När det finns så mycket annat att bry sig om, varför då hålla på och älta om vi ska ha monarki eller ej??
Baserat på bl a Regeringsformen 1 kap. §1, §4, §6 så skall all makt i Sverige utgå från folket och dess utövare skall väljas av folket. Principiellt är det fel, tycker jag, att rikets statschef (de facto maktlös eller ej) tillsätts på ett annat sätt än genom val av folket, eller dess valda företrädare.
Detta är det absolut viktigaste argumentet. Då all offentlig makt skall utövas av valda företrädare, så skall även den makt som en statschef de facto har utövas av en vald företrädare. Även om den makten "bara" består i att vara en goodwillambassadör och cermoniell representant för riket.
Med tanke på att monarken (i det här fallet vår kung) inte har någon formell makt, spelar det ingen roll om han är folkvald eller inte anser jag.
Återigen åberopar jag det faktum att en monark har den fördelen att han/hon står ovanför vardagspolitiken, och på så vis är politiskt "renare" än en president (läs: ännu en politiker).
Även om dagens kung sköter sitt jobb bra och nästkommande generation också verka besitta den potentialen är det ingenting som säger att troninnehavarna efter det kommer att vara kompletta idioter, pederaster, rattfyllerister eller bara allmänt usla på att sköta sitt jobb. Det är lite svårt att förutsäga då jobbet baserar sig på arvsanlag snarare än kompetens med dagens "rekryteringsmetod".
Vi kanske borde ta och titta på vad det är för typer "vi" har röstat fram, och som ska leda landet?? Svenska folket har, enligt min mening, än så länge inte uppvisat den bildningsnivå som trots allt krävs för att även få möjlighet att välja landets statchef. Kolla bara vad vi har för politiker...

Men det vore väl bara rätt åt oss om vi väljer ännu en inkompetent dilettant till statschef.
Vår kung har gjort ett mycket bättre jobb tror jag, än vad många av våra politiker någonsin hade kunnat göra när det gäller statsrepresentation.
Att statschefen inte heller kan ställas till svars för sina handlingar (under ämbetsperioden) enligt lag bryter även det mot en grundläggande förvaltningsprincip - ansvaret för sina handlingar. Eftersom ämbetsperioden är på livstid i normalfallet skapar det möjligheter för klart obra händelser.
Vår nuvarande monark har ingen formell makt att besluta om något som rör nationens styre. Då finns det väl ingen anledning att han står till svars för något? Det finns inga politiska beslut han har att stå till svars för helt enkelt...
Många tycks förutsätta att valet står mellan dagens monark eller en exekutiv president a la USA eller Frankrike. Det går dock naturligtvis alldeles utmärkt med en ceremoniell statschef utan makt, som tillsätts genom allmänna val!
Då kan vi väl lika gärna ha kvar monarkin, eftersom kungen ändå inte har någon makt. "Din" president ska heller inte ha någon makt tydligen...

Why fix something that ain't broke??
Nej, fortfarande inga vettiga argument. Visst skulle vi kunna välja statschef, men det hade bara varit för syns skull och då tycker jag att vårt kungahus lika gärna kan få vara kvar.
Hälsningar, Foxtrot Lima