Help - Search - Members - Calendar
Full Version: RB69
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Raffsec
Jag hörde för ngt år sen att det finns/fanns ngt som heter RB69 som är en svensk variant av stinger nu undrar jag om den fortfarande används.
jonte72
Nu är det väl inte så att det är en svensk variant av stinger, utan en Amerikansk föregångare till stinger.
RB 69= Amerikanska Redeye användes bla i de svenska jägarbataljonerna. Roboten togs i bruk av US Army 1964 och är sedan lång tid tillbaka ersatt av Stinger.
LimpFish
stinger är väl en luftvärnsrobot? av typ "skjuta från axeln"?
jonte72
Stinger är en bärbar modern värmesökande luftvärnsrobot.
USA smugglade in Stinger robotar till Mujahedin i Afganistan under 80-talet...detta var en av orsaken till att Ryssen drogs sig ut. De förlorade många helikoptrar och fick ändra sin taktik.

Talibanerna har fortfarande kvar Stinger i Afganistan...Många är nog för gammla och har inte underhållits på ca 15 år, så alla kan nog inte användas.
2Sharp
QUOTE (LimpFish @ Dec 29 2002, 03:59 PM)
stinger är väl en luftvärnsrobot? av typ "skjuta från axeln"?

Jopp, det är en SAM - Surface to Air Missile.

Om jag inte missuppfittat, dålig/sämre på det mesta över t-ksp... smile.gif
LimpFish
Nu är det väl inte så att det är en svensk variant av stinger, utan en Amerikansk föregångare till stinger.
RB 69= Amerikanska Redeye användes bla i de svenska  jägarbataljonerna. Roboten togs i bruk av US Army 1964 och är sedan lång tid tillbaka ersatt av Stinger.

använder jägarna luftvärnsrobotar? blink.gif

Om jag inte missuppfittat, dålig/sämre på det mesta över t-ksp... smile.gif

vad e t-ksp? *fortfarande lite okunnig* ksp e väl kulspruta, men t-ksp?
facit
QUOTE (jonte72 @ Dec 29 2002, 05:11 PM)
.

Talibanerna har fortfarande kvar Stinger i Afganistan...Många är nog för gammla och har inte underhållits på ca 15 år, så alla kan nog inte användas.

de sköt väl ner nån blackhawk, men det kasnke inte var med stinger?
nifer
Jag vet att det länge fanns önskemål om luftvärnsrobot modell Stinger i Kiruna, men att det var lite väl mycket revirpiss mellan luftvärnet och jägeriet för att tummen skulle ploppa ur nånstans.
2Sharp
QUOTE (LimpFish @ Dec 29 2002, 04:19 PM)
vad e t-ksp? *fortfarande lite okunnig* ksp e väl kulspruta, men t-ksp?

T-ksp är helt enkelt en tung ksp, i kaliber .50 (Browning M2 HB)
LimpFish
aha! enklare än jag trodde smile.gif
KalleSWE
Menar du inte p-skott m/68, föregångaren till m/86?
Som "bara" fallerade 1/10000 på axeln ;)
Maverick
QUOTE (jonte72 @ Dec 26 2002, 08:50 PM)
RB 69= Amerikanska Redeye användes bla i de svenska  jägarbataljonerna. Roboten togs i bruk av US Army 1964 och är sedan lång tid tillbaka ersatt av Stinger.

En av nledningarna gtil att den ersattes med Stinger är att man kan bara skjuta redeye i "baken" på flygplanen wink.gif Det innebär att de oftast har hunnit dumpa sin last på dig.
Sedan misstänker jag att den var rätt kass på HKP då de inte alstrar lika mycket värme som en jetstråle...
EO4
Stinger var ett av alternativen till LV-system för amfibiebataljonerna och provades i mitten av 90-talet. Jag vet dock inte om resultaten fortfarande är hemligstämplade. Att stinger provades stod dock i Marinnytt.
Raffsec
[
använder jägarna luftvärnsrobotar?  blink.gif

En bärbar SAM vill nog dom flesta ha tillgång till A-helis är läskiga
LimpFish
@raffsec: hahah ja det e sant! har aldrig hört att jägarna haft d innan bara.

*vill inte heller mötas med en fientlig A-heli helst* unsure.gif
jonte72
QUOTE (Raffsec @ Dec 29 2002, 10:58 PM)
[
använder jägarna luftvärnsrobotar?  :blink:

En bärbar SAM vill nog dom flesta ha tillgång till A-helis är läskiga

Rb 69 är nu omodern, och används knappast längre av några Svenska förband. Stinger är en mycket dyr robot och passar nog inte in i Ekonomin.
Tänk om vi hade haft några stinger på varje kompani i hela försvaret...En eventuell angripare skulle vara tvungen att vara rätt passiv med sina attackhelikoptrar och lågflygande flygplan.
facit
QUOTE (jonte72 @ Dec 30 2002, 06:10 PM)
Rb 69 är nu omodern, och används knappast längre av några Svenska förband. Stinger är en mycket dyr robot och passar nog inte in i Ekonomin.
Tänk om vi hade haft några stinger på varje kompani i hela försvaret...En eventuell angripare skulle vara tvungen att vara rätt passiv med sina attackhelikoptrar och lågflygande flygplan.

Speciellt med tanke på att vårat FI hot brukar ofta heta ivan och se vad stryk han fick i afghanistan pga lvrb

MEn stinger är väl inte det ända som finns vad sägs om:

lr? mistral--> ?
facit
glömde skriva att bilden visar en starstreak rätt modern brittisk lvrb
KalleSWE
QUOTE (jonte72 @ Dec 30 2002, 05:10 PM)

Och jag hadde inte velat vara pilot i FV eller AF och ha ett gäng skjutgalna bassar på marken med LvRb blink.gif
Det ät ju en av anledningarna att afganerna (nej! Inte hundrasen!) kunde nyttja den så frekvent, dom har/hadde inget FV ph34r.gif biggrin.gif
imint
QUOTE (KalleSWE @ Dec 30 2002, 07:46 PM)
Och jag hadde inte velat vara pilot i FV  eller AF och ha ett gäng skjutgalna bassar på marken med LvRb  blink.gif

Det i särklass största hotet mot svensk flyg är våra egna LV förband, dom skjuter på allt som rör sig i lufthavet. biggrin.gif
LimpFish
imint: tala inte illa om vårat lv, där kommer jag juh ingå snart :P

vad är det för skillnad på rbs70/stingerliknande? är inte de motsvarigheter till varanda typ?`luftvärnsrobotar som skjuts utan särskild avfyrningsutrustning typ. (typ från axeln)
jonte72
QUOTE (LimpFish @ Dec 30 2002, 07:02 PM)

vad är det för skillnad på rbs70/stingerliknande? är inte de motsvarigheter till varanda typ?`luftvärnsrobotar som skjuts utan särskild avfyrningsutrustning typ. (typ från axeln)

RBS70 är laserstyrd....Stinger är värmesökande.
RBS70 är svårare att störa...medan Stinger kan luras med värmebloss.
Maverick
QUOTE (LimpFish @ Dec 30 2002, 07:02 PM)

Den stora skillanden är att Stinger är en Fire and forget missil. Den skjuter man och den klarar sig själv sedan...
RB 70 kräver att en skytt hela tiden har en låsaerstråle riktad mot målet som den "rider" på och tappa ar han siktet på målet så destrurrar roboten.

Rb70 är relatvt störokänslig medan Stinger är känslig för facklor som Hkp/planet kan fälla..
facit
QUOTE (LimpFish @ Dec 30 2002, 08:02 PM)

En stinger går och bära o springa omkring med. Om man tänker det som en de nämnde innan att jägarförband springa omkring med lv. Kanske lite jobbigt i det här fallet med klumpiga rbs70.
Informatör

SA-16 "Igla". Har använts av bland annat tjetjenerna med relativt god effekt. Det som sköts på israeliska trafikkärran i Kenya var gamla SA-7:or

Räckvidd ca. 5 km
Höjdtäckning ca. 3 500 m
Fire-and-forget.

Man skjuter vanligtvis 2 stycken mot samma mål. Då blir det såhär fint:

LimpFish
ah okey... så en skytt måste alltså ha sikt mot målet hela tiden med en laserstråle med RBS70? där ser man.. heh hade inte jag en aning om... visste att den va laserstyrd men inte vad det innebar riktigt...

men alltså är inte RBS70 "självstyrande" alls? jag menar kan ju inte vara helt lätt att ha laserstrålen EXAKT på målet hela tiden... fast den kanske styrs me radar o så... skytten grovriktar väl bara?
Maskirovka
Vad jag har läst, sett och hört så är Stinger och dess motsvarigheter ganska undermåliga. Mot stridsflyg har de i stort sett ingen chans, utan det ska vara mot lågflygande helikoptrar eller lågt flygande, långsamma flplan. Även då är chansen för träff ganska liten.

RBS70 ses som en överlägsen manportablemissile än stingern. Den är störsäker och du kan styra den under hela flygbanan, man kan ex rikta in den på cockpiten, medan Stingern är ett Fireandforgetweapon som lätt luras av andra störkällor. Man kan även använda den mot markmål.

Limpfish: Även om Stingern är ett Fire-and-forget vapen så måste skytten ha visuell kontakt med målet ett tag för att målsökarn (IR) ska kunna lokalisera. Sedan är det bara att trycka på avtryckarn och hoppas på det bästa. Med RBS70 styr du missilen hela banan lätt mot målet och garanterar träff. På RBS90 finns det även IR-kamera som gör att du kan styra missilen vilket tid op dygnet som helst, under vilken väderlek som helst.

RBS-70/90 är överlägsen Stinger andra liknande man-portable missilesystems (dom är ju inte direkt i samma kategori heller) i många hänsénden. Det är ingen slump att flera arabstater valde att köpa RBS-70 på den svarta marknaden under IRAK/IRAN-kriget för att skydda sina sina oljeplattformar mot angrepp. De kunde köpa Stinger eller d.yl billigt men köpte istället RBS-70 illegalt, dyrt och utan backup. Inofficiella källor säger att det köpet var ett dom aldrig ångrade...
LimpFish
svensk kvalitet! biggrin.gif

bofors är väl ganska äckligt bra på det mesta dom gör va? synd bara att dom e ägda av USA nu... men asså d kan väl inte spela nån roll om d blir krig lr dyl. USA skulle väl knappast ha makt att "stänga ner" bofors isf?
EO4
själv skulle jag gärna ha kompletterat, eller i värsta fall bytt ut, amfibiebataljonernas LVplut med ett antal stingers ute på kompanierna, plutonerna och framförallt båtarna. Förmodligen har man större chans mot de HKP och flyplan som vill anfalla en stackars StrB än med 12-:an ;)
Rambo
De senaste Stinger misssilerna söker både i det infraröda och det ultravioletta spektrat för att kunna skilja mellan mål och skenmål (värmeblossen alstrar uv-ljus ung. som en svetts låga eller brinande magnesium), vilket ska göra att det ska bli om inte omöjligt så åtminnstonne svårt att haka av en robot med bloss.
Robot 70:s laserstråle går att detektera med laservarnare, exakt hur bra dessa är vet jag inte exakt men det ska finnas typer som i stortsett omedelbart ger en ungefärlig bäring till belysningskällan (en av anledningarna till att man vill bort från laserstyrda pv-robotar). Finns en del historier om folk som har testat laserpistoler (sådana för hastighetsövervakning - inte sådana från Starwars filmerna) på div. flygplan och helikoptrar nere i Bosnien och Kosovo.
Rb70:s största fördel jmf. med Stinger(iaf lite äldremodeller) torde nog vara bättre höjdtäckning och en bättre verkan i målet, ännu bättre blir det naturligtvis om man får rb90 istället. Personligen är jag tveksam till om Stingerns laddning skulle vara tillräckligt för att få ner en modärn attackhelikopter förutom vid träff i särskilt känsliga delar.
BUCK
Någon som vet hur spridd RB69 (redeye) var i det Svenska försvaret ? Det enda jag vet är att Lapplandsjägarna hade systemet under 80-talet.
Sytare
7.gif Osäker på källorna just nu, men jag tror att RB69 systemet även ingick i Norrlandsbrigadernas luftvärn, innan den skåpades ut av Rb70.

Har dock lite småsvårt att bekräfta det då man är i tjänst 24/7 just nu (även om det lugnar ner sig runt spöktimmen...) gasmask.gif
Zizka
QUOTE (BUCK @ Feb 17 2005, 23:52 )
Någon som vet hur spridd RB69 (redeye) var i det Svenska försvaret ? Det enda jag vet är att Lapplandsjägarna hade systemet under 80-talet.

Rb 69 var tilldelat våra Infanteri samt Norrlandsbrigader med start på
IB 66 och framåt.
Systemet fasades ut när Rb 70 började dyka upp på förband.
Rb 69 har även funnits på självständiga troppar och sådana kunde tilldelas
andra förband , typ jägarförband.
Problemet med vapnet var att du måste skjuta först du hade flygplanets bak
mot dig för att den infraröda sökaren skulle få en chans att fånga målet.
Normalt i det läget brukar dock planet ha släppt sin last vilket kan "störa"
skytten när allt splitter far runt.
Det finns skrönor som säger att varma objekt som plåttak på sommaren har fångar robotens uppmärksamhet under skjutning.

Summerar man RB 69 var det ett bra steg in i den lätta Lvrobot teknologin men
ganska snart kom den till korta.
C 2.a pjäs
QUOTE (Zizka @ Feb 18 2005, 07:29 )
Rb 69 var tilldelat våra Infanteri samt Norrlandsbrigader med start på
IB 66 och framåt.
Systemet fasades ut när Rb 70 började dyka upp på förband.

Infanteriluftvärnkompani 69 hette det t.o.m. Fanns inte i IB77-organisationen så där ungefär försvann den. Vet inte när IB66M-brigaderna utgick men undrar om RBS69 fanns med till "the bitter end". Och anledningen att kustartilleriet valde att satsa på RB70 framför bl.a Stinger var väl att det fanns rätt gott om dem, och utbildade utbildare. En kontingent officerare från Lv4 flyttade till KA 2 och utgjorde stommen till Brigadluftvärnskompaniet runt 1996-2000.

navy2.gif
jonte72
QUOTE (C 2.a pjäs @ Feb 18 2005, 08:11 )
Infanteriluftvärnkompani 69 hette det t.o.m. Fanns inte i IB77-organisationen så där ungefär försvann den. Vet inte när IB66M-brigaderna utgick men undrar om RBS69 fanns med till "the bitter end". Och anledningen att kustartilleriet valde att satsa på RB70 framför bl.a Stinger var väl att det fanns rätt gott om dem, och utbildade utbildare. En kontingent officerare från Lv4 flyttade till KA 2 och utgjorde stommen till Brigadluftvärnskompaniet runt 1996-2000.

navy2.gif

Kustartilleriet valda att avstå från RBS70 när Arm'en införde det i mitten av 1970-talet, bla för att det ansågs ha för dålig verkan i tex attackhelikoptrar.

När sedan ett stort antal system blev "över" när nedskärningarna startade i början av 1990-talet så fick KA/Amfibiekåren begagnade system från Arme'n.
Axial
QUOTE (Maskirovka @ Dec 31 2002, 00:49 )
(---)

RBS70 ses som en överlägsen manportablemissile än stingern. Den är störsäker och du kan styra den under hela flygbanan, man kan ex rikta in den på cockpiten, medan Stingern är ett Fireandforgetweapon som lätt luras av andra störkällor.

(---)

Nu har jag visserligen bara "skjutit" lvrb 70 som simulator i simulatorhallen på Lv3 men är det inte lite väl ambitiöst att mena att man skulle kunna välja anslagspunkt i målet?

Vad gäller lvrb 69 så var väl storleken och enkelheten de stora fördelarna? Pappa gjorde lumpen på Lv5 i Sundsvall 1973/74 (?) och korten han knäppte ger vid handen det verkar vara ganska behändigt.
Maverick
QUOTE (Axial @ Feb 18 2005, 14:13 )
Vad gäller lvrb 69 så var väl storleken och enkelheten de stora fördelarna? Pappa gjorde lumpen på Lv5 i Sundsvall 1973/74 (?) och korten han knäppte ger vid handen det verkar vara ganska behändigt.

Hyfsat smidig i alla fall wink.gif
lanrezac
QUOTE (Axial @ Feb 18 2005, 15:13 )
Nu har jag visserligen bara "skjutit" lvrb 70 som simulator i simulatorhallen på Lv3 men är det inte lite väl ambitiöst att mena att man skulle kunna välja anslagspunkt i målet?

På stora mål typ Transportplan slår man av Zonröret och väljer anslagspunkt exv cockpit, detta eftersom verkansdelen är relativt liten. Om jag minns rätt så har den nyare modellen en stridsdel med RSV för att förbättra verkan mot tex pansrade Ahkp

@Jonte72
Kustartilleriet valda att avstå från RBS70 när Arm'en införde det i mitten av 1970-talet, bla för att det ansågs ha för dålig verkan i tex attackhelikoptra

Var det inte så att man saknade pengar ?

@Zizka
Det finns skrönor som säger att varma objekt som plåttak på sommaren har fångar robotens uppmärksamhet under skjutning.

Det är nog inga skrönor, roboten var väldigt känslig och kunde lätt bli utstörd. jag har även för mig att det inte gick att skjuta om solen var i närheten av målet.
BUCK
QUOTE (Axial @ Feb 18 2005, 15:13 )

På stora mål typ Transportplan slår man av Zonröret och väljer anslagspunkt exv cockpit, detta eftersom verkansdelen är relativt liten. Om jag minns rätt så har den nyare modellen en stridsdel med RSV för att förbättra verkan mot tex pansrade Ahkp

Du siktar mot cockpit även om du skjuter mot Ahkp.
Roboten med RSV (Mk 2) kan inte användas till rbs70 bara till rbs90.
Lonnelid
Är väl inte otänkbart att Stinger eller liknande hade dykt upp i Sverige vid ofred. Hur långt tid tar det att last ett antal pallar manpads i en C-141/C-130/C-17/C-5 för leverans till "Norge" ph34r.gif
KD803
QUOTE (BUCK @ Feb 19 2005, 00:00 )
Roboten med RSV (Mk 2) kan inte användas till rbs70 bara till rbs90.

Enligt både Lv6s och Saabs hemsidor så kan RBS70 använda den nya missilen...
BUCK
Enligt både Lv6s och Saabs hemsidor så kan RBS70 använda den nya missilen...

Våra befäl sa anorlunda, men befäl kan ju som bekant ha fel..
Var hittade du informationen på saab bofors hemsida ?
jofus
Men som vanligt när den här frågan om vilka robotar som man kan skjuta med vad kommer upp så måste man tänka på vilken version man har av eldenhet. Det är ju inte så att försvaret har årsmodell 2005 så att säga...Det har ju skett en hel del uppdateringar och det är det som är systemets fördelar, att det går att uppdatera.
rila
Det hela blev ju rätt OT men jag känner ändå att jag måste påpeka att det går alldeles utmärkt att skjuta Mk II med RBS 70. Mk II ansågs vikta för 90-systemet eftersom de kom mer till sin rätt där när det gällde saker som svängprestanda m.m. Att det sedan sällan ses en sådan robot på de sällsynta skarpskjutningarna är snarare en ekonomisk fråga än någonting annat. Effekten för en robotskytt blir densamma om han får skjuta ett gammalt härke som en (relativt) ny robot. För övrigt är RBS 90 i princip nedlagt.

/rila
KD803
QUOTE (BUCK @ Feb 19 2005, 17:15 )
Var hittade du informationen på saab bofors hemsida ?

På sidan två i den här.
Sytare
Synd att man ska sabba ett så förbannat fint system dry.gif

Själv sitter man och funderar på vad man skulle kunna tänkas ha RB69 eller vilket MANPADS som helst till. K4/KB04 körde baskern mot flygvapnet (Jokkmokk och Färilla) och när man fick chansen att snacka med en flygvapennisse så fick man en hel del uppslag. RB69 skulle ju vara ett rätt så effektivt sätt att stänga en flygplats på. Muhjadeins första bekräftade "kill" med en Stinger var ju ett transportflygplan som lyfte från en flygplats. Ett par j-grupper vid banändarna med RB69 och den flygplatsen har bekymmer...
BUCK
För övrigt är RBS 90 i princip nedlagt

Jo det går nog på sparlåga.. Jag tillhör senaste kullen och det var 01/02.

@ BJE
Är det verkligen en robot Mk II dom beskriver där ? känns som roboten på sida är en vidareutveckling av något slag, dvs ingen robot som förekommer i FM.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.