QUOTE (Davittt @ Oct 18 2006, 15:22 )

Går i tankarna på att försöka bli sjukvårdare alt. sjukvårdgruppbefäl, eftersom jag planerar att läsa till eventuellt läkare senare i livet.
Efter att läst på diverse forum har jag förståt att det är varierande kvalitet på sjukvårdsutbildningen mellan de olika regementen.
Så nu till mina frågor: Vilket regemente erbjuder den bästa sjukvårdsutbildningen? Vilket regemente ska man passa sig för?
Hur lång praktik får man på akutsjukhus och hur många högskolepoäng erbjuds man?
Skulle du välja (välja om) att vara sjukvårdare istället för skyttesoldat

?
Tack på förhand!
/Davittt
Att ha gjort lumpen, vad du än gör den som, är karaktärsbyggande. Det kommer att bli din stora behållning och göra dig bättre rustad för vuxenlivet och den postgymnasiala studievärlden.
Någon större möjlighet att värdera din önskan att bli läkare, kommer du nog tyvärr inte att kunna göra efter en sjukvårdarutbildning, efter som det är något fundamentalt annorlunda mot en läkarutbildning.
OT:
Spontant känns det som det finns för många studenter överlag på universitet, som skyndat direkt från gymnasiet till studier, och som inte verkar ha lämnat hemmet i annat syfte än att gå till skolan - än mindre kapat navelsträngen. Bristen äv livserfarenhet blir ibland lite väl flagrant, i synnerhet på läkarlinjen.