Help - Search - Members - Calendar
Full Version: HMS Gotland
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > SJÖ
Pages: 1, 2
RaVeN
Hittade ett reportage på Youtube. Enligt reportaget så har Gotland sänkt USS Ronald Reagan (CVN-76) USA största hangarfartyg och kört cirklar runt dess battlegroup, och gång på gång villat bort förföljarna.

Reportaget
fogel02
som för övrigt verkar vara exakt samma reportage som finns länkat i första posten i denna tråd
Peo
Och man bör nog ta alla de repotagen men ett par nypor salt.
Stocken
Någon som vet vad den övre flaggan är? Den undre är ju den svenska örlogsflaggan men den övre verkar vara någon amerikansk flagga om jag ser rätt (bilden är lite dålig...). Någon som vet varför den sitter på HMS Gotland?

Av Stocken
Mattsson
Om jag inte ser fel är det Gotlands landskapsvapen? Vilket verkar logiskt pga att fartyget heter Gotland.
Stocken
Hej Mattsson!

Ja, självklart är det Gotlands landskapsvapen (låter väldigt rimligt wink.gif)... och så sitter jag och gissar på någon amerikansk marinflagga blush.gif banghead.gif

Tack för att du ville svara worthy.gif!

Av Stocken

Edit: Jag tycker den övre flaggan ser röd ut... och Gotlands landskapsvapen har inte någon röd förg...

The Swede
Den normale gotlänningen flaggar med blå duk men på myndigheter etc. flaggas med röd duk.
mdn
Slog ihop flaggtråden med den befintliga Gotlandstråden.

/mdn, Blågul
Stocken
Tackar så mycket The Swede worthy.gif! I vanlig ordning har du järnkoll laugh.gif.

Av Stocken

QUOTE (The Swede @ Aug 28 2007, 20:53 ) *
Den normale gotlänningen flaggar med blå duk men på myndigheter etc. flaggas med röd duk.
Psilander
QUOTE (Stocken @ Aug 28 2007, 20:06 ) *
Någon som vet vad den övre flaggan är? Den undre är ju den svenska örlogsflaggan men den övre verkar vara någon amerikansk flagga om jag ser rätt (bilden är lite dålig...). Någon som vet varför den sitter på HMS Gotland?

Av Stocken

Det är den flagga som slarvigt brukar kallas "stridsflagga", det är snarare fartygets heraldiska flagga med hennes vapensköld.

En stridsflagga i riktig bemärkelse är en extra stor örlogsflagga i siden som hissas när man går i stird (eller gjorde det förr i allfall) stridsflaggan brukar vara skänkt av fartygets beskyddare eller faddrar i samband med dopet.

Annars är det tradition för ubåtar att hissa "jolly Roger" eller sätta en levang i periskopet vid hemkomst efter ha varit framgångsrika dvs gjort ett "clean sweep" - sänkt det man stött på.
176-761
Gotland blev en dörröppnare för kontakterna mellan Sverige och USA. Nu handlar det inte bara om samarbete med Stillahavsflottan utan även med andra delar av US Navy, säger Jonas Haggren, kommendörkapten och stabschef på 1:a ubåtsflottiljen i Karlskrona.

Enligt honom diskuterar Sverige och USA gemensamma övningar och utvecklingssamarbeten inte bara när det gäller exempelvis ubåtsjakt, utan inom hela undervattensstridsområdet.

Men andra förband kan också komma att beröras. Amerikanerna är också mycket intresserade av det svenska kunnandet på amfibieområdet, det vill säga kustnära stridsteknik och taktik i skärgårdsmiljö, enligt Jonas Haggren.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_moto...rticle51116.ece
sgt Odh
Vilka länder har skärgård med småöar förutom Sverige och Finland? Nordkorea?
Sverige behöver inte ett försvarsavtal med NATO. NATO tecknar ju avtal med Sverige högt och lågt. Här finns ett bra bytesläge. Sverige visar hur man krigar på kobbar mot att USA slutar snacka skit om Gripen. smile.gif
Amrisarna får gärna komma men bara om de tar med sig AAFFES (med billiga Surefire och Maxpedition). De kan ju hyra någon gammal marinbas, det finns ju några lediga... och flygbaser och regementen och... och...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.