Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kosttillskott
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Hinderbanan
Pages: 1, 2, 3
Marmoth
QUOTE (Trekker @ Jan 14 2007, 21:50 ) *
QUOTE (Marmoth @ Jan 14 2007, 21:43 ) *
Alltså fyfan. Jag har köpt 4kg av Gainer Pro med chokladsmak. Ska de verkligen smaka så illa som de gör? Får ju hålla för näsan vid varje klunk av den :P

Vilket märke? En del smakar riktigt illa, choklad brukar vara en vild chansning, prova att blanda med mjölk.

http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ibuti...&artnr=570r

Den har fått "bra smak" i kundbetygen men jag kan banne mig inte hålla med. Klumpar sig gör den också.
Jag kör på mjölk. I vatten blev den bara ännu räligare! Blir att tvångsmata mig med denna tills den är slut. Jag har också förljt ditt tips att käka lite mer också smile.gif
BBQ
QUOTE (Marmoth @ Jan 14 2007, 22:06 ) *
QUOTE (Trekker @ Jan 14 2007, 21:50 ) *
QUOTE (Marmoth @ Jan 14 2007, 21:43 ) *
Alltså fyfan. Jag har köpt 4kg av Gainer Pro med chokladsmak. Ska de verkligen smaka så illa som de gör? Får ju hålla för näsan vid varje klunk av den :P

Vilket märke? En del smakar riktigt illa, choklad brukar vara en vild chansning, prova att blanda med mjölk.

http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ibuti...&artnr=570r

Den har fått "bra smak" i kundbetygen men jag kan banne mig inte hålla med. Klumpar sig gör den också.
Jag kör på mjölk. I vatten blev den bara ännu räligare! Blir att tvångsmata mig med denna tills den är slut. Jag har också förljt ditt tips att käka lite mer också smile.gif

Jag kör också på choklad, smakar ungefär som en b-glass. Jag tröttnade på smaken efter en dag så du är inte ensam.

Vad finns det för flera goda smaker man bör undvika? Med en betoning på "goda".
Trekker
QUOTE (BBQ @ Jan 16 2007, 21:19 ) *
Jag kör också på choklad, smakar ungefär som en b-glass. Jag tröttnade på smaken efter en dag så du är inte ensam.

Vad finns det för flera goda smaker man bör undvika? Med en betoning på "goda".

Alla utan jordgubb, har jag efter många år erfarit. Särskild varning på de lite udda smakerna, coccos, blåbär, mintchoklad osv, det blir bara fel. MEN, det är självklart olika mellan tillverkare och smak. Vissa tillverkare kan få jordgubb odrickbart.
slusken08
Finns en jävligt bra sida "gymgrosissten.com" Mycket bra priser och deras utbud är stort! beställer allt mitt kosttillskott därifrån! Sen beror det ju lite på vad du själv vill? Har du ambitioner på att bli en jätte eller vill du se bra ut på beachen?? Kolla in det iallafall, du kommer att hitta det som du söker! Mitt tips är "Whey-80" och Kreatin, har funkat perfekt för mig och man ser resultat fort!
LYCKA TILL!
Semper Fi
QUOTE (molin_visby @ Nov 29 2006, 17:10 ) *
Vad jag själv tycker så ger det mig all näring som jag ev. kan ha missat på en dag, och jag är inte heller ute efter att bli en bodybuilder, utan mer uthållighet. Min erfarenhet av pulver är att det bara blåser upp musklerna..

Aloe verans effekt är ungefär såhär: första månaden är nedbrytande. andra månaden ger balans. och tredje månaden då börjar kroppen byggas upp, tex immunförsvar m.m.
Själv är jag inne i tredje månaden och jag känner att det har en bra effekt.

Jag dricker inte detta enbart för träningens skull utan också för välmåendet, och jag känner att jag är mer koncentrerad, pigg, stark m.m. Jag blir inte heller lika lätt förkyld som tidigare vilket är skönt för träningens skull..

Jag är inget proffs på ämnet utan jag kan återkomma med mer specifik fakta om det är viktigt.

Kosttillskott inehållande protein och kolhydrat "blåser" inte upp musklerna. Pulvret ger samma effekt som om du hade ätit mer mat, med den skillnaden att pulvret snabbar bryts ned av kroppen.
Johanna
en liten fråga:

Jag tränar 4-5 gånger i veckan antingen kondition eller styrka, självklart promenerar jag när jag inte "tränar".
Min oro är att jag ska bränna muskler pga. att jag inte äter rätt/mycket efter träningen, kan man då ta ett proteintillskott utan att gå upp i vikt? Tränar jag för lite för att tillgodogöra mig ett kosttillskott? unsure.gif
Jag vet att man ska passa sig för att ta tillskott med mycket kolhydrater i men vilket hade ni rekommenderat? 7.gif

tacksam för svar
Trekker
QUOTE (Johanna @ Jan 27 2007, 20:01 ) *
en liten fråga:

Jag tränar 4-5 gånger i veckan antingen kondition eller styrka, självklart promenerar jag när jag inte "tränar".
Min oro är att jag ska bränna muskler pga. att jag inte äter rätt/mycket efter träningen, kan man då ta ett proteintillskott utan att gå upp i vikt? Tränar jag för lite för att tillgodogöra mig ett kosttillskott? unsure.gif
Jag vet att man ska passa sig för att ta tillskott med mycket kolhydrater i men vilket hade ni rekommenderat? 7.gif

tacksam för svar

Det beror helt på hur mycket du tränar, äter och om du vill öka i muskelmassa eller bara behålla muskler. Man brukar säga runt 1-3g per kilo kroppsvikt i protein för att öka/behålla muskelmassa.
Trö
Kör just nu Eiselt Kreatin, Eiselt EsaPro & Shapy L-Glutamin.
Nån som har provat EsaPro? Vet inte om det är nåt fel på min (grape-smak), men jag måste nog sluta äta just den. Håller ju på att kräkas varje gång jag för glaset mot munnen. Och jag skojar inte... Den smakar rent utav för jäv...t.
Erfarenheter om denna produkt frågas kom!
Edlund88
Efter alla historier jag har hört om hur utländska kosttillskott har innehållit en massa preparat
som inte borde finnas i dem, så från och med nu så håller jag mig till Dahlblads produkter.
Använder för närvarande deras viktökningspulver med smak av chocklad. Kommer dock inte vad
dess produktnamn är, men iaf är den ganska god utblandat med vatten.

Jag har ju varit med om skräckexempel där kosttillskottet
har haft lika tjock konsistens som mjöl utblandat med lite vatten och på det en vidrig vaniljsmak. Eftersmaken satt kvar i munnen i timmar.
DaRaven
Jag kör Whey-80, Gainer Pro samt Kreatin Monohydrat från Gymgrossisten.

Kör en 4-6 pass i veckan, stryka och kondition. Har gått upp c:a 5-6kg det senaste året. Ska försöka gå upp lika mycket till är tanken. Landa på en stabila 83-84 kg någonstans.

MEN... Rörande Kreatinet, det står ju lite här och var att man inte ska kombinera det med koffein. Under min förra kur så skippade jag kaffet - vilket naturligtvis har andra fördelar också. MEN hur mycket bör man egentligen undvika det, ska det inte intas i närtid (1-2 timmar) till kreatinintag - eller ska det vara hel avhållsamhet som gäller?

Kan jag fortsätta att få ta mitt kaffe på jobbet så kommer jag vara en betydligt mer harmonisk människa för min omgivning också ;)

EDIT: Mintchokladsmaken var okej i början, men hemsk efter ett tag. Kör banan nu, blandar med vatten istället för mjölk. Det är det godaste jag har kommit fram till hittills
Medic
QUOTE (DaRaven @ Mar 30 2007, 13:28 ) *
MEN... Rörande Kreatinet, det står ju lite här och var att man inte ska kombinera det med koffein. Under min förra kur så skippade jag kaffet - vilket naturligtvis har andra fördelar också. MEN hur mycket bör man egentligen undvika det, ska det inte intas i närtid (1-2 timmar) till kreatinintag - eller ska det vara hel avhållsamhet som gäller?

Kan jag fortsätta att få ta mitt kaffe på jobbet så kommer jag vara en betydligt mer harmonisk människa för min omgivning också ;)

Jag skulle inte få för mig att sluta dricka kaffe under kreatinkurerna, det skulle jag aldrig palla. Men jag ser till att dricka en massa vatten dock. Kan inte tänka mig att effekten blir sämre eller att det skulle vara särsklit ohälsosamt.
prsk
Efter X antal kilon proteinpulver har jag totalt tröttnat på alla smaker och sorter förutom en: Gainomax smile.gif

Läser man innehållsförteckningen så känns det som gränsfallet för lite protein efter träning men det vägs upp av en himmelsk smak. 11:-/st på willys.
Utvärdering kommer om någon månad om jag märkt någon skillnad mot vanligt proteinpulver.
DaRaven
Om man styrketränar rätt seriöst, vill gå upp ett antal kilo - samtidigt som man löptränar tämligen ofta, vad ska man peta i sig (mängd?) efter löpningen för att inte riskera bränna muskler? Protein som vanligt?
g3space
Da Raven, om du vill gå upp i vikt skulle jag rekommendera att du softar ned lite på löpträning ett tag. Försök inte göra allt på en gång. Lyft tungt, ät som en häst, och gå morgonpromenader för att hålla fettdepåerna i schack blir mitt enkla men nästintill idiotsäkra recept.
DaRaven
QUOTE (g3space @ Apr 13 2007, 11:40 ) *
Da Raven, om du vill gå upp i vikt skulle jag rekommendera att du softar ned lite på löpträning ett tag. Försök inte göra allt på en gång. Lyft tungt, ät som en häst, och gå morgonpromenader för att hålla fettdepåerna i schack blir mitt enkla men nästintill idiotsäkra recept.

Jag vet... Men jag kan inte förmå mig till att göra så smile.gif Skär i hjärtat... Kanske får äta ÄNNU mer ;)
g3space
QUOTE (DaRaven @ Apr 13 2007, 10:45 ) *
Jag vet... Men jag kan inte förmå mig till att göra så smile.gif Skär i hjärtat... Kanske får äta ÄNNU mer ;)

Livet är hårt för de hårda. smile.gif Är det för att du tycker det är kul att springa eller för att du är rädd att lägga på dig lite extra späck?
DaRaven
QUOTE (g3space @ Apr 13 2007, 11:53 ) *
QUOTE (DaRaven @ Apr 13 2007, 10:45 ) *

Livet är hårt för de hårda. smile.gif Är det för att du tycker det är kul att springa eller för att du är rädd att lägga på dig lite extra späck?

Dels är det kul att springa, dels gillar jag tanken på bra kondition.. I ärlighetens namn så är jag väl inte alltför förtjust i tanken att dra på mig fett, eftersom jag inte direkt är van med det. Men försöker intala mig att det kommer bli bra mycket lättare att dra på mig fett och muskler - och sedan droppa fettet. Men hjärnan vill inte riktigt jobba tillsammans med mig..
MRoyale
Kör på Gymgrossistens Whey 80 (Kostar 149;- för 1 kg). Har märkt resultat ganska snabbt. Dock gjorde jag misstaget att köpa naturell smak i stället för choklad mad.gif
Fästningstrollet
Jag kör med Twinlab AM(dagtid) protein fuel, chocklad smak. Smakar bra även när man blandar med vatten, tycker dock att det är väldigt sött (vilket jag tycker många proteintillskott är). Jag tar bara efter träning och jag tappar inte vikt iaf. Många tar ju 2-3 drinkar per dag och då kan jag tänka mig att man går upp fortare.

Blanding:

-Mjölk
-Pulver
-½ banan
-Kör i mixer en stund --> tillsätt sedan ca 1 dl havregryn --> mixa lite till. DRICK!

DN skrev idag om otillåtna ämnen i kosttillskott. Låter ju lite skrämmande om man skulle få i sig något olagligt, särskilt när man har ett jobb där de gör slumpmässiga drogtester.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=667883
Mattsson
Nu i veckan så bestämde jag mig för att börja kör med gainer efter träningen , jag vet att riktig mat är bäst men jag har inte tid att laga mat direkt efter jag har tränat, då får det bli alternativ 2 dvs någon typ av kost tillskott eller gainer om man så vill.

Eftersom jag har ingen somhelst koll på sådant så gick jag in på Kolozzeums forum för att försöka ta reda på vad som gäller....Det skulle jag aldrig ha gjort, nu är jag ännu mera förvirrad än vad som gäller än innan. blink.gif

Vad bör man köpa om man är som jag:
184cm
85kg, helst gå ner till 75-79kg
Tränar 4-6ggr i veckan kondition och smidighet
Studerar på heltid
Äter på regelbundna tider

Så snälla:
Var min machete i kosttillskotts djungeln.
Vinter
QUOTE (Mattsson @ Sep 9 2007, 14:57 ) *
Nu i veckan så bestämde jag mig för att börja kör med gainer efter träningen , jag vet att riktig mat är bäst men jag har inte tid att laga mat direkt efter jag har tränat, då får det bli alternativ 2 dvs någon typ av kost tillskott eller gainer om man så vill.

Eftersom jag har ingen somhelst koll på sådant så gick jag in på Kolozzeums forum för att försöka ta reda på vad som gäller....Det skulle jag aldrig ha gjort, nu är jag ännu mera förvirrad än vad som gäller än innan. blink.gif

Vad bör man köpa om man är som jag:
184cm
85kg, helst gå ner till 75-79kg
Tränar 4-6ggr i veckan kondition och smidighet
Studerar på heltid
Äter på regelbundna tider

Så snälla:
Var min machete i kosttillskotts djungeln.

Köp kolozzeums eget protein , sedan lite maltodextrin från något billigt ställe. Blanda 1dl av varje i vätska och drick efter träningen. Ren gainer brukar man annars äta om man siktar på att öka i vikt genom att bygga muskelmassa. Om målet är att förlora fettvävnad borde du istället skaffa dig bättre koll på ditt dagliga energi behov och ligga något under det, dvs ända på matvanorna lite.
Krizan
Har blandat egen återhämtningsdryck (kroppen är ute efter snabba kolhydrater när man har tränat) som funkar utmärkt. Man behöver maizenamjöl, mjölk och något som ger sörjan smak, för har man inte det så smakar det bara papper. Oboy, snabbcappuchinopulver eller vaniljsocker funkar bra.

1,5 dl maizenamjöl
3 dl mjölk
smaksättare efter eget val

Blanda maizenan och smaksättaren väl. Tillsätt mjölken och vispa tills det blir en slät lösning. Klart!
Surveyor
QUOTE (Krizan @ Sep 22 2007, 13:58 ) *
Har blandat egen återhämtningsdryck (kroppen är ute efter snabba kolhydrater när man har tränat) som funkar utmärkt. Man behöver maizenamjöl, mjölk och något som ger sörjan smak, för har man inte det så smakar det bara papper. Oboy, snabbcappuchinopulver eller vaniljsocker funkar bra.

1,5 dl maizenamjöl
3 dl mjölk

Blanda maizenan och smaksättaren väl. Tillsätt mjölken och vispa tills det blir en slät lösning. Klart!

Kan behöva tilläggas att detta recept även är bra för att slippa sötningsmedel som de flesta köpta fabrikat innehåller.
Surveyor
KREATIN !!

Vilka erfarenheter har ni av det kosttillskottet? Verkningar och biverkningar?

Är inne i min andra kur nu och konstaterar högre uthållighet och styrka. Klarar fler repetitioner och har mindre träningsvärk. Fastare och större muskler.

Har ibland huvudvärk på morgonen, liknande vid en bakfylla. Troligen beroende på vätskebristen eftersom kreatinet binder vatten, jag intar det på kvällen vilket kanske inte är så bra.

2 kg ökning av kroppsvikten. Har ej ökat midjemåttet, så det får väl ses som positivt
kronvrak
QUOTE (Krizan @ Sep 22 2007, 13:58 ) *

1,5 dl maizenamjöl
3 dl mjölk

Det blir varken billigare eller bättre än att köpa maltodextrin eller druvsocker och blanda med mjölk, konsistenen blir väl dessutom mer som klister?
g3space
QUOTE (Krizan @ Sep 22 2007, 12:58 ) *
Har blandat egen återhämtningsdryck (kroppen är ute efter snabba kolhydrater när man har tränat) som funkar utmärkt. Man behöver maizenamjöl [...]

Inte ger val maizenamjol nagra snabba kolhydrater? Byt mot malto eller druvsocker som posten innan foreslar. Dessutom bor aven proteinet vara snabbt, vilket mjolkens kasein inte ar.
Lilja
Kosttillskott är ju som sagt bara ett tillskott. Detta kan aldrig, och under några som helst omständigheter, ersätta vare sig träning eller kost.
Dock kan tillskott som en del av ett väl utformat tränings- och kostprogram innebära att Du effektiviserar Din träning och når Dina mål lättare.

Är det nu ngn som vill ha feedback på ett lämpligt kost- träningsprogram kan Ni höra av Er. Är Ni intresserade av Kosttillskott så kan Ni också höra av Er så kan vi sy ihop en specialrabatt till medlemmarna på SoldF.

Jag lägger inga länkar eller liknande här o nu eftersom jag inte kollat detta med admin än. Såg inlägget precis...

Ha de
DaRaven
QUOTE (Surveyor @ Sep 25 2007, 13:08 ) *
KREATIN !!

Vilka erfarenheter har ni av det kosttillskottet? Verkningar och biverkningar?

Är inne i min andra kur nu och konstaterar högre uthållighet och styrka. Klarar fler repetitioner och har mindre träningsvärk. Fastare och större muskler.

Har ibland huvudvärk på morgonen, liknande vid en bakfylla. Troligen beroende på vätskebristen eftersom kreatinet binder vatten, jag intar det på kvällen vilket kanske inte är så bra.

2 kg ökning av kroppsvikten. Har ej ökat midjemåttet, så det får väl ses som positivt

Jag skulle säga att jag delar dina erfarenheter med kreatinet, mycket trevligt tillskott.. Jag har dock tvingat mig själv på att bli duktigare med vattendrickandet sedan jag började med det.
Lilja
ang kreatin

Personligen tar jag hellre pyruvat pga att jag slipper "kurandet".
kronvrak
QUOTE (Lilja @ Oct 10 2007, 13:16 ) *
ang kreatin

Kurandet?
Lilja
QUOTE (kronvrak @ Oct 10 2007, 17:14 ) *
ang kreatin

Kurandet?

kreatin bör tas i kur, med paus.
kronvrak
QUOTE (Lilja @ Oct 10 2007, 17:42 ) *
ang kreatin

Kurandet?

Det finns det vad jag vet ingen anledning att göra, vilka är dina skäl att göra det?
Lilja
QUOTE (kronvrak @ Oct 11 2007, 07:12 ) *
ang kreatin

Kurandet?

Det finns det vad jag vet ingen anledning att göra, vilka är dina skäl att göra det?

Skiljer främst på uppladdning och underhållsfas, men även vila. Istället för att variera doseringen under dessa faser och att inta K vid flera tidpunkter under dagen tas KP endast innan träning (samma dos).
Lilja
QUOTE (Lilja @ Oct 11 2007, 08:12 ) *
QUOTE (kronvrak @ Oct 11 2007, 07:12 ) *
ang kreatin

Kurandet?

Skiljer främst på uppladdning och underhållsfas, men även vila. Istället för att variera doseringen under dessa faser och att inta K vid flera tidpunkter under dagen tas KP endast innan träning (samma dos).

kan vara värt att poängtera att det finns studier som varnar för en hög dosering kreatin över tid. detta därför att det finns frågetecken om vad som händer med kroppens egna produktion av kreatin då personen slutar med intaget.
Squaddy
Tja!

Tänkte ställa en liten fråga till expertisen...

För några dagar sedan var jag och hörde mig för angående kosttillskott på en lokal träningsaffär. Har bara använt gainomax en kort period långt tidigare och ville nu pröva något pulver man köper i större doser. På min request om att det endast skulle fungera som en effektiv återhämtningsdryck efter längre fotbollsträningar med styrkeinslag (utan mål som viktuppgång e. dy.) rekommenderade hon "New Active Whey Gainer". Jag frågade hur just detta skilde sig från gainomax och hon sa att "i innehåll är skillnaden liten men det är så sjukt mycket billigare med detta".

Jag köpte således en 2-kilo hink med "New Active Whey Gainer"-pulver, pris: 300, antal portioner: 20. Först efteråt, vid närmare eftertanke, insåg jag att 300/20=15 kr/portion, vilket är det exakta priset för en gainomax där jag brukade köpa dom....

Så vad är skillnaden? Verkar som att en portion av detta är mer än en gainomax då man blandar 4 skopor med 3 dl vatten, men fortfarande osäker...
g3space
QUOTE (Squaddy @ Oct 11 2007, 16:13 ) *
Så vad är skillnaden? Verkar som att en portion av detta är mer än en gainomax då man blandar 4 skopor med 3 dl vatten, men fortfarande osäker...

Hur ser skillnaden ut i sammansättning protein/kolhydrat? Rent generellt är det dock i vilket fall billigare att blanda sin egen gainer bestående av ett rent proteinpulver samt någon snabb kolhydrat. Färdiga gainers är ganska onödiga, skulle jag vilja påstå.
kronvrak
Squaddy: 100 g pulver per portion, 30 g protein och 57 g kolhydrater, en gainomax har 20 g protein och 40 g kolhydrater så gainomaxen är dyrare per gram protein och kolhydrater.
Squaddy
QUOTE (kronvrak @ Oct 11 2007, 18:10 ) *
Squaddy: 100 g pulver per portion, 30 g protein och 57 g kolhydrater, en gainomax har 20 g protein och 40 g kolhydrater så gainomaxen är dyrare per gram protein och kolhydrater.

Aha, ser exakt dina värden på hinken jag har. Det var väl det jag misstänkte, att en portion av whey gainer gav mycket mer.

Tackar för svar
Lilja
QUOTE (Squaddy @ Oct 11 2007, 17:13 ) *
Tja!

Tänkte ställa en liten fråga till expertisen...

För några dagar sedan var jag och hörde mig för angående kosttillskott på en lokal träningsaffär. Har bara använt gainomax en kort period långt tidigare och ville nu pröva något pulver man köper i större doser. På min request om att det endast skulle fungera som en effektiv återhämtningsdryck efter längre fotbollsträningar med styrkeinslag (utan mål som viktuppgång e. dy.) rekommenderade hon "New Active Whey Gainer". Jag frågade hur just detta skilde sig från gainomax och hon sa att "i innehåll är skillnaden liten men det är så sjukt mycket billigare med detta".

Jag köpte således en 2-kilo hink med "New Active Whey Gainer"-pulver, pris: 300, antal portioner: 20. Först efteråt, vid närmare eftertanke, insåg jag att 300/20=15 kr/portion, vilket är det exakta priset för en gainomax där jag brukade köpa dom....

Är det återhämtning Du är ute efter skulle jag inte titta på Gainer. Kolla istället tex Hydra Pro fr Eiselt. Ganska ny i sortimentet. Smakar utmärkt och går att dricka under/efter träning. Kostar 174 kr vilket blir ca 6-8 kr per servering.
Squaddy
QUOTE (Lilja @ Oct 12 2007, 14:54 ) *
Är det återhämtning Du är ute efter skulle jag inte titta på Gainer. Kolla istället tex Hydra Pro fr Eiselt. Ganska ny i sortimentet. Smakar utmärkt och går att dricka under/efter träning. Kostar 174 kr vilket blir ca 6-8 kr per servering.

Ok. Har dock precis köpt gainer så det får väl bli när den tar slut möjligtvis. Varför inte gainer för återhämtning förresten?

En till fråga från den okunnige: Om det står att man ska blanda ut 4 skopor med 3 dl vatten kan man väl lika gärna blanda det med t ex 4 dl mjölk och 1 dl vatten? Den blev bara så himmelens trögflytande när jag blandade 4 skopor med 3 dl (röd) mjölk tongue.gif
Lilja
QUOTE (Squaddy @ Oct 12 2007, 18:08 ) *

Ok. Har dock precis köpt gainer så det får väl bli när den tar slut möjligtvis. Varför inte gainer för återhämtning förresten?

En till fråga från den okunnige: Om det står att man ska blanda ut 4 skopor med 3 dl vatten kan man väl lika gärna blanda det med t ex 4 dl mjölk och 1 dl vatten? Den blev bara så himmelens trögflytande när jag blandade 4 skopor med 3 dl (röd) mjölk tongue.gif

ang gainer

om du har behov av, el svårt för att öka i vikt kan en gainer vara bra. om Du "bara" är ute efter återhämtning finns det då andra produkter.

blandningen sköter Du själv efter tycke o smak. själv blandar jag alltid ut det i ngt mer vätska än vad som är angivet. blandar alltid i vatten
AnimalMother
QUOTE (Lilja @ Oct 15 2007, 15:41 ) *
QUOTE (Squaddy @ Oct 12 2007, 18:08 ) *

ang gainer

om du har behov av, el svårt för att öka i vikt kan en gainer vara bra. om Du "bara" är ute efter återhämtning finns det då andra produkter.

blandningen sköter Du själv efter tycke o smak. själv blandar jag alltid ut det i ngt mer vätska än vad som är angivet. blandar alltid i vatten

Varför inte en Gainer vid "återhämtning" ??!

I min värld är en Gainer, = sammansatt av protein oftast i form av vassle, blandat med kolhydrater i form av monosackarider och disackarider, med andra ord olika former av stärkelse, (läs socker.)

En Gainer är således utmärkt vid "återhämtning" efter träningspasset.

Det "anabola" fönstret är extra mottagligt för glykogenpåfyllnad efter träning, en gainer fyller således det tomrummet utmärkt.

----

Hur man väljer att blanda sin "shake" vad det nu kan vara är som sagt en smaksak. Det går utmärkt att använda sig av både vatten och mjölk i samma "shake" empiriska studier stödjer detta..
---

Mitt tips till folk som är ute efter något att dricka efter träning som "återhämtningsdryck" alternativt "viktökningsdryck " är en gainer, det är ett enkelt sätt att fylla glykogendepåerna igen.

---
det här med kost och prestation ligger mig varmt om hjärtat så shoot om det är något som nån undrar över.

//Animal
Ing
QUOTE (AnimalMother @ Oct 15 2007, 18:09 ) *
Mitt tips till folk som är ute efter något att dricka efter träning som "återhämtningsdryck" alternativt "viktökningsdryck " är en gainer, det är ett enkelt sätt att fylla glykogendepåerna igen.
Kan inte annat än hålla med.
Enkelhet kan man sammanfatta det med.

Att redan i omklädningsrummet kunna häva i en halvliter vatten i en shaker med pulver och hälla i sig "allt man behöver" efter träningen är perfekt. Att det kanske finns bättre sätt är möjligt, men finns det enklare och billigare, som man följer?
Squaddy
det här med kost och prestation ligger mig varmt om hjärtat så shoot om det är något som nån undrar över.

//Animal

En fråga som nog man aldrig kommer få besvarad sanningsenligt av butikspersonalen är om man får ut någon fördelaktig uthållighetsträning av att träna på tom mage. Säg att man exempelvis ska träna inför en lång march med mycket knapp proviant (ett scenario inte helt olikt lumpen), blir inte träningen mer specifik om man vänjer sig av vid att hela tiden träna på energiöverskott?
AnimalMother
QUOTE (Squaddy @ Oct 15 2007, 19:34 ) *

//Animal

En fråga som nog man aldrig kommer få besvarad sanningsenligt av butikspersonalen är om man får ut någon fördelaktig uthållighetsträning av att träna på tom mage. Säg att man exempelvis ska träna inför en lång march med mycket knapp proviant (ett scenario inte helt olikt lumpen), blir inte träningen mer specifik om man vänjer sig av vid att hela tiden träna på energiöverskott?

Det du tränar blir du bra på. ! banan_rock.gif

Således vad gäller uthållighetsträning, är min erfarenhet att kroppen blir bra på att hushålla med energi om man tränar på tom mage.

Jag kör löppass, rodd och marsch på tom mage 4 ggr i veckan. Att som sagt vänja kroppen vid lågt energitillstånd är viktigt inför militär verksamhet.

som jag ser det är det inte negativt, utan snarare uppbyggande. !

Kanske blir några hg/gram muskler lidande, men det väger jag upp vid kvällsträningen då jag har fullt med glykogen i musklerna.

Det lilla man förlorar blir istället vunnet i "pannben" samt inom mjölksyre, och uthållighetsbiten.
AnimalMother
QUOTE (Ing @ Oct 15 2007, 19:12 ) *
Kan inte annat än hålla med.
Enkelhet kan man sammanfatta det med.

Att redan i omklädningsrummet kunna häva i en halvliter vatten i en shaker med pulver och hälla i sig "allt man behöver" efter träningen är perfekt. Att det kanske finns bättre sätt är möjligt, men finns det enklare och billigare, som man följer?

Ett litet tips för de som har ett "rent" proteintillskott liggandes hemma är att för en billig penning införskaffa sig - Dextrosol eller motsvarande.

Dunka i 50gram i din proteindryck och vips så har du en helt ok, "gainer" för en billig penning.

Detta samtidigt som du har möjlighet att använda rent protein exempelvis vid läggdags eller direkt på morgonen för att få igång citronsyracykeln innan du ger dig ut på tom mage och bränner fett!! banan_rock.gif

Protein innan promenaden is the shit!!

banan_rock.gif
kronvrak
QUOTE (AnimalMother @ Oct 15 2007, 19:56 ) *
eller direkt på morgonen för att få igång citronsyracykeln innan du ger dig ut på tom mage och bränner fett!! banan_rock.gif

Den ökade insulinutsöndringen plus att man tillför glykogena aminosyror gör att fettförbränningen blir sämre, inte för att det spelar den minsta roll för fettförbränningen över hela dagen men jag vet inte i vilket syfte du vill bränna fett.
g3space
QUOTE (kronvrak @ Oct 17 2007, 06:19 ) *
QUOTE (AnimalMother @ Oct 15 2007, 19:56 ) *
eller direkt på morgonen för att få igång citronsyracykeln innan du ger dig ut på tom mage och bränner fett!! banan_rock.gif

Den ökade insulinutsöndringen plus att man tillför glykogena aminosyror gör att fettförbränningen blir sämre, inte för att det spelar den minsta roll för fettförbränningen över hela dagen men jag vet inte i vilket syfte du vill bränna fett.

Ja, för fettbrännande morgonpromenader är väl konsensus att det är en kopp kaffe som gäller och inget annat. Å andra sidan är det ju nya rön varje dag, så vem vet vad som gäller idag.
Squaddy
En kanske lite dum fråga:

Om jag tar gainer en gång i veckan är det bäst att ta den efter ett styrkepass eller ett långt löppass, bägge på ungefär 60 min? Målet är att jag ska hålla mig så "fresh" som möjligt. Mao, när ger den bäst återhämtningseffekt?
Sandberg
Gainern ger nog bäst effekt efter löppasset. Efter löpandet är dina ämnesreserver betygligt lägre än efter du har styrketränat. Du har svettats mycket och därigenom tappat mycket vatten salt och mineraler, samt har du brännt mycket energi.
Även då du bränner energi på gymmet så är det inte i samma liga som den mängden du gör när du springer. Efter gymmet behöver du också protein mer än något annat, något som gainers inte brukar vara så laddade med(?).
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.