QUOTE (Daniel_M @ Oct 17 2006, 14:42 )

Hej Kamrater!
Har givetvis sökt på ämnet men inget funnit.
Har ni hör något om ny legitimation i Hv? Jag antar att alla har den härliga pappersbiten

Skrivs om detta i tråden
Prylregn över HV o jag kommer även ihåg en post jag hade i en
annan tråd...
---------------------------------------------------
- De som sparar gamla tidningar: Hemvärnet #3 2000, sid 20
- De som inte sparar gamla tidningar:
http://www.hemvarnet.mil.se/hemvarnet/atta...000-3_20-21.pdf- De som inte orkar leta eller klicka: Se text nedan...
"Nya ID-handlingen klar
Bara ÖBs namnteckning fattas innan hemvärnet får sitt nya legitimationsbevis. Det är ett plastkort enligt en modell som tagits fram i Livgrenadjärsgruppen (Östergötland). Kortet är en kombination av legitimation och behörighetsbevis.
På framsidan finns förutom sedvanliga personuppgifter och förbandstillhörighet även vapennumret. På baksidan anges om vederbörande är förordnad som skyddsvakt och vilken vapenbehörighet han/hon har. Även andra förordnanden såsom skytteinstruktör, NBC-instuktör eller hemvärnssjukvårdare framgår av kortet.
kortet framställs i en speciell skrivare som bränner in data. Samtidigt kan uppgifterna lagras i en databas.
- Det kan på sin höjd bli fråga om ett par mindre justeringar så vi tror kortet ska börja delas ut i höst, säger kapten Börje Lundin, säkerhetschef på rikshemvärnscentrum."
[Mitt tillägg: På tidningens bild av kortet står det att det gäller tillsammans med godkänd fotolegitimation.]
---------------------------------------------------
Det går INTE fort i HV (iaf MDN) om det inte händer något extraordinärt som framkallar en panikreaktio hos högre chefer.
Själv tycker jag fortfarande att ett vanligt FM-leg som HV-anpassas (stämpel, behörigheter etc) vore enklast att göra men jag ser säkert, som vanligt, inte helhetsbilden (utredningar, anpassningar, anbudsförarande, PUL etc) som omöjliggör det.
Japp, jag har fortfarande min grå papperslapp, med ditklistrad namnuppgifter. Och det är inte mycket att hänga i julgranen när det gäller att ta reda på vad jag har för behörigheter...
Nej, jag är aldrig bitter