igång saker.
Edit: Det är ju satan att man inte kan skriva
Isgubbe
Oct 24 2006, 11:58
Haveriutredningen lär visa vad som hände. Allt annat är spekulationer.
2m vågor är inte så mycket. En 90H bör klara detta utan svårighet.
Det E04 säger stämmer bra, med ett litet tillägg, vattenfyllt maskinrum är i samtliga lastfall grund för övergivande av båten. Att köra med hela förpiken vattenfylld är inget problem, även om tomtankarna i skrovet även de är skadade och vattenfyllda. Detta gäller även om man är lastad med tre ton soldater.
Om vatteninträngningen nu skett genom förpiken kan jag ge mig fan på att dörren i skottet mellan förpik och transport inte varit skalkad, och två båtchefer med kamrater har nu lärt sig att det finns en väldigt god anledning till att detta skall göras.
Att jämföra 90E med 90H i medelgrov eller grov sjö går inte - de är inte på något sätt släkt med varandra utöver det faktum att 90E av någon märklig anledning fick låna ordet "Stridsbåt". 90E är en studsande tvålkopp i jämförelse, men att inte gå ut med den bara för att det skulle gå 2 meter sjö är en bekvämlighetsfråga och inte en säkerhetsfråga.
Jag har framfört både 90H och 90E i betydligt värre sjögång än den aktuella och det som sätter gränserna är framfört allt lasten - 15 pers som kräks på varandra är inte så skoj. Det är dock på intet sätt farligt om besättningen har lite omdöme. Att man sen får hålla i besticken ordentligt, får blåmärken från navbordet och behöver njurbälte är en annan sak...
QUOTE (Isgubbe @ Oct 24 2006, 12:58 )

2m vågor är inte så mycket. En 90H bör klara detta utan svårighet.
Been there, done that, beg to differ... ;)
Som sagt, jag har hamnat i sjönöd i 2 m vågor med Strb. Så har även andra.
Jag vill minnas att de "taktiska anvisningar Strb" som tillämpades i mitten av 90-talet lade gränsen för taktisk användning vid 1 m våghöjd. Rent manövermässigt klarar båten mer, men 2 m våghöjd och kraftig vind - särskilt på Mysingen - är ingen picknick med Strb.
EDIT: 11 knops fart i 2 m sjö låter spontant väl snabbt, eller har jag börjat bli gammal?
Isgubbe
Oct 24 2006, 12:35
QUOTE (EO4 @ Oct 24 2006, 13:07 )

2 m våghöjd och kraftig vind - särskilt på Mysingen - är ingen picknick med Strb.
Det är för karraktären ;)
Det går aldeles utmärkt att hamna i sjönöd med 5cm vågor oxå. Har prövat det med... krävs bara lite "oflyt"... oftast är det ju inte själva vågorna som är problemet utan vad man inte gjort och ibland vad man gör. Så mycket man måste komma ihåg när man är ute i det blöta...
Dr. T-68
Oct 24 2006, 12:51
QUOTE (EO4 @ Oct 24 2006, 13:07 )

11 knops fart i 2 m sjö låter spontant väl snabbt, eller har jag börjat bli gammal?
Det beror väl lite på riktningen på vågorna?
Men som
Isgubbe helt riktigt kommenterar så kan det räcka med lite smul sjö för att det skall skita sig.
stolpskottet
Oct 24 2006, 17:09
Känns som Amf1 har konstant uppförsbacke för tillfället!
Nya bakslag HELA tiden!
Någon som hann se hela inslaget på nyheterna om vad som hände? Har dom kommit fram till vad det var som var fel?
QUOTE (Länus @ Oct 24 2006, 18:13 )

Har dom kommit fram till vad det var som var fel?
Det är ett jobb för Statens haverikommission och knappast något man kommer fram till samma dag, utan att ens ha tittat på vraket. Räkna med att det tar minst ett år innan den slutgiltiga rapporten är klar.
Dr. T-68
Oct 24 2006, 18:31
QUOTE (Länus @ Oct 24 2006, 18:13 )

Någon som hann se hela inslaget på nyheterna om vad som hände? Har dom kommit fram till vad det var som var fel?
Under tiden kan du ju kika på gamla händelser som haverikommissionen uträtt.
http://www.havkom.se/Olycka vid Sollenkroka hände 2004-06-13 och rapporten var klar 2006-03-28, så det tar en stund.
Nubben
Oct 24 2006, 18:37
Enligt AMF1:s representanter i Finland upptacktes det att det läckte vatten forbi skottet i fören och da detta var relativt mycket vatten valde besättningen att evakuera truppen ut pa däck. Väl där gick sedan en ltn igen in i baten men da han var där släppte hela skottet fran skrovet och vatten trängde in med sadan fart att han slängdes mot aktre skottet i transporten.
Den svenska avdelningen i ATU stannade kvar i Finland p.g.a. olyckan. Batarna är i körförbud.
AMFGRK
Oct 24 2006, 19:13
Lite fel typ av båt va? Kul att aftonbladet.se inte har koll på båtarna...

Sen när använder kj en 90E för landstigningar?
Göta Lejon
Oct 24 2006, 19:16
QUOTE (Vildmannen @ Oct 24 2006, 11:41 )

Strb 848 ligger enligt uppgift på ca 15 m djup.
AMFGRK
Oct 24 2006, 19:19
QUOTE (Göta Lejon @ Oct 24 2006, 20:16 )

Jag läste på amf1.mil.se at det var 25m... men man ser inte båten
Göta Lejon
Oct 24 2006, 19:27
QUOTE (AMFGRK @ Oct 24 2006, 20:19 )

Jag läste på amf1.mil.se at det var 25m... men man ser inte båten
Var stod det någonstans, var inne på Amf1 sida nu och missade nog var det stod. "15 m-uppgiften" fick jag i förmiddags av personal som hör till Amf1. Whatever, djupet verkar vara ganska ringa.
AMFGRK
Oct 24 2006, 19:31
Back to topic...
Jag tror AMF1 har lärt sig en hel del om hur kriser skall hanteras. Dom är verkligen i blåsvädret nu. Men visst var det en 90H som sjönk, och inte en 90E som aftonbladet visar på denna
länk
navyseal
Oct 24 2006, 19:40
Olyckligt att det alltid är Amf 1 som hamnar i blåsävder. Det där med att stävluckan inte var skalkad låter som ett troligt svar, men men det får haverikommissionen avgöra.
Vet ni om förbudet att köra 90-båten även gäller Enkel?
AMFGRK
Oct 24 2006, 19:43
QUOTE (navyseal @ Oct 24 2006, 20:40 )

Olyckligt att det alltid är Amf 1 som hamnar i blåsävder. Det där med att stävluckan inte var skalkad låter som ett troligt svar, men men det får haverikommissionen avgöra.
Vet ni om förbudet att köra 90-båten även gäller Enkel?
Har väldigt svårt att tro det, då FM endast har kvar 2-6st och det bara är äldre gubbar som kör ;)
navyseal
Oct 24 2006, 20:00
Hehe T.... är vi gamla gubbar??? Framför allt fel kön för mig... Tänker mer på våran övning nu i helgen ute på Korsö. Men det kanske i så fall bara gäller båtarna i FM:s regi.
Cratti
Oct 24 2006, 20:05
Aftonbladet har väl en H båt på sitt foto eller?
The Swede
Oct 24 2006, 20:07
QUOTE (Cratti @ Oct 24 2006, 21:05 )

Ja, nu när dom bytt bild.
Cratti
Oct 24 2006, 20:16
QUOTE (The Swede @ Oct 24 2006, 21:07 )

QUOTE (Cratti @ Oct 24 2006, 21:05 )

Ja, nu när dom bytt bild.
Förklarar lite, satt och försökte komma på hur nån kunde få de till en E båt ;)
Förresten, vad säger reglementet idag om "kikventilen" mellan förpik och transport - öppen eller stängd vid gång som default???
När jag började ratta Helge var budet oftast "öppen". Detta för att det kunde vara svårt att märka om förpiken tog in vatten. Genom att kranen var öppen skulle det märkas rätt tydligt.
Men detta var innan navdatorn kom på plats, och låg rätt nära "utblåset" från ventilen. En dyr navdator riskerade att paja om ventilen stod öppen som default. Det snackades en del om den skulle vara öppen eller inte som default. Det stod dock aldrig skrivet i något reglemente klart och tydligt. Dessutom kom det olika bud från olika befäl. Tror de flesta körde med stängd ventil.
(Förklaring för landkrabbor: Det finns en enkel kulventil mellan förpiken och transporten, ungefär 20 cm över durknivå. Den kan användas för att kolla om det är vatten i förpiken. Att öppna dörren för att kolla är ju som alla inser ingen hejjig idé. Dvs om det kommer vatten ur ventilen när man öppnar den är det minst 20 cm vatten i förpiken).
Rune Frunkh
Oct 24 2006, 20:34

[...]
En annan sak jag undrar över, och som kanske låter lite elakt, är varför man har soldat med diabetes ombord (se länken ovan till Aftonbladets artikel). Hur hade man tänkt fixa det i krig?
/Passare
Är det så klent med KJ-aspiranter att man måste ta in de med diabetes? Inget ont om er, men militärtjänst i allmänhet och (kust-) jägartjänst i synnerhet är väl inte så lämpligt eftersom födointaget kan variera över tiden? (Jag vet hur en kompis blir om han inte får i sig rätt mat/insulin vid rätt tid.) Men vad vet jag...
för att kommentera sjöräddningens övande i grovt väder så har vi en stridsbåt 90 E på hammarö och vi har varit ut och övat i betydligt värre sjö än vad som beskrivs och stridsbåten klarar lätt av den sortens sjö även ivänern där det är betydligt mer krabb sjö är på kusten vi har varit ute i 3meters vågor och dykt med hela båten i en våg och den klarade av de så jag vet inte man kan ju bara komma med spekulationer.
mvh rundh
QUOTE (Rune Frunkh @ Oct 24 2006, 21:34 )

[...]
/Passare
Är det så klent med KJ-aspiranter att man måste ta in de med diabetes? Inget ont om er, men militärtjänst i allmänhet och (kust-) jägartjänst i synnerhet är väl inte så lämpligt eftersom födointaget kan variera över tiden? (Jag vet hur en kompis blir om han inte får i sig rätt mat/insulin vid rätt tid.) Men vad vet jag...
Finns inte en chans att någon med diabetes skulle kunna göra värnplikten på Kustjägarkompaniet.
Läs denna länk:
http://www.amf1.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=34428QUOTE
Den person som tidigare rapporterats förd till sjukhus var inte med på stridsbåt 848.
Vildmannen
Oct 24 2006, 21:10

15-25 meter låter inte mycket.
Jag antar att haveriplatsen har dygnetruntbevakning utifall några mindre nogräknade personer skulle få för sig att luska fram positionen och dyka på vraket för att korpa åt sig av all utrustning. Gissningsvis finns väl soldaternas vapen kvar ombord eller i närheten av vraket?
Psilander
Oct 24 2006, 21:16
Stackars amf1
Jag är ingen hejare på Stridsbåtar men båtchefen måste ju kunna kolla/ få larm om vatten i förpiken utan att öppna skottet och även kunna länsa utrymmena och stötta skottet. Även om de är små så är de krigsfartyg och bör således ha en enklare form av skyddstjänst möjligheter.
Nu verkar ju denna händelse ha gått mycket fort, och vi får se vad som haverikommisionen säger.
Nån sjöräddningsfigur gick rätt hårt åt stridsbåtarna i tv4 nyheterna.
Frågan är bara om argumenten om att båten är motorstark och att förarna triggas att köra för fort är en vettig angrepsvinkel då man pratar om säkerhetsnivån på själva båten.
Att sjöräddningen vill svetsa igen luckorna på de båtar de skall använda är väl knappast ett alternativ....
AMFGRK
Oct 24 2006, 21:25
Visst var 848 en strb HS?
Dyrt för FM i sådant fall...
QUOTE (Psilander @ Oct 24 2006, 22:16 )

Stackars amf1
Jag är ingen hejare på Stridsbåtar men båtchefen måste ju kunna kolla/ få larm om vatten i förpiken utan att öppna skottet och även kunna länsa utrymmena och stötta skottet.
Det finns mig veterligen inget automatiskt/elektriskt larm utan det som finns är den "kikventil" jag funderar över i inlägget ovan.
Förserie- och serie i/ii-båtarna har endast manuell länsning i förpiken. Dvs man jobbar med en handpump, vars kapacitet är klart begränsad. I praktiken är det inte möjligt att länsa förpiken i ett läge som i tillbudet. Har man tätat läckan och har väldigt gott om tid så går det väl. Har för mig att det tog över en timme att länsa när en kollega till mig körde iväg med Strb 804 utan att stänga bogrampen. Då låg de vid land och hade stängt luckorna...
Möjligen har HC-båtarna maskinläns i förpiken, men jag vet inte.
Enligt nyheterna verkar det dock vara att vatten - genom materialfel eller handahavandefel - snabbt kommit in genom skottet mellan förpik och transport. Och då är det tämligen kört...
EDIT: AMFGRK - 848 var en serie ii båt. Möjligen är den HS-konverterad men den var det inte i ursprungsskick.
848 har gissningsvis närmare 10 år på nacken. Hon har säkert gjort ett stort antal gångtimmar i hårda förhållanden. Man kan nog inte utesluta materialfel/förslitning, även om jag personligen finner det osannolikt. Bl a har jag för mig att det ingår i rutinerna att då och då praktiskt prova tätheten i förpiksskotten. Typ vid 2000-timmarsservice spolade man vatten i förpiken och kollade om det läckte. Eller minns jag fel???
AMFGRK
Oct 24 2006, 21:28
QUOTE (navyseal @ Oct 24 2006, 21:00 )

Hehe T.... är vi gamla gubbar??? Framför allt fel kön för mig... Tänker mer på våran övning nu i helgen ute på Korsö. Men det kanske i så fall bara gäller båtarna i FM:s regi.
Haha... Jag tror bara att det är båtarna i FM:s regi som berörs. SSRS står ej under FM, men visst kan vi ta del av orsakerna och på så sätt göra vår båt säkrare om så behövs
AMFGRK
Oct 24 2006, 21:52
QUOTE (GC1 @ Oct 24 2006, 22:23 )

Frågan är bara om argumenten om att båten är motorstark och att förarna triggas att köra för fort är en vettig angrepsvinkel då man pratar om säkerhetsnivån på själva båten.
Att sjöräddningen vill svetsa igen luckorna på de båtar de skall använda är väl knappast ett alternativ....
Absolut är det alternativ.
SSRS (Svenska SjöRäddnings Sällskapet) nyttjar inte rampen då som inte gör några våldsamma landstigningar. Egentligen så är en 90Båt väldigt oduglig till just sjöräddning då friborden är på tok för höga. Kolla bara på SSRS "egna" båtar så ser du hur låga friborden är.
Eftersom SSRS ansåg att låsmekanismen var för svag på de båtar som dom fått låna så har denna bytts ut mot en starkare typ, just för detta inte skall kunna hända.
QUOTE (Vildmannen @ Oct 24 2006, 22:10 )

15-25 meter låter inte mycket.
Jag antar att haveriplatsen har dygnetruntbevakning utifall några mindre nogräknade personer skulle få för sig att luska fram positionen och dyka på vraket för att korpa åt sig av all utrustning. Gissningsvis finns väl soldaternas vapen kvar ombord eller i närheten av vraket?
Ja fan det undrar jag med! Ni amf:are har väl koll på vad som gäller vid "abandon ship"? Finns det nåt man tar med eller prioriterar man att få ut kroppshyddan och låter övrigt sjunka? I fredstid resp. ofred.
lanrezac
Oct 25 2006, 00:23

Hörde nyss en intervju med en Mikael Wolf på sjöräddningen - "Det är inte lämpligt att ha övning när det är mörkt och 2m vågor"
QUOTE (GC1 @ Oct 24 2006, 22:23 )

Nu vet jag inte om det är samma idiot i båda fallen men att gå ut och uttala sig kort tid efter olyckan innan det är klart om olycksorsaken visar enligt min åsikt på en grav efterblivenhet
Jag har även fått den uppfattningen att vissa idioter inom SRS tror att FM är en organisation som ska serva dom 24/7/365 med stridsbåtar och underhåll. Jag skulle personligen bli ofantligt glad om FM kunde sätta ned foten och klara ut för SRS vad som gäller
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.