Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Förarbevis och indraget körkort?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > Transportcentralen
CBRN-fåne
Vi började diskutera vad som gäller om det civila körkortet blir indraget
temporärt, t.ex. vid fortkörning, vid körning med kronfordon. Grundregeln
är att man måste i de flesta fall ha ett giltigt civilt körkort i grunden för att
få framföra ett militärt fordon med förarbevis. Frågan är om den regeln upphävs
vid ett skarpt läge? Om så är fallet, hur allvarligt måste det vara och vem
kan ge en sådan order? Får jag köra MC vid ett eftersök? Får jag köra
vid ett larm som landar hos HV? Får jag köra vid en HV-givakt?
johanp
Pratade nyss med ett motorbefäl på LG om detta. Rapportera vad som har hänt till Plut Ch och lämna samtidigt in förarbeviset.
The Swede
SÄKI Trf:
25. Återlämning av förarbevis. - Om någon som är i tjänst får sitt kör-/traktorkort omhändertaget eller återkallat med krav på nytt förarprov, skall han omedelbart återlämna förarbeviset till det förband där han för tillfället tjänstgör.
(min fetstil)
CBRN-fåne
OK, men om man har fått en kortare indragning och något VIKTIGT
händer, finns det då reglerat någonstans om man får köra ändå?
Hemvärnsman av guds nåde
Du får inte köra utan körkort ens i krig.
Varför skulle det göras undantag från reglerna för att det är krig?
CBRN-fåne
QUOTE (Hemvärnsman av guds nåde @ Oct 19 2006, 12:40 ) *
Du får inte köra utan körkort ens i krig.
Varför skulle det göras undantag från reglerna för att det är krig?

Taget. Jag har dock svårt att tro att man i praktiken låter te.x. en strv
stå bara för att det fattas en förare om det finns en utbildad men som
har fått två månaders indraget körkort för 145 på motorvägen. Jag
hoppas att vi slipper pröva det i praktiken.
Munin
Eller hur var det nu, med hänvisning till nödlagen borde det gå utmärkt att framföra vad som helst i krig som fred, oavsett vilket förarbevis som egentligen krävs. Kan du motivera ditt handlande i enlighet med denna lag, brumma för all del på.

F ö ingick det i min tidigare krigsplacering att i vissa situationer agera reservförare pvpjtgb1111, har aldrig haft körkort eller förarbevis. Motiveringen till detta var om jag inte minns fel enligt ovan.

Lt. "X om de ondskefulla pbvkompaniet vänder upp och framrycker mot er position, backar du ut och bla bla."
vpl X "Men Lt, jag har inget.."
Lt. "Jag vet, men omfall så gör du det bla bla!"
vpl X "Ja Lt!"
Hemvärnsman av guds nåde
QUOTE (Munin @ Oct 19 2006, 14:36 ) *
Eller hur var det nu, med hänvisning till nödlagen borde det gå utmärkt att framföra vad som helst i krig som fred, oavsett vilket förarbevis som egentligen krävs. Kan du motivera ditt handlande i enlighet med denna lag, brumma för all del på.

F ö ingick det i min tidigare krigsplacering att i vissa situationer agera reservförare pvpjtgb1111, har aldrig haft körkort eller förarbevis. Motiveringen till detta var om jag inte minns fel enligt ovan.

Lt. "X om de ondskefulla pbvkompaniet vänder upp och framrycker mot er position, backar du ut och bla bla."
vpl X "Men Lt, jag har inget.."
Lt. "Jag vet, men omfall så gör du det bla bla!"
vpl X "Ja Lt!"

Det är riktigt.
Men det betyder inte att trafikreglerna upphör för att ofred råder.
Om det är krig i skåne så får du inte bryta mot trafikreglerna i lappland.
Om du inte kan motivera ditt handlande som absolut nödvändigt för totalförsvaret.

Nödlagen gäller väl förresten även i fred?
Om ett hus brinner och du är det enda som kan köra brandbilen.
Så får du göra det fast du inte har körkort.
Men du måste motivera efteråt att det var det enda sättet att rädda barnet i huset.
106
QUOTE (The Swede @ Oct 19 2006, 12:25 ) *
SÄKI Trf:
25. Återlämning av förarbevis. - Om någon som är i tjänst får sitt kör-/traktorkort omhändertaget eller återkallat med krav på nytt förarprov, skall han omedelbart återlämna förarbeviset till det förband där han för tillfället tjänstgör.
(min fetstil)

Får man tillbaka förarbeviset när man återfått körkortet eller måste man ta om även det?
Richie_3000
nu är de här OT mot urpsrungs topic, ursäkta för det... emn vill bara reda ut en sak
det ni talar om låter som Force majeure... Vet att många taxi-kollegor har behövt använda det gällande hastighetsbegränsningarna - vid fall då gravida kvinnor behöver föda osv.
Ett samtal till 112 där de förklarar vilket sjukhus de är på väg mot och att de förmodligen kommer behöva bryta mot flertalet trafikregler för att hinna fram i tid, vid möjlighet skall då polispatrull eskortera om de hittar gällande bil för att säkra transporten
Som jag förstod det får vem som helst nyttja detta läge vid NÖDFALL, vad som är nödfall kan dock avgöras i domstol, så du bör veta va du valt å göra...

Finns exempel från fester där nån har tagit överdos eller liknande och behövt akuthjälp, varpå nån som druckit minst alkohol kört den överdoserade personen till sjukan... Har hört två olika "HISTORIER" om detta
scenario 1: en som hade kort bit och köra till sjukhuset, polisen kom självklart till sjukhuset, den "fulla" mänskan fick åka till polisstation för förhör och skulle även dömmas, men frigavs då denna mänska räddade livet på "knarkaren" som hade dött utan hjälpen
scenario 2: även här inte allt för lång bit till sjukhuset, men vägen gick förbi en polisstation bemannad dygnet runt... samma situation men denna mänska dömdes för rattfylla då domaren ansåg atthan borde stannat vi polisstationen och inte fortsatt på egen hand

så slut på offtopicen, ville bara förklara va de hela handlar om, vare sig det är krig eller inte smile.gif
mdn
QUOTE (Richie_3000 @ Oct 22 2006, 11:18 ) *
nu är de här OT mot urpsrungs topic, ursäkta för det... emn vill bara reda ut en sak det ni talar om låter som Force majeure...

Nu är jag inte jurist, men force majeure är det inte. Det uttrycket hör snarare hemma i civilrätten där det är vanligt att man infogar avtalklausuler som skyddar parterna mot "större krafter" (direkt översättning) såsom naturkatastrofer och krig. Oavsett vad kvinnan vars nedkomst är stundande må tycka är en barnafödsel inte en naturkatastrof.

I både CBRN-fånes och Richies exempel rör det sig alltså i mina ögon om samma sak som andra redan har påpekat, nämligen fall av nöd. Detta regleras i 24 kap. 4§ BrB. Jag tar mig friheten att citera hela paragrafen:
En gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig.

Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse.

Det är alltså helt ok att köra bil utan körkort i eller utanför tjänsten om nöd föreligger så länge handlandet inte är oförsvarligt. Frågan är alltså när bilkörandet blir oförsvarligt. För det första ska det givetvis inte finnas någon annan som lagligen kan köra bilen. Sedan ska ju alla andra alternativ såsom taxi, buss, snabbmarsch osv. vara uttömda. Till sist gäller det att handlandet står i proportion till faran. Gäller det sök efter vilsegångna bärplockare kanske det är ok att vänta 15 minuter på skjuts medan det är lite mer bråttom när kamraten har fått livshotande skador till följd av en olycka.

Sedan är det ju en intressant fråga huruvida fara för ett viktigt av rättsordningen skyddat intresse föreligger vid HV-givakt eller ej.

/mdn
Lerede
Utan att kunna presentera något relevant lagstöd skulle jag vilja hävda att man får framföra militära fordon, även utan körkort, då så är beodrat. Jag bygger iofs bara detta på vad jag hört under GU. Om det skiljer mellan fred och krig låter jag vara osagt.

Jag håller också med CBRN-fåne om att man knappast kan tillåta en stridsvagn att stå still bara för att det saknas personal med tillräckliga civila behörigheter i ett skart läge.
Hemvärnsman av guds nåde
QUOTE (Lerede @ Oct 25 2006, 09:31 ) *
Utan att kunna presentera något relevant lagstöd skulle jag vilja hävda att man får framföra militära fordon, även utan körkort, då så är beodrat. Jag bygger iofs bara detta på vad jag hört under GU. Om det skiljer mellan fred och krig låter jag vara osagt.

Jag håller också med CBRN-fåne om att man knappast kan tillåta en stridsvagn att stå still bara för att det saknas personal med tillräckliga civila behörigheter i ett skart läge.

Jag tror inte heller att dom bryr sig om petitesser som förarbevis om det kör ihop sig rejält.
Man tager vad man haver.

Ja, du kan bli beordrad att köra ett fordon som du inte har behörighet på.
Men om du får en order så har ju befälet tagit på sig ansvaret.
Han/hon får alltså motivera varför dom brutit mot reglerna om det händer något.

Det är alltså inte du som får stå till svars.
Men trafikförordningen har inte på något mystiskt sätt upplösts
bara för att någon beordrat dig.
Reglerna gäller fortfarande.
mdn
QUOTE (Lerede @ Oct 25 2006, 09:31 ) *

Lagen gäller, oavsett situation. De militära undantagen till trafikförordningen återfinns i militära vägtrafikkungörelsen. Observera att den begränsas av militära föreskrifter såsom SäkI.

QUOTE (Hemvärnsman av guds nåde @ Oct 26 2006, 22:00 ) *
Men om du får en order så har ju befälet tagit på sig ansvaret.
Han/hon får alltså motivera varför dom brutit mot reglerna om det händer något.

Inte nödvändigtvis. Beroende på omständigheterna kan man mycket väl dömas för brott. Jag ser ingen anledning till att man inte skulle dömas till ansvar för olovlig körning bara för att man har fått order om det. Rekvisiten för straffrihet återfinns här.

/mdn
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.