mutley
Dec 25 2002, 21:52
Var kan man få tag i FMs mat (billigt) på nätet? Ex. kexen, pulvergrejerna och de olika guldburkarna.
Mattias
Dec 25 2002, 22:10
Okej för att guldburk och VA-käk smakar bra i terränglådan...men hemma??
Då får man vara en JÄVLIGT fattig student
Fan, koka ärtsoppa om du måste ha militärkrubb. ;)
Hahahaha för fan... va fan ska man med FM mat till hemma ? pasta e fan billigare
hellmut
Dec 25 2002, 22:41
hörde av en kapten i höstas att dom ska sluta med pansarkex!!
billigare att köpa typ mariekex.
Mattias
Dec 25 2002, 22:46
Hmm, hur ser pansarkexen ut, är det lite tjockare mariekex inslagna i ett silvrigt paket?
Det senaste har vi bara fått "vanliga" mariekex.
Dessutom har vi aldrig fått några försvarets chokladkakor, endast vanliga Marabou.. Det är inte riktgt lumpen utan att ha provat på den åtminstone. :(
Bravo One
Dec 26 2002, 00:38
Jag har varit på Skulltorps överskott utanför tidaholm. De hade en hel del V-A mat, köpte bl.a. frystorkat för 25:- /port. Men även en massa annat roligt. Bl.a. en skjorta i M90 som var väldigt lik sommarskjorta 90, fast det fanns inga tre kronor på är inte säker på om det är orignal.
http://www.overskott.org/index.htmlAnnars har Mil-con frystorka v-a mat.
Kexen är enligt hyffsat tillförlitligt rykte helt slut, vi kör med tjockare civil variant som för tankarna till ostbricka...
nemesis devina
Dec 26 2002, 11:02
hmm är lite orolig för fm maten dock....
det värkar vara så att ALL mat är märkt med
best före slutet av 2002
tror inte det blir nån mat för mig nästa år :(
Liljestrand
Dec 26 2002, 11:08
FMs mat är värdelös, köp norsk fältmat istället. Den är god och lättare att tillaga
http://www.drytech.no/
QUOTE (nemesis devina @ Dec 26 2002, 10:02 AM)
best före slutet av 2002 :unsure:
I somras käkade jag VA-mat med bäst före 1999. Och jag lever fortfarande
Var dom där "gamla" Blå Band grejerna med två påsar.
homeguard
Dec 28 2002, 10:32
QUOTE (Liljestrand @ Dec 26 2002, 11:08 AM)
FMs mat är värdelös, köp norsk fältmat istället. Den är god och lättare att tillaga
http://www.drytech.no/:P Hur är den förpackad? Hur tillagas den? Vad kostar den?
Pjäsen
Dec 28 2002, 16:46
Såg en anonons om tillfällig utförsäljning av mil mat vid gamla I3's förråd (Örebro). Jag tror de kör ungefär en gång i månaden. Var där och kollade en gång och då hade de en platta guldburk för 180:- tror jag + en del annat smått och gått. Kappast vär det priset vare sig närnigs eller smakmässigt. Köp civil mat i stället.
Där emot den norska är riktigt bra. REKOMENDERAS!!! Om det är den varrianten som jag använt så häller man bara i varmt vatten och låter de stå en stund så är den färdig att ätas. Perfekt eftersom man inte får någon disk utan bara behöver koka upp vatten (har inte lyckats bränna fast det än).
homeguard
Dec 28 2002, 18:53
QUOTE (Pjäsen @ Dec 28 2002, 04:46 PM)
Såg en anonons om tillfällig utförsäljning av mil mat vid gamla I3's förråd (Örebro). Jag tror de kör ungefär en gång i månaden. Var där och kollade en gång och då hade de en platta guldburk för 180:- tror jag + en del annat smått och gått. Kappast vär det priset vare sig närnigs eller smakmässigt. Köp civil mat i stället.
Där emot den norska är riktigt bra. REKOMENDERAS!!! Om det är den varrianten som jag använt så häller man bara i varmt vatten och låter de stå en stund så är den färdig att ätas. Perfekt eftersom man inte får någon disk utan bara behöver koka upp vatten (har inte lyckats bränna fast det än).
Jag var inne på drytech:s hemsida, det framgick inga priser.
Man skall inte förkasta kronans guldklimpar. :P
"...Kexen är enligt hyffsat tillförlitligt rykte helt slut..."
Hmm...kanske ska ta och auktionera ut mina två paket pansarkex + 2 chokladkakor som ligger och skräpar...
mutley
Dec 29 2002, 00:15
Någon som vet var man kan köpa drytech i Sverige?
På de flesta välsorterade friluftsbutiker. De heter "Real" som civilt varumärke. Kostar 60-80 kr per portion.
The Swede
Dec 29 2002, 00:34
QUOTE (Mozza @ Dec 28 2002, 10:36 PM)
"...Kexen är enligt hyffsat tillförlitligt rykte helt slut..."
Hmm...kanske ska ta och auktionera ut mina två paket pansarkex + 2 chokladkakor som ligger och skräpar...

Jösses.
Adjutanten på mitt kompani har ett helt förråd fullt med både vetekex och chokladkakor.
Och jag vet var nyckeln är.
The Swede
Vildmannen
Dec 30 2002, 17:21
Jag har en leverpastejburk i kylen med siffrorna 923 på locket. Vad betyder siffrorna och är den fortfarande ätbar tro? Burken är tillverkad av Scan Syd Livsmedel AB.
Skuggan
Dec 30 2002, 17:25
skulle tippa på att 9an är sista siffran i året och att 23 är veckan... altså vecka 23 1999 eller 2009... men det första låter mest rimligt...
men prova att ät...
Jag har burkar med koden 923 som i högsta grad är tillverkad före 99
Skulle tro att det står för (19)92 och månad tre (dvs mars). Ätbar? antagligen...
valiant
Dec 30 2002, 17:42
Kolla GM Logs hemsida med jämna mellanrum , ex så skänker man bort guldburkar,pansrkex etc mot att dessa fritt avhämtas. Du måste då gå, för Hv, genom Bat. För ex FBU så går du genom föreningen.
Våren 2002 fanns vid 1 tillfäller 52 pall med mat etc mot avhämtning. En Transport (Trailer) som lastar ca 23 ton ligger från mellan Sverige till Syd alt Norr på ca 3-5000 Svenska Riksdaler. Man kan nog också köra via FM eget åkeri (Kronfrakt).
Valiant
Du menar FM log eller???
Nästa gång kanske vi skall styra upp en SoldF-hämtning? Någon här borde väl kunna fixa fram ett lastfordon och sedan får vi anordna en F-plats någonstans, förslagsvis i mälardalen (där flertalet av oss borde finnas). Man skulle inte säga nej till några lådor kex, guldburk och lite VA ;)
QUOTE (EO4 @ Dec 30 2002, 04:33 PM)
Jag har burkar med koden 923 som i högsta grad är tillverkad före 99

Wow! Ur något KA-förråd måhända?
Tog en titt på pastejburkarna jag har liggande.."923"
9x19: You Bet! Från härrrliga KA1 och (troligtvis) från KA5. 923 kanske är kod för "prima käk - skickas till KA"
Ojdå... tittade till mina små förråd här nu.. vad som står på ett par av mina leverpastejsburkar:
LEVERPASTEJ
SCAN HB
bäst före utgången av -01 :(
963
Alltså... nej.. faen också... har den blivit dålig verkligen?
hittade i samma låda lite påsar av olika slag (soppor m.m.), också märkta 963, men även med texten
Tillv. April -96 Bäst före utgången av -01 vilket kanske förklarar 963, men nu blir jag besviken på hållbarheten, bara fem år!
:( :(
Frång ING:s, 9x19:s och min information kan man alltså draga följande slutsats:
Fram till åtminstone 1992 är leverpastejen "evighetsanvändbar" då inget bäst före datum existerar. Dvs hederligt oldschool försvarsmaktskäk.
Från och med 1996 är leverpastejen sissy-new-school-pastej med endast 5 års hållbarhet. Räcker ju inte ens för ett världskrig...
Det var bättre förr - i alla fall när det gäller kungens leverpastej. :P :P
Härmed akutioneras ca 20 burkar leverpastej "chateu neuf de Scan" 1994 ut till högstbjudande!
Jag tror inte på att mina leverpastejsburkar är dåliga förrän jag somnat in och kallnat p.g.a. den!!!
Lutscher
Jan 7 2003, 16:27
QUOTE (nemesis devina @ Dec 26 2002, 11:02 AM)
best före slutet av 2002
Det lär du ju inte bli större av>=)
valiant
Jan 7 2003, 17:03
Ing , jag har ätit leverpastejen efter utgången , och det var ingen skillnad alls. Tror man tar i lite från FM´s sida . No worries
Valiant
Bad Karma
Jan 8 2003, 16:20
jag trodde alla visste att bäst före datumet gäller för öppnad burk
Helkonserv
Har 10 burkar leverpastej, märkta 923.
Vad betyder helkonserv (i det här sammanhanget)?
King Kill
Oct 3 2004, 16:31
Haha, gjorde en räd i mammas kylskåp när jag var på besök där igår och fann sju chockladkakor 023 (finska i sjuttitals-brun plastförpackning). Står november 2002 på dem. Givetvis kunde jag inte motstå frestelsen att äta upp dem. Smakar helt ok, men de smakade bättre när man satt bak i pbv:n eller när man hade mummat till det i tältet motsvarande
king kill: du borde ha testat 2:ans kontainer, 2:a lådan till vänster(stabens proviantlåda råkade ju vara innehållsrik)... kan fan inte ens titta åt gott och blandat längre...
Mordred
Oct 3 2004, 21:45
Okej.
Det här med att vissa livsmedel är märkta med "bäst före" har att göra med lagstiftning. Före 1998 (?) har jag för mig, så sket Försvaret med Statens goda minne att märka matens "bäst-före" men stämplade de iaf med när de tillverkades (för att hjälpa KVM som mig själv med att ta den äldsta maten och använda den först).
Men runt 90-talets slut så började Livsmedelsverket bråka om att Försvaret inte följde Svensk Lag och de blev tvunga att börja märka maten.
Anledningen att de "bara" beräknas hålla i tre/fem/tio år är pga hur mycket/lite konserveringsmedel de innehåller, Livsmedelsverket "räknade ut" hur länge de skulle hålla.
Jag har dock ätit frystokad mat som vart tillverkad 77 resp 82 utan att bli sjuk, och av alla de leverpastej och andra guldbrukar jag ätit (som enligt märkningen var bäst före -01 eller tidigare) så har jag inte blivit sjuk eller mått dåligt en enda gång, önskar att jag kunde säga det samma efter varje gång jag besökt McDonalds.
VA-mat är i mitt tycke gott och näringsrikt

Har själv köpt en del VA-mat och mtrl för en billig pening från diverse små överskottsbutiker (de har ALLTID gobitarna, ofast utan att själva inse vad de är värda)
/Mordred, som är mätt
QUOTE (Mordred @ Oct 3 2004, 22:45 )
Okej.
Det här med att vissa livsmedel är märkta med "bäst före" har att göra med lagstiftning. Före 1998 (?) har jag för mig, så sket Försvaret med Statens goda minne att märka matens "bäst-före" men stämplade de iaf med när de tillverkades (för att hjälpa KVM som mig själv med att ta den äldsta maten och använda den först).
Men runt 90-talets slut så började Livsmedelsverket bråka om att Försvaret inte följde Svensk Lag och de blev tvunga att börja märka maten.
Anledningen att de "bara" beräknas hålla i tre/fem/tio år är pga hur mycket/lite konserveringsmedel de innehåller, Livsmedelsverket "räknade ut" hur länge de skulle hålla.
Jag har dock ätit frystokad mat som vart tillverkad 77 resp 82 utan att bli sjuk, och av alla de leverpastej och andra guldbrukar jag ätit (som enligt märkningen var bäst före -01 eller tidigare) så har jag inte blivit sjuk eller mått dåligt en enda gång, önskar att jag kunde säga det samma efter varje gång jag besökt McDonalds.
VA-mat är i mitt tycke gott och näringsrikt

Har själv köpt en del VA-mat och mtrl för en billig pening från diverse små överskottsbutiker (de har ALLTID gobitarna, ofast utan att själva inse vad de är värda)
/Mordred, som är mätt

Vilka överskottsbolag? är intresserad!
gunsmoke4b
Oct 4 2004, 20:17
Vore jag dig skulle jag ge upp letandet efter guldburken, den kvalité som finns på de kvarvarande kan jag nästan svära på att den är dålig (om du får den genom kronan)

. Försök att få tag på dom Norska rations påsarna istället, som kronan har köpt in av, skit gott.
martinator
Oct 6 2004, 12:18
Har för mig att det var Fazer som gjorde de "nya" pansarkexen. Som jag uppfattade det (av befäl som varit med lääääänge) fanns det en varinat innan den i silvrigt papper som var överjävligt hårda och tjocka, därav namnet. Dessa hade dock utgått innan jag ryckte in.
Men som sagt ring och kolla med fazer om kexen.
/martinator
ICAs Mariekex påminner mycket om vetekexen, rekommenderas!
Magister R
Oct 6 2004, 14:52
QUOTE (martinator @ Oct 6 2004, 13:18 )
Har för mig att det var Fazer som gjorde de "nya" pansarkexen. Som jag uppfattade det (av befäl som varit med lääääänge) fanns det en varinat innan den i silvrigt papper som var överjävligt hårda och tjocka, därav namnet. Dessa hade dock utgått innan jag ryckte in.
Men som sagt ring och kolla med fazer om kexen.
/martinator

De gamla fanns kvar så sent som år 2000 och finns säkert kvar på lager. De är dock, trots sin hårdhet, djävulskt goda!
martinator
Oct 7 2004, 10:58
@Magister R
Tror inte vi menar samma kex. De gamla kexen som gav upphov till namnet Pansarkex hade utgått sedan länge redan när jag låg inne. De hade ersatts med det silvriga paketen med fazers vetekex. Som sagt, detta enligt befäl som tyckte det var bättre förr.
Någon som kan verifiera detta och reda ut när de bytte? Finns det inte en heffa gamal tråd om detta tom? Om så är fallet får ni ursäkta om jag drar upp det igen.
/martinator
Fbj Johansson
Oct 7 2004, 11:05
Jag tycker försvarets mat var bra när jag låg inne. WildLife. Men nu har de den gröna norska. Ännu bättre.
Adam Wilhelm
Oct 7 2004, 11:09
När jag gjorde rekryten nån gång det förra årtusendet så var det hederliga vetekex i en brun förpackning. De hade en väldigt neutralsmak som passade utmärkt ihop med leverpastejen.
En annan goding var att göra en dubbel portion saftsoppa och sedan ha i ett paket vetekex.
Dagens kex passar inte ihop med leverpastej då de påminner mig för mycket om mariekex.
Fbj Johansson
Oct 7 2004, 11:12

Dagen kex går väl ändå bra ihop med leverpastejen?
Man bryter det bara. Sedan Scooopar man upp den. Gott med den norska maten till den där fiskpastejen.
Magister R
Oct 7 2004, 14:46
QUOTE (Fbj Johansson @ Oct 7 2004, 12:12 )

Dagen kex går väl ändå bra ihop med leverpastejen?
Man bryter det bara. Sedan Scooopar man upp den. Gott med den norska maten till den där fiskpastejen.
:( Är det bara jag, eller är det så att Leverpastejens smak varierar en hel del beroende på tillverkare?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.