ROB_88
Oct 22 2006, 19:50
här i min HVU-grupp så är iallafall den officella tanken att vi ogillar FBU, jag vet inte riktigt varför. vi bara gör det, antagligen så tränar de på ett annat sätt som vi anser är dåligt.
och de gillar inte oss heller.
så jag undrar är det så i hela sverige eller är vi "speciella"?
Stockman
Oct 22 2006, 19:54
Ehh, ni är nog speciella.
MikaelD
Oct 22 2006, 19:57
I den Fbu organisation jag är medlem i så finns det dom som Ogillar Hvu något enormt (obs enbart ungdomar). när jag frågar dem varför så svarar dem typ bara "för att jag gör det", så vad jag tror så är det nog något som förekommer pga att vissa vill vara bättre än andra, och på så vis klankar ner på dem.
/MikaelD Fbu-u
johanp
Oct 22 2006, 20:09
Vad är skillnaden?
Munken_swe
Oct 22 2006, 20:21
Den enda skillnaden jag vet är namnen samt att de FBU-u vi samövar med byter gruppchefer flera gånger under en övning medan vi har samma under hela övningen. Och att de fått ut sovsäckar. Ungefär där slutar olikheterna. Förstår inte vad som är problemet med HVU/FBU-u-hatare hos er.
Vi har mycket goda förbindelser med FBU-u här. Alltid trevligt att samöva.
Hur kom de överhuvudtaget på att hata andra u-avdelningar med andra namn? Vår avdelning skulle bedriva precis likadan verksamhet även om vi bytte namn. Synnerligen förbryllande.
/Munken_swe HVU
MikaelD
Oct 22 2006, 20:32
QUOTE(Munken_swe @ Oct 22 2006, 21:21 )

Och att de fått ut sovsäckar.
/Munken_swe HVU
lite OT men
Vi har inte fått ut sovsäckar
Här hemma är vi både HV-U och FU-U, så vi har lite svårt att tycka illa om oss själva... ;)
Kimster
Oct 23 2006, 00:00
QUOTE(ROB_88 @ Oct 22 2006, 20:50 )

här i min HVU-grupp så är iallafall den officella tanken att vi ogillar FBU, jag vet inte riktigt varför. vi bara gör det, antagligen så tränar de på ett annat sätt som vi anser är dåligt.
och de gillar inte oss heller.
så jag undrar är det så i hela sverige eller är vi "speciella"?
Nej ni är inte speciella, det är samma "vi och dom" känsla som vissa förband har mellan varandra både mellan regementen och inom regementen. Det är gansk fullt normalt att det blir så, speciellt om det uppmuntras av befälen.
När jag var ungdom så hatade vi FBU och dom hatade oss och vi älskade att få "kriga" mot varandra (detta var 1993) och ta fånga gav bonuspoäng, och ja.. givetvis var man livrädd att bli tillfångatagen av FBU för då kunde man bli bunden kring ett träd och ...ja det kunde hända hemska saker med den där.. men det var då.
Om det sen är rätt/bra att det är så är en annan sak, jag tycker inte det är bra, nu när man blivit lite efterklokare. HVU och FBU borde bli ett och samma, men det är en annan diskussion.
Det ska ju snart utvärderas om det ska bli samma. Men detta med ogillande kan jag hålla med om att det stämmer.
Vi är ungefär det sista man kan kalla en HvU-avd i Skåne. Förr så var det ganska bittra toner mot hela kompaniet och alla i det, nu endast mot våra metoder.
Men vi bankar FBU på HvSS trots att de ses mitt i veckan också och vi har bara en övning i månaden. Hmm kvalitativ utb? Ja vi har bra befäl.
Vi har bara FBU-U här i Hudik så jag tänker inte ett skit på det..
Ormtunga
Nov 12 2006, 21:46
Hmm, jag har väl sett en del slitningar mellan FU-u och HVu-avdelningar på gemensamma övningar.
Mest har det väl handlat om kulturkrockar: de flesta HVu-are jag träffat har haft litet sämre förutsättningar än vår avdelning: litet lägre utbildningsståndpunkt, litet fler stolpskott till instruktörer, litet större blandning mellan årskullarna (oundvikligt med få deltagare, men svårare att få ut det mesta av vht).
Givetvis har jag sett lysande undantag, med riktigt ambitiösa och seriösa elever som imponerat stort, och skickliga instruktörer.
Men det är väl ett lokalt fenomen: varje avdelning är unik, och jag har inget generellt emot HVu som fenomen, däremot mot en del medlemmar...
Sedan vet jag att det finns mindre seriösa aktörer även i FU-u.
Kort sagt är kulturen "FU-u/HVu är bara skit" förkastlig, och något som borde motverkas. Kraftfullt.
Fick reda på häromveckan att hela gävleborgs FBU ska bli HVU, om jag minns rätt. I alla fall Hudiksvalls.
ULv_Westman
Apr 20 2007, 19:47
I min Fbu avdelning så har vi en hvu och han tycker att fbu är bättre och roligare.
men jag vet inte, själv så är man ju bara fbu:are
Strv S
Apr 20 2007, 21:06
Även vi i Östersund är både Fu/u och Hv/u så vi har aldrig behövt se det problemet
Frantic
Apr 20 2007, 23:00
QUOTE(ULv_Westman @ Apr 20 2007, 20:47 )

I min Fbu avdelning så har vi en hvu och han tycker att fbu är bättre och roligare.
Det är oftast den attityden som skapar dålig stämning.
Du skriver ju själv att du bara är Fbu:are, vad har du då för erfarenheter om vad som är bäst och roligast?
QUOTE(HvU-johan @ Apr 21 2007, 00:00 )

Du skriver ju själv att du bara är Fbu:are, vad har du då för erfarenheter om vad som är bäst och roligast?
Vart exakt står det att det är han som tycker det???
Frantic
Apr 21 2007, 18:39
QUOTE(FISHY @ Apr 21 2007, 00:38 )

QUOTE(HvU-johan @ Apr 21 2007, 00:00 )

Vart exakt står det att det är han som tycker det???
Ah sry jag missförstod. Ber om ursäkt till Ulv_westman.
ROB_88
May 21 2007, 20:28
jag var på ett vårläger i 5 dar nyss där vi hade soldatprov/kamratmarsch och jag måste medge att det är rätt så god stämning mellan oss och vi kan till och med samarbeta när det behövs
däremot är det ju en hel del "vi mot de," t.ex. så fort de gjorde nåt fel så brukade jag ofta säga nåt i stil med "det är för att de är FBU-are" och "fan va FBU-are är konstiga" etc.
gurgel_90
May 22 2007, 15:14
jao de är vel nåt åt det hållet, men inget seriöst, mest lite halvt på skoj
Ja persoligen ogillar starkt en speciell hvu grupp på västkusten. T.ex så använder utrustningen civilt och man får känslan av att de bara är med i hv så de kan röka/snusa me likasinnade och snacka skit. Men det är förhoppningsvis och troligen stor skillnad från avdelning till avdelning.
Fjällräv
May 24 2007, 09:54
Jag har aldrig riktigt förstått skillnaden mellan FBU, eller numera Försvarsutbildarungdomar och hemvärnsungdomar. Kan förvisso bero på att vi precis som en del andra har en gemensam verksamhet men ser man på regler, utbildningsplaner och sådant så är det mesta rätt likt ändå. Att det finns motsättningar mellan förbunden kan väl delvis förklaras med att det egna förbundet kanske förskönar sin egen verksamhet och smutskastar andras samt att det faktiskt är ungdomar det handlar om, och i vissa fall ganska omogna sådana även fast de flesta enligt mig har en sund och seriös inställning.
MikaelD
May 24 2007, 14:34
QUOTE(ROB_88 @ May 21 2007, 21:28 )

jag var på ett vårläger i 5 dar nyss där vi hade soldatprov/kamratmarsch och jag måste medge att det är rätt så god stämning mellan oss och vi kan till och med samarbeta när det behövs
däremot är det ju en hel del "vi mot de," t.ex. så fort de gjorde nåt fel så brukade jag ofta säga nåt i stil med "det är för att de är FBU-are" och "fan va FBU-are är konstiga" etc.

Jag har mig aldrig riktigt förstått mig på dessa fördommar som en del mäniskor har mot andra föreningar.
Jag råder dig att sluta upp med att prata illa om andra föreningar när dem gör fel, för det kommer garanterat straffa dig själv när du själv gör samma fel som dem du tidigare hånat med "fan vad dem är konstiga" eller "det är bara för att dem tillhör den föreningen".
/MikaelD
Munken_swe
May 24 2007, 16:52
Är bara nyfiken, ni som tillhör en avdelning som har diverse osunda syner på andra avdelningar på grund av att de är HVU/FU-u, har ni själva sådana åsikter eller gör lustiga uttalanden, som t.ex. ROB_88, och är detta något som tillåts, utförs av eller uppmuntras av gruppchefer och ungdomsledare?
Om någon av mina ungdomar skulle hålla på sådär så skulle jag snarast få stopp på det, likaså mina chefer.
ROB_88
May 24 2007, 19:29
som sagt, sånt görs alltid med glimten i ögat.
jämför det med förband mot förband när de säger: vi är bättre än er, sen kanske det visas på lite oönskade sätt men det blir aldrig allvar.
MikaelD
May 24 2007, 20:46
QUOTE(ROB_88 @ May 24 2007, 20:29 )

som sagt, sånt görs alltid med glimten i ögat.
jämför det med förband mot förband när de säger: vi är bättre än er, sen kanske det visas på lite oönskade sätt men det blir aldrig allvar.
Sådant görs inte alltid med glimten i ögat, det är precis som om du skulle säga till någon att den personen är "dum i huvudet". Visst du kanske inte menar något illa med det, men hur vet du att den personen su säger det till inte tar illa upp innombords?
Och sen tycker jag inte att det är ett bra sätt att försvara sig på genom att skriva att det kan jämnföras mellan olika förband innom FM, tycker du att det är rätt att ogilla någon bara för att "alla" andra gör det?
/MikaelD
Jansson Högberg
May 29 2007, 18:10
Tycker det är lite mysko egentligen det där med att ogilla andra föreningar bara för att de tillhör en annan "kategori". Själv skulle jag knappt kunna göra skillnad på en FBUare och en HvUare, kanske för att jag själv är både och. Kunskaperna är desamma, gemenskapen osv. Däremot så har man ju stött på andra avdelningar där man anser att saker och ting borde snäppas upp lite, men det hänger ju knappast på vilken "typ" av ungdom man är. Dock så stämmer det ju lite med att ens egen verksamhet förskönas något, men man har ju fått några smällar på fingrarna när man inser att en annan inte är mycket bättre än någon annan!
jag är också både och..
vi har ofta våra övningar ihop med de andra grupperna i länet och umgås därför relativt mycket och har dessutom i princip samma utbildning. vi är som tjocka släkten, olika familjer där man tycker olika om varandra.
Emelie
Aug 24 2007, 07:49
QUOTE(ROB_88 @ May 21 2007, 21:28 )

Haha men du kan inte undankomma att Hvuare å Fbuare har ett Liten krig?:P
Jag har som sagt varigt med på ett par FBU Marscher. Och då kan man höra lite saker.
Jag har dock tydligen börjat räknas som ett mellanting:D om de nu e posetift.
Men vi samarbetade bra på vårlägret tycker jagXD
men bara för att notera Det är alltid med glimten i ögat. i alal fall när
jag är med
ViktorL
Aug 24 2007, 16:25
Hos oss samövar både FBU, HVU och FVRF-U så där existerar inga sådana känslor som de ni beskriver här ovan, i alla fall inte vad jag har märkt!
trädet
Aug 24 2007, 16:36
Jag har personligen inget emot HV-u, däremot har jag vissa saker emot en närstående FU-u förening, mest för att hela bunten är stolpskott. men detta är mest emot och P.g.a deras instruktörer som lär ut konstigt/felaktigt. Personerna är härliga när man pratar med dom.
Enl mig så kan man oftast inte bedömma en person efter vad man hört om dom elelr deras instruktörer, men vid vissa samÖ och när man träffat dom i andra sammanhang så kan man skaffa sig en ganska bra uppfattning.
Mycket har ju med befälen att göra, hur bra det är och hur de utformar och genomför övningar å utbildningen. För befälens attityd avspeglas ju i viss del på ungdomarnas.
Är nog rätt lika mellan HvU/FBU-U, rötägg finns ju överallt.
Sen vill man ju framställa sin egen förening/avdelning som bäst, och lättaste sättet att göra det är ju att nedvärdera en annan.
Vamtiin
May 7 2008, 12:22
Jag är med i FBU jag och har absolut inget emot HVU, vad jag vet är det ingen annan som gör det heller ^^
jag har iaf inte hört någon sitta och klaga på HVU:are :P
Halldén
May 7 2008, 18:25
Hos oss i HvU Uppsala bedriver man gemensam verksamhet med FBU, att det är någon speciell stämning mellan oss HvU från Uppsala och FBU:are från Enköping har jag aldrig märkt av.
Sen får vi se hur det kommer ligga till efter HvSS om man får chansen att ta sig dit...
Halldén
Inom min förening samarbetar vi med Hv-U, och jag har aldrig märkt någon större motsäglighet, förutom med vissa saker där vi blivigt utbildade olika, samt vissa små "krimskrams" saker.
Fk BJU
Jun 19 2008, 14:41
Mina ungdomar tillhör både försvarsutbildar-u o hv-u. Och fram över ska vi samarbeta mellan dom olika ungdomsavdelningarna inom Kronoberg.
Viktigt att tänka på är att vi använder samma utbildningsplan även om vi är hv-u , fro-u , frvf-u m.m. det är försvararutbildarnas ungdomsplan vi följer.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.